Dualview met verschillende resoluties

Pagina: 1
Acties:
  • 2.681 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-01 23:09
Ik heb sinds gisteren een full-hd scherm aangesloten op de 2e DVI poort van m'n videokaart (nVidia 6800GT) via een DVI -> HDMI kabel. Tevens zit natuurlijk op de andere DVI poort gewoon m'n 19" TFT scherm aangesloten (ook DVI).

Nu wil ik op beide schermen een clone krijgen van het beeld, maar wil ik het liefste deze in verschillende resoluties. Namelijk de full-hd resolutie 1920*1080 en op het TFT scherm de resolutie 1280*1024 (native resolutie van het scherm). Ik heb het hele internet afgestroopt, maar bijna overal staat dat het "cannot be done". In de nVidia drivers is het wel mogelijk om met verschillende resoluties te werken dmv van Dualview, maar dit geeft geen kloon van het beeld, maar meer een soort uitbreiding (gelijk aan horizontal span).

Nu zou je zeggen dat het dus blijkbaar niet kan. Maar ik heb op een link gevonden van mensen die het op linux gewoon met de nVidia drivers aan de praat krijgen. Tevens krijg ik het in test-modus ook bij mij aan de gang, maar wanneer ik het dan apply veranderd die het beeld weer terug.

Om even duidelijker op het laatste in te gaan: Er is een optie in het control panel "Manage Custom Resolutions". Als je hierbij een custom resolutie aanmaakt, moet je deze eerst 'testen' voor dat je 'm kunt apply'en. Tijdens die test gaat de TV naar de full-hd resolutie, en het TFT scherm behoudt zijn resolutie van 1280*1024. Het werkt dan precies zoals ik wil, helaas loopt er dan een timer af die het beeld weer terug verplaatst naar de vorige resolutie. Als ik echter "ja" klik bij de timer, kortom de wijzigingen accepteer (het is tenslotte zoals ik het wil hebben) dan veranderd die automatisch het TFT scherm naar 1920*1080 (een resolutie die het TFT scherm dus niet aankan).

Het kan dus duidelijk wel (zowel in linux als in testmode), maar ik krijg het gewoon niet continu aan de gang in Windows.

Iemand die weet hoe dit wel werkend te krijgen is? _/-\o_

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-04 02:11
Wat je wil kan niet. Klonen en verschillende resoluties staan haaks op elkaar.

Je stelt dat je ergens een link hebt die verwijst naar een pagina die het tegendeel bewijst. Waarom post je die link dan niet. Wellicht begrepen Tweakers hier de informatie op die pagina anders dan jij hier verwoordt.

edit:
Wat betreft een situatie waarin twee schermen op verschillende resoluties hetzelfde laten zien, dat heet geen klonen meer.

[ Voor 18% gewijzigd door kalizec op 15-01-2008 12:25 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:06

Haan

dotnetter

Het kan volgens mij wel met het programmaatje UltraMon. Handig progje, kan ook een eigen taakbalk op het andere scherm zetten, is alleen niet gratis.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:11
Vind het vaag dat je het überhaupt tijdelijk voor elkaar krijgt. Klonen betekent dat je op beide schermen hetzelfde beeld hebt. Als je met verschillende resoluties werkt zal het beeld dus geschaald moeten worden. Opzich haalbaar, maar verre van ideaal, zeker op lcd schermen ga je vervorming krijgen.

Even ervanuitgaande dat het kan, dan wil je dus een traditioneel 4:3 formaat van 1280 bij 1024 naar een full HD signaal van 16:9 met 1920 bij 1080. Kortom vervorming door formaat verandering (brede gezichten) en vervorming door extrapolatie (pixelig beeld). Of op het ene of op het andere scherm is je beeld dus brak.

Waarom wil je het klonen btw? Wat voor meerwaarde heeft het boven bureaublad uitbreiden. Misschien is er wel een oplossing voor de essentie van het probleem?

[ Voor 17% gewijzigd door Terror op 15-01-2008 12:37 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Niles
Het bureaublad uitbreiden zorgt voor 2 schermen die als 1 bureaublad gaan dienen. Dat wil ik dus niet. Het is niet zo dat de schermen naast elkaar staan en dat ik een groter werkveld wil creeren. Wat ik probeer te bereiken is dat ik ofwel op het TFT scherm kan werken, ofwel op de LCD TV kan werken, en tevens dat ik full-hd materiaal kan afspelen (vanaf de pc) op de TV. Omdat 1280*1024 niet de native resolutie is van het LCD paneel, begrijp je wel dat het geen strak beeld opleverd. Iets wat wel zo prettig is. Daarbij heb ik geen zin om telkens als ik Full-HD materiaal af wil spelen, ik in de instelling van nVidia moet gaan rommelen (dat wil zeggen: instellingen op single display zetten, alleen de LCD TV, en dan op 1920*1080 zetten).

Nu weet ik wel dat 1280*1024 geen erg boute resolutie is, maar op 1920*1080 ziet het er gewoon allemaal net wat strakker uit, en ik heb het gewoon nodig voor Full-HD beeldmateriaal.

Wat ik dus eigenlijk wil is: 2, dezelfde taakbalken, dezelfde icoontjes op het burealblad, dezelfde achtergrond (kortom gewoon een duplicatie van het bureaublad) maar dan met verschillende resolutie (vandaar dat ik het 'klonen' noem, omdat het daar toch het meeste op lijkt).

Dit is overigens de link waar ik het over had:http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=12901 kijk onderaan :)

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:25
Het zou wel moeten kunnen. Ik heb het net geprobeerd met mijn CRT op 1280x960 en mijn CRT TV op 720x480, maar dan blijft mijn desktop op mijn TV op 1280x960 grootte, ik moest dus door 't beeld gaan om de hoeken te bereiken. Op zich vreemd want bij resolutie van mijn TV stond maximaal 1024x768.

Ik draai forceware 169.21 onder XP icm 7900GS. Misschien dat powerstrip je kan helpen. Zelf ben ik ook wel geinteresseerd in een oplossing. Wat me wel op viel was dat video die je afspeelt 'zwart' blijft op het gekloonde beeld, itt op je pc monitor. Misschien dat hij geen 2x een overlay kan aansturen?

Dan zou je weinig hebben aan een oplossing. Of je moet alleen video willen kijken op je LCD tv.

Ontspan.

• Terror
Wat ik dus eigenlijk wil is: 2, dezelfde taakbalken, dezelfde icoontjes op het burealblad, dezelfde achtergrond (kortom gewoon een duplicatie van het bureaublad) maar dan met verschillende resolutie (vandaar dat ik het 'klonen' noem, omdat het daar toch het meeste op lijkt).
Hoe moet in jou ogen met de aspect ratio worden omgegaan? Moet je HD scherm meer beeld laten zien (groter bureau blad), welke je op je monitor niet kan zien, of moet er echt geschaald worden?

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Haan

Haan

dotnetter

Zoals ik al zei, het kan met UltraMon (klik link voor een trialversie)

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:54
Niles schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 13:23:
Het bureaublad uitbreiden zorgt voor 2 schermen die als 1 bureaublad gaan dienen. Dat wil ik dus niet. Het is niet zo dat de schermen naast elkaar staan en dat ik een groter werkveld wil creeren. Wat ik probeer te bereiken is dat ik ofwel op het TFT scherm kan werken, ofwel op de LCD TV kan werken, en tevens dat ik full-hd materiaal kan afspelen (vanaf de pc) op de TV. Omdat 1280*1024 niet de native resolutie is van het LCD paneel, begrijp je wel dat het geen strak beeld opleverd. Iets wat wel zo prettig is. Daarbij heb ik geen zin om telkens als ik Full-HD materiaal af wil spelen, ik in de instelling van nVidia moet gaan rommelen (dat wil zeggen: instellingen op single display zetten, alleen de LCD TV, en dan op 1920*1080 zetten).

Nu weet ik wel dat 1280*1024 geen erg boute resolutie is, maar op 1920*1080 ziet het er gewoon allemaal net wat strakker uit, en ik heb het gewoon nodig voor Full-HD beeldmateriaal.

Dit is overigens de link waar ik het over had:http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=12901 kijk onderaan :)
Kun je niet gewoon: Taakbalk ook op deze monitor weergeven aanvinken (ergens in nView)? Als je dan een dualscreenopstelling instelt heb je toch wat je wil? Zo werkt het hier wel, TV + 2 monitoren, allemaal taakbalk, allemaal een eigen resolutie. Persoonlijk vind ik 1 taakbalk voldoende, maar het is wel mogelijk. Fullscreen video op de tv en werken op de ene monitor, met MSN en Winamp op de andere.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-04 16:05

Bene

list incomprehension

Haan schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 14:32:
Zoals ik al zei, het kan met UltraMon (klik link voor een trialversie)
Gevalletje QFT: luistert naar Haan. Met puur de nvidia drivers kan dit niet.

• Niles
Bene schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 15:50:
[...]

Gevalletje QFT: luistert naar Haan. Met puur de nvidia drivers kan dit niet.
Ik heb dit programmatje vanmiddag geprobeerd. Maar het wil me niet echt lukken. Ik kan wel verschillende resoluties instellen voor beide schermen, en als ik dan het primaire scherm (het TFT scherm) probeer te 'mirroren' (dat lijkt me de bedoeling tenminste) naar de LCD TV blijft het beeld op de TV gewoon 1280*1024. Het gekke is, de TV zelf geeft aan wél 1920*1080 beeld te geven, maar dit is het duidelijk niet (minder scherp, en je kunt het zien aan de wallpaper en eventuele openstaande internet pagina's die even breed overkomen).

Ik heb ook al op de TV gezocht naar zoominstellingen enzo (om uit te sluiten dat bovenstaande niet aan de TV ligt), en ik heb in de nVidia drivers ook ingesteld dat het panel het beeld moet scalen, en niet de videokaart oid.

Haan, zou je anders kort uit kunnen leggen hoe ik tot dit resultaat kom, want je hebt er duidelijk ervaring mee?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-04 16:14
Natuurlijk kun je dit niet mirroren.

Hoe kan bijvoorbeeld een full-screen browser venster nou op je ene scherm op 1280x1024 (4:3)correct getoont worden, maar op het andere scherm ook maar dan in 1920*1080 (16:9). Of wil je dat die 640 pixels rechts en 56 onder je TV zwart blijven, of er bij worden verzonnen? Of wil je een bureaublad van 1920*1080 en gewoon hier een deel van niet zien op je TFT :?
Of dat je op je TFT wel een scrollbalk hebt maar op je TV niet?

Je kunt hoogstens je beeld van 1280 pixels laten strechen op je TV, of het beeld van 1920 laten shrinken naar je TFT.. maar beide geeft een ontwerkbaar resultaat.

//Edit
Ik herrinner me wel dat Microsoft zelf eens een programma heeft uitgebracht gemikt op kantoormedewerkens om hun 2 schermen als 2 losse computers te kunnen gebruiken, op 1 computer. Beetje virtual machine idee. In dat geval moet je alleen iets verzinnen zodat de "2de pc" alles doet wat de eerste ook doet.

//Edit
Helaas, ik heb het verkeerd onthouden. Die sfotware dient juist voor het omgekeerde.

[ Voor 50% gewijzigd door frickY op 15-01-2008 21:35 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13
Gebruik je beide schermen tegelijkertijd ? Anders zou je gewoon met een sneltoets combinatie kunnen omwisselen tussen de beide schermen, waarbij elk zijn optimale reolutie gebruikt.

• Niles
frickY schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:25:
Natuurlijk kun je dit niet mirroren.

Hoe kan bijvoorbeeld een full-screen browser venster nou op je ene scherm op 1280x1024 (4:3)correct getoont worden, maar op het andere scherm ook maar dan in 1920*1080 (16:9). Of wil je dat die 640 pixels rechts en 56 onder je TV zwart blijven, of er bij worden verzonnen?
Mij lijkt, maar ik weet dit niet zeker, dat een website altijd in zijn geheel geladen wordt. Kortom, als ik naar beneden scroll, dan wordt op dat moment niet de getoonde content dan pas geladen. Deze was al aanwezig, alleen nog niet zichtbaar in beeld. Bij verschil in resolutie zou het dus makkelijk kunnen zijn dat op het grotere scherm, een groter deel van de website getoond wordt.

Ik besef me nu alleen wel (als het al mogelijk is), dat dit mss wel flink wat extra rekenkracht vereist.

Maar wat is dan wat Haan bedoeld? Want hij lijkt te zeggen dat het wel kan met dat tooltje UltraMon.
frickY schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:25:
Je kunt hoogstens je beeld van 1280 pixels laten strechen op je TV, of het beeld van 1920 laten shrinken naar je TFT.. maar beide geeft een ontwerkbaar resultaat.
Why? Als het goed gescaled wordt lijkt me dit prima te gaan werken. Ik ben dus niet van plan dit tijdens gaming te gebruiken hé, want ik realiseer me goed dat dit daar niet mogelijk is.

Overigens zou ik graag willen weten hoe je een shortcut kan instellen om tussen 2 schermen te switchen, die dan meteen en automatisch de goede resolutie pakt, want dit zou ook een optie voor me zijn :).

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:47

Hoicks

Techno!

Dit is wel een interessant onderwerp. Ik wil namelijk hetzelfde bereiken met een HTPC opstelling.

Ik wil namelijk niet elke keer de tv aan willen zetten om door muziekmappen te bladeren e.d. Dat doe ik liever op een 12" monitortje die ik dan (als ik hem niet gebruik) zou willen gebruiken als digitale fotolijst.

Er is ook een HTPC case waar een schermpje opzit. Hoe doet die dat dan? Ik kan me niet voorstellen dat de tft die in de case ingebouwd zit ook 1080p kan weergeven zonder te downscalen.

Afbeeldingslocatie: http://www.how2.be/whitedog/x15_white.jpg

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13
Niles schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:10:
Overigens zou ik graag willen weten hoe je een shortcut kan instellen om tussen 2 schermen te switchen, die dan meteen en automatisch de goede resolutie pakt, want dit zou ook een optie voor me zijn :).
Bij Ati kun je verschillende profielen aanmaken, en deze activeren via een snelkoppeling op je bureaublad of een toetsencombinatie. Heb het net even geprobeerd door een profiel voor m'n tv via dvi op 1280x720 en via vga op 1024x768 (geen andere monitor bij de hand), en kan perfect wisselen waarbij afwisselend een van beide uitgangen primair en op de juiste resolutie wordt ingesteld. Ik ga er van uit dat in de Nvdia drivers wel een vergelijkbare functie zit, kan ik hier alleen niet testen.

• Haan

Haan

dotnetter

Ik ben er vrij zeker van dat het met ultramon kan, ik heb het regelmatig gebruikt toen ik nog een tv aan m'n pc had hangen, maar dat is wel al een jaar of twee geleden, dus hoe het precies zat zou ik helaas niet meer weten..

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-04 16:39
Ik zal het vanavond even proberen, ik beschik over 2 monitoren, een nVidia kaart en ultramon :)

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-01 19:15
eXSs schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 09:21:
Ik zal het vanavond even proberen, ik beschik over 2 monitoren, een nVidia kaart en ultramon :)
Uitslag van het resultaat???

Dacht eindelijk na lang zoeken de juiste topic te hebben gevonden die mogelijk een antwoord op mijn vraag is, komt er geen reactie meer.

Ik heb idem probleem. Een HTPC met een Nvidia 7600GS kaart. Op een DVI poort hangt mijn plasma en op de andere een oude 15inch TFT. Zoals al eerder gezegd, erg makkelijk als je alleen muziek wil afspelen, hoef ik niet meteen ook mijn plasma aan te zetten.

Intussen al een avondje aan het stoeien geweest, maar kom er niet uit. Drivers zijn up-to-date (WQL 169.25)

In cloneview krijg ik wel twee onafhankelijke schermen, maar waarbij het bureaublad op de TFT groter is dan het bestaande scherm. Als ik de muis tegen de rand rechts zet, scrollt het bureaublad mee om te kunnen zien wat er uiterst rechts staat.

In dualview krijg ik een horizontale span waarbij ik wel de resolutie kan aanpassen naar het TFT scherm en deze ook een eigen wallpaper kan geven, maar verder is het geen kopie van het bureaublad wat ik op mijn plasma zie. Dus geen icons of taakbalk.

Mogelijk kan er nog iemand reageren???

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-01 19:15
Ik heb zelf de proef op som genomen en Ultramon geinstalleerd. Maar de situatie blijft ongewijzigd en mijn vraag blijft dus open staan.

Vooralsnog heb ik nu mijn TFT als scherm 1 in gebruik en de plasma als scherm 2. Ik kan beide onafhankelijk van elkaar instellen op zowel resolutie als Wallpaper als screensaver. Maar er is geen sprake van een identieke bureaublad op beide schermen.

Ultramon heeft wel een mirror functie, maar daarop krijg ik een foutmelding welke zegt dat het niet lukt.
Maar ja, beter iets dan niets.

Wat ik wel aan het uitproberen ben geslagen, maar nog steeds niet wil lukken is als volgt:
Op scherm 1 (TFT) open ik Winamp om muziek af te spelen. Waarbij ik visualitie open in volledig scherm. Daarna probeer de visualisatie door te zetten naar scherm 2 (plasma). Wat gebeurd is dat het omgekeerde plaats vind. Om een of andere reden wordt het venster van Winamp op scherm 2 weergegeven, terwijl de visualisatie op scherm 1 wordt weergegeven. Vreemd.

Mogelijk komt er toch nog iemand die hier meer kaas van heeft gegeten???

• Terror
Ik blijf van mening dat clonen van 4:3 formaat naar 16:9 niet mogelijk is ivm vervorming. Heb het zowel in linux, windows als mac nog niet gezien iig. Daarnaast ben ik nog steeds benieuwd naar je wonderbaarlijke link die bewijst dat het kan.

[ Voor 23% gewijzigd door Terror op 25-02-2008 20:14 ]

Pagina: 1