Waterkoeling loopt niet door

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 09:38
Ik heb hier een black ice extreme met 2 x 120mm fan erop. een D-tek fusion, een swiftech reservoir en een aquaextreme 50z pomp.

Hier tussen heb ik Tygon 1/2 slangen gebruikt. Eerste probleem waar ik tegen aan liep is dat ik geen slangklemmen meer om de D-tek fusion heen kreeg, de slangen zitten zo dicht tegen elkaar. Is dit erg?

Ik heb mijn rad op mijn dak van de behuizing liggen, nu is het probleem dat het water wat ik in het reservoir gooi niet bij de rad komt het water moet dus een stukkie omhoog wat niet lukt. Heb de pomp en reservoir al wat hoger gehouden maar dat mocht niet baten.

Circuit loopt nu zo:

pomp uitgang -- reservoir -- reservoir naar ingang d-tek -- uitgang d-tek naar rad -- rad naar ingang pomp. Dit is toch juist?

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Hmmm, ik heb: pomp - rad - cpu - res - pomp.

Die pomp moet wel krachtig genoeg zijn als ik de specs bekijk.

Bij mij duurde het ook een lange tijd, heb je je res open? Lucht moet er wel uit kunnen.

[ Voor 52% gewijzigd door Sp33dFr34k op 15-01-2008 00:42 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Verwijderd

Je moet zodra de pomp begint met stromen vanuit het resevoir continue blijven bijvullen. 1 Onderbreking in je water-stroom en het zaakje valt stil. Dat is nu eenmaal de kracht achter je pomp, want een pomp kan geen lucht pompen.

Het beste is dan ook om het zaakje weer leeg te halen, en vervolgens beginnen met resevoir > pomp en dan de rest. Zodra het lopen gaat moet je ervoor zorgen dat er geen onderbreking in komt. Succes :)

• Operations
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 00:39:
Hmmm, ik heb: pomp - rad - cpu - res - pomp.

Die pomp moet wel krachtig genoeg zijn als ik de specs bekijk.

Bij mij duurde het ook een lange tijd, heb je je res open? Lucht moet er wel uit kunnen.
Open? Nee hield eigenlijk mijn vinger op het vulgaat, was anders bang dat het water eruit ging stromen. En bijvullen ja dat zou ik wel willen maar het reservoir blijft vol. Maar dat zou dus door mijn vinger kunnen komen?

En nog een vraagje de verhouding, coolvloeistof water als het een liter is was het ongeveer 300ml cool en 700ml water. Maar is het erg als er meer koelvloeistof in zit? En die klemmen op die d-tek dat is normaal?

En het is dus geen probleem dat het rad zo hoog hangt? Zag namelijk genoeg plaatjes op got van mensen die dat ook hadden.
@lism: geen onderbreking hoe bedoel je dat?

[ Voor 10% gewijzigd door Operations op 15-01-2008 09:16 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Verwijderd

Als je je setup vullen gaat, en je zet je pomp aan die vervolgens het water in beweging zet, dan moet je onafgebroken blijven vullen. Dus zonder onderbrekingen moet het water het ene punt door kunnen stromen naar het eindpunt (pomp-retour). Als je dit niet doet en wel een onderbreking (dus een dikke luchtbel onder het pompen mee laat komen) heb je gewoon kans dat het niet doorstromen wil, wat nu jouw probleem lijkt.

Dus, helemaal leeghalen, vervolgens resevoir achter je pomp, pomp trekt water uit het resevoir en pompt het door zonder onbrekingen.

• Operations
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 09:17:
Als je je setup vullen gaat, en je zet je pomp aan die vervolgens het water in beweging zet, dan moet je onafgebroken blijven vullen. Dus zonder onderbrekingen moet het water het ene punt door kunnen stromen naar het eindpunt (pomp-retour). Als je dit niet doet en wel een onderbreking (dus een dikke luchtbel onder het pompen mee laat komen) heb je gewoon kans dat het niet doorstromen wil, wat nu jouw probleem lijkt.

Dus, helemaal leeghalen, vervolgens resevoir achter je pomp, pomp trekt water uit het resevoir en pompt het door zonder onbrekingen.
Reservoir achter pomp? Maar mijn reservoir heeft 2 gangen neem aan een in en een uit. net als de pomp de bovenkant is in en de zijkant is uit. Neem aan dat ik de ingang van de pomp moet hebben dus boven, maar welke gang op de het swiftech res moet ik hebben dan?

Verwijderd

De volgorde maakt weinig uit, maar wat van belang is is dat je je resevoir als eerst zet, en vervolgens je waterpomp (zuigend) erachter koppeld. Meestal pak je het laagste punt in je resevoir (aansluiting) waaruit je het water haalt, en het hoogste punt weer komt het water binnen.

• Operations
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 09:30:
De volgorde maakt weinig uit, maar wat van belang is is dat je je resevoir als eerst zet, en vervolgens je waterpomp (zuigend) erachter koppeld. Meestal pak je het laagste punt in je resevoir (aansluiting) waaruit je het water haalt, en het hoogste punt weer komt het water binnen.
Okee en die klemmen die dus niet meer passen om die D-tek is dat normaal?

Verwijderd

Tja, dat moet je zelf oplossen niet? :P

Doe wat jij veilig acht. Klemmen zijn er niet voor niets, en als je zonder klemmen werken gaat dan loop je het risico dat die welleens los kunnen schieten.

• Operations
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 09:34:
Tja, dat moet je zelf oplossen niet? :P

Doe wat jij veilig acht. Klemmen zijn er niet voor niets, en als je zonder klemmen werken gaat dan loop je het risico dat die welleens los kunnen schieten.
Ja en dat wil ik dus niet (ik acht het zeker veilig om er een klem op te zetten maar ja het past gewoon echt niet), maar had hiervoor een swiftech cpu blok en die in en uitgangen zaten veel verder van elkaar af dus dat ging makkelijk. Maar krijg hier toch echt niks om heen, want klem moet toch wel na het eerste dikke stuk van een aansluiting?

Nog een vraagje hoe krijg ik de koelvloeistof er nu weer uit? Had eerst koelvloeistof gedaan en wilde daarna water gaan bijvullen. Had dus al een setje was door iemand anders in elkaar gezet, en het water daar uitkrijgen was geen succes. Hij zei gewoon van je cpu blok los halen, maar goed toen kwam er dus water uit het cpu blok lopen en uit de slang. Wat is hier de juiste methode?

[ Voor 29% gewijzigd door Operations op 15-01-2008 09:58 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als ik mijn water er uit wil halen maak ik gewoon een slang los op het laagste punt van de setup. Ik haalde eerst altijd mijn slang naar de pomp los maar heb de laatste keer de slang bij mijn videokaart los gemaakt omdat daar beter een bakje onder past.

Verder leeg krijgen doe je dan door de pomp te laten draaien of door een beetje te blazen of zuigen aan een slang. Helemaal leeg krijgen is afhankelijk van de setup best veel werk en is ook iets waar je de tijd voor moet nemen.

Met waterkloeling moet je overal in mijn mening echt de tijd voor nemen. Ik heb deze week mijn nieuwe CPU blok er in gezet en daar ben ik bijna een halve dag mee bezig geweest.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 17-01-2008 16:59 ]

Verwijderd

Leg het zaakje een nachtje op de verwarming of een droge ruimte voor een tijdje. Dan droogt het vanbinnen vanzelf op.

Qua klemmen kan je ook taiwraps gebruiken, en die met een tang strak aantrekken.
Pagina: 1