Toon posts:

P5k-e niet compatibel met Q6600

Pagina: 1
Acties:
  • 1.044 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
>>Belangrijke update, zie de laatste post<<
In eerste instantie is de Q6600 nog niet compatibel met de p5k-e. Je zult eerst een s775 processor erop moeten zetten(die single core of duo core is) om een bios-update te kunnen maken. Hierna is het wel mogelijk.

Zelf heb ik net een stressvol weekend achter de rug waar ik dit in heb ontdekt.

Nergens stond een artikel waar dit goed in beschreven werd en daarom post ik dit artikel maar. Ik neem aan dat meer mensen dit ontdekt moeten hebben.

Vanaf welk bios een quad core wel ondersteund wordt weet ik niet precies, ik meen vanaf bios 0903.

Pfffff, te erg gewoon, een mega vette pc bouwen en dan merken dat hij het niet doet. De genoegdoening is dan ook erg groot op het moment dat je de fout ontdekt. Alleen dat is al een reden om de volgende keer gewoon weer mijn eigen pc te bouwen.

By the way, digitique in zutphen heeft me wel de hele relaxte service verleend om mijn bord in te ruilen zodat ik weer snel verder kon testen vandaag!!

Mensen ik hoop dat jullie er wat aan hebben (mijn eerste post hier).

Gr. Willy ;)

AANVULLING:
Inmiddels een bios-update gedaan en het werkt nog niet...

Bovenstaande verhaal gaat dus niet op!!!!

Weg van foto's? Check http://blog.willychef.nl

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2008 08:20 ]

• martijnd
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-07-2025
Waar kan ik zien welke BIOS versie ik heb?
Want als de Q6600 niet wordt ondersteund zal mijn pc straks (vid. kaart moet nog komen) niet opstarten.

Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Vind het toch wel een gek verhaal. De Q6600 wordt hoogstens pas bij BIOS v.0503 ondersteund en er is al een v.0906 beschikbaar:
Core 2 Quad Q6600 (2.40GHz,1066FSB,L2:2X4MB,rev.B3,4 cores) ALL
0201

Core 2 Quad Q6600 (2.40GHz,1066FSB,L2:2X4MB,rev.G0,4 cores) ALL
0503

Mensen ik hoop dat jullie er wat aan hebben (mijn eerste post hier).
Welkom op GoT :)

[ Voor 11% gewijzigd door Bitage op 15-01-2008 09:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bij het opstarten van je pc kun je in de setup komen van je bios.

Op het moment dat hij niet compatibel is zal hij alleen helemaal niets doen (dus kun je ook niet in je bios komen). Ik heb op het moment nu een extra processor besteld (voor 41 euro) zodat ik in ieder geval kan booten. Dan pas kan ik het bios updaten.
Misschien ken je iemand die een s775 processor heeft liggen en hem even aan je wilt uitlenen?

Ik verwacht dat de nieuwst geproduceerde processoren al wel een nieuwer bios hebben, maar zeker weten doe ik dat niet.

Het is dus even afwachten of dit issue ook voor jou zal gelden.

Het lukt me niet om op de site van asus te komen (misschien te druk) om te kijken vanaf welk bios er wel ondersteuning voor quad core is. Ik meen uit mijn hoofd dat dat vanaf 0903 is.

Gr. Willy

Weg van foto's? Check http://blog.willychef.nl

Verwijderd

Topicstarter
martijnd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 08:04:
Waar kan ik zien welke BIOS versie ik heb?
Want als de Q6600 niet wordt ondersteund zal mijn pc straks (vid. kaart moet nog komen) niet opstarten.
Als je videokaart nog met komen kun je hem al wel testen (of hij piept).
Modbreak:Gelieve niet <24u 2x achter elkaar te posten. Gebruik de edit-knop als je iets wilt toevoegen - daar is hij voor :z

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 16-01-2008 10:59 ]

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kon je er niet eentje lenen even van een kennis of vriend :)

Verwijderd

Topicstarter
Hebben allemaal nog geen s775 (of een mac) :(

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 09:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe je het bios kunt controleren:

The Motherboard revision is printed on the board itself next to the model name.
The BIOS revision can be found during system boot up.

Of kijk op de pagina van Asus:
http://support.asus.com/t...px?no=270&SLanguage=en-us

Op deze pagina staat vanaf welk bios de p5k-e editie de q6600 ondersteunt:
http://support.asus.com/c...en-us&model=P5K-E/WIFI-AP

En hier kun je je moederbord kiezen (kijk goed welke versie je hebt) voor je bios-update:
http://support.asus.com/d...product=1&SLanguage=en-us

Pfff, ik lijk wel een medewerker van Asus...

Succes (ik moet het zelf ook allemaal nog gaan doen, processor komt morgen waarschijnlijk binnen).

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 09:41 ]

Verwijderd

Is toch algemeen bekend dat je voor nieuwe cpu's vaak een recentere biosversie voor je moederbord nodig hebt? Dit geldt niet enkel bij de P5K-e.

Overigens:
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 09:05:
Ik verwacht dat de nieuwst geproduceerde processoren al wel een nieuwer bios hebben, maar zeker weten doe ik dat niet.
BIOS is niet iets wat een processor heeft, het zijn moederborden die BIOS hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 11:37:
Is toch algemeen bekend dat je voor nieuwe cpu's vaak een recentere biosversie voor je moederbord nodig hebt? Dit geldt niet enkel bij de P5K-e.

Overigens:

[...]

BIOS is niet iets wat een processor heeft, het zijn moederborden die BIOS hebben.
Nee idd, het moet 'moederborden' zijn ipv 'processoren'.

• martijnd
Ok video kaart is binnen, ik heb hem erin gezet maar helaas geen beeld. Ik krijg geen piepjes niks.
Alles werkt alleen geen beeld. Ligt het dan aan de bios versie?

Op mijn mobo staat rev. 1. 02G, is dat het bios?

[ Voor 13% gewijzigd door martijnd op 15-01-2008 16:45 ]

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:12

bakvis

Tweakers.Nerd

martijnd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 16:42:
Ok video kaart is binnen, ik heb hem erin gezet maar helaas geen beeld. Ik krijg geen piepjes niks.
Alles werkt alleen geen beeld. Ligt het dan aan de bios versie?

Op mijn mobo staat rev. 1. 02G, is dat het bios?
Nee dat is de versie (revisie) van je moederbord.. Wel kun je op internet opzoeken met welke bios die revisie over het algemeen geleverd is..

Mijn Specs

• martijnd
waar ik kan het ovinden? op de site van asus kan ik het niet vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door martijnd op 15-01-2008 23:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het ook overal gezocht, maar nergens gevonden...

Weet iemand toevallig waar zich lijsten bevinden (van de asus p5k-e) die revisienummers met bijborende bios-versies weergeven?

By the way, vandaag komt als het goed is mijn tweede processor binnen en kan ik de computer gaan opstarten en dus ook mijn bios vernieuwen! Ik kan niet wachten!

• martijnd
@willychef waar heb je die andere processor besteld?

Verwijderd

Topicstarter
Bij perfect systems in Enschede, daar was hij redelijk goedkoop, 41 euro incl. verzendkosten.

Sowieso hoor ik daar goede berichten over (Perfect Systems).

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees net dat hij maandag pas binnenkomt, de leverancier had hem op voorraad, niet de winkel!

mmmm
Modbreak:Gelieve niet <24u 2x achter elkaar te posten. Gebruik de edit-knop als je iets wilt toevoegen - daar is hij voor :z

[ Voor 44% gewijzigd door dion_b op 16-01-2008 10:59 ]

• martijnd
Ik kwam deze tegen INTEL Celeron 420 1.6GHz, 512K S775 voor €39 euro op http://www.mamut.net/caresys/shop/
Nu niet op voorraad, besteld kan hem morgen ophalen, wellicht ook voor willychef interresant?

Verwijderd

Hey,

Wat ik hieruit begrijp is dat bij het moederbord dat jij gekozen hebt (P5K-E) je quad core (Q6600) niet werkt omdat er geen goede BIOS versie opstaat, en dat je die alleen kan updaten als je er een single/duo core opzet...

Misschien ga ik hetzelfde probleem tegemoed, maar dat weet ik dus niet. Ik was ook van plan de Q6600 te nemen, en een MSI P6N SLI-F V2,Retail (moederbord) (link: http://www.azerty.nl/prod...9/42661/p6n-sli-f-v2.html) Ga ik datzelfde probleem krijgen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 11:58:
Hey,

Wat ik hieruit begrijp is dat bij het moederbord dat jij gekozen hebt (P5K-E) je quad core (Q6600) niet werkt omdat er geen goede BIOS versie opstaat, en dat je die alleen kan updaten als je er een single/duo core opzet...

Misschien ga ik hetzelfde probleem tegemoed, maar dat weet ik dus niet. Ik was ook van plan de Q6600 te nemen, en een MSI P6N SLI-F V2,Retail (moederbord) (link: http://www.azerty.nl/prod...9/42661/p6n-sli-f-v2.html) Ga ik datzelfde probleem krijgen?
Weet ik niet, ik weet dat dit voor mijn Asus p5k-e geldt en dat dezelfde verschijnselen ook bij andere moederborden zijn, dus er is een kans dat hetzelfde probleem zal optreden.

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 09:09
Ik weet niet of jullie al eens van 'service' gehoord hebben, maar de Alternate vlakbij mij (Antwerpen, België) doet dit gewoon voor mij hoor! Een processor bijbestellen omdat de bios moet geupdate worden, dat is toch té gek voor woorden?

Gewoon even op de klantendienst gaan vragen, 5 minuten later met een nieuw geflashte bios buiten.

Toch de normaalste zaak van de wereld?

Of bestellen jullie allemaal online (en hebben die winkels dan geen klantendienst?)?

Verwijderd

Ik koop bij Azerty.nl, maar die heeft ook een klansten service's en je kan er afhalen, dus dat is bij mij geen probleem ;) Maar ik heb het nog niet dus voordat ik iets ga kopen wil ik natuurlijk wel even weten of het goed werkt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het zou idd een standaard service moeten zijn, maar met online aankopen bespaar je honderden euro's en dan wil ik daar wel 40 euro extra aan besteden. Ook die ene week extra wachten heb ik er wel voor over.

Ik had eigenlijk wel verwacht dat dit soort zaken duidelijk op tweakers besproken zouden zijn en het een algemene aanname zou zijn (wat waarschijnlijk voor de freaks ook daadwekelijk is), maar het tegendeel blijkt waar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 14:26:
Het zou idd een standaard service moeten zijn, maar met online aankopen bespaar je honderden euro's en dan wil ik daar wel 40 euro extra aan besteden. Ook die ene week extra wachten heb ik er wel voor over.
Dit is toch heel vaak niet het geval zolang je van de kleine shops wegblijft (alhoewel ik daar vaak over de prijs onderhandel en dit lukt zeer vaak als het een zelfstandige is), bv Forcom heeft ongeveer dezelfde prijs als azerty.nl of Komplett soms zelfs goedkoper en daar heb je al de service die je wil. (de q6600 is wel duurder dan op azerty wegens de actie van azerty op het moment). en je betaalt geen verzending en bespaart dan ook op dat 2de cpuutje dat je moest aanschaffen.
Soit, te laat nu, maar laat dit een tip zijn voor degenen die het van plan zijn te kopen, er zullen ook wel winkels zoals forcom ed. in holland zijn!

• Royer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06-2025
BobbyD82 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:45:
Ik weet niet of jullie al eens van 'service' gehoord hebben, maar de Alternate vlakbij mij (Antwerpen, België) doet dit gewoon voor mij hoor! Een processor bijbestellen omdat de bios moet geupdate worden, dat is toch té gek voor woorden?

Gewoon even op de klantendienst gaan vragen, 5 minuten later met een nieuw geflashte bios buiten.

Toch de normaalste zaak van de wereld?

Of bestellen jullie allemaal online (en hebben die winkels dan geen klantendienst?)?
Inderdaad, wat omslachtig en weggooien van je geld.
Alternate is sowieso super wat service (en prijs) betreft. Als je hier je processor koopt zetten ze zeker weten gratis de nieuwste bios op je mobo. _/-\o_

En als je je processor online hebt besteld:
De meeste PC boeren doen dit gratis als service, of voor in ieder geval heel wat minder dan 39 euro. Bovendien loop je ook nog eens geen risico mbt het flashen van je bios. (voor zover het een risico is)

[ Voor 13% gewijzigd door Royer op 16-01-2008 22:50 ]

• martijnd
nou ik heb de proccesor, maar helaas geen beeld.
Ik dacht mijn mobo is DOA nieuwe gehaald maar ook deze brengt geen verschil.
Wie heeft er nog ideeen wat er zou kunnen zijn?

• martijnd
Dubbel post

[ Voor 93% gewijzigd door martijnd op 17-01-2008 21:41 . Reden: dubbel post ]

Verwijderd

Topicstarter
Alles goed nakijken:

Heb je de hoofdvoeding (24 pins) op het moederbord aangesloten?

De kleine 4/8pins kabel aangesloten?

Zit de videokaart in het goede slot (of heb je alle sloten geprobeerd)?

Heeft de videokaart voeding (als dat van toepassing is(PCI-E))?

Zit het geheugen in het goede slot?

Staat het geheugen op de QVL van Asus?

Piept het moederbord op het moment dat je onderdelen eraf haalt?

Welke voeding heb je? Minimaal 500 watt?

Welke processor heb je laten komen?

Ik weet het ook niet hoor, ik probeer nu gewoon logisch na te denken, ik voel hem al aankomen dat hij het bij mij ook niet gaat doen...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2008 15:14 ]

• martijnd
Alles nagekeken, maar er komt vanavond iemand kijken als het wat oplevert dan hoor je het hier.

Ik heb een Intel 430 1,80 GHz, 512k L2 laten komen

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben heel benieuwd of je nog nieuwe dingen ontdekt.

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02-2025
Ik vind het maar vreemd dat de P5K-e niet het goede bios voor de Q6600 er op heeft staan.
Aangezien de Q6600 toch al een paar maandjes op de markt is en de P5K-e pas uit is.

• martijnd
ok het ligt niet aan mij BIOS maar aan het feit dat er iets is met mijn DIMM sloten.
Q6600 werkt zonder problemen en zelfs zonder BIOS update!!!

Verwijderd

Topicstarter
Welke testen heb je gedaan?

Werkt het nu wel?

Ongelooflijk, ik heb mijn mb weggebracht en een biosupdate laten doen...

Zonder resultaat!!!!

Ik raak hier nu erg moedeloos van!

Iemand nog ideeën/ervaring?

Asus p5k-e moederbord.
Geheugen dat op de QVL lijst staat van het mb.
Q6600
Asus 8800GT met 512mb geheugen

Doet helemaal niets.

[ Voor 140% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 17:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit topic was verdwenen van de site???

Zijn er nog nieuwe bevindingen?

Morgen ga ik weer naar de leverancier van mijn moederbord en processor, ik wil dan samen met hun gaan testen.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost!!!!!

Het was NIET de biosupdate en ook niet een probleem qua compatibaliteit (wat een woord) tussen de p5k en de q6600, het was een voedingprobleem.

Er zit nu een nieuwe voeding in en hij loopt als een trein!

Het duurde dan ook even, maar ik heb nu wel wat, op dit moment ben ik druk bezig met Vista 64 bit te installeren.

Dat was het dan, hierbij sluit ik het verhaal af...

Greets WillyChef ;)

Ook weg van foto's? Check http://blog.willychef.nl
Pagina: 1