Van 2 dezelfde kleine luidsprekers 1 grotere maken

Pagina: 1
Acties:
  • 372 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-05 19:03
Ik heb 4 dezelfde kleine luidsprekers, van die simpele Philips speakers, jah die van plastic. Ik heb inmiddels de woofers, hogetonenspeakers en filter er uit gesloopt, en deze units zijn nog in zeer goede staat. Deze speakers zie je vaak staan op rommelmarkten voor nog geen 5 of 10 euro.

Aangezien ik nog nooit luidsprekers heb gebouwd leek me dit wel een leuk projectje om mee te beginnen. Gewoon zonder al te veel pretenties, en zo goedkoop mogelijk. Het lijkt me gewoon leuk om een paar dagen bezig te zijn met zagen, lijmen, plaatsen, plakken, afkitten, verven enz enz.

Omdat de Philips speakers van oorsprong een impedantie hebben van 4 ohm zou het ideaal zijn om 2 basluidsprekers in 1 kast te bouwen, deze in serie te zetten om zo op de 8 ohm uit te komen.

Is het mogelijk het benodigde volume te berekenen als het volume voor 1 woofer bekend is? Er staan namelijk totaal geen gegevens op de woofers dus met het programma winisd kom ik nergens. Bovendien is het ook maar een probeer projectje. Als ik 2 hogetonenspeakers in 1 kast zou maken kan ik die dan ook gewoon in serie plaatsen? Hoe zit dat eigenlijk met de impedantie bij hogetonenspeakers? Hier een plaatje van de specs .

Het lijkt me toch dat het bestaande filter zonder problemen wel 2 woofers unit's kan aansturen, het verschil zit dacht ik enkel in de impedantie. :)

Suggesties/tips worden op prijs gesteld. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-04 19:34
Met het veranderen van de impedantie ga je ook filterposities verplaatsen. Dat is dus minder leuk. Twee tweeters in kast zou ik niet echt willen doen. Áls je dat per sé wilt zou ik 1 tweeter achterin de kast doen. Dus dat hij naar achter straalt.

In gewone situaties is het volume van 2 woofers twee keer zo groot als die van 1 woofer, dus dat is makkelijk.

Overigens zou ik het waarschijnlijke elkootje vervangen door een MKP'tje, doe niet te duur maar het kan een leuke verbetering zijn voor het hoog. Bij mij was het in ieder geval duidelijk hoorbaar bij dergelijke philips dingen.

Edit: Lol @ trafokernspoel op het filter. :D

[ Voor 3% gewijzigd door Seers op 14-01-2008 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Inhoud verdubbelen zeg jij:
Ik heb die kastjes eens opgemeten (aan de binnekant), ze zijn 32x22x13cm, inhoud dus 9152 cm3.
Als ik dat verdubbel kom ik op 18304 cm3. Het wordt aardig lastig een kast te maken die aan deze inhoud voldoet en waar 2 woofers van 17 cm inpassen...

Voor een normale kast van 53.7 cm hoog, 25 cm diep, kom ik uit op een berekende breedte van 13.6
Da pas natuurlijk nooit. De breedte moet ongeveer uitkomen op 35 cm. Iets zegt me dat deze aanname van inhoud verdubbelen niet klopt. :?

De kast moet ongeveer deze vorm krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/speaker013.png
Berekende hoogte is 53.7 cm, diepte zo rond de 25 cm en de breedte is nog puzzelen...

[ Voor 44% gewijzigd door Snowwie op 14-01-2008 23:18 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:37

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Buiten dat of dit een goed idee is of niet (ik heb namelijk geen flauw idee :P):
Waarom heb je die hoogte van 53,7 cm aangenomen?

Let bij het ontwerp ook op de plaatsing van de units. Hoe de theorie precies zit weet ik niet maar ik heb het vermoeden dat wat je nu even gauw globaal geschetst hebt een beetje raar gaat klinken.

En nog zo'n ding waarvan ik niet echt weet hoe het zit:
Bij veel speakers met meer dan twee units zie je dat ze toch maar gebruik maken van één tweeter.
De speakers die ik ken die wel meerdere tweeters hebben (bijv. Wharfedale en Dali hebben er een aantal) gebruiken twee verschillende tweeters met verschillende eigenschappen.
Uit deze waarneming vraag ik me dan ook af of het verstandig is om twee tweeters te gebruiken.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
bartvl schreef op maandag 14 januari 2008 @ 23:36:
Buiten dat of dit een goed idee is of niet (ik heb namelijk geen flauw idee :P):
Waarom heb je die hoogte van 53,7 cm aangenomen?
Dat is ongeveer de berekende hoogte op basis van de woofers en de tweeters en de tussenliggende ruimte tov boven en beneden (excl. dikte mdf).
Let bij het ontwerp ook op de plaatsing van de units. Hoe de theorie precies zit weet ik niet maar ik heb het vermoeden dat wat je nu even gauw globaal geschetst hebt een beetje raar gaat klinken.
Ooit heb ik eens Philips luidsprekers gehad met dit type ontwerp, en die luidsprekers klonken super. Tegenwoordig zie je alleen nog maar zuil speakers.
En nog zo'n ding waarvan ik niet echt weet hoe het zit:
Bij veel speakers met meer dan twee units zie je dat ze toch maar gebruik maken van één tweeter.
De speakers die ik ken die wel meerdere tweeters hebben (bijv. Wharfedale en Dali hebben er een aantal) gebruiken twee verschillende tweeters met verschillende eigenschappen.
Uit deze waarneming vraag ik me dan ook af of het verstandig is om twee tweeters te gebruiken.
Ik durf het ook niet precies te zeggen wat beter zou zijn, ik denk met trial en error maar achter komen, alhoewel het wel een beetje lastig is een tweeter te verwijderen als deze eenmaal op z'n plek zit. En het is ook maar een simpel proef projectje, ik wil gewoon eens zien of het me lukt een fatsoenlijke kast te bouwen, goed te lijmen en luchtdicht maken. Isolatiemateriaal heb ik hier nog zat liggen. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:37

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Je wilt dus geen zuil-like model als ik het goed begrijp?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Snowwie schreef op maandag 14 januari 2008 @ 23:52:

Ooit heb ik eens Philips luidsprekers gehad met dit type ontwerp, en die luidsprekers klonken super. Tegenwoordig zie je alleen nog maar zuil speakers.
Waarschijnlijk was dit de 22 RH 427 (zie mfbfreaks.nl). Hele onhandige dingen om te plaatsen. Te laag om op de grond te zetten en veel te groot (en zwaar) om op een (boeken)plank te plaatsen. Zuilen zijn wat mij betreft toch wel een verbetering. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Als ik in jouw schoenen stond en ik moest van twee speakers 1 maken: zet de twee woofers in compound en houd ongeveer 7 liter aan als intern volume, maar dit mag ook best wat meer zijn, maar kan ook wat minder. Door het in derie aansluiten zul je je spoel 2 keer zo groet moeten maken.

De tweeter zou ik aan de achterkant van de kast plaatsen. Hier moet de condensator twee keer zo klein worden. Wat er met die spoel parallel gebeurd weet ik effe niet, maar het lijkt er zo op dat met het in serie knallen van de units je alle filteronderdelen ook in serie mag gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Waarom will je een full-range speaker in een dikke kast bouwen? :) Ik snap de zelfbouw wel maar als je voor bass gaan wilt zijn dit geloof ik niet de speakers die je hebben wilt, toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Seers schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 00:45:
Als ik in jouw schoenen stond en ik moest van twee speakers 1 maken: zet de twee woofers in compound en houd ongeveer 7 liter aan als intern volume, maar dit mag ook best wat meer zijn, maar kan ook wat minder. Door het in derie aansluiten zul je je spoel 2 keer zo groet moeten maken.
Dit is een goed idee! De twee keer zo grote spoel is simpel: zet de twee spoelen die je hebt gewoon ook in serie ;)

Die tweeters moet je inderdaad niet bij elkaar zetten. Ik zou er gewoon maar eentje gebruiken, met twee krijg je gewoon ellende.

Er is alleen een groot probleem: de tweeter speelt nu 6dB te zacht! Ik denk niet dat het lekker gaat klinken allemaal. Met de andere tweeter op de achterkant vang je dat probleem wel deels op. Je kunt het proberen, maar veel moet je er niet van verwachten.

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 15-01-2008 10:14 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
voodooless schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 10:13:
Die tweeters moet je inderdaad niet bij elkaar zetten. Ik zou er gewoon maar eentje gebruiken, met twee krijg je gewoon ellende.
Kun je dit ook toelichten?

Enneh, spoelen in serie zetten? Sorry ik ben een echte noob op dit gebied, wat moet ik me daar bij voorstellen..

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je krijgt interferentieeffecten waardoor er frequenties wegvallen, en het zal vooral vervelend zijn als je je hoofd een beetje op en neer gaat bewegen.
Enneh, spoelen in serie zetten? Sorry ik ben een echte noob op dit gebied, wat moet ik me daar bij voorstellen..
Parallel:

+-0000-+
  |      |
--+-0000-+---

Serie:

----0000----0000----

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
voodooless schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 15:18:
[...]
Parallel:

+-0000-+
  |      |
--+-0000-+---

Serie:

----0000----0000----

:P
Ik snap het onderscheidt wel tussen serieel en parallel, maar hoe bedoel je om 'spoelen' in serie te zetten. Die spoelen zitten toch op het filter?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ik zou er een mooie D'Appolitto opstelling van maken http://www.zelfbouwaudio....328c7913cf4d829c15c824278

desnoods met twee tweeters in het midden (ik vermoed dat 1 beter gaat klinken als je de fliters aangepast krijgt)

Als je heel simpel wilt beginnen pak je dus bovenstaande opstelling. Houd beide filters gewoon zoals ze zijn. zet ze in de kast in serie en maak 1 externe aansluiting. Vanuit daar kan je dan verder hobbyen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die spoelen zitten ook in de drivers; die bewegen op en neer in een magneet :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 19:00
Waarom zou je niet telkens 1 woofer en 1 tweeter op één filter aansluiten (net als in de oude speakers) en dat 2 van deze setjes in een kast zetten (parallel aangesloten)??

Eventueel kun je dan nog 1 tweeter in de achter- of bovenzijde zetten.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik bedoelde eigenlijk de spoelen van het filter ja ;) Gewoon componenten van het filter los halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

hesselbeertje schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 17:19:
Waarom zou je niet telkens 1 woofer en 1 tweeter op één filter aansluiten (net als in de oude speakers) en dat 2 van deze setjes in een kast zetten (parallel aangesloten)??

Eventueel kun je dan nog 1 tweeter in de achter- of bovenzijde zetten.
dat is wat ik zeg dus :) maar dan dus niet parallel want dan hou je nog maar 2 ohm over. Gewoon in serie zetten en hoe je verder de kast indeelt is naar eigen inzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 19:00
Ray schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 18:02:
[...]

dat is wat ik zeg dus :) maar dan dus niet parallel want dan hou je nog maar 2 ohm over. Gewoon in serie zetten en hoe je verder de kast indeelt is naar eigen inzicht
Inderdaad, in serie is beter, anders loop je de kans de je versterken het niet meer trekt...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
voodooless schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 10:13:
[...]
Er is alleen een groot probleem: de tweeter speelt nu 6dB te zacht! Ik denk niet dat het lekker gaat klinken allemaal. Met de andere tweeter op de achterkant vang je dat probleem wel deels op. Je kunt het proberen, maar veel moet je er niet van verwachten.
Waarom denk je dat ik zeg dat je de woofers het beste isobaric/compound in kan zetten? Dat probleem ook weer opgelost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Seers schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 19:41:
Waarom denk je dat ik zeg dat je de woofers het beste isobaric/compound in kan zetten? Dat probleem ook weer opgelost. :)
Nee! Isobarik speelt namelijk niet alleen in een kleinere kast, maar heeft ook 6 dB meer rendement (in ieder geval volgens winISD) .

Anyway, wat je ook doet: verwacht er niet veel van. Resultaat is een enkele speaker, en daar het je toch eigenlijk betrekkelijk weinig aan. Het is misschien leuk om te knutselen, maar het resultaat zal nooit iets heel erg moois gaan worden.

Wil je dat wel, dan kun je denk ik beter voor enkele euros een leuk DIY setje kopen voor een leuke speaker, zoals misschien dit. Heb je voor 80 euro een leuke stereo set die ook nog eens buitengewoon goed klinkt voor het geld, en je kunt er ook nog het een en ander aan tweaken om het nog een beetje beter te maken :)

Wil je gewoon wat spelen met wat MDF en wat units, dan kun je gewoon je huidige weg aanhouden natuurlijk.

Pagina: 1