Toon posts:

Pixels en TV-lijnen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat ik hier met mijn vraag terecht kan:

Ik heb een kleine CMOS camera module waarvan ik de beelden wil uitlezen met PC en capture kaart. De camera heeft een sensor met 628x582 pixels en een CCIR (PAL z/w) uitgangssignaal met een resolutie van 380 lijnen.

Wanneer beelden van de camera nu gecaptured zijn, zijn de waarden van de oorspronkelijke 628x582 pixels dan te achterhalen? Of gaat er informatie verloren doordat er maar 380 lijnen zijn?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Aangezien er een PAL signaal uit gaat zul je de exacte originele pixels nooit meer kunnen achterhalen. Bovendien is een camera pixel geen beeldpixel. Een CMOS pixel is namelijk maar een pixel van een kleur (dus R, G of B ), vandaar ook dat het aantal beeldlijnen effectief maar 380 is.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Het uitgangssignaal is CCIR gecodeerd, dus een zwart-wit PAL signaal. De pixels meten dus alleen de intensiteit van het licht. Het signaal heeft dan, als ik het goed heb, 576 horizontale beeldlijnen (PAL) en 380*1.33=506 verticale beeldlijnen (de tv-lijnen worden per beeldhoogte gedefinieerd). Dan zou ik met elk frame toch ten minste 576x506 intensiteits metingen kunnen verrichten?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Ah, het is zwartwit :) Dat had ik even over het hoofd gezien.

De resolutie van 380 lijnen komt voor uit de Kell factor, die in dit geval ongeveer 0.65 gekozen: 582*0.65 is ongeveer 380

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?