Toon posts:

Pc reboot automatisch.

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
OPGELOST, KAN EEN SLOTJE OP
Hallo allemaal,

Mijn moederbord was een tijdje geleden stukgegaan, waarna ik een nieuwe heb gekocht van hetzelfde merk (asus). Ik had ook meteen een nieuwe cpu fan (zalman met fan mate) erbij gekocht. Bij het opstarten geeft de POST check deze fouten weer:

-CPU Fan Error (inmiddels al verholpen door Q fan control, Cassis fan speed en CPU fan speed uit te zetten in de BIOS
-Ultra DMA mode-5, S.M.A.R.T. Capable and Status BAD

onderin staat ook nog:

-no IDE master HDD detected (hij staat namelijk op 4th slave maar heb geen idee hoe ik dat kan veranderen, mijn dvd speler staat namelijk op primary ide master)

Nou ben ik dus van plan om morgen een andere HDD te kopen (WD caviar 320 GB), maar vroeg ik me af of dat het hele probleem wel zou verhelpen, of of ik nog wat anders moet doen?

Ik heb de fan mate op zn aller hoogst gezet, 22650 rpm (37 C in bios), is dat eigenlijk wel nodig?
Is er niks waarmee ik het automatisch zou laten kunnen veranderen, want als ik Q fan control in bios aanzet krijg ik CPU fan error weer?

Nu zie ik net dat ook mijn kast fan uit staat :S is ook niet de bedoeling denk ik |:(

p.s.: ik heb een 2 dagen geleden vista geinstalleerd en toen gaf hij al aan probeer een andere HDD want deze gaat snel stuk. Paar minuten later ging mn moederbord dood, heeft niks met elkaar te maken neem ik aan?

Nou na deze hele lap tekst ingetikt te hebben ben ik zo brutaal jullie een antwoord op mijn problemen te vragen O-)

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Lijkt me inderdaad door de SMART melding op een hard-disk failure, maar om het zekere voor het onzekere te nemen zou je de automatic reboot kunnen uitschakelen waardoor je de BSOD kan zien waar de fout op staat.

Uitleg hoe je automatic BSOD reboot uit doet.

Zou handig zijn als je vermeld wat er op de BSOD staat mocht je computer vastlopen. ;)
-no IDE master HDD detected (hij staat namelijk op 4th slave maar heb geen idee hoe ik dat kan veranderen, mijn dvd speler staat namelijk op primary ide master)
Dit kan je doen doormiddel van de jumper die achterop de hard-disk zit.

Ps: Het is niet de bedoeling dat je twee topisc over hetzelfde aanmaakt, en zou je in het vervolg iets overzichtelijker willen typen? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Fox op 14-01-2008 21:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
SniperFox schreef op maandag 14 januari 2008 @ 21:26:
Lijkt me inderdaad door de SMART melding op een hard-disk failure, maar om het zekere voor het onzekere te nemen zou je de automatic reboot kunnen uitschakelen waardoor je de BSOD kan zien waar de fout op staat.

Uitleg hoe je automatic BSOD reboot uit doet.

Zou handig zijn als je vermeld wat er op de BSOD staat mocht je computer vastlopen. ;)

[...]

Dit kan je doen doormiddel van de jumper die achterop de hard-disk zit.

Ps: Het is niet de bedoeling dat je twee topisc over hetzelfde aanmaakt, en zou je in het vervolg iets overzichtelijker willen typen? :)
Oke, dankjwel maar ik krijg helemaal geen BSOD? wanneer hij vista begint te starten (het balkje zichtbaar wordt) reboot ie gewoon.

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 21:31:
[...]

Oke, dankjwel maar ik krijg helemaal geen BSOD? wanneer hij vista begint te starten (het balkje zichtbaar wordt) reboot ie gewoon.
Dit komt meestal door een ernstige fout ( BSOD ), duid inderdaad op of een harddisk failure of een brak moederbord, maar het eerste lijkt mij het meest voor de hand liggende door de SMART waarschuwing die je gepost had. Je zou kunnen kijken of je met een opstart diskette of cd je computer opgestart krijgt, als dit allemaal lukt dan is het duidelijk dat de hard-disk de boosdoener is. Met het OS ingeladen via de opstart diskette of cd zou je nog wat bestanden kunnen backuppen zover dat lukt, hier zijn ook genoeg data recovery tools voor. ;)

Verwijderd

Topicstarter
SniperFox schreef op maandag 14 januari 2008 @ 21:36:
[...]

Dit komt meestal door een ernstige fout ( BSOD ), duid inderdaad op of een harddisk failure of een brak moederbord, maar het eerste lijkt mij het meest voor de hand liggende door de SMART waarschuwing die je gepost had. Je zou kunnen kijken of je met een opstart diskette of cd je computer opgestart krijgt, als dit allemaal lukt dan is het duidelijk dat de hard-disk de boosdoener is. Met het OS ingeladen via de opstart diskette of cd zou je nog wat bestanden kunnen backuppen zover dat lukt, hier zijn ook genoeg data recovery tools voor. ;)
ok, ik moet namelijk nog ong 80 GB aan data (staat allemaal op 1 partitie) nog hebben. Ik zou neit weten hoe dit moet aangezien ik namelijk die partitie in NTFS heb staan en met DOS kan ik er dus niks mee?