Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Debet (rood) staan op een spaarrekening. Kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.675 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:40
Recent kreeg ik een afschrift van de bank over een spaarrekening die ik heb (en al jaren niet meer gebruik).

RENTE BIJ-/AFSCHRIJVING - 0,18 EUR
Valuta : 01/01/2008 RENTE 01/01/2007 TOT 01/01/2008
RENTE FISCAAL JAAR 2008
CREDIT + 0,00
DEBET 0,18

Ik sta dus 18 cent rood. Nu zul je zeggen "18 cent? Waar heb je het over?" Punt is dat ik deze rekening niet meer gebruik en misschien, en dat kan ik niet eens meer nazien, 1 keer een bedrag er op heb gestort en er een paar dagen later weer af heb gehaald.

Ik de bank gemaild en gevraagd om uitleg. Kreeg onderstaand antwoord.

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Het is mogelijk dat u op uw rekeningoverzicht alleen het creditsaldo
ziet en toch debetrente moet betalen. Dit komt voor wanneer u
op dezelfde dag bij- en afboekingen uitvoert op één rekening.

Op uw rekeningoverzicht wordt standaard de boekdatum en valutadatum
vermeld.

Voor de renteberekening is onderscheid tussen de boekdatum en
valutadatum van belang:
- De boekdatum is de datum waarop het boekhoudkundige saldo op
uw rekening verandert.
- De valutadatum is de datum die wordt aangehouden voor de renteberekening.

Als de valutadata van de afboekingen vóór de valutadata van bijboekingen
liggen, heeft u tussentijds valutair debet gestaan.

Meer informatie over de bij Fortis Bank geldende valuteringsregels
vindt u op onze internetsite www.fortisbank.nl via "Betalen",
"Valuteringsregels".

Indien u het saldo heeft aangeveld kunt u middels een reply het
verzoek indienen om de TeleSpaar-rekening op te heffen.

Heeft u nog vragen? U kunt 24 uur per dag, 7 dagen per week contact
met ons opnemen via 0900- 8170 (ca. EUR 0,10 p/m) of via internet
www.fortisbank.nl.

Met vriendelijke groet,

Cxxxxx Hxxxxxx
adviseur
Fortis Bank
http://www.fortisbank.nl

Ik ben geen bankfiguur en snap er geen drol van. Kan me de situatie ook niet indenken waarom ik rood zou kunnen staan op een spaarrekening? We hebben het immers over een bedrag waar ik rente over krijg van de bank, dan zou de periode (1 dag ofzo) waarin ik "valutair rood heb gestaan" meer rente kosten dan de periode waarin het geld op mijn spaarrekening stond.

Of is dit dat 'truukje' van de banken waar je weleens over hoort? Stiekum wat centen rente genereren zonder dat men het doorheeft en daarmee miljoenen verdienen?

Verwijderd

Ik zou niet weten hoe dit zou komen maar ik zou je wel willen adviseren zsm de rekening op te zeggen of geld bij te boeken (iets meer dan 0,18 omdat je anders weer hetzelfde kan krijgen aan het begin van 2009). Zelf heb ik bij een extra bankrekening geld moeten betalen voor het verstrekken van een bankpas, na een bezoek hebben ze dit bedrag weer op de rekening gezet (omdat ik ook niet in het bezit was van de pas), maar hierdoor kwam ik ook rood te staan. Door hier niets aan te doen liep dit bedrag snel op (ik moest betalen voor de afschriften die ze blijkbaar wel sturen als je rood staat).

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
maniacshouse schreef op maandag 14 januari 2008 @ 21:00:
Of is dit dat 'truukje' van de banken waar je weleens over hoort?
Inderdaad, dat is het beruchte valuteren.
Fortis zelf doet een poging om het uit te leggen op https://www.fortisbank.nl...ren/valuteringsregels.pdf.
Ik ben wel benieuwd wat de debetrente op zo'n spaarrekening is, maar ik zou je aanraden om de rekening zsm op te heffen.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:40
Mmm vond hier omtrent een interessant stukje http://www.fd.nl/csFdArti...008/m01/d04/HFD1002597338
Dus gewoon geldklopperij onder het mom van we moeten het betalingsverkeer ergens van betalen.

• Serpie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-07-2023
Valutering ja, Kassa heeft er ook in een uitzending aandacht aan besteed. Hier kun je de uitzending terug kijken: Klik

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

maniacshouse schreef op maandag 14 januari 2008 @ 21:00:

[...]
Ik ben geen bankfiguur en snap er geen drol van. Kan me de situatie ook niet indenken waarom ik rood zou kunnen staan op een spaarrekening? We hebben het immers over een bedrag waar ik rente over krijg van de bank, dan zou de periode (1 dag ofzo) waarin ik "valutair rood heb gestaan" meer rente kosten dan de periode waarin het geld op mijn spaarrekening stond.

Of is dit dat 'truukje' van de banken waar je weleens over hoort? Stiekum wat centen rente genereren zonder dat men het doorheeft en daarmee miljoenen verdienen?
Valutadatum ja.
Het werkt als volgt:
Op 15-01-2008 om 8:00 uur zet je € 1.000 op je rekening. De bank boekt dat binnen op 16-01-2008.
Op 15-01-2008 om 10:00 uur haal je € 1.000 van je rekening. De bank boekt dit af op 15-01-2008.

Volgens de bank heb je nu van 15-01 tot 16-01 € 1.000 rood gestaan, ondanks dat jij eerst geld op je rekening hebt gezet en daarna pas geld van de rekening hebt gehaald.
Bancair trucje, niet alleen om geld te genereren van de rentedagen, maar ook door mensen geld uit de zak te kloppen door rente te laten betalen. Dat eerste is misschien nog niet zo erg, dat laatste wel.

Signatures zijn voor boomers.

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:19

Altaphista

1. check manual, 2. ask

ik had zoiets ook, een spaarrekening, zou worden opgeheven en worden overgezet, maar is uiteindelijk niet gebeurt. De bank had nog iets fout staan in het systeem en incasseerde nog van de naar ik dacht opgeheven rekening, met als gevolg dat ik een aanmaning kreeg van de rayondirecteur. Fout van de bank in u nadeel, wat de debetrente hebben ze ook van mijn betaalrekening gehaald terwijl het hun fout was :( (is ná 5x bellen trouwens nog steeeeds niet opgelost)

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Pagina: 1