HD3870 Drivers (CCC 7.12) onder ubuntu.

Pagina: 1
Acties:
  • 439 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Nu ik eindelijk een pc heb waar ubuntu wel gewoon op wilt installeren, wil ik graag wat gaan kloten met dit OS.

Na de installatie was voor mij de meest logische stap de videokaart drivers installeren, maargoed, die pech heb ik weer, deze is te nieuw om standaard te worden herkend denk ik.

Na wat zoeken kwam ik op het volgende draadje uit, wat overigens het enige is wat ik kan vinden via google.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=645967

Goed, ik heb zijn aanwijzigingen opgevolgd, de packages eraf gehaald, en gereboot.
Hierna kom ik niet meer in ubuntu, dus op naar de recovery mode, en vanaf daar de rest van zijn aanwijzigingen gevolgd.

Gereboot, en jep, gewoon beeld, ook CCC staat onder applications, echter start deze niet op als ik er op klik. Wat doe ik fout?

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Open eens een terminal en probeer daar je CCC te starten. Eventuele fouten zie je dan voorbij komen. Heel goed mogelijk dat de CCC niet ondersteunt is voor jouw kaart, of gewoon niet werkt (dit laatste heb ik vaker gehoord, en op mijn laptop met ati kaart heb ik hem ook niet geïnstalleerd).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Umh, ja... dit heb ik geprobeerd, maar hoe?

Ik heb cd /etc/ati gedaan, en daar wat gevogeld, maar welk commando moet ik gebruiken om CCC vanuit de terminal te starten?

Ik heb Ubuntu nu wel goed werkend op mijn laptop gekregen inmiddels, met 7.04 lukte dit niet icm X3100. 7.10 werkt blijkbaar out of the box. Nu nog op mijn desktop :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Binaries (software die je draait) staat meestal niet in /etc

De meeste binaries staan in je $PATH variabel, deze kan je dus aanroepen zonder een path op te geven
Ik weet alleen niet hoe dat CCC heet kwa binary... maar even c[tab] inrammen kan vast geen kwaad om hem te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Volgens mij is het Catalyst control Center:
code:
1
amdcccle
Probeer dat eens.
Onder Debian zit deze geloof ik in pakket 'fglrx-amdcccle', maar die kun je in Ubuntu vast al als aanhangsel binnen hebben gehaald :)

[ Voor 101% gewijzigd door Ultraman op 15-01-2008 04:12 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Ik krijg de volgende error.... zegt me helemaal niets.

code:
1
amdcccle: error while loading shared libraries: libstdc++.so.5: cannot open shared object file: No such file or directory

Het enige wat ik kon verzinnen was 'sudo apt-get install libstdc++' maar dat werkte niet :+

[ Voor 32% gewijzigd door Extera op 15-01-2008 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan zou ik eens kijken of je die module hebt, en zoja, maak een symbolic link van die module naar het bestandsnaam dat CCC nodig heeft.
code:
1
2
locate libstdc++.so
ln -s libstdc++.so libstdc++.so.5

Kijk of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Helaas :( ook hierna krijg ik dezelfde foutmelding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Heb je niet per ongeluk 64 bit (AMD64) en 32 bit (I386) systeem vs. drivers door elkaar gehaald? Want daar lijkt het bij die error namelijk erg op. Ook voor Ubuntu geldt dat 32 bit drivers niet werken op 64 bit en vice versa.

Waarschijnlijk heb je ook nog de packages "Build-essentail" nodig die je kan installeren met synaptic. En als je 64 bits draait zijn de IA32* libraries eigenlijk ook onontbeerlijk. Deze maken het mogelijk om 32 bit software te draaien op 64 bit.

Voor de catalyst 7.12 install zie https://a248.e.akamai.net...ux/linux_cat712-inst.html

Dan ga ik er wel vanuit dat iemand anders nog weet hoe je de oude drivers moet verwijderen want dat heb ik nog nooit handmatig gedaan...

[ Voor 55% gewijzigd door Jouke74 op 16-01-2008 12:54 ]

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jouke74 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:32:
Heb je niet per ongeluk 64 bit (AMD64) en 32 bit (I386) systeem vs. drivers door elkaar gehaald? Want daar lijkt het bij die error namelijk erg op. Ook voor Ubuntu geldt dat 32 bit drivers niet werken op 64 bit en vice versa.
Als dat waar is, zou hij toch niet de driver juist kunnen installeren? Dat is dus wel gelukt, maar de CCC wil niet starten. Dat is het enige probleem nog. Bij mij doet hij het wel gewoon (net geïnstalleerd).
Heb je al geprobeert:
code:
1
sudo apt-get install libstdc++5

Dat is bij mij wel geïnstalleerd, bij jou schijnbaar niet.

Verwijderen van drivers in Ubuntu gaat makkelijk via Synaptic. Zoek fglrx op, verwijder alles ervan en klaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Hero of Time op 16-01-2008 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ehh, ja inderdaad :$

Deze packages moeten allemaal geinstalleerd zijn (32 of 64 bit):
build-essential
fakeroot
dh-make
debhelper
debconf
libstdc++5
dkms

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Hero Of Time schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:43:
[...]

Als dat waar is, zou hij toch niet de driver juist kunnen installeren? Dat is dus wel gelukt, maar de CCC wil niet starten. Dat is het enige probleem nog. Bij mij doet hij het wel gewoon (net geïnstalleerd).
Heb je al geprobeert:
code:
1
sudo apt-get install libstdc++5

Dat is bij mij wel geïnstalleerd, bij jou schijnbaar niet.
Jep, apt-get install blabla werkt niet :) dat was het eerst wat in mij op kwam.
De drivers heten x86_64_x86 ofzo, dus ik had het vermoeden dat ze voor beide goed waren

Ik ga er vanavond mee verder (thuis) bedankt weer jongens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zei dat apt-get install libstdc++ niet deed, wat als je nou 5 erachter zet, want er is ook een libstdc++6 namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Oke, overheen gelezen.

Ik heb vanavond geen tijd gehad om dit te testen, ik zat de hele avond in windows om met VMware ESX te werken... en heb een her install van mijn debian bak gedaan. Ik ga morgen misschien eens kijken, als ik daar zin in heb na het ophalen van mijn nieuwe auto 8)

Op de frontpage staan de 8.1 drivers bij upcoming news en meuk... even afwachten dus.

[ Voor 19% gewijzigd door Extera op 16-01-2008 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ach, ik zat eerst ook te klooien met mijn drivers. Nu zit ik te kloten met mijn wireless om daarvan de juist module te krijgen. Wil nog niet echt lukken helaas :(. Maar waarom moet je voor VMWare ESX in Windows zitten? De virtuele machines draaien naast elkaar en ESX heeft geen 'host' OS nodig. Naja, je zal wel gewoon virtueel zitten rommelen, niet relevant aan dit topic ;). We horen wel als het is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
De VMware client draait op windows, ik ben geen linux versie tegen gekomen

Ik zal vanavond even proberen om de module te installeren.

[ Voor 25% gewijzigd door Extera op 17-01-2008 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

http://register.vmware.com/content/download.html

Onderaan staat de client package voor linux, daarin zit de server console (die als het goed is ook met esx werkt maar dat kan ik niet zeker zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
CCC start nu op 8)
Alleen het volgende probleem nu, ik krijg mijn resulotie niet op 1680 x wat er bij hoort,

1200x 720 werkt wel, maar dat is zo weinig ruimte :(

Iemand een manier om nu de resolutie goed te krijgen? Ik hoop dat de 8.1 drivers voor linux niet te lang op zich laten wachten, die zullen de 3870 denk ik pas officieel ondersteunen.

Bij het starten van compiz vanuit de terminal (hehe, ik leer snel he :+ ) krijg ik de volgende melding:

code:
1
2
3
4
extera@ubuntu:~$ compiz
Checking for Xgl: not present. 
No whitelisted driver found
aborting and using fallback: /usr/bin/metacity

Iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

De link die je gaf is voor de server console er werkt niet met esx, heb ik zojuist getest, maar toch bedankt.

[ Voor 24% gewijzigd door Extera op 17-01-2008 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hogere resolutie zou je kunnen proberen om die in je xorg.conf te zetten. Probleem bij compiz is dat je de fglrx driver bij de whitelist moet zetten. Dat staat even uit mijn hoofd onder /etc/compiz. Je ziet een aantal whitelisted drivers staan, oa nVidia en Intel, zet daar fglrx bij en start compiz opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Thanks again :D

Compiz werkt, ik heb regen, nu de cube nog, maar daar moet zelf wel uit zien te komen.
ik heb de andere resoluties op 1680x1050 na verwijderd uit de Xorg.conf, helaas zonder succes.

Ik heb wel een vage bug ofzo? Als compiz draait (welke in overigens handmatig moet starten?) heb ik bijvoorbeeld geen kruisje in het scherm van de terminal om deze af te sluiten.

Linux bevalt me wel moet ik zeggen, alleen de resolutie niet :P

M'n nieuwe auto bevalt ook wel by the way :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HydroDiOxide
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-08 10:04
Misschien dat je hem kent, maar deze compiz-fusion tutorial is erg goed. Er staat ook één voor Gutsy op, mocht je de Gibbon draaien.

Wat bij mij wel eens heeft geholpen om de juiste resoluties te krijgen is het toevoegen van de juiste vert en horiz verversing van je monitor in je xorg.conf.

Laat even weten hoe het er mee staat. Ik ben ook een Ubuntu gebruiker en ben voornemens een HD3870 aan te schaffen. Goed functioneren in Linux (op redelijk korte termijn) is echter voorwaardelijk!

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Ik houd jullie op de hoogte, bedankt voor de link van de how-to!

Ik zal vanavond als ik tijd heb, en anders in het weekend kijken of ik crossfire aan de praat krijg.

// edit: de 8.1 voor linux is er :D
http://ati.amd.com/support/drivers/linux/linux-radeon.html

Zie alleen nog geen HD38xx support.... super vreemd

[ Voor 31% gewijzigd door Extera op 18-01-2008 19:53 ]

Pagina: 1