Toon posts:

wanneer geheugen koelen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!
Sinds enige tijd houdt een grote huiskamerventilator mijn PC in leven, met een oude moederplaat van MSI uit 2002, een AMD op 1,4 gHz, wat HD's en 2 modules 256 mb DDR(1) SDram. De koeling van de kast doet het en heeft het altijd gedaan, maar en tijdje geleden begon de PC steeds te hangen met een irritante piep door de speakers, indien er muziek opstond dan... Dus geen stopfout ofzo.. het ding doet echt helemaal niks meer en het beeld bevriest.
Nu koelt die ventilator de hele kast, dus ik heb geen idee of het aan de overhitte northern bridge (ongekoeld) of aan het geheugen (of iets anders?). Het hangen begint zodra ik meerdere programma gelijk laat lopen, zoals winamp / firefox / slsk etc. meestal binnen een tijdspan van 10 minuten bij het multitasken.
Ik heb inmiddels een ander moederbord, meer geheugen en wat extra koeling voor de kast / northern bridge en processor om een vlottere pc te bouwen.
Nu leek het geheugen koelen me een beetje drastisch voor een verouderde pc als deze... Maar is het dat wel?
Mobo is een MSI kt6 delta ms6590, athlon xp 2700+, 2 x 256 mb en 1 x 512 mb ddr1 sdram cl2.0 pc2100. Mijn vraag dus; is het normaliter noodzakelijk om met een dergelijk systeem het geheugen ook nog te koelen?
senks!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Normaal is het niet nodig om je geheugen extra te koelen tenzij je de spanning van je RAM (zwaar) verhoogt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat je dat in de bios doet? Was niet van plan om daar werkelijk aan te tornen...
Ah mooi, dat scheelt dan weer drie tientjes dan.
Bedankt!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ja, tenzij er iets mis is met je moederbord waardoor die te veel spanning aan je geheugen meegeeft moet je het zelf instellen. En de meeste moederborden uit die periode ondersteunen het nog niet eens denk ik.

Je zal de oorzaak van de problemen ergens anders moeten zoeken.
Indien de modules wel koeling nodig zouden hebben op hun standaard snelheid/spanning, dan zijn ze stuk aan het gaan.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Admiral Freebee schreef op maandag 14 januari 2008 @ 20:31:
Ja, tenzij er iets mis is met je moederbord waardoor die te veel spanning aan je geheugen meegeeft moet je het zelf instellen. En de meeste moederborden uit die periode ondersteunen het nog niet eens denk ik.

Je zal de oorzaak van de problemen ergens anders moeten zoeken.
Indien de modules wel koeling nodig zouden hebben op hun standaard snelheid/spanning, dan zijn ze stuk aan het gaan.
Dat hoeft niet zo te zijn. Als ik memtest draai, krijg ik geen fouten op mijn geheugen, maar als ik mijn ventilator aan de voorkant van de pc lager of uitzet dmv mijn fancontrol, wordt het geheugen te warm (ja, standaard waardes en voltages) en verschijnen er fouten. Ik raad dan ook aan voor de TS om eventueel iets van een temperatuursensor aan het geheugen te hangen ofzo om te kijken of het daadwerkelijk te warm wordt. Met te warm was het in mijn geval boven de 50-60 graden. En uiteraard memtest even draaien.

TS, je geeft ook aan dat je problemen beginnen als je meerdere programma's opent, dat duid er eerder op dat je fout geheugen hebt. Het is namelijk mogelijk dat je systeem het foute deel herkent en zo min mogelijk probeert te gebruiken, maar als je meerdere programma's tegelijk probeert te openen, wordt er toch naar het foute geheugen gevraagd om alles te kunnen laden.

Commandline FTW

• Admiral Freebee
  • Niet online
Hero Of Time schreef op maandag 14 januari 2008 @ 21:49:
Dat hoeft niet zo te zijn. Als ik memtest draai, krijg ik geen fouten op mijn geheugen, maar als ik mijn ventilator aan de voorkant van de pc lager of uitzet dmv mijn fancontrol, wordt het geheugen te warm (ja, standaard waardes en voltages) en verschijnen er fouten. Ik raad dan ook aan voor de TS om eventueel iets van een temperatuursensor aan het geheugen te hangen ofzo om te kijken of het daadwerkelijk te warm wordt. Met te warm was het in mijn geval boven de 50-60 graden. En uiteraard memtest even draaien.
Op standaard snelheden en spanning met een normale airflow (dus geen waterkoeling of wat dan ook) zou ik dit nooit aanvaarden en het geheugen gaan omruilen. Standaard RAM moet gewoon zijn werk doen in een normale computeromgeving. De standaard OEM bakken hebben vaak toch ook slechte airflow en toch werkt hun geheugen normaal?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Admiral Freebee schreef op maandag 14 januari 2008 @ 21:52:
[...]

Op standaard snelheden en spanning met een normale airflow (dus geen waterkoeling of wat dan ook) zou ik dit nooit aanvaarden en het geheugen gaan omruilen. Standaard RAM moet gewoon zijn werk doen in een normale computeromgeving. De standaard OEM bakken hebben vaak toch ook slechte airflow en toch werkt hun geheugen normaal?
Ja, maar die hebben meestal nog wel iets van een ventilator die zorgt dat er lucht langs de modules gaat. Mogelijk dat dit bij de TS niet gebeurt. Vandaar dus even kijken met een termometer oid hoe warm de modules worden en een memtest draaien. Voor hetzelfde geld is het gewoon brak geheugen. Heb ik al eens vaker meegemaakt. Systeem werkte normaal, maar zodra je wat meer van het geheugen vroeg ging het fout, bleek het om een kapotte module te gaan terwijl dit altijd heeft gewerkt.

Commandline FTW

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-03 23:14
Hero Of Time schreef op maandag 14 januari 2008 @ 23:04:
[...]

Ja, maar die hebben meestal nog wel iets van een ventilator die zorgt dat er lucht langs de modules gaat. Mogelijk dat dit bij de TS niet gebeurt. Vandaar dus even kijken met een termometer oid hoe warm de modules worden en een memtest draaien. Voor hetzelfde geld is het gewoon brak geheugen. Heb ik al eens vaker meegemaakt. Systeem werkte normaal, maar zodra je wat meer van het geheugen vroeg ging het fout, bleek het om een kapotte module te gaan terwijl dit altijd heeft gewerkt.
Lijkt me eerder brak geheugen maar.

Vaak krijgt het geheugen zijn cooling via de processor fan.
Probeer die eens schoon te maken en probeer het opnieuw. zou best kunnen zijn dat je nu totaal geen cooling meer hebt en je processor nog maar net gekoeld kan worden.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1