bekijk eens of je in je menubar een batterij icoon hebt? En wanneer je op de status button op je accu duwt (onderzijde MacBook), hoeveel ledjes branden er dan?
Verder kan je in je terminal het volgende uitvoeren, en dan de uitvoer hier posten
pmset -g | grep hibernatemode
Er zijn een aantal verschillende 'hibernatemodes' waarmee Safe Sleep ingeschakeld en uitgeschakeld kan worden, en zelfs op een andere manier kan werken. Er zijn een aantal modi:
0: Safe Sleep staat uit. Wanneer de MacBook wordt dichtgeklapt blijft de huidige toestand bewaard in het RAM, totdat de accu leeg is. Wanneer de MacBook weer opengeklapt wordt kan je direct weer aan het werk. (Standaard bij pre-2005 Apple portables)
1: Safe Sleep staat aan. Wanneer de MacBook wordt dichtgeklapt wordt de huidige toestand weggeschreven naar disk, en gaat de Mac geheel uit. Wanneer de Mac weer geopend wordt en gestart, moet de huidge toestand van disk gelezen worden. Dit gaat trager en is te zien aan een grijze blurry desktop met een progressbar erop
3: Standaard mode voor Apple portables vanaf 2005. Safe Sleep staat aan. Wanneer de MacBook dichtgeklapt wordt wordt de huidige toestand weggeschreven naar disk, maar blijft ook in het RAM. De Mac gaat slapen maar niet uit (de Mac slaapt dus zoals in mode 0). Wanneer de MacBook weer opengeklapt wordt kan je direct weer werken. In geval van powerloss (accu leeg of accu verwijderd/gewisseld) wordt bij het herstarten de toestand van disk gelezen
5: zelfde als 1, maar dan met Secure Virtual Memory
7: zelfde als 3, maar dan met Secure Virtual Memory
note: in Leopard kan het zijn dat modi 5 en 7 niet meer bestaan, maar dit weet ik niet zeker.
Ik vermoed dat jouw MacBook op hibernatemode 1 staat. Mocht je dit veranderd willen hebben, kan je dit doen met:
sudo pmset -a hibernatemode <modenr>
Vervang <modenr> door de mode naar jouw keuze. Let wel op of je Secure Virtual Memory aan hebt (heb ik zelf standaard niet). Wanneer je kiest voor mode 0 reageert je MacBook het snelst met slapen en wakker worden maar heb je dus geen vangnet voor als je je accu eruit haalt of als je accu leeg is. Realiseer je dit goed.
Mocht je het je afvragen: je garantie vervalt hier niet mee

Maar wees wel voorzichtig.