Toon posts:

[MacBook] Hibernate probleem*

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Mac-gebruikers,

Sinds gisteravond zit ik met een gekke situatie. Voorheen als ik mijn macbook sloot, gebeurde er hetzelfde als bij een hibernate, ofwel, de macbook ging slapen en ging meteen weer aan als je het deksel weer opent. Echter nu is dit niet meer :( Sinds gisteravond is ie meer uit, het beeld wordt bij het opstarten grijs, met blokjes in het midden, en het duurt langer dan wanneer ie uit de slaap kwam. Daarnaast gaat ie ook niet meer aan als ik em opentrek :( Heb al verschillende mensen gevraagd, maar heb nog geen oplossing, misschien kan iemand hier helpen? Bij voorbaat dank!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dat is juist de hibernate die je ziet (safe sleep in Apple termen) :+ Normaal gesproken zet je 'm in de sleep.

Was de accu niet toevallig helemaal leeg, of losgekoppeld?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Als je je MacBook open doet moet je toch op de aan/uit knop drukken om weer verder te werken?

Zelfde als hibernate bij Windows. Ideaal toch?

Instelling gewijzigd of kan het komen door een update?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2008 19:38 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:36

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

bekijk eens of je in je menubar een batterij icoon hebt? En wanneer je op de status button op je accu duwt (onderzijde MacBook), hoeveel ledjes branden er dan?

Verder kan je in je terminal het volgende uitvoeren, en dan de uitvoer hier posten

pmset -g | grep hibernatemode

Er zijn een aantal verschillende 'hibernatemodes' waarmee Safe Sleep ingeschakeld en uitgeschakeld kan worden, en zelfs op een andere manier kan werken. Er zijn een aantal modi:

0: Safe Sleep staat uit. Wanneer de MacBook wordt dichtgeklapt blijft de huidige toestand bewaard in het RAM, totdat de accu leeg is. Wanneer de MacBook weer opengeklapt wordt kan je direct weer aan het werk. (Standaard bij pre-2005 Apple portables)
1: Safe Sleep staat aan. Wanneer de MacBook wordt dichtgeklapt wordt de huidige toestand weggeschreven naar disk, en gaat de Mac geheel uit. Wanneer de Mac weer geopend wordt en gestart, moet de huidge toestand van disk gelezen worden. Dit gaat trager en is te zien aan een grijze blurry desktop met een progressbar erop
3: Standaard mode voor Apple portables vanaf 2005. Safe Sleep staat aan. Wanneer de MacBook dichtgeklapt wordt wordt de huidige toestand weggeschreven naar disk, maar blijft ook in het RAM. De Mac gaat slapen maar niet uit (de Mac slaapt dus zoals in mode 0). Wanneer de MacBook weer opengeklapt wordt kan je direct weer werken. In geval van powerloss (accu leeg of accu verwijderd/gewisseld) wordt bij het herstarten de toestand van disk gelezen
5: zelfde als 1, maar dan met Secure Virtual Memory
7: zelfde als 3, maar dan met Secure Virtual Memory

note: in Leopard kan het zijn dat modi 5 en 7 niet meer bestaan, maar dit weet ik niet zeker.

Ik vermoed dat jouw MacBook op hibernatemode 1 staat. Mocht je dit veranderd willen hebben, kan je dit doen met:

sudo pmset -a hibernatemode <modenr> 

Vervang <modenr> door de mode naar jouw keuze. Let wel op of je Secure Virtual Memory aan hebt (heb ik zelf standaard niet). Wanneer je kiest voor mode 0 reageert je MacBook het snelst met slapen en wakker worden maar heb je dus geen vangnet voor als je je accu eruit haalt of als je accu leeg is. Realiseer je dit goed.

Mocht je het je afvragen: je garantie vervalt hier niet mee ;) Maar wees wel voorzichtig.

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Thanx, dat was waarschijnlijk precies wat ik zocht... Mijn huidige hibernate mode is 1, maar ik kan me niet voorstellen dat dit om een of andere manier veranderd is :S Het vervelende met deze mode is namelijk dat wanneer ik vanuit bed mijn mac probeer te starten met de remote control, dit niet werkt als je in hibernate 1 zit. Vandaar dat ik het graag zo zou willen hebben als eerst. Ik ga het vanmiddag even proberen (heb nu even geen tijd), en dan post ik het resultaat hier even ;)

Verwijderd

Topicstarter
Thanx Whieee, je post heeft het probleem opgelost. Ik hoop dat de hibernation in mode 0 niet al te veel problemen oplevert, maar ik zou het me bijna niet voor kunnen stellen. In ieder geval bedankt!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:36

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 18:48:
Thanx Whieee, je post heeft het probleem opgelost. Ik hoop dat de hibernation in mode 0 niet al te veel problemen oplevert, maar ik zou het me bijna niet voor kunnen stellen. In ieder geval bedankt!
Da's mooi :) Ik verwacht niet dat je met hibernatemode 0 veel problemen zult hebben, en anders kan je altijd nog naar default settings (3 dus) gaan ;)

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is het wel verstandig om sowieso hibernate mode 3 te gebruiken. Dit heeft geen nadelen in verhouding tot level 0, maar schrijft wel het ram weg, dus is eigenlijk veiliger, toch?

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-11 00:42
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 13:14:
Misschien is het wel verstandig om sowieso hibernate mode 3 te gebruiken. Dit heeft geen nadelen in verhouding tot level 0, maar schrijft wel het ram weg, dus is eigenlijk veiliger, toch?
Ik gebruik zelf level 0 aangezien m'n Macbook dan aanmerkelijk sneller in standby gaat dan wanneer al m'n ram naar de disk gekopieerd moet worden. Nu is het dichtklappen en hij is direct uit, voorheen duurde het rond de 10 a 20 seconden voordat 'ie echt uit was. Tevens maakt het voor mij niet uit dat alle actieve data verloren gaat als de accu leegraakt, aangezien ik zelf wel zorg dat het niet zover komt.
Pagina: 1