Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Normally closed transistor

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vjenne
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:14
Eigenlijk een simpel vraagje maar ik kan dus echt niets vinden. Ik ben op zoek naar een transistor die een soort normally closed functie heeft. dwz de collector en emitter dus altijd verbonden met elkaar, tenzij er een spanning word aangeboden op de basis. Voor de duidelijkheid, het moet dus precies omgekeerd werken ten opzichte van een normale transistor. In aanwezigheid van een spanning wil ik een verbinding breken. Weet iemand welk componentje ik hiervoor nodig heb?

Zelf ben ik nog even op een solid state relais(schakelen is voldoende) uitgekomen waar ook een normally closed mogelijk op aanwezig is, maar ik heb het gevoel dat het simpeler moet kunnen.
Hoop dat iemand een idee heeft!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:10
Misschien kan je doormiddel van 2 transistors het bedoelde resultaat bereiken?
Afbeeldingslocatie: http://img223.imageshack.us/img223/9292/transistorti6.png

Geen idee of dit in de praktijk werkt maar volgens mij zou het theoretisch moeten kloppen (op een weerstandje aan de Base van T1 na...

[ Voor 52% gewijzigd door 0fbe op 14-01-2008 18:46 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:37
Logic gates is het antwoord :)

http://en.wikipedia.org/wiki/NOT_gate

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/81/TTL_NOT_gate.svg/256px-TTL_NOT_gate.svg.png

Of uiteraard met 1 FET zoals in die link ook te vinden is.

[ Voor 100% gewijzigd door LED-Maniak op 14-01-2008 18:46 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Wat wil je exact doen, daar hangt nogal veel vanaf. Mss is een pull-up voldoende, of een extra transistor?

Dus graag info over de spanningen, stromen, eventuele signaalvormen (is het vlakke DC?), en hoe het in het grotere geheel past (dan weet iemand hier mss een andere manier die beter werkt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Vjenne
oi thenks, ben nu ff druk aant nadenen of ik bovenstaande schemas snap.
Maar zal even het projectje beschrijven.
Ik wil als beveiliging voor een velleman k8061 een printje bakken waarbij ik een relais laat sluiten zolang de computer en software goed functioneert. Vanuit de software laat ik een uitgang aan en uit knipperen. Zolang deze knippert betekent dat alles in orde is en mag het relais gesloten blijven.
Hiervoor heb ik een klein schematje bedacht.

Afbeeldingslocatie: http://aycu13.webshots.com/image/37772/2003800310671080245_rs.jpg

Maar in dit schema heb ik dus een struikelblok namelijk wat ik in mij OP heb beschreven.
Voltage waarop dit componentje mag werken is van zo'n 1 tot 5 volt.Knippersignaal kan ik ook hiertussen in laten zitten. Kheb nog de keuze iig.

[ Voor 18% gewijzigd door Vjenne op 14-01-2008 19:07 ]

• Vjenne
timcooijmans schreef op maandag 14 januari 2008 @ 18:39:
Misschien kan je doormiddel van 2 transistors het bedoelde resultaat bereiken?
[afbeelding]

Geen idee of dit in de praktijk werkt maar volgens mij zou het theoretisch moeten kloppen (op een weerstandje aan de Base van T1 na...
LED-Maniak schreef op maandag 14 januari 2008 @ 18:43:
Logic gates is het antwoord :)
http://en.wikipedia.org/wiki/NOT_gate
[afbeelding]
Of uiteraard met 1 FET zoals in die link ook te vinden is.
Check, ik heb ze door, beide komen dus volgens mij beetje op hetzelfde neer. Nou kwam ik (naar aanleiding van jullie reachties) op inet het volgende tegen.
Afbeeldingslocatie: http://aycu02.webshots.com/image/40801/2003229412770469299_rs.jpg

Deze maakt dus gebruik van 1 transistor, zitten hier nadelen aan? En heeft iemand enig idee hoeveel ohm aan weerstand ik moet gebruiken?

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Vjenne schreef op maandag 14 januari 2008 @ 19:36:
[...]

[...]

Check, ik heb ze door, beide komen dus volgens mij beetje op hetzelfde neer. Nou kwam ik (naar aanleiding van jullie reachties) op inet het volgende tegen.
[afbeelding]

Deze maakt dus gebruik van 1 transistor, zitten hier nadelen aan? En heeft iemand enig idee hoeveel ohm aan weerstand ik moet gebruiken?
Deze schakeling is alleen leuk voor lage vermogens. Wanneer de uitgang 0 is loopt namelijk alle energie weg door de transistor. De weerstand moet zo gekozen worden dat de schakeling aan de output daar geen hinder van ondervind. Bij een beetje stroom wordt hij best klein en loopt er veel stroom bij een 0. Daarbij kan de output nooit 0 worden vanwege de spanningsval over de transistor.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Vjenne
lemming_nl schreef op maandag 14 januari 2008 @ 19:47:
[...]
Deze schakeling is alleen leuk voor lage vermogens. Wanneer de uitgang 0 is loopt namelijk alle energie weg door de transistor. De weerstand moet zo gekozen worden dat de schakeling aan de output daar geen hinder van ondervind. Bij een beetje stroom wordt hij best klein en loopt er veel stroom bij een 0. Daarbij kan de output nooit 0 worden vanwege de spanningsval over de transistor.
Maar de andere twee bovenstaande schemas laten toch ook alle energie weglopen door een transistor? Kzie nog steeds geen voordeel om het met 2 transistoren op te lossen...

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

PNP-transistor?

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Zoals lemming_nl zegt, met 1 transistor is alleen leuk voor hele lage vermogens.

Bijvoobeeld als je 1W op 5V wil schakelen, dan moet er dus 200mA lopen, en om de spanningval niet te hoog te maken wil je dus een zo klein mogelijke weerstand (als je bijvoorbeeld 5 Ohm zou pakken krijg je dat er al een spanningval van bijna 1 volt over je uitgang komt.

Maar tegelijk moet je om 'm uit te zetten een nogal hoge 1 ampere schakelen en verstookt je weerstand leuk 5 watt...

Terwijl als je 2 transistors neemt het hele spanningval gebeuren beperkt wordt door de spanningval van je transistor (0.3-0.6V) en dat je geen grote vermogens aan het weggooien bent als je 'm uitzet.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:41
Ik denk dat je wel wat hebt aan een watchdog ic, bijv MAX705 (http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MAX705-MAX813L.pdf)
Zolang je elke seconde een puls op de ingang geeft blijft je uitgang hoog, zoniet dan gaat de uitgang laag. Ook kun je hiermee de voedingsspanning van je schakeling bewaken. Alleen nog een transistortje voor aansturing van je relais toevoegen.

• Vjenne
SA007 schreef op maandag 14 januari 2008 @ 21:26:
Zoals lemming_nl zegt, met 1 transistor is alleen leuk voor hele lage vermogens.

Bijvoobeeld als je 1W op 5V wil schakelen, dan moet er dus 200mA lopen, en om de spanningval niet te hoog te maken wil je dus een zo klein mogelijke weerstand (als je bijvoorbeeld 5 Ohm zou pakken krijg je dat er al een spanningval van bijna 1 volt over je uitgang komt.

Maar tegelijk moet je om 'm uit te zetten een nogal hoge 1 ampere schakelen en verstookt je weerstand leuk 5 watt...

Terwijl als je 2 transistors neemt het hele spanningval gebeuren beperkt wordt door de spanningval van je transistor (0.3-0.6V) en dat je geen grote vermogens aan het weggooien bent als je 'm uitzet.
Ok bedankt voor de info, ik heb zojuist even zitten solderen en de eerste meting klopte redelijk met mijn verwachtingen, ik heb dan ook eigenlijk idd 2 transistoren gebruikt. De uitgang laadt nu meteen mijn condensator op. De 5 volt die continu aanwezig diende te zijn heb ik aangesloten op mijn knippersignaal, dit omdat (blijkt dus, duh) dat het voltage op de basis meteen word doorgegeven aan de emitter en mijn condensator anders permanent zou opladen. Twee vliegen in een klap opgelost hopelijk. (zal straks/morgen even schema posten anders, tekst maakt het niet duidelijker volgens mij:P )
jeronimo schreef op maandag 14 januari 2008 @ 22:22:
Ik denk dat je wel wat hebt aan een watchdog ic, bijv MAX705 (http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MAX705-MAX813L.pdf)
Zolang je elke seconde een puls op de ingang geeft blijft je uitgang hoog, zoniet dan gaat de uitgang laag. Ook kun je hiermee de voedingsspanning van je schakeling bewaken. Alleen nog een transistortje voor aansturing van je relais toevoegen.
Maar wat jij hier vermeld is precies wat ik bedoel idd! 1 sec is iet wat te lang voor mij eigenlijk, maar het gaat cker volstaan als het met mijn schematje niet gaat lukken.
Nu nog ff geen flauw benul hoe dit ic tje te implementeren, maar daar ga ik dan moren wel even naar kijken als bovenstaande niet lukt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok je hebt een hartbeat .. maar de detectie klink buggy

als de de computer hangt terwijl de puls hoog je merk je er niks van
dat watchdog ic lijkt me een veel beter oplossing

en over die 1 seconde .. even lezen
An independent watchdog output that goes low if
the watchdog input has not been toggled within 1.6
seconds.
WDI Pulse Width tWP VIL = 0.4V, VIH = (VCC) (0.8) 50 ns
lijkt me snel zat .... de detectie ... 20 mhz max frequentie .. (als ik het goed lees)

[ Voor 62% gewijzigd door Fish op 14-01-2008 23:23 ]

Iperf

• Vjenne
hmm, zoals een klein beetje de verwachting was, werkt mijn eigen bakseltje niet echt. Voordat ik ga kijken wat er precies aan scheelt ben ik nieuwsgierig naar die MAX705. Zojuist bij de electronica zaak geweest waarik normaal gesproken kom maar daar hebben ze hem dus niet.
Zijn er nog meer van de soort IC tjes met dezelfde functie?
Is er trouwens misschien een oplossing te maken met behulp van een 555 timer ictje?
De "start" ingang van dit chipje is dan m.n. van belang denk ik. Als ik hier een puls op geef begint de timer te "lopen" maar als hier een hoog signaal op blijft staan, wat gebeurt er dan? Begint ie dan te lopen of blijft ie op start hangen? Is het het laatste dan zal het dus niet werken...

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:41
Je zou ook eens naar een HEF4047 (http://www.nxp.com/acrobat/datasheets/HEF4047B_CNV_3.pdf) kunnen kijken. Ook daarmee kun je een soortgelijke functie uitwerken.

• Vjenne
Zo na flink bakken is het me dan toch uiteindelijk gelukt.

Afbeeldingslocatie: http://aycu11.webshots.com/image/41570/2002597953764227285_rs.jpg

Dit heb ik gemaakt. Op gegeven moment was ik van plan om met twee uitgangs signalen te gaan weken zoals met de twee buttons in bovenstaand schema is te zien.
Uiteindelijk bleek de realiteit toch gunstiger te zijn dan de simulatie en kan ik continu 5 volt op Q1 zetten. C1 blijft dus continu leeglopen maar dat trekt hij in werkelijkheid dus wel.

Nog bedankt voor de hints hierboven, maar met mijn kleuterkennis van elektronica wist ik ook eigenlijk niet hoe ik die chips moest implementeren. Zelfs nog even geprobeert om enkele tutorials over de 555 timer IC te te bestuderen, maar ook daarmee lukte het me niet om een watchdog te maken.
Maar goed eind goed al goed!
Pagina: 1