Toon posts:

Mobo overhit en valt uit.

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik heb hetvolgende probleempje.

Als ik artifact scan doe met ATI tool of tijdens zware games, geeft SpeedFan, PC Wizard en Hardware Sensors Monitor aan dat hij naar 50+°c gaat.
en na verloop van tijd uitvalt.
Afbeeldingslocatie: http://img91.imageshack.us/img91/258/76046656wl0.jpg
Ik heb al een mobo bios flash gedaan, vbios flash.
Verschillende ati drivers.
Op het internet aan het zoeken geweest.
Ik vind het echt niet ...

Mijn systeem:
AMD x2 6400+
Ati hd 3870
Gigabyte GA-M56S-S3
550watt raptoxx voeding
2gb ram
Ik heb een Zalman CNPS 9500 AM2 Coolerhttp://www.geckocomputers.be/?p=pdet&pid=747
5 case fans.

Aanwat kan dit liggen ?
Is het de chipset die tewarm wordt ? want die zit juist naast mijn vga.

Bedankt !

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05 12:39

TommyGun

Stik er maar in!

Heb je een cooler op die chipset of alleen 'n koelblokje?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Die temps zijn niet schikbarend hoog, wat mij eerder lijkt is dat de voeding het niet genoeg stroom kan leveren en het hierdoor niet meer aankan. Ik kan je zoizo aanraden om een goede merkvoeding zoals een coolermaster, antec, zalman, OCZ, Enermax, etc. te kopen. Dit is bevoordelijk voor de generale stabiliteit van je systeem. Van het merk Raptoxx heb ik -persoonlijk- nog nooit van gehoord.

[ Voor 11% gewijzigd door Fox op 14-01-2008 18:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
TommyGun schreef op maandag 14 januari 2008 @ 18:15:
Heb je een cooler op die chipset of alleen 'n koelblokje?
een gewoon heatsink
Afbeeldingslocatie: http://www.chwilka.pl/zdjecia/28844-plyta_gigabyte_ga-m56s-s3_am2_nf560_dzsisafi.jpg
SniperFox schreef op maandag 14 januari 2008 @ 18:15:
Die temps zijn niet schikbarend hoog, wat mij eerder lijkt is dat de voeding het niet genoeg stroom kan leveren en het hierdoor niet meer aankan. Ik kan je zoizo aanraden om een goede merkvoeding zoals een coolermaster, antec, zalman, OCZ, Enermax, etc. te kopen. Dit is bevoordelijk voor de generale stabiliteit van je systeem. Van het merk Raptoxx heb ik -persoonlijk- nog nooit van gehoord.
ik heb mijn voeding met ze een ding van Antec getest, die hoofdcabel erop gezet
en op alles verschillende stromen gaf hij een groen lichtje...
maar die SpeedFan geeft bij 52° een vlametje weer

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2008 18:42 ]

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-01 17:21
edit sorry verkeerd gelezen

[ Voor 81% gewijzigd door LeVortex op 14-01-2008 18:45 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
52 graden is niets mis mee. Ik heb zelf een tijdje gedraait met waterkoeling op de CPU en GPU zonder veel airflow in de PC. Mijn NB blokje werd zo heet dat ik mijn vingers er aan zou verbranden als ik em langer dan 5 sec vast hield. Asus probe gaf toen iets van 55 of 60 graden aan. Dit kan een moederbord makkelijk hebben. Nu heb ik mijn hele moederbord watergekoeld maar heb meer dan 1 jaar zonder problemen gedraait met die hete NB.

Ik denk dat je probleem echt ergens anders zit dan bij het moederbord. Maar dit kan je makkelijk testen door een fan op de NB te richten zodat ie beter gekoeld wordt.
Dat testen is dan wel onbelast. De voeding kan idle werken met Windows goed aan denk ik aangezien je daar geen problemen hebt. Ga je gamen wordt je voeding veel zwaarder belast door de CPU en GPU.

Ik denk toch echt dat de voeding hier het probleem is.

Dat Speedfan een vlammetje aangeeft zit gewoon in het programma zelf. Je kan instellen dat ie dat aangeeft bij 20 of 120 graden.

Test eens met een andere voeding als dat kan. Ik denk dat je voeding de PC full stressed gewoon niet stabiel kan houden en dat ie daarom uitvalt. Ik ben het echt eens met SniperFox dat het hier waarschijnlijk aan de voeding ligt. Een goede 400W voeding moet voldoende zijn voor je PC. Pak een Enermax, Corsair, Zalman of andere voeding van een A-merk.

[ Voor 45% gewijzigd door PilatuS op 14-01-2008 18:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Antec Powersupply Basiq Power 500W
of

Akasa Ultra Quiet 500W Paxpower

is dat iets goed ?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2008 21:05 ]

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 20:01:
Antec Powersupply Basiq Power 500W

is dat iets goed ?
De antec starters lijn zoals die jij noemt en de smartpower zijn niet echt aan te raden, hier zijn in het verleden nogal wat problemen mee geweest. Als je niet al te duur uit wil zijn is dit de beste optie.

pricewatch: OCZ StealthXStream OCZ500SXS-EU

Verwijderd

Topicstarter
en die mobo temp sensor, waar ligt die juist weet iemand dit ?

Verwijderd

Nou nee, denk niet de voeding omdat hier enkel over een chipset temperatuur wordt gesproken die niet overhit raakt met 50graden.

Vraagjes...
De CPU hoe warm wordt deze onder 100% load ?
De Grafischekaart temp ?

als deze pc uitvalt verdenk ik eerder de CPU die niet goed gekoeld wordt, mischien koelelement niet goed bevestigd (maakt geen goed contact met de cpu) ? of koelpasta dat niet deugd ?

Bij even raar beeld en daarna uitval van de pc , Driver problemen ? of GPU temp wordt te hoog en 3D applicaties lopen vast met reboot als gevolg ?

Die voeding is zwaar genoeg voor jou systeem ,ook al is het mischien een B-merk zou hij nog 350-400watt leveren en dat is voldoende om een AMD X2 en een 3870 te voeden.
mits je niet teveel apparaten op een voedingslijn hebt aangesloten , zoals je HDD's samen op je Grafischekaart.
Gebruikt voor je grafischekaart een aparte voedingslijn en sluit hier geen anderen apparaten op , HDD's CD/DVD spelers etc etc.

Dan moet dat geen probleem zijn met jouw voeding.

Edit:

Even je foto goed bekeken... cpu temps staan er op 8)7

, nee die is ook niet te heet... dan blijft de hoofd verdachte grafischekaart , driver isseu of temps...
Catalyst 7.12 soms geinstalleerd ? zoja zijn problemen mee en spontane reboots in games, wel hier bekent met Need for speed ,unreal tournament "99 , Company of heroes

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2008 21:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb 7.12, temp gpu is rond de 60° dacht ik
en het zijn geen reboots maar volledig uitvallen van pc ( na +-30min spelen van crysis ) voorlopig enkel met crysis

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2008 21:47 ]

Verwijderd

denk dan toch dat je CPU te heet wordt, en vervolgens uit veiligheid de pc compleet uitschakeld.

ooit ook gehad met een P4 waar een koelblok zonder koelpasta op was gemonteerd :)

Maar om dat even uit te sluiten, zou ik de catalyst driver 7.12 verwijderen en versie 7.9 + de Hotfix 7.9 installeren , deze driver zijn issue's met crysis gefixt o.a met Crossfire

Als dit ook niet mocht baten, check je CPU , download Prime95 en laat em es een paar uurtjes onder fullload draaien en hou de CPU temps in de gaten of deze niet de 70 graden grens overschrijden.

Ook niet het geval, dan kan je als laaste een andere voeding proberen ,lenen ofzo om te zien of dit dan toch de boosdoener is...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:10

M2M

medicijnman

misschien dat het hierboven ook al staat, maar als je pc aan het stressen is, gewoon heatsinks met je hand (voorzichtig) aanraken. Voelt het heel heet, dan is het meer dan 50 graden en is je chippie aan het bakken, voelt het normaal warm / heet aan dan is er niets aan de hand.

is je blok koud wanneer hij uitvalt, dan zou er meer aan de hand kunnen zijn. Misschien zit de heatsink niet goed vast op de chip oid. hier zijn echter meerdere dingen mogelijk, waar uiteraard de hangen en opstartproblemen troubleshooter van pas komt.

succes iig!

-_-

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 18:41:
Afbeeldingslocatie: http://www.thejemreport.com/hardware/images/antec_psu_tester.jpg
dit ding? Hiermee test je alleen of er spanning door de juiste bedrading loopt. Niet of er genoeg vermogen door heen gaat.

Verwijderd

zit er in je bios misschien een oververhittings protectie die te laag is afgestelt?
of ergens anders monitor progje of zo?

Verwijderd

Topicstarter
Zygivt schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 10:08:
[...]

[afbeelding]
dit ding? Hiermee test je alleen of er spanning door de juiste bedrading loopt. Niet of er genoeg vermogen door heen gaat.
dat is het ja,
Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 10:13:
zit er in je bios misschien een oververhittings protectie die te laag is afgestelt?
of ergens anders monitor progje of zo?
op 60°

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05 18:23
Ik zou een multi meter pakken om te testen of wel genoeg vermogen wordt geleverd ;)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Topicstarter
rats,
ik heb ik een andere chipset fan gekocht en geinstraleerd. http://www.mnm-computers....info.php?products_id=9022
maar hitte probleem blijft hetzelfde.
nadat hij uitviel ( wss van de warmte van iets ) rook ik precies iets verbrand.
cpu temp waring in bios staat op 70°c

en nu als ik mijn pc opzet, gaan alle fanled 1sec aan ( enkel dat ), dan terug uit en gebeurt niets meer.

Is mijn mobo, chipset, vga kapot of eerder de voeding ?

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
mss een domme vraag, maar had je koelpasta gebruikt bij de installatie van die heatsink?

Ik hoop dat het je voeding was die de geest heeft gegeven...

Verwijderd

Topicstarter
HAMMER_99 schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 18:55:
mss een domme vraag, maar had je koelpasta gebruikt bij de installatie van die heatsink?

Ik hoop dat het je voeding was die de geest heeft gegeven...
jaja, coolpasta gebruikt die erbij was

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 19:32:
[...]

jaja, coolpasta gebruikt die erbij was
En niet te veel natuurlijk. Er zit standaard veel te veel bij. Dunner is beter. Ik check altijd gewoon met de vingertjes aan het blokje bij het opstarten. (Terwijl ik de temperatuur bekijk.) Als er 80 staat dan moet het ook zo snel mogelijk pijn doen, dan is het goed. Overigens lijkt me 50 graden niet heel veel.

Verwijderd

Topicstarter
jvo schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 19:40:
[...]

En niet te veel natuurlijk. Er zit standaard veel te veel bij. Dunner is beter. Ik check altijd gewoon met de vingertjes aan het blokje bij het opstarten. (Terwijl ik de temperatuur bekijk.) Als er 80 staat dan moet het ook zo snel mogelijk pijn doen, dan is het goed. Overigens lijkt me 50 graden niet heel veel.
maar ik niet meer opstraten ...
zie 3 replays hierboven

Verwijderd

Topicstarter
kheb nog een andere voeding gevonden, getest, en dan start hij wel op.
dus mijn 550w Raptoxx voeding is dan kapot zeker ?

maar sommige van jullie zijden dat mijn voeding niet goed was omdat het een b-merk was.
maar hij heeft toch een goede beoordeeling: http://tweakers.net/price...t-550wv13-550w-(atx).html

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2008 11:42 ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 11:21
Op die review staat bij minpunten:
- GEEN PCI-E stroom adapter (gebruik ik toch niet)

Misschien komt het daardoor?
Pagina: 1