Toon posts:

Flitser voor specifieke camera

Pagina: 1
Acties:
  • 1.691 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik bezit nou al een maand of 6 de Panasonic Lumix DMC FZ-50:
Afbeeldingslocatie: http://www.dirtcheapcameras.com.au/images/catalog/panasonic_lumix_dmc-fz50.jpg

Het valt wel op dat hij in het donker toch een beetje begint te spartelen. Ruis ontstaat bizar snel, op ISO 400 kun je het meestal al wel vergeten. De interne flitser van dit ding stelt ook niet zo heel veel voor. Foto's op 1-2 meter zijn kei hard belicht, ook als je flitser in stelt op: -2 EV. Als je onderwerp verder dan 2-3 meter staat dan kan hij dat er onmogelijk opvatten. Het is dus gewoon een slecht flitsertje.

Nou ben ik gaan rondkijken wat voor flitsers er allemaal zijn en natuurlijk het belangrijkste: welke er werken op mijn FZ-50. Ik dacht ik begin bij de panasonic site. Verschrikkelijke site waar niks op te vinden is. Daarna heb ik op tweakers gezocht of er een paar centrale flits topics zijn, ook dat is (volgens mij op een aantal doodgebloede topics na) niet het geval. Ik heb nergens kunnen vinden welke flitser er "compatible" zou kunnen zijn met mijn camera.

Ik weet er nog niet veel van, maar ik dacht dat Metz een best universeel merk is en door veel camera's geslikt word. Maar hoe zit het precies? Welke merken werken er op mijn camera?

Ik weet verder niet of er nog meer mensen behoefte hebben aan een topic waarin je je vragen kan stellen over flitsers e.d. Wat dat betreft zou ik het alleen maar leuk vinden als het een verzamel topic word.

Verwijderd

Ik gebruik zelf altijd de Belgische panasonic website. Daar heb ik de volgende pdf voor je gevonden!

http://www.panasonic.be/s..._optional_accessoires.pdf

Metz flitsers worden gemaakt (net als Sigma, Sunblitz, Sunpack en nog een aantal merken) voor diverse merken fotocamera's. Ze maken dan 1 flitser met verschillende contactschoentjes. Hierdoor kunnen ze met 1 type flitser meerdere merken bedienen. Ik heb echter geen idee of deze merken ook flitsers maken voor Panasonic, dat zul je dus per type flitser moeten achterhalen.

In reflexland delen Panasonic en Olympus dezelfde vatting (objectieven dus). Hoe dat met de flitscontacten zit weet ik niet. Zou wel grappig zijn als iemand daarover duidelijkheid kan verschaffen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 16:50:
In reflexland delen Panasonic en Olympus dezelfde vatting (objectieven dus). Hoe dat met de flitscontacten zit weet ik niet. Zou wel grappig zijn als iemand daarover duidelijkheid kan verschaffen.
Ja, ik las net op dpreview dat de Olympus FL 50 moet werken op de FZ-50. Hij mag alleen wel wat kosten :)! Ik zie prijzen varierend van 300 - 450.. Ik weet niet of ik wel zo'n bedrag wil besteden aan een flitser, maar goed als er geen andere opties zijn word het even sparen.

edit:

op fotokonijnenberg vind ik deze Metz flitser .
Zou dit moeten werken? En is het een fatsoenlijke flitser?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2008 17:01 ]

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Volgens http://www.metz.de/en/photo_electronics/empfehlung.142.html Heb je deze optie's:
  • mecablitz 48 AF-1 digital / Olympus/Panasonic
  • mecablitz 58 AF-1O
  • mecablitz 44 AF-4O (ab Gerätenummer 531001/onwards serial number 531001)
  • mecablitz 76 MZ-5 digital
  • mecablitz 45 CL-4 digital
  • mecablitz 28 AF-3O digital (ab Version V2/onwards version V2)
  • mecablitz 44 MZ-2 (ab Gerätenummer 127501/onwards serial number 127501)
  • mecablitz 54 MZ-4i
Nou is volgens de pricewatch een 44af al heel betaalbaar en zelfs een 48 af-1 is al voor zo'n 200 euro te krijgen. Hoe goed dit samenwerkt met je fz-50 weet ik niet. Ik weet wel dat van alle 3rd party flitsers metz waarschijnlijk de beste zijn. Wat je sowiso wil is een kop die kan draaien en kantelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Wijnands op 14-01-2008 17:06 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Topicstarter
Wijnands schreef op maandag 14 januari 2008 @ 17:04:
Volgens http://www.metz.de/en/photo_electronics/empfehlung.142.html Heb je deze optie's:

• mecablitz 48 AF-1 digital / Olympus/Panasonic
• mecablitz 58 AF-1O
• mecablitz 44 AF-4O (ab Gerätenummer 531001/onwards serial number 531001)
• mecablitz 76 MZ-5 digital
• mecablitz 45 CL-4 digital
• mecablitz 28 AF-3O digital (ab Version V2/onwards version V2)
• mecablitz 44 MZ-2 (ab Gerätenummer 127501/onwards serial number 127501)
• mecablitz 54 MZ-4i

Nou is volgens de pricewatch een 44af al heel betaalbaar en zelfs een 48 af-1 is al voor zo'n 200 euro te krijgen. Hoe goed dit samenwerkt met je fz-50 weet ik niet. Ik weet wel dat van alle 3rd party flitsers metz waarschijnlijk de beste zijn. Wat je sowiso wil is een kop die kan draaien en kantelen.
ah kijk aan, daar heb ik wel wat aan.
139 euro vs 400 is wel een verschil. Nou vraag ik me af wat er technisch het grote verschil is. Het enige wat ik van flitsers af weet is dat je een bepaald richtgetal hebt (zeg 54) wat de lichtopbrengst in houd en dat het handig is dat de camera kantelbaar is zodat je kan bouncen via plafond e.d.

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2008 17:09 . Reden: even wat tags wegslopen en typfoutje ]

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Ik ken olympus/panasonic totaal niet. Ik weet dat het bij nikon wel uit kan maken. Nikon heeft een eigen flitsaansturingsprotocol wat andere fabrikant lastig kunnen kopieren. Als het flitssysteem van olympus/panasonic niet zo geavanceerd is dan denk ik dat Metz dat aardig kan klonen.

Ik zou je cam 's meenemen naar konijn en vragen of je mag testen.

edit: hier al gekeken? http://forums.dpreview.co...ery=fz-50+metz&forum=1033

[ Voor 13% gewijzigd door Wijnands op 14-01-2008 17:12 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

http://www.metz.de/en/pho...ics/hints_guides.146.html

Lees dit eens door. Daar staan ook mogelijkheden van flitsers in verstopt (in ieder geval verschillen met een duurder model).

Verwijderd

Topicstarter
ah kijk.. ik ben al weer heel wat wijzer.

de: mecablitz 48 AF-1 is wel horizontaal en verticaal kantelbaar en de: mecablitz 44 AF-4 enkel verticaal. prijs verschil is zo'n 70 euro.
Het vreemde vind ik dan wel dat Metz voor de 44 AF-4 wel een afzonderlijke pagina heeft en niet voor de 48 AF-1.

Ik zal eens moeten gaan opzoeken wat er nog meer voor verschillen zijn.

Verwijderd

Check de centrale topics eens voor Canon en Nikon met dedicated flitsers. Hier staat in de TS een hoop info over de verschillen tussen twee modellen. Wanneer je Metz koopt, vind ik het een slim idee om er een te kopen met een SCA schoentje. Hierdoor kun je het schoentje vervangen wanneer je van camera verandert.

Verwijderd

volgens zeggen kun je de 4000AF gebruiken op de DMC-FZ50
ik weet alleen niet als dit klopt.

Verwijderd

Topicstarter
nou ik ben langs de lokale fotozaak geweest en heb daar nog wat vraagjes gesteld. Ik ben tot de conclusie gekomen nog even geen flitser te kopen. Dit omdat ik van plan ben een DSLR aan te schaffen en het is niet mogelijk om bijv. de 48 AF 1 of de 44 AF 4 mee te verhuizen naar een ander merk. Zoals mig29 al zei moet je dan een SCA schoentje hebben en dat hebben de meeste flitsers niet. Ik wacht dus lekker totdat ik een D40x heb en dan kijk ik weer verder.

extra informatie stel dat iemand ooit nog op zoek gaat naar deze informatie.

Verwijderd

Deze berichten gevonden op belgische site

Technische details zijn te vinden op de site van Metz zelf, http://www.metz.de/photo_electronics...hlung.142.html

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door madebra
De Olympus FL-36 en FL-50 zouden ook moeten werken op de FZ-50. (bron panasonic forum op dpreview)

Maar spijtig genoeg zijn er ook meldingen dat sommige oudere modelen van de FL-36 (serienummers kleiner dan 1005xxx) minder goed werken. Bij deze modellen moet de flitser worden ge-reset na een paar "flitsen".

http://www.kieskeurig.nl/review/D68F...DB004BED7C.htm

Vandaag bij Konijn de flitser Olympus FL-36 gekocht voor mijn FZ50. De flits werkt uitstekend. Enkel het AF hulplicht van de flits doet het niet. Dit zou blijkbaar enkel met dslr's werken. Ook de TTL lichtmeting (die eigenlijk voor 4/3 systeem is, doet het.)(deze functie zal waarschijnlijk niet werken op een FZ30) Zelfs met burstmode werkt hij optimaal.Deze flits heeft uitgebreide mogelijkheden en komt prijsgustiger uit als de Metz 44+ adaptervoet.( enne...2 jaar fabrieksgarantie )

Nu een van pixmania.nl

De gebruikersmeningen voor de Lumix DMC-FZ50 zilver
Geplaatst door Sosumi op 16/07/2007 op de Lumix DMC-FZ50 zilver
Als ´herintredend´ professioneel fotograaf zocht ik naar een digitale oplossing. De DSLR camera´s waren geen oplossing, omdat ik met een LCD venster wilde fotograferen. Het gezeul met een lading lensen, verwisselen en dan natuurlijk het belangrijke moment missen, niet echt handig. Toen ik de FZ50 zag en las 10MP en Leica zoomlens van 2.8 met een bereik van 35-420 mm, was ik verkocht en de camera ook. Na een paar maanden heb ik nog steeds geen spijt. Dagelijks ga ik hier in Portugal de heuvels en de natuur in met mijn Jeep en de FZ50 heb ik altijd bij me. Het ene moment een mooie macro opname van een bloem, dan weer een landschap met paarden. Hij doet het allemaal perfect. De grote kracht ligt in de enorme hoeveelheid mogelijkheden die menige DSLR overtreffen: flitsen kan bij ELKE sluitertijd en geeft altijd goede resultaten. Alles kan automatisch, maar ook handmatig worden ingesteld. Voor een DSLR camera met vergelijkbare mogelijkheden, zou je al snel 5 keer zoveel moeten betalen. Dan moet je ook nog lensen wisselen met alle ellende vandien, zoals stof in de camera. Het belangrijkste van een camera is de lens en die is van Leica. Dat zegt alles.

Geplaatst door joost op 03/05/2007 op de Lumix DMC-FZ50 zilver
Mooie camera met verrassend veel mogelijkheden. Ik heb hem nu 4 maanden en kom nog iedere dag achter nieuwe zaken.
Even dacht ik een andere camera te kopen omdat ik de beelden toch niet scherp vond. Het lag echter aan de instellingen. Dus ik heb hem toch gehouden, en met zeer goed resultaat.
Als flitser heb ik een metz 44 AF-40. Deze zou alleen voor de olympus zijn maar doet het hier erg goed op. Al met al zeker het overwegen waard. Ik kan hem vergelijken met een nikon d80.
Deze is welliswaar iets sneller, maar is daarintegen vele malen duurder. Ook het draaibare LCD scherm vind ik geweldig. met macrofotografie, geen geklooi, gewoon schermpje open en voila! geweldig

Verwijderd

dit is de belgisch site

Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Camera's & Accessoires > Accessoires
Flitser voor DMC FZ50
Pagina: 1