Ik woon in een studentenhuis en heb de verantwoordelijkheid over het Internet.En dit is ook in mijn bezit. incl alle benodigde hardware. De situatie is als volgt:
* ADSL (Orange - snelste abbo)
* Via livebox komt internet binnen
* Alle huisgenoten aangesloten via router achter livebox
Binnen het huis hebben we de afspraak dat bij gebruik van P2P programma's de upload uitgeschakeld dient te worden om traag internet te voorkomen. Usenet mag zonder problemen gebruikt worden.
Nou blijkt dat huisgenoten dit soms vergeten, of zich niet aan de afspraak houden.
Daarom wil ik graag p2p upload via de router blocken.
Wat is hiervoor de makkelijkste manier, omdat ik niet weet welke programma's er gebruikt worden.
Ik dacht zelf:
Alle poorten blocken en dan benodigde poorten open zetten:
* Http
* Pop3
* Usenet/mailserver (welke poort) (Grabit)
* Msn
Is er een makkelijkere manier of zou bovenstaande methode moeten werken. Zie ik dan echter nog zaken over het hoofd? Welke poorten moeten iig openstaan.
Ik zou het fijn vinden als met mij meegedacht kan worden over de oplossing. Dus graag niet de handelswijze van het internetbeheer bekritiseren.
* ADSL (Orange - snelste abbo)
* Via livebox komt internet binnen
* Alle huisgenoten aangesloten via router achter livebox
Binnen het huis hebben we de afspraak dat bij gebruik van P2P programma's de upload uitgeschakeld dient te worden om traag internet te voorkomen. Usenet mag zonder problemen gebruikt worden.
Nou blijkt dat huisgenoten dit soms vergeten, of zich niet aan de afspraak houden.
Daarom wil ik graag p2p upload via de router blocken.
Wat is hiervoor de makkelijkste manier, omdat ik niet weet welke programma's er gebruikt worden.
Ik dacht zelf:
Alle poorten blocken en dan benodigde poorten open zetten:
* Http
* Pop3
* Usenet/mailserver (welke poort) (Grabit)
* Msn
Is er een makkelijkere manier of zou bovenstaande methode moeten werken. Zie ik dan echter nog zaken over het hoofd? Welke poorten moeten iig openstaan.
Ik zou het fijn vinden als met mij meegedacht kan worden over de oplossing. Dus graag niet de handelswijze van het internetbeheer bekritiseren.