Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Laatst m'n nieuwe PC in elkaar gezet -->

ASUS P5E Mobo
Intel Q6600 Quad Core 2,4 GHz
2 x "Kingston 2 x 1 GB Kit" 800
EVGA 8800 GT 512 MB
Windows Vista Ultimate (32bits)

Nadat alles in elkaar zat, power button ingedrukt. In spanning afwachten.. Geen beeld, geen biospiep, niks.

Hierop 2 van de 4 GB RAM eruit gehaald, met 2 GB nogmaals geprobeerd. Geen probleem, opstarten ging goed. Vista geinstalleerd, forums doorlezen. Ok, Vista 32 bits gebruikt max 2 a 3 GB, dus de andere 2 GB's gingen weer retour winkel.

Nu zit ik met het volgende probleem;

Als ik bijv. Outlook 2007, Photoshop CS3, Flash CS3 en een aantal browsertjes open heb staan, lijkt het wel of m'n geheugen vol zit. Rechtermuisknopmenu's doen het niet meer, nieuwe browser-vensters doen het niet meer. Totdat ik wat afsluit, dan doet alles het wel weer vrolijk.

Wanneer ik dan kijk in Windows Taakbeheer, krijg ik te zien dat ik 1,15 GB van de 2 GB gebruik, met een wisselbestand van 1982 / 4328 MB (+ ratelende harde schijf), met 91 processen, 588345 Ingangen en 1129 Threads.

Fysiek geheugen heeft Totaal 2046, In cache 1083, en Beschikbaar 31...?

Tot slot vind ik mijn videokaart, de 8800 GT, die de hele tijd doodleuk 767 MB snoept van mijn fysieke systeemgeheugen.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit in vredesnaam op kan lossen?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky_NL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 15:50
Dat van je videokaart is dacht ik een bios instelling, check die ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik meteen even doen..

Is het zo dat Vista dat gewoon allemaal opslurpt, ook al gebruik je niet de 1279 MB wat dus nu aan m'n videoram is toegewezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Bekend probleem, dit is namelijk een bug in internet explorer waardoor heel explorer.exe in de soep loopt totdat je iexplore.exe afsluit. Ik heb dit zelf ook lange tijd, ik weet niet precies wat ik meer gedaan heb maar na deze handelingen is het weg gegaan.

1. Addons van internet explorer weghalen, alleen de echt nodige zoals flash behouden.
2. Pagefile vergroten, 4096MB is optimaal. ( Min en Max op hetzelfde aantal zetten is aanbevolen )
3. Alle updates van windows vista installeren uiteraard.

Verder kan ik mij niet veel herinneren van hoe ik dit opgelost heb. Vista is inderdaad best een memory hog, idle gebruikt ie al zo'n 400-600MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanx, ik heb alles aangepast zoals je zei...
Het probleem blijft zich echter wel voordoen :(

Ik hoop dat ze met die nieuwe servicepack binnenkort wat van die dingetjes oplossen!!

Kan trouwens die instelling van het aantal RAM wat aan m'n videokaart toegewezen wordt niet vinden in m'n BIOS (wel een hele hoop andere wartaal waar ik nog nooit van gehoord had). Zit er niet iets in Windows verborgen toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt mij eerder dat Vista geen desktop heap meer vrijheeft:
http://blogs.msdn.com/ton...top-heap-limitations.aspx

Reg key werkt onder Vista ook gewoon kan ik uit ervaring melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 12:09:
Het lijkt mij eerder dat Vista geen desktop heap meer vrijheeft:
http://blogs.msdn.com/ton...top-heap-limitations.aspx

Reg key werkt onder Vista ook gewoon kan ik uit ervaring melden.
Thanx! Dat is volgens mij wat ik nodig heb! De eerste reactie daar beschrijft precies mijn probleem. Ik ga eens wat vensters openklikken, kijken of ie 't allemaal volhoudt! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem. Zie ook mijn topic:
[vista] geheugen probleem

Desktop Heap is bij mij niet de oplossing. Terwijl ik behoorlijke specificaties heb (zie ook mijn vorig topic) en een basisscore van 5.5.
Vista gaat bij mij helemaal flippen. Zie ook onderstande foto.
Afbeeldingslocatie: http://bewaarjeplaatje.nl/output/1200571112.jpg
* klikbaar

[ Voor 25% gewijzigd door Woef op 17-01-2008 12:58 . Reden: imagevenue werkte niet mee... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ruben_Pruim schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 16:20:
Ik heb hetzelfde probleem. Zie ook mijn topic:
[vista] geheugen probleem

Desktop Heap is bij mij niet de oplossing. Terwijl ik behoorlijke specificaties heb (zie ook mijn vorig topic) en een basisscore van 5.5.
Vista gaat bij mij helemaal flippen. Zie ook onderstande foto.
[afbeelding]
Grote versie: http://img14.imagevenue.c...2_IMG_5110_122_1076lo.jpg
Hey, ik heb ook het idee dat de desktop heap toch ook niet helemaal de oplossing hier is! Ik heb het i.i.g. wel veranderd, en laat het lekker zo staan!

Maar goed, als jij er ook zulke problemen mee hebt, heb jij toevallig ook een samsung spinpoint erin zitten? Die van mij tikt aan één stuk door (en geen standaard laad-tikken, maar om de 10 seconden ff een paar tikken onder het gelaad door zeg maar).

Misschien dat het daardoor komt, dat ie niet goed bij m'n pagefile kan om dingen weg te schrijven? Effe m'n 4GB readyboost stickie zoeken, moet hier ergens liggen. Kunnen we daar is mee testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woef
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 22:46:
[...]

Hey, ik heb ook het idee dat de desktop heap toch ook niet helemaal de oplossing hier is! Ik heb het i.i.g. wel veranderd, en laat het lekker zo staan!

Maar goed, als jij er ook zulke problemen mee hebt, heb jij toevallig ook een samsung spinpoint erin zitten? Die van mij tikt aan één stuk door (en geen standaard laad-tikken, maar om de 10 seconden ff een paar tikken onder het gelaad door zeg maar).

Misschien dat het daardoor komt, dat ie niet goed bij m'n pagefile kan om dingen weg te schrijven? Effe m'n 4GB readyboost stickie zoeken, moet hier ergens liggen. Kunnen we daar is mee testen...
Ja die heb ik idd een Samsung Spinpoint (hd321KJ) alleen dan in Raid-0. Ik hoor mijn hardeschijven niet.
Na mijn bios krijg ik ook bij beide hd's een melding met "error occurred". Ik ga morgen denk ik even Dell bellen. Ben alleen bang dat ik mijn pc moet opsturen ofzo, en daar heb ik geen tijd voor aangezien ik hier op moet werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Woef op 17-01-2008 00:35 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15
Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 15:31:
Wanneer ik dan kijk in Windows Taakbeheer, krijg ik te zien dat ik 1,15 GB van de 2 GB gebruik, met een wisselbestand van 1982 / 4328 MB (+ ratelende harde schijf), met 91 processen, 588345 Ingangen en 1129 Threads.
90 processen klinkt niet echt buitensporig, maar 1000+ threads is wel enorm veel! Als je bedenkt dat elke thread ongeveer een megabyte aan stack space reserveert, is het logisch dat je daar al ruim 1 GB aan kwijt bent. Kun je opzoeken welke processen zoveel threads starten?
Tot slot vind ik mijn videokaart, de 8800 GT, die de hele tijd doodleuk 767 MB snoept van mijn fysieke systeemgeheugen.
Waarom denk je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Soultaker schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 00:46:
[...]90 processen klinkt niet echt buitensporig, maar 1000+ threads is wel enorm veel! Als je bedenkt dat elke thread ongeveer een megabyte aan stack space reserveert, is het logisch dat je daar al ruim 1 GB aan kwijt bent. Kun je opzoeken welke processen zoveel threads starten?
1000+ threads gaat nog maar meer dan een half miljoen handles is achterlijk veel.
Klinkt als een programma/service/driver met een handle leak
[quote]...videokaart, de 8800 GT, die de hele tijd doodleuk 767 MB snoept van mijn fysieke systeemgeheugen.[/quote]
Waarom denk je dat?
shared memory; gaat van de "bovenkant" van je geheugen af.
Als in: je stopt er 4G in en ziet er maar 3,3 van terug. Of, als je er twee in stopt, zie je maar 1,3

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
500.000 handles is idd ook verdacht.
shared memory; gaat van de "bovenkant" van je geheugen af. Als in: je stopt er 4G in en ziet er maar 3,3 van terug. Of, als je er twee in stopt, zie je maar 1,3
Heb je daar een bron bij? Volgens mij is dit namelijk alleen het geval als de videokaart zelf geen geheugen heeft. Bij een externe videokaart ben je hooguit wat adresseringsruimte in kernelspace kwijt, maar dat gaat niet ten koste van gereserveerd fysiek geheugen. (Sowieso kun je in user-mode in een 32-bits OS niet 4 GB addresseren; dat betekent niet dat de rest niet gebruikt wordt!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Ja, maar dat is dus inderdaad alleen addresseringsruimte, niet fysiek geheugen. (Hoewel ik eerlijk gezegd wel dacht dat Windows PAE kon gebruiken om daar omheen te werken, maar blijkbaar geldt dat alleen voor recente server-edities -- hoewel onduidelijk is hoe het in Vista zit) De TS heeft echter 2 GB geheugen en daar zou dus niets van afgesnoept hoeven worden door de videokaart.

[ Voor 16% gewijzigd door Soultaker op 17-01-2008 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Soultaker schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:42:
...TS heeft echter 2 GB geheugen en daar zou dus niets van afgesnoept hoeven worden door de videokaart.
Niet door de kaart zelf maar wel door de driver. Als je in de advanced properties van je display settings kijkt, zie je hoeveel.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Soultaker schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:42:
Ja, maar dat is dus inderdaad alleen addresseringsruimte, niet fysiek geheugen. (Hoewel ik eerlijk gezegd wel dacht dat Windows PAE kon gebruiken om daar omheen te werken, maar blijkbaar geldt dat alleen voor recente server-edities -- hoewel onduidelijk is hoe het in Vista zit) De TS heeft echter 2 GB geheugen en daar zou dus niets van afgesnoept hoeven worden door de videokaart.
PAE zit in vista 32 en xp32 alleen voor DEP, en doet voor de rest niks.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 01:08:
[...]
1000+ threads gaat nog maar meer dan een half miljoen handles is achterlijk veel.
Klinkt als een programma/service/driver met een handle leak
[...]
shared memory; gaat van de "bovenkant" van je geheugen af.
Als in: je stopt er 4G in en ziet er maar 3,3 van terug. Of, als je er twee in stopt, zie je maar 1,3
Ik moet hier wel bij zeggen dat hier m'n pc wel een paar dagen aan heeft gestaan achter elkaar met redelijk wat software opgestart (ten tijde van startpost).. Na een verse herstart zit ik ergens rond de 30.000 ingangen..

Via dxdiag zie ik dat mijn 8800 GT 1247 MB aan totaal geheugen heeft. Beeldscherm instellingen van Vista bevestigen dit, en vertellen mij dat ie vrolijk van 767 MB systeemgeheugen gebruik maakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.chel.nl/temp/nvidia8800gt.jpg

Als iemand weet hoe ik dit lager kan zetten... _/-\o_
Heb het gevoel dat ie dat niet echt nodig heeft iig.

Ik heb het idee dat het probleem hier in m'n Spinpoint ligt.. Vooral wanneer ik veel getik uit mijn schijf hoor komen, zit m'n pc ook flink tegen te werken.
Denk dat ik die maar is ff Ghost en dan retourneer onder 't motto van tikken (volgens mij nemen ze die dan wel terug, toch, na nog geen half jaar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woef
  • Niet online
Heb je nu nieuwe harde schijven? Dan ben ik benieuwd of het daar aan ligt.
Of heb je nog steeds die Spinpoint?

Ik heb namelijk nog steeds last van bovenstaand euvel :(.
Hopen dat SP1 de oplossing is.

[ Voor 12% gewijzigd door Woef op 23-01-2008 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Woef schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 14:30:
Heb je nu nieuwe harde schijven? Dan ben ik benieuwd of het daar aan ligt.
Of heb je nog steeds die Spinpoint?

Ik heb namelijk nog steeds last van bovenstaand euvel :(.
Hopen dat SP1 de oplossing is.
Even om dit topic een goede afsluiting te geven, en voor Woef en mensen die ook met dit probleem kampen;

Heb mijn spinpoint omgewisseld voor een nieuw exemplaar, en het probleem bleef zich voordoen.

Nu heb ik een paar weken terug een Seagate Barracuda 1TB schijf erin gezet, en Vista daarop geinstalleerd, met 2 spinpoints (500GB) ernaast. Sindsdien werkt Vista perfect, ook met de 4GB intern geheugen.

Mijn wilde gok is, dat Asus moederboards ruzie hebben met Spinpoints...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woef
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 08:42:
[...]

Even om dit topic een goede afsluiting te geven, en voor Woef en mensen die ook met dit probleem kampen;

Heb mijn spinpoint omgewisseld voor een nieuw exemplaar, en het probleem bleef zich voordoen.

Nu heb ik een paar weken terug een Seagate Barracuda 1TB schijf erin gezet, en Vista daarop geinstalleerd, met 2 spinpoints (500GB) ernaast. Sindsdien werkt Vista perfect, ook met de 4GB intern geheugen.

Mijn wilde gok is, dat Asus moederboards ruzie hebben met Spinpoints...?
Bij mij werd het beter na een firmware update van de hardeschijf. Ook vista sp1 heeft ook enorm geholpen. Draai nu nog steeds op de 1e installatie van Vista die door Dell is gedaan in oktober 2007 (inmiddels wel sp2).
Pagina: 1