wiskunde gaat mijn laatste examen worden, Statistiek en Wiskunde voor informatici. Op dit moment ben ik het stukje aan het leren over Variaties, Combinaties en Permutaties.
Alleereerst: dit is geen zoekvraag, gewoon een vraag hoe jullie naar deze probleemstelling kijken:
Een doelzoekende raket treft haar doel in 98,4 % van de gevallen.
a) Bereken de kans dat de 3 afgevuurde projectielen hun doel treffen
b) Dat 1 van de 3 projectielen doel treft
c) Dat geen van de projectielen doel treft.
dit zijn oplossing die in een documentje op ons Blackboard staat
a) 0,984 ^ 3 = 0,95 (ongeveer)
b) 3*(0,984*0,016*0,016) = 0,0007557
c) 0,016³ = 0,0000041
Nu vind ik persoonlijk het een beetje raar, dat bij A er gewoon een macht wordt genomen (maw de "sortering" maakt niet uit)
Bij B daarentegen maakt de sortering ineens WEL uit want we vermenigvuldigen nog eens met 3
Bij C dan weer niet.
Ik vind dat vreemd, ik zou dan ook zeggen van dat bij A, je dus de kans tot de macht 3 verheft, en vermenigvuldigt met 3, want je hebt volgende mogelijkheden (met raket X/Y/Z)
en bij C dan ook nog eens met 3 vermenigvuldigd want:
Of hoe bezien jullie dit ?
Alleereerst: dit is geen zoekvraag, gewoon een vraag hoe jullie naar deze probleemstelling kijken:
Een doelzoekende raket treft haar doel in 98,4 % van de gevallen.
a) Bereken de kans dat de 3 afgevuurde projectielen hun doel treffen
b) Dat 1 van de 3 projectielen doel treft
c) Dat geen van de projectielen doel treft.
dit zijn oplossing die in een documentje op ons Blackboard staat
a) 0,984 ^ 3 = 0,95 (ongeveer)
b) 3*(0,984*0,016*0,016) = 0,0007557
c) 0,016³ = 0,0000041
Nu vind ik persoonlijk het een beetje raar, dat bij A er gewoon een macht wordt genomen (maw de "sortering" maakt niet uit)
Bij B daarentegen maakt de sortering ineens WEL uit want we vermenigvuldigen nog eens met 3
Bij C dan weer niet.
Ik vind dat vreemd, ik zou dan ook zeggen van dat bij A, je dus de kans tot de macht 3 verheft, en vermenigvuldigt met 3, want je hebt volgende mogelijkheden (met raket X/Y/Z)
code:
1
2
3
4
5
6
| X Y Z Y X Z Y Z X Z X Y X Z Y Z Y X |
en bij C dan ook nog eens met 3 vermenigvuldigd want:
code:
1
2
3
4
5
6
| Y | Treffer | Z Treffer | Y | Z Z | Y | Treffer Y | Z | Treffer Z | Treffer | Y Treffer | Z | Y |
Of hoe bezien jullie dit ?