Vraagje over VOIP en meerdere telno

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-12 16:08
Wij willen voor een vrijwilligersorganisatie een tweetal werkplekken inrichten met telefoon en internet. Aangezien de kosten niet te hoog zijn wij van plan een VOIP oplossing te kiezen.
Er moet dus door twee personen tegelijk gebeld kunnen worden. Nu dachten wij zelf om e.e.a. via XS4ALL te regelen aangezien deze provider ook de mogelijkheid biedt om meerdere nummers aan te vragen en, i.t.t. andere providers, zijn de eerste twee nummers gratis (daarna 1,50 per nummer).

Om de herkenbaarheid te vergroten willen we echter niet meerdere nummers adverteren. Hoe kunnen we het nu zo regelen dat beide werkplekken via hetzelfde nummer te bereiken zijn? Ikzelf dacht dat je daarvoor ofwel een centrale voor nodig hebt ofwel dat je misschien de functie "doorschakelen bij ingesprek" kunt aanzetten. Deze laatste optie zou dan inhouden dat op het moment dat de ene lijn bezet is, een tweede inkomend gesprek wordt doorgeschakeld naar de het tweede telefoonnummer. Dit is in principe voor ons voldoende en zou goedkoper zijn dan een centrale. Echter, ik weet niet of dit ook echt werkt.

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
Pieter.txt schreef op maandag 14 januari 2008 @ 12:20:
Wij willen voor een vrijwilligersorganisatie een tweetal werkplekken inrichten met telefoon en internet. Aangezien de kosten niet te hoog zijn wij van plan een VOIP oplossing te kiezen.
Er moet dus door twee personen tegelijk gebeld kunnen worden. Nu dachten wij zelf om e.e.a. via XS4ALL te regelen aangezien deze provider ook de mogelijkheid biedt om meerdere nummers aan te vragen en, i.t.t. andere providers, zijn de eerste twee nummers gratis (daarna 1,50 per nummer).

Om de herkenbaarheid te vergroten willen we echter niet meerdere nummers adverteren. Hoe kunnen we het nu zo regelen dat beide werkplekken via hetzelfde nummer te bereiken zijn? Ikzelf dacht dat je daarvoor ofwel een centrale voor nodig hebt ofwel dat je misschien de functie "doorschakelen bij ingesprek" kunt aanzetten. Deze laatste optie zou dan inhouden dat op het moment dat de ene lijn bezet is, een tweede inkomend gesprek wordt doorgeschakeld naar de het tweede telefoonnummer. Dit is in principe voor ons voldoende en zou goedkoper zijn dan een centrale. Echter, ik weet niet of dit ook echt werkt.
VoIP werkt heel anders dan een standaard telefoon'lijn'. Je kunt bij Budgetphone bijvoorbeeld 1 telefoonnummer aanvragen. Vervolgens log je 2 toestellen daar op in en ze zijn beiden bereikbaar op dat nummer en je kunt tegelijkertijd uitbellen.

• Pieter.txt
Hmm, weet je dat zeker? Ik heb hiernaar geïnformeerd bij KPN en XS4ALL en die zeggen mij dat dat dus niet kan. Zij zeggen dat als er op een bepaald nummer een gesprek bezig is, dat een tweede telefoon op diezelfde lijn dan geen uit- en ingaande gesprekken meer kan voeren.
Overigens zou ik graag zien dat jij gelijk hebt aangezien ik dan niet speciaal bij een provider hoef te zitten die de mogelijkheid voor meerdere nummers biedt (kan ik dus bijv. ook bij het goedkopere Telfort).

Al zegt Telfort overigens ook dat het niet mogelijk is om meerdere gesprekken te voeren op dezelfde lijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Pieter.txt op 14-01-2008 14:48 ]

Verwijderd

Budgetphone is een van de weinigen die daar inderdaad in voorziet.
Bij XS4ALL (e.v.a.) wordt de eerste sessie automatisch uitgelogd zodra de tweede sessie een REGISTER verstuurt via SIP.

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 14:04
Het maakt niet zoveel uit welke oplossing je kiest, je kunt tenslotte altijd instellen 'callforward when busy'.. en dan naar het tweede nummer/account/voipboxje forwarden.

Er zit wel aardig wat kwaliteitsverschil tussen de verschillende diensten/leveranciers en CPE's.. Zelfs voor een nonprofit/vrijwilligersorganisatie zou ik niet snel kiezen voor een oplossing die onstabiel is, of klinkt alsof je een telefoon uit het stenen tijdperk gebruikt (2 blikes + 1 draad).

add: ik ga er hierbij dus wel van uit dat je 2 voip-CPE's/telefoons/computers/etc gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door denan op 14-01-2008 15:44 ]

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
Pieter.txt schreef op maandag 14 januari 2008 @ 14:46:
Hmm, weet je dat zeker? Ik heb hiernaar geïnformeerd bij KPN en XS4ALL en die zeggen mij dat dat dus niet kan. Zij zeggen dat als er op een bepaald nummer een gesprek bezig is, dat een tweede telefoon op diezelfde lijn dan geen uit- en ingaande gesprekken meer kan voeren.
Overigens zou ik graag zien dat jij gelijk hebt aangezien ik dan niet speciaal bij een provider hoef te zitten die de mogelijkheid voor meerdere nummers biedt (kan ik dus bijv. ook bij het goedkopere Telfort).

Al zegt Telfort overigens ook dat het niet mogelijk is om meerdere gesprekken te voeren op dezelfde lijn.
Oh bij Telfort is dat ook mogelijk hoor. Alleen snappen de administratiemeisjes dat niet. ;)
Volgens het SIP protocol is het standaard mogelijk. Een provider kan er wel voor kiezen om het niet toe te staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Dolan op 14-01-2008 15:44 ]

• Pieter.txt
Als ik het dus goed begrijp, is het wellicht een idee om Budgetphone te nemen en een internetverbinding bij om het even welke provider.
Met twee voor VOIP geschikte telefoons (om de site van Budgetphone adverteren ze met de Siemens C450) kan ik dan twee keer inloggen op dezelfde account en dus om beide lijnen tegelijk in- of uitgaande gesprekken ontvangen. Ik zag overigens dat het eventueel ook met gewone telefoons kan, mits de router dit ondersteunt (helaas stond er weer niet bij welke routers dit dan ondersteunen).

Gek genoeg lees ik in deze thread dan weer dat XS4ALL wel meerdere gesprekken op dezelfde lijn toestaat :?
http://groups.google.nl/g...d/thread/88c7c6febdbf997a

[ Voor 15% gewijzigd door Pieter.txt op 14-01-2008 20:05 ]

Pagina: 1