Toon posts:

Windows Server 2003 Shares Read-Only

Pagina: 1
Acties:
  • 647 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na twee dagen te hebben lopen zoeken en potentiële oplossingen te hebben geprobeerd, kom ik er echter nog niet uit. Ik hoop daarom dat misschien iemand op dit forum een oplossing heeft.

De situatie

Er draait hier een Windows Server 2003 waarop verschillende shares zijn gemaakt voor elke gebruiker. Zo heeft iedereen een eigen persoonlijke map op de server en zijn er een aantal mappen waar een aantal software paketten staan. Gebruikers loggen in via een domein situatie (Active Directory) en krijgen daardoor met behulp van een login script een aantal shares toegewezen.

Het probleem

Wanneer een gebruiker naar zijn persoonlijke map gaat en hier bijvoorbeeld een document in wil zetten, krijgt hij een melding dat zijn of haar persoonlijke map read-only is. Wanneer ik dan ga kijken bij de eigenschappen van de map is dit inderdaad het geval. Er staat dan een licht grijs vinkje in het hokje. Als we dit uitzetten krijgen we een vraag of we het alleen voor de desbetreffende map willen doen of voor de desbetreffende map en onderliggende bestanden etc. Ik kies hier dan voor de laatste optie en doe dan Apply. Gaan we dan kijken of de bewerking inderdaad is uitgevoerd, is dit niet het geval. Het vinkje is gewoon weer aanwezig en er lijkt niks te zijn gebeurd.

Workaround

Ik heb in een aantal posts hier op het forum gelezen dat dit misschien een standaard setting van Windows is maar dit lijkt mij toch niet de bedoeling?

Ik heb gecontroleerd bij het tapje sharing welke gebruikers allemaal toegang hadden tot de mappen en welke rechten zij hier bij hadden. In mijn ogen kan ik hier geen fouten ontdekken, want elke gebruiker heeft de desbetreffende rechten en toegang tot de mappen.

Via attrib heb ik geprobeerd read-only van de mappen te halen, echter zonder succes.

Ik weet dat er al een aantal posts over dit onderwerp zijn, maar echter zonder een concrete oplossing. Wie zou een toelichting op dit probleem kunnen geven zodat ik verder kan zoeken of een eventuele oplossing?

Bij voorbaat dank

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Kijk de share-rechten eens na i.p.v. de NTFS-rechten, misschien staat je share wel op Read-only.

Begrijp ik het goed dat iedere gebruiker een eigen share heeft? Zo ja, kijk eens of je dat niet praktischer in kunt delen, scheelt je ook een hoop gedoe met rechten dan ;)

We are shaping the future

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Ik zet alle share-rechten altijd gewoon vol open voor iedereen en regel dan alles op NTFS-niveau. Werkt altijd prima en is veel duidelijker/transparanter.

Dan je probleem: heb je zelf uberhaupt wel genoeg rechten om de permissies aan te passen? Het kan ook zijn dat de desbetreffende map zijn rechten krijgt van een bovenliggend object (inheritance). Dat kun je eventueel met een vinkje onder geavanceerd uitzetten.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

Topicstarter
@ Alex

Iedere gebruiker heeft inderdaad een eigen share, dus dat heb je goed begrepen! ;) Het is zeker praktischer op te lossen. Ik zou tevens alles praktischer kunnen indelen, maar het was wenselijk dat het op deze manier gebeurde. De share rechten van elke map staan nergens op read-only. Dit was in mijn ogen ook al een mogelijke oplossing maar helaas.

@Tachyon

Uiteraard heb ik genoeg rechten op de permissies aan te passen. Ik log in via remote desktop als administrator. De onderliggende mappen maken niet gebruik van overerving dus hier kan het probleem niet liggen.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

"Read only" rechten bestaan niet op folder niveau, dit staat ook uitgelegd in de Windows Clients FAQ :)

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:44
Maakt anders een screenshotje van het 'lichtgrijze vinkje' :)

Klinkt als inheritance ja, dus het oorspronkelijke recht zal wel dieper liggen.

En probeer het zo simpel mogelijk te houden. Zo maakt SBS het standaard lekker gemakkelijk met user shares (geen omkijken naar), maar als ze dat achteraf weer kapot hebben gemaakt..

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor hun inbreng betreffende mijn probleem.

Uiteindelijk bleek het toch een probleem te zijn van overerving. De persoon waarvoor ik bezig was had achter mijn rug om een aantal permissies en settings veranderd waardoor er geen bestanden konden worden geschreven in de persoonlijke mappen. Dit topic kan gesloten worden in mijn ogen.

Nogmaals iedereen bedankt!
Pagina: 1