[Photoshop] EPS bestand te groot.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.302 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adelbert
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01-2021
Hallo,

Ik heb een probleem met het openen van een EPS bestand. Ik zal even de situatie uitleggen. Ik heb een PSD bestand en ik wil deze opslaan als EPS (voor de drukken en ivm uitvergroten). Als ik echter dit bestand opsla dan wordt deze 1.6 GB en dat is niet meer te openen met illistrator.

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? PDI omlaag halen of misschien is er wel een mogelijkheid om toch het grote bestand te kunnen openen. Google vind wel een aantal vage mogelijkheden maar deze werken ook niet naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 14:48

André

Analytics dude

Wat is precies het probleem? Geheugen? Heb je het al op een andere zwaardere pc geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adelbert
Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het aan het geheugen ligt (2gig is iig niet genoeg). Het belangrijkste is dat de drukker hem ook niet kan openen. Ik krijg een foutmelden die ik op dit moment niet meer uit mijn hoofd weet en ook niet kan simulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10-2024
Waarom wil je er een EPS van maken? Hoe groot moet het drukwerk uiteindelijk worden en waarom denk je dat je een EPS beter kan vergroten als een PSD?

Edit: Een CMYK TIF van 2 meter bij 1,5 meter op 300 dpi is ongeveer 1,6 GB. Wil je inderdaad zo iets groots maken? En zo ja heb je de drukker al gevraagd om welke resolutie gewenst is? Bij dus danig grote posters mag je namelijk over het algemeen een veel lagere resolutie gebruiken.

[ Voor 49% gewijzigd door Merijn70 op 14-01-2008 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adelbert
De foutmelding is iets in de richting van: parser module cannot parse the file. Formaten moeten 5x3meter worden en we moeten EPS aanleveren. EPS behoud ook de structuur (lijnen enz) dat doet photoshop niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10-2024
Adelbert schreef op maandag 14 januari 2008 @ 12:31:
De foutmelding is iets in de richting van: parser module cannot parse the file. Formaten moeten 5x3meter worden en we moeten EPS aanleveren. EPS behoud ook de structuur (lijnen enz) dat doet photoshop niet.
PSD bestanden behouden WEL de vector informatie! Wel eventueel gebruikte fonts en zo meeleveren natuurlijk.
Ik denk dat je drukker gewoon ff moet vragen hoe je dit het beste in elkaar kan zetten. En wat de resolutie moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adelbert
Klopt ik heb die info ook allemaal wel, maar als ik daar aan wil voldoen dan moet ik alles layers opnieuw inkleuren en plaatsen. (ik ben bang dat dat toch wel moet). Maar het is zo frustrerend dat je het bestand al af hebt maar dat het niet meer te openen is.

Het bestand is nu ongeveer net zoals jij beschreven hebt. Is het nog mogelijk om de dpi (in photoshop) inlaag te halen en dan het bestand nogmaals op te slaan als EPS bestand?

[ Voor 25% gewijzigd door Adelbert op 14-01-2008 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 09:42

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Jahoor, dat kan. Open je PSD eens in Photoshop en ga naar Image -> Image size...
Op hoeveel DPI werk je nu?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adelbert
Klopt, heb het ookal gevonden (stom dat me dat nooit opgevallen is)

300 ik heb nu een eps bestand gemaakt met 100dpi en nu is die wel te openen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

En nu kun je hem dus openen met Illustrator, en dan heb je vectorlijnen met aanklikbare punten?
Wanneer je in Illustrator alleen maar pixels ziet heb je een pixelbestand van 5x3 meter ofzo en daar heeft je drukker ook weinig aan.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Is dat niet gewoon een kwestie van de Preview uitzetten in de EPS? EPS heeft namelijk de optie om een TIFF preview op te slaan in de EPS en ja, dan wordt het een heel groot bestand, terwijl de EPS zelf vector) dat helemaal niet hoeft te zijn.

Dus of je hebt een hele grote preview er in zitten, of je probeert inderdaad non-vector informatie in een EPS op te slaan volgens mij?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adelbert
Er staat non vector informatie in. Dit is voor mij de eerste keer dat ik illistrator erbij betrek, maar iok ben als volgt tewerk gegaan: plaatje overtekenen in illistrator > opslaan als EPS > die inkleuren in photoshop. Als ik een aantal van die elementen heb dan sla ik het op als EPS in photoshop (dat werkt stukken sneller dan al die losse layers).

Het werkte namelijk gewoon niet zonder op te slaan ondertussen, het bestand geef in totaal ongeveer 2 a 300 layers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adelbert
Ik ben toch maar begonnen met alles opnieuw (nu goed) te tekenen in illustrator. Ik heb nog een aansluitende vraag: als ik mijn tekeneing opsla als eps vanuit illustrator, en daarna bewerk in photoshop en weer opsla als eps gaat er dan kwaliteit verloren of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

2 à 300 layers? Nou word ik wel heel benieuwd waar jij EPS'en voor bewerkt... :o wie is je opdrachtgever?

Maar om in te gaan op je 2e vraag: ja, ik denk dat je wel kwaliteit verliest als je een eps gaat inkleuren in Photoshop. Ik denk er dan aan dat je met vulgereedschap of met de muis dingen inschildert. Dat zijn pixels, en nee, die gaan niet mee in kwaliteit als je het daarna weer in Illustrator opent. Je kunt wel shapes gebruiken (rechthoeken, cirkels enzo) - dat gaat goed - maar ik neem aan dat je die in Illustrator ook wel hebt. Daarvoor ga je niet naar Photoshop.

Enne, alles opnieuw begonnen? 200 layers? 8)7

overigens, aangaande het forum: als je nog iets wil toevoegen aan je bericht, kun je beter op Edit drukken dan nogmaals op Reply...

[ Voor 10% gewijzigd door Dark Blue op 15-01-2008 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:23

Zeror

Ik Henk 'm!

Dark Blue schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 11:05:
Enne, alles opnieuw begonnen? 200 layers? 8)7
Niks mis mee hoor. Het hebben van 200 layers. Als je alles gewoon netjes een naam geeft en onderverdeeld in layersets. Dan behoud je gewoon goed overzicht, zelfs als je dus veel layers hebt.

Maar waarom EPS bewerken in Photoshop? Dat kun je ook gewoon in Illustrator doen ;)

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Naja, layers, dat zijn gewoon allemaal losse vector elementen. Als je in illustrator gaat tekenen en je groepeert alle losse stukjes niet dan worden dat allemaal 'layers'.

Ik zou inderdaad gewoon proberen om de hele boel binnen Illustrator te houden. Photoshop is gewoon niet bedoeld voor vector werk, ook al zitten er wel wat vector features in.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adelbert
Opdrachtgever ben ik zelf als venoot van eem bedrijfje. Ik ben bezig met een decordoek als après ski thema. Oke bedankt voor het photoshop verhaal, ik had al verwacht dat het niet goed zou gaan. Ik ben redelijk goed met photoshop en illustrater is voor mij geheel nieuw. Ivm tijdsdruk zou het voor mij makkelijk zijn als dit in photoshop te realiseren was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Adelbert schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 14:06:
Opdrachtgever ben ik zelf als venoot van eem bedrijfje. Ik ben bezig met een decordoek als après ski thema. Oke bedankt voor het photoshop verhaal, ik had al verwacht dat het niet goed zou gaan. Ik ben redelijk goed met photoshop en illustrater is voor mij geheel nieuw. Ivm tijdsdruk zou het voor mij makkelijk zijn als dit in photoshop te realiseren was.
Ooo, denk er bij decordoek wel aan dat niet iedereen er met de neus bovenop zal staan hè. Dus je kunt wat sjoemelen met je DPI. En hou er rekening mee dat er misschien nog gekleurde lampen op komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dark Blue op 16-01-2008 13:17 ]

Pagina: 1