Toon posts:

Raid5 vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een HP ML350 server met 4 hotplug schijven in een Raid5 configuratie. Er is nu 1 schijf kapot gegaan en die zou ik dus terwijl het systeem blijft lopen moeten kunnen vervangen. Nu zag ik dat de schijf die ik wil gebruiken dezelfde capaciteit heeft (36Gb) maar de snelheid is 15K terwijl de schijf die kapot is 10K is (net als de rest van de schijven). Nu heb ik hier en daar gelezen dat het geen problemen zou mogen geven maar ik twijfel wel. Is er iemand die zekerheid kan verschaffen over de bruikbaarbaarheid van deze 15K schijf t.o.v. de defecte 10K schijf?

Thanks!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:16
Zekerheid niet, maar de machines kennende, stop de schijf erin, als het goed is gaat hij rood knipperen en rebuilden, na een x aantal uur moet alles groen zijn. Wordt hij niet herkent , gaat het lampje niet eens branden.

Runs everything...

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ja het kan. De performance blijft op die van de 10K schijven hangen (aangenomen dat die trager zijn...)
Wat zou een reply op T.Net aan zekerheid toevoegen bovenop de dingen 'die je hier en daar' gelezen hebt?
Wat zegt de handleiding erover?
en heb je geen stagebegeleider? :X

In deeze zin staan drie fauten

Verwijderd

Topicstarter
Een reply op T.Net kan me uit de ervarings-hoek wat extra info geven. (ervaring die ik mis....) Ik heb al gezocht naar uitsluitsel via verschillende kanalen en daar vind ik maar mondjesmaat info. Vandaar dus. Maar bedankt voor je reply!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:40:
Ik heb een HP ML350 server met 4 hotplug schijven in een Raid5 configuratie. Er is nu 1 schijf kapot gegaan en die zou ik dus terwijl het systeem blijft lopen moeten kunnen vervangen. Nu zag ik dat de schijf die ik wil gebruiken dezelfde capaciteit heeft (36Gb) maar de snelheid is 15K terwijl de schijf die kapot is 10K is (net als de rest van de schijven). Nu heb ik hier en daar gelezen dat het geen problemen zou mogen geven maar ik twijfel wel. Is er iemand die zekerheid kan verschaffen over de bruikbaarbaarheid van deze 15K schijf t.o.v. de defecte 10K schijf?

Thanks!
Je moet in ieder geval uitzoeken, wat de specificaties zijn van die 4 harde schijven.

Mocht het zo zijn, dat een van de drie (goedwerkende) harde schijven 10k rpm hebben en de rest 15k rpm, dan betekent dus dat de harde schijven op snelheid van 10k rpm werken

Het vervangen van de harde schijf moet minimaal 10k rpm zijn.

Maar het beste is om te investeren in 15k mits als je meer weet wat de specificaties zijn van die harde schjiven. Dus stel dat je die 3 goedwerkende harde schijven op snelheid van 15k rpm werken, dan moet je investeren in 15k schijven.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:24

lier

MikroTik nerd

Mijn ervaring is dat het verstandiger is om de server down te brengen, vervolgens de disk te vervangen en daarna pas weer opstarten (dus niet hot pluggen).

Verder maakt de rotatiesnelheid niet uit, de array gaat uit van de minst snelle disk.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Het is me duidelijk. Ik heb 4 10K schijven waarvan er dus 1 defect is. Deze wil ik vervangen door een 15K schijf. Dan kan dus alleen zal hij gewoon op 10K gaan werken. Maar dat geeft helemaal niet.

Bedankt voor jullie reacties.
Pagina: 1