Toon posts:

External HD Faillure/Crash

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende:
Mijn Externe HD heeft er van de een op de andere dag de brui aan gegeven. Het betreft hier een Seagate 3.5 inch external harddrive 320Gb Type: ST3320820U2-RK. (Link: Datasheet)

http://www.seagate.com/do.../disc/ds_external_ulc.pdf

Het volgende gebeurt bij het inschakelen van de schijf:

1. het groene controle LED-je gaat branden en de schijf spinnt up.

2. (hier gaat het mijn inziens mis) Wanneer de schijf op 'snelheid' is, is er een tik waarneembaar. Deze "tik" is eenmalig en na het upspinnen van de schijf. Hierna blijft de schijf op toeren draaien, en gebeurd er voor de rest niets.

3. Wanneer ik de schijf aansluit gebeurd er vrij weinig helaas. Heb in beide OS die ik draai (Vista/XP Pro) geprobeerd de schijf te accessen. Zonder succes. Ook alle USB-poorten gebruikt natuurlijk.

Het probleem is dat mijn garantie verlopen is, maar hier draait het eigenlijk niet zozeer om. Buitenom dit feit speelt er helaas nog iets anders mee, Sentimentele waarde. Tot mijn grote spijt (achteraf) staan er bestanden op deze schijf die, wanneer deze sneuveld, niet meer te achterhalen zijn (Foto's, Projecten etc.). En een aantal Series die niet of nauwlijks ergens te verkrijgen zijn, en ik met heel veel moeite heb verzameld.

Aangezien ik niet zoveel kennis heb van Harddisks, luid mijn vraag als volgt:
Wat zijn mijn opties nog om deze schijf in zijn huidige vorm te "redden"?

P.s. Een van mijn eerste topics, dus hopelijk volledig.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2008 02:46 . Reden: Typfaudt ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Schroef het ding open, hang de schijf aan een PATA/SATA-kabel in je PC en laat er wat datarecoverytools op los, er staan er aardig wat genoemd in de FAQ van dit subforum. :)

offtopic:
Hij heeft er overigens de brui aan gegeven.

[ Voor 16% gewijzigd door CodeCaster op 14-01-2008 03:12 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist Seatools gedowned, en de FAQ beter doorgelezen, excuses hiervoor btw. Seatools lijkt de schijf uberhaupt niet te herkennen, dus zal hem morgen eens aan mijn desktop hangen. We'll see from there. Het geluid wat de schijf maakt lijkt overigens hierop: http://faq.tweakers.net/om/hdd_geluiden/BadHead2.wav

Ik vrees met grote vreze :|

Verwijderd

Topicstarter
Note to self: Nergens voor nodig!
Schijf aan andere PC gehangen. En na enig gekloot, en (Skype) hulp van een maat, draait 'ie weer! Waarschijnlijk zat het probleem hem in de overbrenging naar USB. Jammer alleen dat ik de schijf nu niet meer zo makkelijk met mijn laptop kan accessen. Daar verzin ik nog wel wat op. Naja, ik ben in ieder geval enorm opgelucht dat ik mijn bestanden niet ben verloren. \o/ (spingt spreekwoordelijk gat in de lucht)

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Die usb enclosures gaan bijna allemaal vroegtijdig dood. Ik heb er intussen 5 versleten en de harddisk doet het nog steeds...

Haal voor 2 tientjes een nieuwe enclosure en je kunt 'm weer aan de usb hangen. :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Topicstarter
Oké dan!

Ga ik eens kijken of ik die op de kop kan tikken 7(8)7.
4Now denk ik dat ik de schijf lekker in de bak laat hangen. Ga namelijk eerst wat Backup bestanden maken.
Iets met: Ezels en Stenen, en geen 2 keer.....
Pagina: 1