Toon posts:

Esata pci-ecpress x1 x16 ??

Pagina: 1
Acties:
  • 460 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Heb net een Mybook studio edition aangeschaft met een esata poort. Ik heb een relatief oud systeem met nog net een sata2 poort. Deze doorlussen naar esata werkte niet dus heb ik maar een esata pci-e kaart aangeschaft. Allemaal leuk, alleen werkte deze ook niet. Mijn specs gaan als volgt:

Asrock dual939 sata2 s939 moederbord met 3pci sloten, 1 agp, 1pcie x16 en 1 pcie x1 poort.
Athlon 64 3000+
1,5 gig geheugen

De kaart steekt dus momenteel in het pcie x16 slot terwijl mijn grafische kaart in de agp poort zit. Al men pci sloten zijn bezet en de passieve koeler van men radeon blokeert de pcie x1 poort.

De kaart wordt gededecteerd door windows als raid controller maar ik krijg 'm niet aan de praat. Automatisch drivers laten detecteren van de cd-rom gaat niet (hij vindt er geen) en wanneer ik ze dan geforceerd installeer geeft windows de fout in apparaatbeheer dat de kaart niet opgestart kan worden. Tijdens het opstarten wordt de kaart trouwens wel herkent inclusief de schijf die er eventueel aan hangt. Windows probleem of toch eerder het moederbord dat lastig doet?

Verwijderd

Topicstarter
De kaart zelf is trouwens een sitecom XC-043

Het is dus een pcie x1 kaart. Weet niet of het pcie x16 slot daarom een probleem zou kunnen vormen.

Verwijderd

Dat mobo heeft een AGP/PCIe slot die je niet tegelijk kunt gebruiken, dat staat ook in de handleiding als het goed is. Het is óf PCIe x16 (en dan waarschijnlijk alleen voor je videokaart) óf AGP, net zoals ASRock/ECS wel meer bordjes hebben met SDRAM en DDR op één moederbord; die kun je ook niet tegelijk gebruiken.

In jouw geval is dus PCI de enige mogelijkheid. En daarmee ben je dus niet veel sneller dan b.v. Firewire800 via PCI.

Verwijderd

Topicstarter
Deze bron spreekt dat nochtans tegen.
Can I use AGP and PCIe cards together?
Yes. Since the AGP card needs the agp driver, you'll need to install the AGP first.

- Insert the AGP card ONLY, FOLLOW THE STEPS ABOVE
- Power down.
- Insert the PCIe card, and boot
- Install the PCIe card's driver
- reboot, go into BIOS
- Under "Advanced" menu >> goto "Chipset Configuration", and set "Primary Graphics Adaptor" to PCIe
In de handleiding wordt hier ook niets over gezegd, enkel:
PCI Slots: PCI slots are used to install expansion cards that have the 32-bit PCI
interface.
PCIE Slots: PCIE1 (PCIE x 16 slot) is used for PCI Express cards with x16 lane
width graphics cards.
PCIE2 (PCIE x 1 slot) is used for PCI Express cards, such as
Gigabit LAN card, SATA2 card, etc.
AGP slot: The AGP slot is used to install a graphics card. The ASRock AGP slot has
a special design of clasp that can securely fasten the inserted graphics
card.
Op het internet vindt je ook een overtuigend aantal meldingen van mensen die 2 videokaarten tegelijk kunnen combineren in het agp en pcie slot en daar dan 2 of meer monitors aanhangen. Het moet dus mogelijk zijn, echter zijn dit telkens meldingen ivm videokaarten.

De handleiding stelt ook specifiek dat het x16 slot voor videokaarten dient, hoewel het theoretisch mogelijk is een x1 kaart in een x16 slot te installeren. Zou het kunnen dat dit slot op mijn moederbord enkel met videokaarten werkt?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:02
Heb je deze drivers (download van Sitecom) al eens geprobeerd? Lijkt me namelijk eerder een driverprobleem dan iets anders.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik ook al geprobeerd maar windows pikt ze niet op. Je kunt het ook helemaal manueel installeren en dan zelf naar de inf file verwijzen. Op die manier staat ie nu geïnstalleerd maar in device manager staat er dan zo'n geel uitroepteken voor. Bij het apparaat zelf staat:

Device status:

This device cannot start. (Code 10)

Click Troubleshoot to start the troubleshooter for this device.
Er staat dus device 0, function 0. Weet niet of hier verder iets uit te concluderen valt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:26:
Deze bron spreekt dat nochtans tegen.
(..)
In de handleiding wordt hier ook niets over gezegd, enkel:
Dan zit ik er denk ik naast, alhoewel het bij mij niet werkte met één AGP kaart en een RAID-controller in de PCIe x16. In mijn handleiding stond ook vetgedrukt "or" waaruit ik opmaak dat je niet beide slots tegelijk kon gebruiken.
De handleiding stelt ook specifiek dat het x16 slot voor videokaarten dient, hoewel het theoretisch mogelijk is een x1 kaart in een x16 slot te installeren. Zou het kunnen dat dit slot op mijn moederbord enkel met videokaarten werkt?
Misschien door een truucje wat ASRock uithaalt dat het problemen geeft als er geen videokaart in zit, maar jouw bron zegt niets over eventuele beperkingen. Heb je die procedure die daar beschreven staat al uitgeprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ja de agp kaart stond geïnstalleerd en heb in de bios de primary adapter op pcie gezet maar geeft geen verschil. Begin toch meer en meer te denken aan een hardwarematige beperking van dat slot. Heb jij die raid controller ook geprobeerd in het pcie x1 slot?

Verwijderd

Nee, ik weet ook niet of mijn mobo dat wel had. Maar mijn controller had een PCIe x8 connector dus moet het een open PCIe x1 slot zijn wil het fysiek passen.

Verwijderd

Het ligt aan de kaart en de drivers,
de hardware-id van de kaart komt niet in de INF files van de drivers voor....

Tijd om massaal Sitecom te verzoeken om werkende drivers!

Verwijderd

Ik ben eruit samen met google.
Hardware-id invoeren en bij regel 20 kwam er een iets oudere driver uit een downloadbaar INF filetje.

http://drivercure.com/dri...B0-4AD9-B3E0-271AD6F7F994

Op de kaart zit een andere flash chip dan wat de bios updater herkent, UNKNOWN.
Deze werkt ook pas als de drivers geïnstalleerd zijn!
Verder lijkt het standaard Silicon Image.
En de E-SATA schijven draaien!

Succes!

Verwijderd

Welke snelheden worden door de esata-schijven gehaald met de kaart?
HDTune en CrystalDiskMark meten snelheden.
Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 00:19:
Deze doorlussen naar esata werkte niet dus heb ik maar een esata pci-e kaart aangeschaft.
Waarom kunnen de externe harde schijven niet 'doorgelust' worden naar de sata II-poort op het moederbord?

Heeft het 2 dagen, 2 weken, 2 maanden en 2 jaar geduurd om de harde schijven aan te sluiten?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2010 19:21 ]

Pagina: 1