Toon posts:

MP3 Playlist met bookmarks

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een CD brand met MP3 tracks, krijg ik vervelende uitwerkingen op zowel mijn DVD-speler als mijn MP3 CD-speler in de auto. De autospeler is van Blaupunkt en is vrij nieuw (Ford Mondeo Nov.2007).
Tussen ieder nummer komen automatisch pauzes, van ongeveer een halve seconde. Dit is met name hinderlijk in mixen en live-opnamen. Ik weet dat dit een probleem is van de frames en dergelijke, maar goed, dit probleem bestaat al jaren en er zijn veel mogelijkheden om dit op te lossen:
1.MP3's als één bestand wegschrijven, zonder 'gaps', met intelligente playlists, welke naar bookmarks kunnen springen;
2.oprekken van de MP3's zodat de frames precies gevuld zijn.
3.Spelers welke de media voorbufferen en de pauze herkennen als frame-opvulling en deze automatisch skippen;

Bij oplossing 3 zijn we afhankelijk van de fabrikant van de firmware, dat lijkt me niet echt een discussie waard, het is alleen simpel en dom te noemen dat er dus nog A-kwaliteit fabrikanten zijn welke deze functionaliteit nog niet ondersteund.

Mogelijk heeft iemand ervaring met oplossing 2, dit zou ik dan graag horen.

Oplossing 1 lijkt mij het meest logische. Volgens mij moet het technisch eenvoudig zijn om playlists te maken welke niet naar losse bestanden verwijzen, maar welke kunnen springen naar een plek in een bestand, een soort bookmarks. Dit zou dan ook in de brand-software geïntegreerd kunnen worden, zoals 'wincdr' dit in het verleden deed met CUE-sheets voor WAV CD's.

Als ik kijk op de diverse fora, dan zie ik dat dit soort topics in 2002 - 2005 vaker zijn besproken, maar nooit tot iets hebben geleid, vreemd, want daar waar vraag is, verwacht je van een markt dat ze erop inspelen. Nu 3 jaar later is er misschien wat meer kennis, vandaar mijn berichtje...
Alvast hartelijk dank voor alle inhoudelijke reacties! _/-\o_

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Aangezien het hier niet echt over PMD's lijkt te gaan, maar meer over audio-afspeelapparaten met support voor dit soort intelligente playlists, move ik dit topic even :)

PMD → AUD

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 23:27:
1.MP3's als één bestand wegschrijven, zonder 'gaps', met intelligente playlists, welke naar bookmarks kunnen springen;
Kan prima, probleem is echter dat jou DVD-speler en autoradio je playlist niet snappen, dus dan heb je wel gapless play, maar geen weergave van nummers, en je kunt niet skippen.
2.oprekken van de MP3's zodat de frames precies gevuld zijn.
Het probleem is juist dat er losse bestanden zijn, en dat de players eerst een bestand klaar spelen voordat ze aan het volgende beginnen.
3.Spelers welke de media voorbufferen en de pauze herkennen als frame-opvulling en deze automatisch skippen;
Zoals je zelf al aangeeft is dan iets voor de firmware van de players. Die moeten gewoon al beginnen met het vullen van de audiobuffer met data van het volgende bestand.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Voodooless!

Bedankt voor je antwoorden. Kun jij me een voorbeeld geven van hoe ik zo'n intelligente playlist maak, met bookmarks voorgeprogrammeerd in de playlist? Ik heb het internet al redelijk afgestruind en kon niets vinden, was verbaasd dat jij beaamde dat zoiets wel degelijk bestaat :-).
Ik ga er dan gewoon mee aan de slag en desnoods leg ik ook contact met Blaupunkt om wat druk op de ketel te zetten voor nieuwe firmware :-P Altijd 't proberen waard toch?

Thanx!

Marijn

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Als ik zeg dat het kan, bedoel ik dat dat theoretisch prima mogelijk is ;) In feite zou je gewoon een cue sheet kunnen maken met mp3 files i.p.v wav'jes. Sommige software kan daar ook wel mee overweg.

Maar voor je radio gaat dat echt nooit lukken. Ik denk dat ze bij Blaupunkt eerder kunnen kijken naar het gapless afspelen van MP3's ;)

Groeten hoeft hier op GoT trouwens niet :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik denk dat 2 factoren meespelen:
1. mp3 is niet gapless. Een mp3 frame zal meestal een stukje stilte bevatten. Dit zou je kunnen oplossen door eerst de volledige CD naar 1 mp3 te rippen. En daarna precies tussen de mp3 frames te gaan knippen, waardoor alle frames dus netjes opgevuld zijn met geluid. Hier zijn programmaatjes voor. Ik kan me de naam alleen niet meer herinnneren op dit moment :p.
2. Je autoradio moet waarschijnlijk het mp3tje laden voordat ie gaat spelen, waardoor er ook een korte pauze ontstaat. Hier kan je niks aan doen. Enige oplossing is elke CD in 1 groot mp3 om te zetten.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:56
Is er dan geen software die de gaps uit mp3's haalt? Dat zou alles voor de rest oplossen.
Pagina: 1