Tikkende HD, SMART status OK?

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-10-2025

SiliconError

:(){ :|:& };:

Topicstarter
Ha,

Ik zat net rustig achter m'n PC, begint een van m'n HD's heel hard te tikken (tik - tik - tik geluid, het klonk hetzelfde als de laatste klik voordat ze uitgaan, maar dan om de 1.5 sec ofzo).
Een paar seconden hing Windows (geen blauw scherm, maar de muiscursor bewoog niet meer)

Meestal is dat niet zo'n geweldig voorteken... Ik boot dus Linux om de SMART status te checken (werkt niet in Vista met m'n nVidia NForce 4 ofzo |:(), zijn ze alle 4 nog goed (resultaat 'PASSED'). De 2 oudste zijn wel wat te warm (tussen de 50 en 55 graden... misschien binnenkort toch maar weer wat fans aanzetten)

Iemand een idee wat het was en hoe ik kan uitvinden welke HD het nou was? Het zijn er 4, en ze geven allemaal dezelfde status. Een backup trekken is nogal lastig als je niet weet welke het is :/

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:30

Arethusa

Niet die server

Een voor een de schijven er uit halen en luisteren of het probleem zich voor blijft doen? Mits de schijven niet in een RAID config zitten moet dit kunnen.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-02 16:08
Had je ze onder linux een extended smart test laten doen of alleen even de status uitgelezen?

• SiliconError

SiliconError

Topicstarter
Alleen de status uitgelezen. Alles hing, dus heb ik 'm even uitgezet. Na de restart was het geluid ook weer weg. Een extended test was niet het eerste wat in me opkwam, ik heb meteen even een DVDtje gefikt met de belangrijkste files :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:51

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik denk dat het wel meevalt. Als het in de toekomst vaker gebeurt, zal ik mij zorgen gaan maken.

In het verleden werkte één van mijn fans die de harde schijven koel moest houden niet. Het resultaat was een schreeuwende + tikkende harde schijf en een temperatuur van 78C. Na de cooling down werkte het weer prima. Hier worden ze niet warmer dan 32C, het zijn WD RE2's.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• SiliconError

SiliconError

Topicstarter
Wat voor temperatuur is eigenlijk acceptabel voor een HD? Ik heb nooit een 'koele' PC gehad, en eigenlijk boeit het me ook niks zolang het werkt - als het maar STIL is. Daarom heb ik alle casefans losgehaald en silent spul erin en omheen gekocht.

Het aantal schijven is sinds kort echter gestegen naar 4 - 1 WD raptor 74 gig, 2 WD 200 gigs, en 1 WD 1TB schijf. Misschien dat het samen iets te gezellig warm is geworden zonder casefans :)

[ Voor 3% gewijzigd door SiliconError op 13-01-2008 23:27 ]

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-02 05:56
Met speedfan heb je online utility om te kijken hoe je drive het doet ten opzichte van andere gebruikers. Mijne scoren daar ongeveer gemiddeld met 34-36 graden. Dit zijn een WD 74 GB raptor en een WD 250 GB caviar. De caviar heeft echter een slechte temperatuur uitlezing die nog wel eens kan verschillen tussen disks (bekend probleem).

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1