Toon posts:

[Crash/Vastlopend] Oorzaak onbekend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
EDIT: Inmiddels heb ik mijn videokaart kunnen testen met een goed, nieuw systeem en hierbij deed het stomme ding tijdens de eerste de beste 3DMark test exact hetzelfde. Ik zal de GPU dan ook maar RMA gaan sturen; bedankt in ieder geval voor eenieder die dit topic heeft gelezen...

Het oorspronkelijke bericht:
Ok, eerlijk gezegd ben ik niet echt bekend met de werkwijze, indeling of policies van dit forum, maar ik hoop dat ik met onderstaand toch aan zoveel mogelijk voorwaarden voldoe om hulp te kunnen krijgen. Ik ben aan het einde van wat ik zelf kan bedenken en om verdere onnodige aankopen (zie onderstaand) te voorkomen, zou ik graag jullie technische hulp willen. Afgezien van onderstaand, heb ik ook al het immens grote "Vastloop/Crash topic" doorgelezen en van alles uitgeprobeerd...

Probleem:
-Tijdens het spelen van diverse spellen (getest met Quake4, World of Warcraft) loopt de computer op de meest vreemde, willekeurige en ongewenste momenten vast. Dit gaat in alle gevallen gepaard met een vrolijk gekleurd scherm (zie screenshotjes) en een hangend geluid (het geluid van de laatste seconde voor het vastlopen wordt herhaald: "trtrtrtrtrtrtrtrtrtrtr"). Zowel muis als toetsenbord zijn hierna niet meer te gebruiken, wat ik ook probeer. Voor alle duidelijkheid: Het kan soms voorkomen dat ik uren (!!) achtereen kan spelen zonder problemen, om vervolgens 6 keer per uur hetzelfde probleem te krijgen.

-Bij het opstarten van de computer start 'ie niet verder door. In de meeste gevallen blijft het ledje van m'n monitor oranje (no signal) en moet ik diverse keren de pc herstarten (danwel eerst de stroom geheel van de kast halen) voordat het ledje netjes groen wordt, en mijn Windows XP kan worden gestart. In enkele gevallen blijft het geheel hangen bij het post-BIOS scherm of het loading scherm van Windows.

Zelf al ondernomen/getest:
-MEMTEST uitgevoerd: 1 reepje geheugen deugde niet; verwijderd. Op 1 reepje van 1GB draait memtest zonder problemen; ook na 8 passes geen fouten gevonden.

-Harde schijf vervangen: Het probleem van vastlopende games bleek ook voor te komen met een nieuwe harde schijf, ook zonder de oude aangesloten te hebben. Ter verduidelijking: De eerste schijf was een SATA schijf, de tweede een IDE schijf. Voor wat betreft het tweede beschreven probleem: ook zonder schijven aangesloten te hebben, start de pc geheel niet op.

-Moederbord vervangen: Omdat ik in de eerste instantie het moederbord beschuldigde, heb ik een vergelijkbaar moederbord aangeschaft, in de hoop dat dit mijn problemen zou verhelpen. Helaas bleek dit niet het geval; zelfs met een gloednieuw moederbord herhaalde beide problemen zich al vanaf de eerste boot.

-Voeding vervangen: Dit leek me, na het moederbord, een goede andere schuldige. Ik heb dan ook een andere voeding aangesloten in de veronderstelling dat het daarmee verholpen zou zijn. Helaas; beide problemen herhaalden zich vrijwel direct. Overigens is mijn eigen voeding 350W en de vervangende 450W.

-Systeem schoongemaakt: Niet alleen alles netjes uitgeblazen/afgestoft, maar ook de fans, koelers en koelblokjes schoongemaakt. Alle koelpasta is verwijderd en vervangen door nieuwe, goed aangebrachte pasta en het geheel is weer netjes gemonteerd op de videokaart en CPU.

-Software updated: Alle drivers bijgewerkt naar de laatste versie, ook dit van de chipset en videokaart. Voor de zekerheid ook WindowsXP opnieuw geinstalleerd, helaas zonder resultaat.

-Onderdelen losgemaakt: De pc is gestart met alleen de meest noodzakelijke onderdelen, dus zonder brander, extra schijven en andere kaarten (geluidskaart in dit geval). Ook de BIOS is aangepast; zowel de "safe defaults" als de aangepaste BIOS settings geven hetzelfde probleem.

Ook nu ik dit zo lees, verdenk ik de videokaart van de problemen. Maar omdat ook het geluid stopt/hang en de rest van het systeem er mee ophoudt, leek mij een ander stukje hardware altijd meer de oorzaak te zijn. Ik heb niet de gelegenheid om een andere PCI-e kaart te gebruiken en mijn mobo ondersteund geen gewone AGP kaart, waar ik er 3 van heb liggen.

Excuses voor de grote hoeveelheid tekst als jullie er allemaal 100% zeker van zijn dat het de videokaart is; Ik ben nu eenmaal graag zeker van de oorzaak, aangezien ik al genoeg geld heb uitgegeven :)

De systeemspecs:
Asus A8N-E (Socket 939)
AMD Athlon64 3500+
Samsung 250GB HDD
DDR400 1GB Whitelake
Asus PCI-e 16xnVidia GF6800GT (256MB)
Creative SB Audigy 7.1
Huntkey 450W voeding

Screenshotjes
Inlogscherm WoW:
Afbeeldingslocatie: http://www.prakni.eu/images/wow_inlog.JPG

Afbeelding van Windows (geleend van medeforummer "Blizzaardaxe":