Wifi snelheid drops wrt54gl / wmp54g

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shebang
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-03 13:00
Hallo,

Ik ben sinds vrijdag overgegaan naar een draadloos netwerk met de linksys wrt54gl als access point en heb drie pc's uitgerust met de linksys wmp54g. De firmware van linksys heb ik veranderd naar tomato 1.13. De verbinding is beveiligd met wpa2 personal met tkip/aes. Ik heb een scan gedaan naar andere access points in de omgeving en heb een kanaal gekozen die vrij was. Verder heb ik de B/G mode op G-only gezet.

Nu is mijn probleem dat de snelheid flinke drops maakt (wanneer ik een groot bestand download). De traffic monitor van de router laat dit ook zien:

Afbeeldingslocatie: http://xs123.xs.to/xs123/08020/bandwidth250.png.xs.jpg

Het router log laat geen gekke dingen zien mbt. errors/warnings etc.

Wanneer ik de status van de verbinding bekijk van de wmp54g (onder windows) zie ik de snelheid veranderen tussen 54Mbps/48Mbps..18Mbps. De signaal kwaliteit staat bijna continue op "excellent", en soms springt hij naar "very good". Dit geldt voor alle pc's.

De router heb ik tijdens dit probleem ook vrij geplaatst en dicht in de buurt van de client pc, dus ik vermoed dat storing van andere apparaten hier niet de oorzaak van is. Ook heb ik dd-wrt en de linksys firmware geprobeerd maar ook hierbij had ik hetzelfde probleem.

Ik ben nog een volkomen leek op het gebied van wireless en ik heb geen idee of dit normaal is, of waar het probleem kan liggen. Wat advies zou fijn zijn :)

===================== update =================================

Oke, volgens mij ligt het probleem bij de wmp54g. Er staan twee PC's vlak naast elkaar. Toen ik er een uitzettte ging de snelheid weer drastisch naar beneden ([1] in screenshot). Ik heb hem daarna weer aangezet, en de snelheid ging weer omhoog. Dit heb ik nogmaals gedaan ([2] in screenshot) en zag hetzelfde |:( :
Afbeeldingslocatie: http://xs123.xs.to/xs123/08020/bandwidth2891.png.xs.jpg

Beide PC's hebben een wmp54g pci adapter...

Is dit een vreemd verschijnsel of is dit logisch?

[ Voor 18% gewijzigd door Shebang op 13-01-2008 21:35 ]

• Shebang
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-03 13:00
Bumb met update......

Het lijkt er op dat de snelheid dropt wanneer er iemand "door het signaal loopt". Dit lijkt me niet normaal. Ik heb download tests gedaan op alle drie de PC's met een WMP54G adapter. Twee hiervan draaien Windows, en 1 draait onder Linux. Ze gebruiken allemaal dezelfde driver (ndiswrapper onder Linux). Ik heb daarom toch het vermoeden dat de router (WRT54GL) het probleem is.

Zijn er meer mensen met dit probleem, of moet ik een RMA indienen voor de router?

Wat advies zou fijn zijn :)