Ik heb hier een pc staan die een goed jaar lang, goed gedraaid heeft. Geen problemen. Nu komt de eigenaar ervan deze week langs en zegt dat de pc geen beeld meer geeft. Dit was van de ene op de andere dag. Er heeft zich niets bijzonders voorgedaan.
Bij nader inzien kwam ik erachter dat de pc eigenlijk helemaal niets meer deed en het beeld nog wel het minste probleem was. Het gaat om het volgende systeem:
Asus K8N-E (754)
AMD 3000+ (denk ik)
2 GB Kingston ValueRAM
Asus 6600 GT + Zalman
AOpen Voeding (350W)
De gebruikelijke hang en niet booten troubleshooter heb ik doorgenomen, alleen is die vooral bedoeld voor pc's die nog nooit gewerkt hebben of die instabiel zijn. Deze pc echter, doet gewoon helemaal niets.
Voor de rest:
Wat doet de pc nog?
Goed, dus na het testwerk heb ik vast kunnen stellen dat één (of meer) van de volgende drie componenten stuk is:
Uit ervaring (en lezen) blijkt dat CPU's eigenlijk zelden zomaar overlijden. Het feit dat alle fans wel gaan draaien doet mij geloven dat het de voeding ook waarschijnlijk niet is. Wat overblijft is dan dus het moederbord.
Is deze conclusie juist?
Hoe zou ik dit definitief vast kunnen stellen? Hebben jullie nog eventuele dingen die ik zou kunnen testen? Ik heb helaas géén beschikking over een multimeter om de lijnen mee door te meten. Ook heb ik dus, zoals eerder gezegd, geen ander 754 spul bij de hand.
Waarschijnlijk wordt het dus het moederbord (en eventueel de processor) vervangen. Ik weet dat ik de pc ook naar een zaakje kan brengen, maar daar wordt het al gauw erg duur (uren). Daarnaast ben ik er zelf dan niet bij
(het is voor mensen die niet zo veel geld om handen hebben)
Bij nader inzien kwam ik erachter dat de pc eigenlijk helemaal niets meer deed en het beeld nog wel het minste probleem was. Het gaat om het volgende systeem:
Asus K8N-E (754)
AMD 3000+ (denk ik)
2 GB Kingston ValueRAM
Asus 6600 GT + Zalman
AOpen Voeding (350W)
De gebruikelijke hang en niet booten troubleshooter heb ik doorgenomen, alleen is die vooral bedoeld voor pc's die nog nooit gewerkt hebben of die instabiel zijn. Deze pc echter, doet gewoon helemaal niets.
Wat doet de pc nog?
- Alle fans gaan draaien
- LED op het moederbord brandt
- Geen enkele pieptoon:
- - Ook niet zonder randapparatuur
- - Ook niet zonder VGA
- - Ook niet zonder geheugen
- Powerled gaat niet branden
- Open/close van dvd-rw werkt niet (led doet ook niets)
- Hardeschijf spint niet op
- CMOS reset hielp niet
- Geen kapotte condensatoren te zien
- Alle randapparatuur losgekoppeld
- Booten met alleen CPU erin
- Alle bekabeling opnieuw gedaan
Goed, dus na het testwerk heb ik vast kunnen stellen dat één (of meer) van de volgende drie componenten stuk is:
- Voeding
- Moederbord
- CPU
Uit ervaring (en lezen) blijkt dat CPU's eigenlijk zelden zomaar overlijden. Het feit dat alle fans wel gaan draaien doet mij geloven dat het de voeding ook waarschijnlijk niet is. Wat overblijft is dan dus het moederbord.
Is deze conclusie juist?
Waarschijnlijk wordt het dus het moederbord (en eventueel de processor) vervangen. Ik weet dat ik de pc ook naar een zaakje kan brengen, maar daar wordt het al gauw erg duur (uren). Daarnaast ben ik er zelf dan niet bij
offtopic:
sorry voor de giga topicstart, maar ik ben graag volledig
sorry voor de giga topicstart, maar ik ben graag volledig
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana