PC doet compleet niets meer

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 14:53

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Topicstarter
Ik heb hier een pc staan die een goed jaar lang, goed gedraaid heeft. Geen problemen. Nu komt de eigenaar ervan deze week langs en zegt dat de pc geen beeld meer geeft. Dit was van de ene op de andere dag. Er heeft zich niets bijzonders voorgedaan.

Bij nader inzien kwam ik erachter dat de pc eigenlijk helemaal niets meer deed en het beeld nog wel het minste probleem was. Het gaat om het volgende systeem:

Asus K8N-E (754)
AMD 3000+ (denk ik)
2 GB Kingston ValueRAM
Asus 6600 GT + Zalman
AOpen Voeding (350W)

De gebruikelijke hang en niet booten troubleshooter heb ik doorgenomen, alleen is die vooral bedoeld voor pc's die nog nooit gewerkt hebben of die instabiel zijn. Deze pc echter, doet gewoon helemaal niets. :/ Voor de rest:

Wat doet de pc nog?
  • Alle fans gaan draaien
  • LED op het moederbord brandt
Signalen?
  • Geen enkele pieptoon:
  • - Ook niet zonder randapparatuur
  • - Ook niet zonder VGA
  • - Ook niet zonder geheugen
  • Powerled gaat niet branden
  • Open/close van dvd-rw werkt niet (led doet ook niets)
  • Hardeschijf spint niet op
Geprobeerd:
  • CMOS reset hielp niet
  • Geen kapotte condensatoren te zien
  • Alle randapparatuur losgekoppeld
  • Booten met alleen CPU erin
  • Alle bekabeling opnieuw gedaan
Ik krijg dus nooit, maar dan ook nooit een pieptoon, foutcode of wat dan ook. Het enige wat er gebeurt is dat de fans gaan draaien en er brandt welgeteld één led op het geheel.

Goed, dus na het testwerk heb ik vast kunnen stellen dat één (of meer) van de volgende drie componenten stuk is:
  • Voeding
  • Moederbord
  • CPU
Het enige wat ik nog niet heb kunnen doen, is de voeding uitsluiten. Dit komt mede omdat het gewoon ongelooflijk veel werk is. Mijn eigen setup moet dan uit elkaar en de bekabeling moet dan op de kapotte pc aangesloten worden. CPU en moederbord zijn voor mij niet uit te sluiten, omdat ik geen 754 spul hier heb liggen. Ik kan er helaas niet even een andere CPU inprikken, noch het moederbord vervangen. Andersom ook niet, ik kan de CPU dus ook niet ergens anders testen.

Uit ervaring (en lezen) blijkt dat CPU's eigenlijk zelden zomaar overlijden. Het feit dat alle fans wel gaan draaien doet mij geloven dat het de voeding ook waarschijnlijk niet is. Wat overblijft is dan dus het moederbord.

Is deze conclusie juist? :) Hoe zou ik dit definitief vast kunnen stellen? Hebben jullie nog eventuele dingen die ik zou kunnen testen? Ik heb helaas géén beschikking over een multimeter om de lijnen mee door te meten. Ook heb ik dus, zoals eerder gezegd, geen ander 754 spul bij de hand.

Waarschijnlijk wordt het dus het moederbord (en eventueel de processor) vervangen. Ik weet dat ik de pc ook naar een zaakje kan brengen, maar daar wordt het al gauw erg duur (uren). Daarnaast ben ik er zelf dan niet bij ;) (het is voor mensen die niet zo veel geld om handen hebben)

offtopic:
sorry voor de giga topicstart, maar ik ben graag volledig

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou ook zeggen dat het moederbord het probleem is. Zeker als ie geen piepjes geeft zonder geheugen of CPU. Zitten er misschien bolle of lekke condensatoren op het moederbord ?

Aan de andere kant, als de HDD niet gaat spinnen zou de voeding ook zeker mogelijk zijn. Voor zover ik weet heeft de HDD geen moederbord nodig maar alleen voeding om te gaan draaien. Dat ie niet gaat draaien zou aan de voeding kunnen liggen.

Een fan mag best 8 of 14V krijgen om te gaan draaien. Een HDD is denk ik een ander verhaal.

[ Voor 51% gewijzigd door PilatuS op 13-01-2008 20:32 ]

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Topicstarter
PilatuS schreef op zondag 13 januari 2008 @ 20:29:
Ik zou ook zeggen dat het moederbord het probleem is. Zeker als ie geen piepjes geeft zonder geheugen of CPU. Zitten er misschien bolle of lekke condensatoren op het moederbord ?
Voor zover ik kon zien niet, alles zag er nog heel netjes uit eigenlijk :)
Aan de andere kant, als de HDD niet gaat spinnen zou de voeding ook zeker mogelijk zijn. Voor zover ik weet heeft de HDD geen moederbord nodig maar alleen voeding om te gaan draaien. Dat ie niet gaat draaien zou aan de voeding kunnen liggen.
Oké, dat kan ik morgen nog testen :) Dan sluit ik de HDD even aan op mijn eigen systeem, zonder SATA kabels maar met power.

[ Voor 34% gewijzigd door Cloud op 13-01-2008 20:33 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Verwijderd

Zoiets heb ik ook eens gehad.

wat ik gedaan heb is het volgende :

1) alle kaarten eruit gehaald.
2) alle aansluitsnoeren eraf gehaald , incl voeding
3) gekeken of er geen vuil in het vga slot zat.
4) vga kaart opnieuw er in en goed ingedrukt.
5) voedingskabel er weer op en kijken of hij opstart.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

sorry voor de giga topicstart, maar ik ben graag volledig
_O_
Dat is alleen maar goed ;)

Wat ik niet zie is dat jij je CPU eruit hebt gehaald en toen de PC hebt aangehad. Als het goed is moet er dan een piep komen. Komt er dus geen piep, dan kan je kiezen tussen een moederbord en een CPU.

En dat moet je dan weer eens proberen te testen ;)

Wauw, een sig!

Verwijderd

ik werk zelf in een computer winkel en ik heb dit wel vaker meegemaakt.

je moederbord is doodt, geen idee hoe het kan maar dat gebeurd soms zomaar. ik heb afgelope week toevallig 2 keer zo'n geval meegemaakt en die hebben ongeveer zelfde symtomen:

fannetjes gaan draaien, maar geen biep en ook hd gaat niet spinnen.

toen ook alle hardware getest en toen bleek het moederbord stuk te zijn.

succes er nog mee

Verwijderd

loudess, dit hoeft niet altijd!

zodra de vgakaart geen goed contact maakt zie je niks

Verwijderd

nee maar als je hd niet gaat spinnen, en hij geen biepje geeft is het wel vrij aannemelijk toch? want wij hebben uiteraard ook andere vgakaart getest.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 20:34:
1) alle kaarten eruit gehaald.
2) alle aansluitsnoeren eraf gehaald , incl voeding
3) gekeken of er geen vuil in het vga slot zat.
4) vga kaart opnieuw er in en goed ingedrukt.
5) voedingskabel er weer op en kijken of hij opstart.
Dit heb ik min of meer gedaan, maar niet gecontroleerd op vuil. Maar aangezien de pc geen enkele kik geeft, denk ik eerlijk gezegd niet dat het de VGA is, maar ik ga het sowieso nog even bekijken. :)
Outerspace schreef op zondag 13 januari 2008 @ 20:35:
Wat ik niet zie is dat jij je CPU eruit hebt gehaald en toen de PC hebt aangehad. Als het goed is moet er dan een piep komen. Komt er dus geen piep, dan kan je kiezen tussen een moederbord en een CPU.
Doh. Dat ga ik inderdaad ook nog proberen :) Als er dan nog steeds geen piep komt dan moet het bijna wel het moederbord of voeding (ik denk dat je dat bedoelde toch? ;)) zijn.

Morgen/overmorgen heb ik pas weer tijd om te testen, dus het kan even duren voordat ik met resultaten op dat gebied kom.

[ Voor 5% gewijzigd door Cloud op 13-01-2008 20:44 ]

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 20:40:
nee maar als je hd niet gaat spinnen, en hij geen biepje geeft is het wel vrij aannemelijk toch? want wij hebben uiteraard ook andere vgakaart getest.
Het zou kunnen ja, maar het is echt niet zeker dat het zo is. Jij kan niet met 100% zekerheid zeggen dat het moederbord kapot is. Je kan zeker wel gelijk hebben maar zonder testen weet je niet zeker dat het zo is. Aangeven dat het moederbord kapot kan zijn is ok. Maar zeggen dat het zo is moet je in mijn mening niet doen.

Verwijderd

Heeft de andere eigenaar de pc toevallig op een niet geaard stopkontakt aangesloten?

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 20:45:
Heeft de andere eigenaar de pc toevallig op een niet geaard stopkontakt aangesloten?
En dat heeft voor effect dat?
Ik draai hier inmiddels al 4 jaar zonder geaard stopcontact, en mijn ouders PC draait al 6 jaar zonder geaard stopcontact. Ook hierbij is nog nooit iets kapot gegaan, behalve een leeggelopen batterij. ( CMOS ).

Verwijderd

Nee ik kan idd niet met 100% zekerheid zeggen dat het aan het moederbord licht, maar toch wel met 75 denk (mits de ts er zeker van is dat alles goed is aangesloten). kijk ik heb toch wel ervaring met dit probleem. zoals ik al zei, ik heb deze week 2x dit probleem bij mij in de winkel gehad deze week. en ik weet dus vrij goed waar ik het over heb.

maar ik zal volgende keer er meer op letten hoe ik het breng!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 20:45:
Durf ik zo niet te zeggen, daar ben ik vergeten naar te kijken toen ik de pc ophaalde. Ik weet uit verhalen (en hier van GoT) dat niet-geaarde stopcontacten niet goed samenwerken met pc's. Maar kan dat een reden zijn dat hij overleden is?

Zelf woon ik in een wat ouder huis waar lang niet alle stopcontacten geaard zijn. Mijn eigen setup draait zelfs op een niet-geaard stopcontact, simpelweg omdat de enige in de keuken en badkamer zitten. :P Maar ik zal de pc nog even testen op een geaard stopcontact :)
PilatuS schreef op zondag 13 januari 2008 @ 20:50:
Aangezien de PC in de TS al een tijdje op de zelfde plek staat lijkt mij hier dat niet van toepassing.
Dit klopt. De pc heeft gewoon een goed jaar lang gedraaid (ik heb hem zelf daar geïnstalleerd). Hij is ook niet recent verplaatst ofzo.

[ Voor 19% gewijzigd door Cloud op 13-01-2008 20:52 ]

• PilatuS
  • Niet online
Xtresis schreef op zondag 13 januari 2008 @ 20:48:
[...]

En dat heeft voor effect dat?
Ik draai hier inmiddels al 4 jaar zonder geaard stopcontact, en mijn ouders PC draait al 6 jaar zonder geaard stopcontact. Ook hierbij is nog nooit iets kapot gegaan, behalve een leeggelopen batterij. ( CMOS ).
Soms kan een PC problemen geven als ie niet op een geaard stopcontact zit. Klinkt vreemd maar het komt voor. Mijn eigen PC zit ongeaard en werkt prima. Ik heb eens een topic gelezen waarbij een PC problemen gaf, die is toen van ongeaard naar geaard gegaan en het probleem was weg.

Aangezien de PC in de TS al een tijdje op de zelfde plek staat lijkt mij hier dat niet van toepassing.

@Loudess. NOFI hoor maar heel tweakers zit vol met mensen die werken of gewerkt hebben in PC winkel, waaronder ik zelf ook. Ik ben het met je eens dat het moederbord een goede kanshebber is maar het kan ook zeker iets anders zijn.

Het probleem met zoiets zeggen is dat het zou kunnen dat de TS een nieuw moederbord koopt en dat de problemen niet weg zijn. Mooi balen om voor niets een nieuw moederbord te kopen als misschien de voeding wel gewoon kapot is. Mijn vermoeden is ook het moederbord maar ik kan dat niet zeker weten, jij kan dat ook niet zeker weten.

[ Voor 27% gewijzigd door PilatuS op 13-01-2008 20:58 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

wolkje schreef op zondag 13 januari 2008 @ 20:42:
Doh. Dat ga ik inderdaad ook nog proberen :) Als er dan nog steeds geen piep komt dan moet het bijna wel het moederbord of voeding (ik denk dat je dat bedoelde toch? ;)) zijn.
Ik verdenk je moederbord :) Wat je kan doen is je voedingslijnen checken met een multimeter, maar ik verwacht echt dat je moederbord stuk is.

Maarrrrr, misschien is het wel de CPU die stuk is. Komt niet vaak voor, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

Wauw, een sig!

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 22:12
heb je al eens een hoofdtelefoon aangesloten aan de geluidsaansluiting van het mobo?
de meeste asus mobo's kunnen praten en zeggen zo wat het probleem is...

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Topicstarter
gijsiej schreef op zondag 13 januari 2008 @ 22:06:
heb je al eens een hoofdtelefoon aangesloten aan de geluidsaansluiting van het mobo?
Toen ik het bij de eigenaar thuis testte stonden de speakers aan en hoorde ik niets. Maar ik zal dit hier ook nog even testen :) Goede tip.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

gijsiej schreef op zondag 13 januari 2008 @ 22:06:
Waarom geloof ik dat niet? Bedoel je niet de speaker van de pc?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:17

KoudeAardbei

Moderator

omfg, rofl.

Asus mobo die iets inspreekt via de koptelefoon _/-\o_

Heb hier hetzelfde probleem...
Ik kan dus mijn moederbord RMA doen?

edit://
Neem zometeen mn cpu ff mee naar school , rij ik daarna naar de norrod om hem om te wisselen. :)

[ Voor 27% gewijzigd door KoudeAardbei op 14-01-2008 08:37 ]

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Topicstarter
Oh dat klopt echt wel hoor :) Sommig Asus moederborden kunnen via de on-board geluidskaart de foutmelding doorgeven, heb ik ook wel eens gelezen.
Ik weet alleen niet of ze daar standaard op staan, of dat je dat zelf nog moet instellen.

edit:
toch gevonden:
ASUS AI BIOS
[...]

PostReporter
Een stemwaarschuwingssysteem houdt de gebruiker tijdens POST op de hoogte van systeemfouten. Hiermee behoren gecompliceerde LED boodschappen tot het verleden!
Deze functionaliteit is zo te zien ook aanwezig op het moederbord in kwestie. Wel degelijk belangrijk om te onderzoeken dus.
KoudeAardbei schreef op maandag 14 januari 2008 @ 08:36:
Heb hier hetzelfde probleem...
Ik kan dus mijn moederbord RMA doen?
Daar lijkt het wel verdacht veel op ja ;) Helaas is RMA voor mij geen optie, maar anders zou ik het doen.

[ Voor 40% gewijzigd door Cloud op 14-01-2008 08:52 ]

• Rinusch
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:17
Ik zit sinds vanochtend met eenzelfde probleem:
(ik wist niet of ik hier een nieuwe post vor moest openen en dacht ik sluit hem hier aan)

Ik wil mn PC starten, maar hij doet niets meer:
Het systeem is slechts 3 maandjes oud. :(

Specs:

Intel Q6600 g0
MSI P965 Neo-F V2
2x 1gb Kingston pc5300
GF8800 GTS

Wat doet het nog:
Zodra ik de Power-switch indruk geven de fans even een spastisch tikje en daarna is alles stil en gebeurd er niets meer....

Reeds geprobeerd:
* Booten met alleen CPU,
* PSU opnieuw aangesloten
* PSU los getest met fan (heb helaas geen multimeter bij de hand)

PSU lijkt te werken, als in hij start en geeft power aan fan.

Zoals het mij nu lijkt is het moederbord overleden.
Enige suggesties over wat het verder zou kunnen zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Rinusch op 14-01-2008 10:25 ]

... Life is what happens when you are busy planning other things...

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Topicstarter
Je zou dus, net als ik, kunnen booten zonder alles (inclusief CPU). Dit ga ik waarschijnlijk vanavond nog testen (met de andere suggesties). De pc moet dan een pieptoon geven (of misschien via onboard soundcard, het kan geen kwaad te controleren). Maar het lijkt er inderdaad verdacht veel op dat ook jouw moederbord is overleden.

Krijg je überhaupt wel fouttonen? Wat zeggen de leds op je moederbord, mits aanwezig?

• Rinusch
wolkje schreef op maandag 14 januari 2008 @ 10:36:
Je zou dus, net als ik, kunnen booten zonder alles (inclusief CPU). Dit ga ik waarschijnlijk vanavond nog testen (met de andere suggesties). De pc moet dan een pieptoon geven (of misschien via onboard soundcard, het kan geen kwaad te controleren). Maar het lijkt er inderdaad verdacht veel op dat ook jouw moederbord is overleden.

Krijg je überhaupt wel fouttonen? Wat zeggen de leds op je moederbord, mits aanwezig?
Er gebeurd dus helemaal niets. Geen fout-piepjes etc etc, er branden geen ledjes op het mobo.
Het tikje wat de fans krijgen bij het inschakelen gebeurd alleen als de stroom er helemaal af geweest is.

Het is een HKC 500 watt voeding. was ik vergeten te vermelden.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Topicstarter
Rinusch schreef op maandag 14 januari 2008 @ 10:40:
Er gebeurd dus helemaal niets. Geen fout-piepjes etc etc, er branden geen ledjes op het mobo.
Het tikje wat de fans krijgen bij het inschakelen gebeurd alleen als de stroom er helemaal af geweest is.

Het is een HKC 500 watt voeding. was ik vergeten te vermelden.
Aangezien bij mij de fans blijven draaien zou het bij jou ook nog steeds de voeding wel kunnen zijn. Als ik jou was, zou ik de voeding ook nog even testen in een compleet andere pc (indien mogelijk). En dus proberen te booten zonder CPU in het slot. :)

Als de voeding werkt, blijft je moederbord (en misschien CPU) nog over.

Verwijderd

Rinusch treed er geen kortsluiting op? in mijn begindagen had ik mijn moederbord rechtstreeks in de kast geschroefd (zonder afstandhoudertjes). Dit leverde bij aanzetten dezelfde symptomen als die jij omschrijft.

• Rinusch
Ik zou niet kunnen bedenken waar eigenlijk, ik schroef al jaren zelf mn PC in elkaar en heb dit ook nog nooit gehad.

Ik heb de voeding inmiddels ook in een andere PC getest, maar dat is er eentje die aanzienlijk minder vermogen nodig heeft. Dus als het al de voeding zou zijn zou het een vermogen-probleempje moeten wezen.
Bios resetten heeft ook niets uitgehaald (PC draait op stock-settings dus een OC probleem is ook uitgesloten :P)

Maargoe ik kan de voeding altijd even laten testen bij de locale computershop vanmiddag.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Topicstarter
Rinusch schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:41:
Ik heb de voeding inmiddels ook in een andere PC getest, maar dat is er eentje die aanzienlijk minder vermogen nodig heeft. Dus als het al de voeding zou zijn zou het een vermogen-probleempje moeten wezen.
Maar hij werkte dus wel in die andere pc? Want dan is je voeding in elk geval niet geheel stuk. Dat hij niet volledig vermogen levert zou kunnen, maar dat zou niet verklaren dat je eigen pc helemaal niets meer doet bij het booten. Vermogensproblemen uiten zich bij hoge belasting en opstarten valt daar niet (echt) onder. Dus ik denk dat je voeding gewoon goed is hoor.

• Rinusch
wolkje schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:52:
[...]

Maar hij werkte dus wel in die andere pc? Want dan is je voeding in elk geval niet geheel stuk. Dat hij niet volledig vermogen levert zou kunnen, maar dat zou niet verklaren dat je eigen pc helemaal niets meer doet bij het booten. Vermogensproblemen uiten zich bij hoge belasting en opstarten valt daar niet (echt) onder. Dus ik denk dat je voeding gewoon goed is hoor.
Jah inderdaad. maar ik heb hier niet de middelen om te testen zonder CPU (ik heb geen koelprut en dergelijke)
Mijn vermoeden blijft dus rusten op het moederbord.
maar de computershop is los en ik kan momenteel echt niet zonder degelijke PC (iets met revalideren etc etc :P ) Dus ik ga ff uitzoeken of het het moederbord is en eventueel een vervangen moederbord erin schroeven :D

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 15:54

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Toevallig zeg, heb vorige week precies hetzelfde probleem gehad met mijn oude PC (P4 2.8GHz+P4P800S+7800GS+). Heb al nieuwe onderdelen besteld want ik ben overtuigd dat het moederbord helaas is overleden :( Het moederbord in kwestie vertoond geen enkel teken van leven meer, geen post beeps, helemaal niks. Nou ja, het ledje op het moederbord gaat branden... Verder draaien alle fans gewoon en daar heb je het mee gehad.

Ik heb toen vervolgens de standaard stappen uitgevoerd:
- Alles losgemaakt m.u.v het essentiele spul (Voeding, geheugen, videokaart, cpu en mobo)
- Andere voeding geprobeert (450W chieftec vervangen door 400W huntkey)
- Andere videokaart geprobeerd (Radeon 9200 en Geforce 5700Ultra)
- Andere processor geprobeerd (Intel Pentium IV 1.7GHz)
- Ander geheugen (Twinmos 256MB)
- Nog eens extra gecontroleerd of de pc wel op een geaard stopcontact zat (was idd het geval)
- Gecontroleerd op bolle condensators en eventueel vreemde geuren onderzocht (die waren er niet gelukkig)
- Gecontroleerd op e.v.t kortsluiting (Was niet het geval, lijkt me ook sterk, moederbord zit al 3 jaar in die kast)
- BIOS reset
- Het geheel netjes schoongemaakt

Overigens als het moederbord van een van jullie echt kapot blijkt te zijn en je zit nog met oud spul te werken is het miscchien beter dat je gelijk de boel vernieuwd. Heb ik nu ook gedaan en heeft me eigenlijk maar 400 euro gekost, valt best mee.

Heb het volgende besteld:
Asus P5KC iP35, SATA2 RAID, GLAN, 8CH
Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 TwinX
Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333 4MB Box
PowerColor Videokaart PCI-e Radeon HD3850 256MB 2xDVI/HDCP

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Wel vervelend dat de boel er zo maar in eens mee kapt. Gelukkig was het mijn oude pc en niet deze 8)7

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Topicstarter
Even een update van mijn kant:
  • Geprobeerd te booten op een geaard stopcontact. Zoals verwacht hielp dit niet.
  • AGP slot bekijken en schoongeblazen, maar was eigenlijk niet vuil. Hielp helaas ook niet.
  • On-board geluidskaart in de gaten gehouden voor eventuele foutmeldingen. Die kwamen niet, maar ik twijfel ook of dit exacte type de functionaliteit wel heeft.
Het enige wat ik nog niet gedaan heb, is testen zonder cpu. Dat komt omdat ik de koeler er niet af krijg :/ Hij zit muurvast. Het is een grote koeler waardoor ik ook niet bij die kleine 'lever' kan om de cpu alvast los te maken, zodat ik beide in één keer eruit kan trekken.(wat betreft hardware ben ik niet zo'n grote tweaker, ik wil niet nog meer stukmaken)

Ik moet nog even zien wat ik doe, maar het lijkt me het meest waarschijnlijk dat het moederbord stuk is. Ik ga dit de eigenaar maar voorleggen en dan zien wat we verder doen. :)

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 15:54

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Njah, denk niet dat de cpu verwijderen veel nut zal hebben, meestal vertoond een moederbord dan ook geen leven meer, totdat er weer een CPU in komt te zitten en dat helpt bij jouw niets tenzij de CPU ook echt stuk is. De kans dat die stuk is, is nihil. Pentiums zijn over het algemeen taaie processoren.

[ Voor 9% gewijzigd door wjjkoevoets op 14-01-2008 22:03 ]

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Topicstarter
Even een update:

Het moederbord is vervangen en de pc draait weer. Het was nog een hele klus want de lieve S754 processor zat verschrikkelijk vast aan de heatsink. Gek genoeg kwam hij wél heel makkelijk los uit de cpu-socket (met koeler en al)! De schrik zat er goed in, maar niets bleek verbogen. :)

Daarna de koeler en processor gescheiden, goed schoongemaakt en een mooi laagje Zalman koelpasta erop en weer ingebouwd op het nieuwe moederbord.

Ook dat vinden van een nieuw moederbord met S754 en AGP bleek een klus. Er waren alleen nog 5 typen mATX bordjes verkrijgbaar, waarvan ik niet zeker wist of deze wel in een ATX kast gingen. Een MSI K8MM3-V gevonden en die paste gewoon, weer wat geleerd!

Nu is het nog een kwestie van databackuppen, en Windows er opnieuw op, maar dít onderdeel is succesvol afgesloten. Bedankt iedereen die meegedacht heeft :)

offtopic:
Het is een wat verhalende vorm, maar ik kon jullie het gelukkige eind niet besparen!

Pagina: 1