proxy?? tisda?

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:52

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik heb dus een echte newbie vraag:

Wat is een proxy?

Als ik diverse i-net progsels in moet stellen, vraagt hij hierom. Ik weet wel wat het adres is van de proxy-server en welke poort, maar wie kan duidelijk uitleggen wat het nu precies is.

Thanks in advance

• kevlar
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
een proxy is een machine die het internet verkeer regelt.
in de breedste zin van het woord.

dus niet alleen web pagina's. maar bijvoorbeeld ook realaudio e.d.

vaak (bijna altijd) cached een proxy ook. hij slaat dus eerder opgevraagd pagina's op voor dat als een ander die pagina ook opvraagt de proxy em niet weer een keer van internet hoeft te halen.

een proxy kan bijvoorbeel een machine zijn met een modem die in een netwerk hangt zodat het netwerk met z'n alllen over die ene modem kan internetten

I wish I had a cool signature like everybody else

• Timmey
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Proxy is, als ik 't goed heb, een soort firewall. Hij zorgt ervoor dat je IP niet overal zichtbaar is enzo. Al je dataverkeer gaat dus ook via de proxy, vandaar dat je internet een stuk sneller (maar minder veilig) is wanneer je de proxy uitzet.

Correct me if I'm wrong...

• Timmey
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mja, kevlar legt 't nog net iets beter uit :)

• kevlar
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op donderdag 15 februari 2001 12:12 schreef T het volgende:
Proxy is, als ik 't goed heb, een soort firewall. Hij zorgt ervoor dat je IP niet overal zichtbaar is enzo. Al je dataverkeer gaat dus ook via de proxy, vandaar dat je internet een stuk sneller (maar minder veilig) is wanneer je de proxy uitzet.

Correct me if I'm wrong...
correct you, you're wrong.
vergeet dit alles.

1 ding klopt echter wel. een proxy fungeert vaak ook gedeeltelijk als een firewall. maar dit verschilt per proxy

I wish I had a cool signature like everybody else