Probleem met temperatuur van X1950XT + Zalman Fatal1ty

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• StanPC
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
Beste tweakers,

Ik heb hier een probleem! Ik heb laatst van een mede-tweaker een Sapphire X1950XT overgenomen + een zalman Fatal1ty. Nu wil uiteraard met zo'n kaart gamen, en als ik dan Test Drive Unlimited ga spelen, dan loopt de temperatuur op tot wel 90 graden! Ik heb de kast open gehad, en dan het spel gespeeld, het probleem blijft. Ik heb er 1 casefan naast gehangen, het probleem blijft (die hing er overigens al). Ik heb de zalman koeler ervan afgehaald, en er nieuwe koelpasta opgezet, het probleem blijft :S !

Ik ben echt radeloos, wat is hier nog aan te doen?

Groeten,

Stan

Verwijderd

Met wat lees je de tempraturen uit?
Kan gewoon een fout van het programma zijn .

• StanPC
Ik heb het nu met Lavalys Ultimate afgelezen, en met ATI-tool, toen ik scande op artifacts. Ik kan anders nog wel even kijken wat de temperatuur wordt met ATI-tool, als ik TDU speel.

• StanPC
Hier even een screenshot van 91 graden celcius, terwijl ATi-tool naar artifacts zoekt.

Afbeeldingslocatie: http://img444.imageshack.us/img444/3833/atitool91bc2.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door StanPC op 13-01-2008 17:55 ]

• StanPC
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Het is echt heel vervelend!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
StanPC schreef op zondag 13 januari 2008 @ 19:27:
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Het is echt heel vervelend!
Niet kicken binnen 24 uur.
Het lijkt me toch dat de koeler niet genoeg contact maakt met de core zelf. Wordt het koelblok überhaupt wel warm? Je hoeft echt maar een heel klein laagje koelpast aan te brengen, of gewoon een miniscuul drupje in het midden.

edit:
Ik zou ook even een ander tootlje pakken. 702FPS:?

[ Voor 7% gewijzigd door Tomfish op 13-01-2008 19:34 ]

Verwijderd

Waarom denk je dat de temperatuur te hoog is? Heb je al crashes gehad? Artifacts? Foutmeldingen?
Zo'n kaart kan gerust zo'n temperatuur hebben; pas als je ruim boven de 100* C uitkomt moet je je zorgen maken.
Oja, schoppen binnen 24 uur is niet echt gewenst. Binnen 2 uur 2 x schoppen omdat je nog geen antwoord hebt dus ook niet ;)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:36

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 13:23
Daarbij duurt het ff voordat koelpasta goed gaat werken.

En als je dit zo leest dan heb je gewoon een heethoofd gekocht: http://www.tomshardware.c...974-15-x1950xt-heat-issue. Misschien zelfs wel een van de heetste kaarten die er is.

Kan je kast de warmte wel goed kwijt trouwens? Een gigantische hoeveelheid koelers zonder goede outtake is een beetje zinloos.. :P

• Malantur
Postman schreef op zondag 13 januari 2008 @ 19:35:
Misschien zelfs wel een van de heetste kaarten die er is.
Kijk dan maar eens hier:
nieuws: Passief gekoelde 8800GT blijkt goede kachel

• StanPC
Sorry, voor het kicken! Was niet mijn bedoeling, ben gewoon altijd nieuwsgierig naar de oplossing.

Nou ik heb deze: [temperatuur] Saphire radeon x1950xt even doorgelezen, en hierbij lijkt een temperatuur van 90+ graden bij behoorlijk zware games. Wat me toch verbaast, misschien zou een accelero X2, maar ik dacht dat een Zalman koeler al een behoorlijke verbetering zou moeten geven.

• Malantur
Arctic Cooling Accelero X2 vs Zalman vf900-Cu
temps:
Afbeeldingslocatie: http://www.tt-hardware.com/img/news5/news040906_16dujour.gif

geluid:
Afbeeldingslocatie: http://www.tt-hardware.com/img/news5/news040906_15dujour.gif

google...

• StanPC
Malantur schreef op zondag 13 januari 2008 @ 20:25:
Arctic Cooling Accelero X2 vs Zalman vf900-Cu
temps:
[afbeelding]

geluid:
[afbeelding]

google...
Ja, dit had ik ook wel gevonden, maar ik heb een fatal1ty.
Nou ja, ik denk dat er niks anders op zit, dan met zo'n temperatuur te leven.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

StanPC schreef op zondag 13 januari 2008 @ 17:34:
Beste tweakers,

Ik heb hier een probleem! Ik heb laatst van een mede-tweaker een Sapphire X1950XT overgenomen + een zalman Fatal1ty. Nu wil uiteraard met zo'n kaart gamen, en als ik dan Test Drive Unlimited ga spelen, dan loopt de temperatuur op tot wel 90 graden! Ik heb de kast open gehad, en dan het spel gespeeld, het probleem blijft. Ik heb er 1 casefan naast gehangen, het probleem blijft (die hing er overigens al). Ik heb de zalman koeler ervan afgehaald, en er nieuwe koelpasta opgezet, het probleem blijft :S !

Ik ben echt radeloos, wat is hier nog aan te doen?

Groeten,

Stan
1. groeten hoeft niet op GoT, dat doe je al met elke post die je maakt ;)

2. die koelpasta... ga eens kijken hoe dik die laag is? het moet echt een errug dun laagje zijn, anders isoleer je de core waardoor die warmte juist opbouwt en je kaart überheet wordt!

3. check de fanspeed eens? Kijken wat er gebeurt als je em op 100% forceert. Voelen bij de koeler of core wil ook nog wel eens helpen om te kijken wat er aan de hand is.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:22
Wát is nou je probleem :? Je videokaart wordt warm, wat best kan, videokaarten kunnen die temperatuur best aan, dus dát is in ieder geval het probleem niet. Merk je er verder wat van, of zit je je alleen maar druk te maken om een getalletje? Als je pc er verder niet door vastloopt of rare dingen door doet, dan heb je dus géén probleem.

The devil is in the details.

• StanPC
Hahn schreef op zondag 13 januari 2008 @ 20:42:
Wát is nou je probleem :? Je videokaart wordt warm, wat best kan, videokaarten kunnen die temperatuur best aan, dus dát is in ieder geval het probleem niet. Merk je er verder wat van, of zit je je alleen maar druk te maken om een getalletje? Als je pc er verder niet door vastloopt of rare dingen door doet, dan heb je dus géén probleem.
Hij doet verder weinig vreemde dingen, ik heb volgens mij 2 keer gehad, dat het moederbord begon te piepen. Maar ik vind het gewoon niet ''veilig'' gamen, met zo'n temperatuur, maar als jullie allemaal zeggen, en zoals andere sites en topic ook zeggen, dat +90 graden niks bijzonders is bij deze kaart, dan zal dat wel zo zijn.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

StanPC schreef op zondag 13 januari 2008 @ 20:48:
[...]

Hij doet verder weinig vreemde dingen, ik heb volgens mij 2 keer gehad, dat het moederbord begon te piepen. Maar ik vind het gewoon niet ''veilig'' gamen, met zo'n temperatuur, maar als jullie allemaal zeggen, en zoals andere sites en topic ook zeggen, dat +90 graden niks bijzonders is bij deze kaart, dan zal dat wel zo zijn.
Okee, dat vind ik dan wel weer opvallend. Je leest legio sites die hetzelfde zeggen en tóch ga je vragen? Hmm... ja het kan hoor, maar wel. Nou ja, I rest my case. Anyway, deze dingen zijn sowieso heethoofden, maar Hahn, met een vette aftermarket koeler hoort die temperatuur een flínk stuk lager te liggen. Daar zijn ze voor :)

• StanPC
Jejking schreef op zondag 13 januari 2008 @ 20:50:
[...]

Okee, dat vind ik dan wel weer opvallend. Je leest legio sites die hetzelfde zeggen en tóch ga je vragen? Hmm... ja het kan hoor, maar wel. Nou ja, I rest my case. Anyway, deze dingen zijn sowieso heethoofden, maar Hahn, met een vette aftermarket koeler hoort die temperatuur een flínk stuk lager te liggen. Daar zijn ze voor :)
Nou kijk, die sites beschrijven vooral de problemen met de stock cooler, en ik beschouw de Fatal1ty koeler toch zeker beter als de stock cooler. En wat ik vooral niet snapte, en nog steeds eigenlijk niet doe is dat mijn X1950Pro met stock cooler eigenlijk niet over de 70 graden heen kwam. Ik bedoel: zoveel beter is deze kaar ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door StanPC op 13-01-2008 21:24 ]

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

StanPC schreef op zondag 13 januari 2008 @ 21:24:
[...]

Nou kijk, die sites beschrijven vooral de problemen met de stock cooler, en ik beschouw de Fatal1ty koeler toch zeker beter als de stock cooler. En wat ik vooral niet snapte, en nog steeds eigenlijk niet doe is dat mijn X1950Pro met stock cooler eigenlijk niet over de 70 graden heen kwam. Ik bedoel: zoveel beter is deze kaar ook niet.
Oh?

X1950XT = 90nm op hoge snelheden
X1950Pro = 80nm op wat lagere snelheden -> minder hitte, minder stroomverbruik.

Dus ;)

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 13:23
Tja een passief gekoelde kaart is altijd warmer dan eentje die actief gekoeld word. Iets over appels en peren misschien?

• Malantur
Met twee extra 80mm-casefans wordt de passieve videokaart 106 graden.
106 lijkt me nog altijd meer dan 91...

Pagina: 1