Linux Wine instellen voor gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eatualive
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-07-2024
ik ben nu al een halve dag bezig om te wine makelijk werkend te krijgen.
In eerste instantie deed ik het via een windows schijf opstarten en dat werkte perfect.

Nu wilde ik graag windows programma`s instaleren onder linux zonder ook maar een windows partitie/installatie op mijn laptop te hebben.

Ik heb dus wine geinstalleerd via pakketbeheer.

Wat ik wil is dat ik een paar windows programma`s installeer en dan ik op een of andere manier deze snel kan aanroepen en niet via de console, is dit mogelijk zo ja hoe?

** ik ben nog niet zo goed bekend met linux dus praat niet te ingewikkelt.

Ik heb net gevonden dat wine-doors zoiets kan doen alleen start hij niet op als ik erop klik in linux suses 10.3

[ Voor 45% gewijzigd door eatualive op 13-01-2008 17:23 ]

Verwijderd

Bij mij worden er gewoon snelkoppelingen aan het menu toegevoegd als je met wine een programma installeerd. Uiteraard kun je altijd zelf een snelkoppeling aanmaken naar "wine <windowsexecutable>", en dan kun je het programma ook eenvoudig opstarten.

• eatualive
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 17:54:
Bij mij worden er gewoon snelkoppelingen aan het menu toegevoegd als je met wine een programma installeerd. Uiteraard kun je altijd zelf een snelkoppeling aanmaken naar "wine <windowsexecutable>", en dan kun je het programma ook eenvoudig opstarten.
Op welke manier installeer je die dan? via de console?
Ik heb er net 1 geinstalleerd en die starte op en werkte, als ik hem dan afsluit weet ik niet meer hoe ik hem moet starten omdat ik niet weet waar hij opgeslagen wordt.

Ik heb dus gevonden dat hij in de root wordt opgeslagen.
Echt ik moet hiervoor in root inloggen dan een browser opnenen vanuit de console dan in de map root inloggen en daar staat mijn programmä: programmanaam.desktop.
Ik kan hem nu zo opnenen maar dit is nogal omslachtig neem ik aan.

//Ik lees hier en daar dat je alles in je home drive moet zetten alleen hoe doe ik dit hij installeerd hem standaard in de map root?

[ Voor 42% gewijzigd door eatualive op 13-01-2008 18:55 ]

Verwijderd

Ik installeer meestal via de console, maar je kan ook altijd met de rechtermuisknop op de installer klikken.... open with > wine. Het is echter makkelijker eventuele problemen te vinden als je via de console het programma start (je krijgt feedback waarom het niet werkt, als het niet werkt).

Bedoel je met in de root opgeslagen, in '/'? Dat is namelijk niet echt wenselijk. Bij de standaardinstallatie van wine, wordt er standaard een map '.wine' in je home directory gemaakt. daarin heb je een map 'drive_c' waar normaal gesproken de inhoud van je windows 'C schijf' te vinden is. Op deze manier blijft je 'windows installatie' gescheiden van de rest van je systeem. Misschien maar eens een kijkje nemen in 'winecfg'? Daar is te vinden welke windows schijf, aan welke directory gelinkt is. Zo moet je ook de executable wel kunnen vinden.

• eatualive
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 18:56:
Ik installeer meestal via de console, maar je kan ook altijd met de rechtermuisknop op de installer klikken.... open with > wine. Het is echter makkelijker eventuele problemen te vinden als je via de console het programma start (je krijgt feedback waarom het niet werkt, als het niet werkt).

Bedoel je met in de root opgeslagen, in '/'? Dat is namelijk niet echt wenselijk. Bij de standaardinstallatie van wine, wordt er standaard een map '.wine' in je home directory gemaakt. daarin heb je een map 'drive_c' waar normaal gesproken de inhoud van je windows 'C schijf' te vinden is. Op deze manier blijft je 'windows installatie' gescheiden van de rest van je systeem. Misschien maar eens een kijkje nemen in 'winecfg'? Daar is te vinden welke windows schijf, aan welke directory gelinkt is. Zo moet je ook de executable wel kunnen vinden.
Ik heb nu alles in mijn home staan maar ik moet perse root zijn en dan wine programmanaam.exe intypen.
Is het mogelijk om een snelkoppeling te maken die gelijk als root inlogt en het complete wine programmanaam.exe uitvoerd.

[ Voor 19% gewijzigd door eatualive op 13-01-2008 20:24 ]

• eatualive
Het is me gelukt om alles naar home te plaatsen zonder root, echter werkt het programma nu in 1 keer maar voor de helft. Ik krijg een fout dat de Y schijf de juiste map niet kan vinden voor de datebase wat vreemd is want die staat goed ingesteld.
Pagina: 1