Toon posts:

Nieuwe Computer crasht bij elke belasting van het systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 844 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers, Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de computer problemen die ik heb. Ik zal even een kleine achtergrond geven van de computer.

Dik 2 maand terug heb ik een compleet nieuwe computer gekocht, zo goed mogelijk de onderdelen uitgekozen zodat ik optimaal MS Flight Simulator X kon spelen. Alles is nieuw gekocht, behalve de GeForce GTS 8800. Meteen na het inbouwen & installeren van mn computer had ik al problemen.

Moederbord= Asus P5K, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Processor= Intel Core 2 Quad Q6600 G0-stepping (S775, 4x 2.4GHz, 8MB, 1066MHz FSB, Boxed)
Koelpasta= Arctic Silver 3,5 gram
Koeler= Scythe Infinity SCINF-1000, nu veranderd naar Stock-cooler
Geheugen= Corsair TWIN2X2048-6400C4 (1GBx2 Kit PC6400 DDR2)
Voeding= Corsair CMPSU-520HXEU, 520W (ATX12V v2.2)
Videokaart= GeForce GTS 8800, nu GeForce 6200
Videokaart2= Matrox G200 Multi-Monitor, PCI
HDD= 074GB Raptor, SATA, 16mb, 10.000rpm, Western Digital
HDD2= Random 200gb HDD, vrij oude al. Samsung 6200 oid
Kast= Antec Nine Hundred MidTower 2xUSB 6x5,25 ATX No PSU

Geen enkel spel kan langer dan ~10 minuten draaien, heb veel Windows applicatie crashes als het een beetje druk wordt op mn computer (heb 4 schermen, dus wil nog wel eens veel open hebben staan). De 'Benchmark' test die ik gebruik om te kijken of mn systeem goed draait is Google Earth. Deze crasht steeds na ~5min van gebruik, of gaat dan heel schokkerig en vertoont vreemde grafische vlakken.

Ik heb al van alles geprobeerd:
- Nieuwe windows installatie op HDD2
- GeForce 8800 vervangen door een oudere GF 6200 PCI-E kaart
- Matrox Videokaart eruit gehaald, met GeForce 8800 & de 6200
- CPU Koeling vervangen door de stock-cooler
- 'De-Clocken' om temperatuur absoluut zo laag mogelijk te krijgen, al gaat GPU niet over de 60 en CPU niet over de 30-40
- Bios flashen naar laatste non-beta versie = PK5 0704
- Alle laatste drivers van mn Moederbord installeren
En allerlei kleinere dingetjes, zoals verschillende drivers etc proberen, tig verschillende bios settings.

Alles geeft exact hetzelfde resultaat, als ik Google Earth draai.

Nu wil ik toch wel heel graag weer eens lekker Helicopter vliegen met Flight Simulator & de wereld weer eens bekijken via Google Earth, dus ben vastberaden om kostte wat het kost eindelijk eens deze frustrerende computer te repareren. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen 'guiden' in dit process, omdat ik in het duister tast wat het probleem kan zijn.

Wat ik vandaag ga proberen, in deze volgorde:

- Raptor HDD eruit halen en alleen draaien op de HDD2
- HDD2 eruit halen en alleen Raptor draaien
- Geheugen blokjes vervangen door geheugen van mn oudere computer (kan dit zomaar, in de vorm van: Kan het P5K alle soorten geheugen aan?, volgens mij heb ik PC 2700 in andere comp)
- Een Zalman 400Watt voeding in de computer zetten ipv. de Corsair

Hebben jullie nog andere tips om te proberen of misschien een idee wat het probleem kan zijn?
Het lijkt erop dat het of aan de HDD, Mobo, CPU, Voeding, Geheugen ligt... omdat ik de grafische problemen heb uitgesloten.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
- Geheugen blokjes vervangen door geheugen van mn oudere computer (kan dit zomaar, in de vorm van: Kan het P5K alle soorten geheugen aan?, volgens mij heb ik PC 2700 in andere comp)
Nee, dit kan niet zomaar :o Dat is DDR1, terwijl de P5K alleen DDR2 (en mutaties ervan misschien DDR3) aan. Probeer eens Memtest86+ te draaien om je geheugen te testen, want als je ook gewone appcrashes hebt, kan je mem best naar zijn grootje zijn. (wat zijn eigenlijk de precieze foutmedlingen hiervan?)

offtopic:
En waarom schijnen en 'tig verschillende vage termen voor geheugen te zijn..

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
welke versie van windows gebruik je? of lees ik er overheen..en heb je al een nieuwe install geprobeerd?

en kun je eens kijken hoe warm de chipset wordt?
mij lijkt het eigenlijk ook een geheugen probleem alhoewel die gekke grafische errors op een videokaart duiden. aangezien je die al vervangen hebt in allerlei vormen zou het pci-e slot misschien kuren kunnen geven alhoewel ik daar niet eerder van gehoord heb.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-05 20:45
Ik zou idd ook eerst Memtest draaien en een harddisk test programma.
Als dit goed gaat met Prime testen of je gehele PC stabiel blijft.

Misschien is het geheugen niet lekker, staat deze ook wel op 2.1V?

Gebruik je programma's zoals Rivatuner?

Verwijderd

Topicstarter
Bitage schreef op zondag 13 januari 2008 @ 16:54:
[...]

Nee, dit kan niet zomaar :o Dat is DDR1, terwijl de P5K alleen DDR2 (en mutaties ervan misschien DDR3) aan. Probeer eens Memtest86+ te draaien om je geheugen te testen, want als je ook gewone appcrashes hebt, kan je mem best naar zijn grootje zijn. (wat zijn eigenlijk de precieze foutmedlingen hiervan?)

offtopic:
En waarom schijnen en 'tig verschillende vage termen voor geheugen te zijn..
Ik heb de memtest86 gedraaid, en kreeg bij test #5 een flinke lading Errors, zie plaatjes:
http://rapidshare.com/files/83534221/1st_Pass.JPG.html
http://rapidshare.com/files/83534881/2nd_Pass.JPG.html

Ik quote van de Memtest86 site:
Test 5 [Block move, 64 moves]

This test stresses memory by using block move (movsl) instructions and is based on Robert Redelmeier's burnBX test. Memory is initialized with shifting patterns that are inverted every 8 bytes. Then 4mb blocks of memory are moved around using the movsl instruction. After the moves are completed the data patterns are checked. Because the data is checked only after the memory moves are completed it is not possible to know where the error occurred. The addresses reported are only for where the bad pattern was found. Since the moves are constrained to a 8mb segment of memory the failing address will always be less than 8mb away from the reported address. Errors from this test are not used to calculate BadRAM patterns.
Dit komt aardig overeen met mn ervaringen met de computer. Zodra ik het geheugen stress, ofwel met veel applicaties, ofwel veel laden in een applicaties (zoals 100+ grafieken bij mn Investering's software), ofwel met games na verloop van tijd, ofwel met Google Earth als ik actief rond-scroll over de 'wereld'. Dan krijg ik een Applicatie crash, of m'n computer/muis gaat heeel sloom en schokkerig en 'k kan eigenlijk niks meer doen dan (zelfs niet afsluiten).

Verwijderd

Topicstarter
IRCfreAk schreef op zondag 13 januari 2008 @ 17:08:
welke versie van windows gebruik je? of lees ik er overheen..en heb je al een nieuwe install geprobeerd?

en kun je eens kijken hoe warm de chipset wordt?
mij lijkt het eigenlijk ook een geheugen probleem alhoewel die gekke grafische errors op een videokaart duiden. aangezien je die al vervangen hebt in allerlei vormen zou het pci-e slot misschien kuren kunnen geven alhoewel ik daar niet eerder van gehoord heb.
Ik gebruik Windows XP SP2. Ik heb al een nieuwe install geprobeerd op een andere HDD.
De chipsets van zowel GPU als CPU als de Mobo zijn allemaal zeer koel, heb dit al uitvoerig getest omdat ik dacht dat hier wellicht het probleem zat.
Ik zou idd ook eerst Memtest draaien en een harddisk test programma.
Als dit goed gaat met Prime testen of je gehele PC stabiel blijft.

Misschien is het geheugen niet lekker, staat deze ook wel op 2.1V?

Gebruik je programma's zoals Rivatuner?
Memtest heb ik gedraaid, met de nodige errors als resultaat.. zie post hierboven. Zal zo even checken in de bios wat de voltages van mn memory zijn.

'k heb de Diagnostics tool van Western Digital gedraaid, een Quick Test, en deze is 'Geslaagd'. Lijkt erop dat er dus geen probleem met de HDD is. De extended test duurt een paar uur, dus dat doe ik misschien vannacht.
Ik zal nu een Prime test draaien, en zal de resultaten posten.

Rivatuner/nTune heb ik even gedraaid om de clocksnelheid van mn 8800GTS GPU naar beneden te schroeven, verder ben ik niet aan het geheugen vd computer geweest.

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-05 21:30
Oorzaak van je probleem lijkt me duidelijk, geheugen defect. Kijk even welke module de error geeft en haal die er even uit.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:03
Bij HDD quick test neemt hij een willekeurige sector om te testen of het een "bad sector" is. De kansen om een quick test te slagen zijn dan ook vrij groot.
Errors bij Memtest is zoiezo slecht. Probeer eens met een ander latje DDR2, of neem de oude latjes terug naar de winkel voor een test.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Prime95 test gedraaid, en na test nr3 kreeg ik al een FATAL ERROR:
"[Sun Jan 13 11:03:40 2008]
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file."
staat in de results.txt file
T i M schreef op zondag 13 januari 2008 @ 19:58:
Oorzaak van je probleem lijkt me duidelijk, geheugen defect. Kijk even welke module de error geeft en haal die er even uit.
ok Tim, het lijkt mij nu idd ook vrij duidelijk dat daar het probleem moet liggen. Ondanks dat het een TWIN2X2048 module is van Corsair, moet het geen probleem zijn om 1tje eruit te halen? Nouja.. 'k zal het gauw genoeg merken. Als 't mogelijk is zal ik beide Modules doortesten met Memtest86, I'll report back with the results.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-05 20:45
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 20:10:
Ik heb de Prime95 test gedraaid, en na test nr3 kreeg ik al een FATAL ERROR:
"[Sun Jan 13 11:03:40 2008]
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file."
staat in de results.txt file

[...]

ok Tim, het lijkt mij nu idd ook vrij duidelijk dat daar het probleem moet liggen. Ondanks dat het een TWIN2X2048 module is van Corsair, moet het geen probleem zijn om 1tje eruit te halen? Nouja.. 'k zal het gauw genoeg merken. Als 't mogelijk is zal ik beide Modules doortesten met Memtest86, I'll report back with the results.
Je kan gewoon 1 module gebruiken.
Misschien is er maar 1 stuk.

Bij mijn Q6600 PC heb ik 2x een Corsair kit geretourneerd wegens problemen.
Ik gebruik nu Kingston HyperX zonder enig probleem.

• jayb
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-01-2024
Ja ik denk dat Tim hier gelijk krijgt dit is echt een typisch voorbeeld van defect geheugen want die memtest resultaten zijn gewoon niet goed. Maar pin jezelf hier niet volledig op vast aangezien ik laatst een vergelijkbaar probleem had waarbij de voeding niet helemaal soepel liep....

Anywayz succes en we hopen snel je resultaat te horen

Verwijderd

Topicstarter
hmm helaas is er uit de test met beide geheugen module's niks nuttigs uitgekomen.

Ik heb 2 "Passes" met beide module's gedraaid, via Memtest86. Beiden waren zonder Errors (terwijl beide modules samen wel errors geven..)
Ik heb 1 uur Prime95 Torture tests gedraaid met beide, succesvol zonder Fatal Errors, terwijl dit met 2 modules na 5 min al een Fatal Error gaf.
Met beide afzonderlijke modules doet Google Earth het nog steeds niet, met dezelfde klachten als voorheen.

Zal morgen beide modules samen nog eens proberen & de Voeding vervangen, en weer m'n Geforce 8800GTS erin zetten en dan proberen met afzonderlijke modules een Game te spelen.

Jammer.. had gehoopt dat overduidelijk een van de geheugen modules kapot was..
To be continued

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Probeer eens een Knoppix/Ubuntu LIVE CD (of desnoods installeer even Ubuntu, dan kan je Google Earth draaien). Crasht-ie daar ook, dan weet je vrij zeker dat het een hardwareprobleem is. Draait Ubuntu gewoon goed, dan ligt het aan drivers. Wellicht de verschillende soorten videokaarten die een probleem vormen?

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

ff een vraag: Heb je eerst alle windows updates geinstalleerd en pas daarna de NET Framework programma's ? Bij mij zorgede dit voor een zeer instabiele pc omdat framework updates niet liet installeren. Succes ;)

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 12:55
Om een correct resultaat te krijgen met Memtest moet je echt wel een aantal uren draaien. Liever 12+. Dus laat em een nachtje aan staan per module ofzo. Als je dan 1 module hebt die na die tijd nog geen fouten geeft kun je haast met zekerheid zeggen dat die goed is. Daar kun je dan je PC mee testen.

Hoewel het natuurlijk vreemd is dat ie met 2 modules wel direct fouten gaat geven. Misschien dat geheugen in dual channel modus anders adresseerd ofzo.

Verwijderd

in je startpost geef je aan dat het systeem na enkele belaste uren (processorbelaste uren, if you will) vastslaat, in mijn ervaring zou je kunnen kijken of er volfoende koelpasta op je proc zit. Het systeem is nog jong, maar misschien is de koelpasta niet goed of niet voldoende aangebracht. Waarschijnlijk is het idd je geheugen, maar het is de moeite waard om even te kijken.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 12:55
Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 10:29:
in je startpost geef je aan dat het systeem na enkele belaste uren (processorbelaste uren, if you will) vastslaat, in mijn ervaring zou je kunnen kijken of er volfoende koelpasta op je proc zit. Het systeem is nog jong, maar misschien is de koelpasta niet goed of niet voldoende aangebracht. Waarschijnlijk is het idd je geheugen, maar het is de moeite waard om even te kijken.
Het is natuurlijk niet uit te sluiten, maar als er teveel/te weinig koelpasta aanwezig is zou dit na enkele minuten danwel een uur van belasting naar voren moeten komen.

Verwijderd

niet per se, gedurende de POST en werken in het BIOS draait hij dagen, wanneer XP ging booten (wanneer de proc begint te werken) kon hij al crashen. Afhanklijk van de belasting draaide hij 20 seconden á 3 dagen.

Verwijderd

Topicstarter
ff een update:

Afgelopen nacht op 1 module de heletijd prime95 laten draaien (8+uur), zonder problemen.

Zonet heb ik beide modules erweer in gezet, en weer een memtest gedraaid. Eerste 'Pass' gaf geen fouten aan, maar de tweede gaf weer 90 fouten aan. Dus 'k verwacht dat er toch echt iets mis is met het geheugen. Zal vanavond de module die ik gister Niet op prime95 heb laten draaien, een nacht aanlaten staan op Memtest.

Koelpasta verwacht ik niet dat dit het probleem is, aangezien ik 2x een dikke lading er tussen heb gesmeerd met hoge kwaliteit koelpasta. Ook geven temperatuur metingen niks vreemds aan.

Windows updates & framework combo verwacht ik ook niet dat de problemen veroorzaakt, aangezien ik met 2 verschillende installaties exact dezelfde klachten krijg (zelfs na dezelfde tijd).

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 21:17:

Koelpasta verwacht ik niet dat dit het probleem is, aangezien ik 2x een dikke lading er tussen heb gesmeerd met hoge kwaliteit koelpasta.
ja, dat is dus niet goed he, ik hoop dat het een snelle opmerking was en dat je op de kwaliteit van de pasta doelt en niet op de toegepaste kwantiteit. Je mag namelijk maar een druppeltje ter grootte van een rijstkorrel over de gehele processor verdelen, meer zorgt voor condens etc op de proc, en dat wil je helemaal niet.
Pagina: 1