Toon posts:

[Win XP] Powerdown probleem na BIOS flash

Pagina: 1
Acties:
  • 511 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al bij verschillende bronnen gezocht:

- Google
- http://aumha.org/win5/a/shtdwnxp.htm
- GOT
- microsoft.com

Probleem:

Ik heb al geprobeerd / gecontroleerd (overige constateringen):
- PMTShoot - Power Management Trouble Shooter van Microsoft.
Deze geeft een foutmelding: Unable to open pmtshoot.vxd en helpt me niet verder.

- Windows 98 Heeft geen problemen en powerdown werkt gewoon
- In apparaatbeheer staat de computer bekend als ACPI systeem
- APM in de BIOS staat aan, maar dat was eigenlijk een vrij zinloze controle aangezien Windows 98 wel in staat is tot powerdown
- Bootable Linux heeft geen afsluit problemen, wel lijken er problemen met de sound-driver te zijn onstaan, wat voorheen volgens mij nooit was.
Maar dat weet ik niet zeker.
Muziek speelt goed, alleen start-up sequence en shutdown sequence geluidje hapert en laatste halve seconde blijft zich herhalen (tot TERM signal / KILL signal toen was het stil).
- 2e Windows XP installatie (kaal met alleen hardware geïnstalleerd) die ik als failsafe alternatief had geïnstalleerd om nog overal bij te kunnen bij een crash geprobeert.
Deze vertoont hetzelfde verschijnsel.

Specs:
- Windows XP SP2 met alle updates
Overige specs lijken me niet van toepassing, indien gewenst op aanvraag

Ik heb het probleem dat de powerdown functie van Windows XP niet meer werkt.
Afsluiten lijkt wel goed, aangezien het bij mijn computer altijd een tikje te horen was vlak voor powerdown.
Deze klinkt nu ook, maar dan werken Numlock / muis niet meer.
De monitor blijft aan staan met op het scherm: Windows wordt afgesloten
Cd-ROM lade enz. kan nog wel open/dicht, maar daar is ook vrijwel niets voor nodig behalve stroom

Dit probleem doet zich voor sinds BIOS upgrade
Buiten powerdown probleem geen nieuw probleem ontstaan

edit:
Stand-by en reboot werken ook niet

Ik heb getest met windows 98 en bootable linux cd (zie "al geprobeerd") hier werkt het wel.
Ik heb alles wat in apparaatbeheer stond, wat ook maar iets met ACPI, BIOS, CPU of moederbord te maken had verwijderd en opnieuw geïnstalleerd
Uit wanhoop ook videokaart, geluidskaart, alle USB onderdelen verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
In de hoop dat er ergens een hardware verschil werd opgemerkt bij het opnieuw installeren, maar vrijwel alles werd automatisch gedetecteerd en geïnstalleerd.

Het betreft de volgende BIOS update:
Medion AG
Bios Update biomd3kbro.exe
1.14
Uitgegeven op 10.07.2003
Aantal downloads 103899

Bios Update voor de MD 3000 mainboard.

Heeft iemand een suggestie?

Verwijderd

Klinkt misschien dom, maar dit is toch vrij duidelijk? Kan je niet terug naar de "oude" BIOS update. Heb je deze update uitgevoerd omdat er een "nieuwere" versie was of had je daarvoor ook problemen?

Edit: Is het een MCE edition toevallig? Er is hier een hot fix voor zag ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2008 10:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 09:58:
Klinkt misschien dom, maar dit is toch vrij duidelijk? Kan je niet terug naar de "oude" BIOS update. Heb je deze update uitgevoerd omdat er een "nieuwere" versie was of had je daarvoor ook problemen?

Edit: Is het een MCE edition toevallig? Er is hier een hot fix voor zag ik.
Zou ik op zich kunnen doen, maar ik weet de oude versie niet meer die ik had.
Ik had hem geïnstalleerd omdat m'n harde schijf van 320GB niet volledig bruikbaar was.
De laatste 170GB was niet bruikbaar.
en dat vond ik een beetje zonde.
Want ik had nogal ruimte nodig.

Na de bios update echter, was dit nog niet opgelost. Terwijl ik had verwacht dat dat de enige overgebleven boosdoener zou zijn.
Het bleek achteraf de clustergrootte te zijn. Stond op 4, die heb ik op 32 gezet en alles werkte.
Toen had ik 170GB aan beschadigde sectoren :p Maar na 1 scandisk had ik 0 bytes aan beschadigde sectoren en kon ik ook werkelijk die 170GB gebruiken.

Nou weet ik niet of áls ik die oude bios versie er weer op zet, of m'n schijf dan weer verneukt wordt.
Én ik weet niet wat m'n oude bios versie was =x

Ik denk dat een herinstallatie het probleem op zal lossen, maar dat kost weer behoorlijk wat gedoe met installeren van applicaties, programmeerzooi met extensies en plugins voor van alles.
En hij draaide net zo heerlijk snel en probleemloos (op die schijf na)

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 21:58
Maak dan een ghost image, die kan je bij terugzetten de hele disk laten gebruiken.

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Topicstarter
paella schreef op maandag 14 januari 2008 @ 16:11:
Maak dan een ghost image, die kan je bij terugzetten de hele disk laten gebruiken.
ehm...
mjuist. :p

dat harde schijf probleem is opgelost, door de cluster grootte instelling, die stond te laag (4 bytes per cluster) en blijkbaar werkt dat dan niet met zo'n grote harde schijf.
dat lost zich niet op met een image, want het laatste deel is dan niet bereikbaar

het enige overgebleven probleem was dat windows powerdown niet meer werkt.
na een reïnstall over mijn backup windows heen was het opgelost,
dit topic mag wat mij betreft closed, als ik mijn windows over m'n gewone windows heen zet weet ik zeker dat die ook weer werkt
ik hoop alleen dat ik het probleem kan ontdekken bij die backup windows. in apparaatbeheer ofzo, dat scheelt een heleboel werk van herinstallatie van alles, met plugins en backups van dingen die op die partitie staan.
dan kan ik die partitie leeggooien voor ik opnieuw installeer, anders blijven progam files / register / application data / system dingen staan enzo
maarja, ik zie wel

in ieder geval bedankt voor de hulp / suggesties

this topic may die