pc voor data backup

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-01 09:15
Hallo allemaal,
Omdat mijn harde schijven vol beginnen te geraken was ik vanzin om een nieuw pctje bij te kopen puur en alleen voor data opslag.
Ik heb een beetje rondgesurft en was van plan het volgende te kopen:

1x Intel Celeron, D 356, Socket 775, Boxed € 42,28
Deze processor heb ik gekozen omdat ik content ben van intel en hij is goedkoop
2x Samsung SpinPoint F1,7200RPM, SATA II, 32MB, 750GB € 270,82
Lijken me goede schijven, goede dignen over gelezen over samsung spinpoint
1x Asus P5GC,Retail € 57,70
GBIT Lan (omdat ik gbit lan heb)
RAID aan boord (als ik dat ooit zou willen)
SATA (omdat ik sata schijven neem, duuh)
ATX (omdat ik nog een atx kast heb staan)
1x Zalman ZM360B-APS, 360 Watt, Retail € 44,58
(oude voeding is versleten, dus neem ik deze, heeft ook 2x SATA)
1x Kingston KVR400D2E3K2/1G, 1024 MB, DDR2, PC3200, 400 MHz €21,75
Dit is 2 keer 512, moet voldoende zijn
1x MSI NX7100GS-TD128E, 128 MB, DDR2, PCI Express x16 €21,74
Goedkoopste videokaart
Totaalprijs: €458,87

Zo blijf ik rond de 500 euro (moeten nog verzendkosten bij).
Nog even wat uileg
Het mobo heeft 1 ATA kanaal, dit wordt IDE -> CF op master voor OS
500Gb IDE schijf op slave (heb ik nog liggen)

Dit moet geen snelheids pc zijn maar vooral el cheapo, als ik 20mb/s op gigabit lan haal is het genoeg.
Wat denken jullie ervan ?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Beetje onzinnig en duur om daarvoor een PC te nemen. Wat je nodig hebt is een NAS (Network Attached Storage), dwz een externe harde schijf met netwerkfunctionaliteit. Zie [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Een PC is daarentegen wel weer een stuk sneller dan een NAS, en laat je wat ruimte om in de toekomst uit te breiden, als je bijvoorbeeld een website opzet ofzo.
Ieder zijn eigen keus natuurlijk, ik heb hier ook 1 pc staan die alleen als NAS en downloadbak dient.

• silentkiller
gambieter schreef op zondag 13 januari 2008 @ 16:06:
Beetje onzinnig en duur om daarvoor een PC te nemen. Wat je nodig hebt is een NAS (Network Attached Storage), dwz een externe harde schijf met netwerkfunctionaliteit. Zie [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic.
Dat had ik ook gezien maar ik ben wat vergeten te vermelden, mijn excuses.
Hij gaat dus vooral dienen voor data opslag, maar de bedoeling is om in de toekomst nog harde schijven bij te steken (en die krijg ik er in een nas niet in).
En deze gaat zo goed als 24/7 runnen zodat ie nog wat kan downloaden en eventueel klein web servertje runnen

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
is een onboard videochip niet logischer?

[ Voor 11% gewijzigd door roan op 13-01-2008 16:18 ]

• silentkiller
swahalla schreef op zondag 13 januari 2008 @ 16:18:
is een onboard videochip niet logischer?
jawel, maar dan ben ik of men raid kwijt, of men gigabit lan, dus neem ik deze en kaartje van 20 euro

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
silentkiller schreef op zondag 13 januari 2008 @ 16:13:
[...]

Dat had ik ook gezien maar ik ben wat vergeten te vermelden, mijn excuses.
Hij gaat dus vooral dienen voor data opslag, maar de bedoeling is om in de toekomst nog harde schijven bij te steken (en die krijg ik er in een nas niet in).
En deze gaat zo goed als 24/7 runnen zodat ie nog wat kan downloaden en eventueel klein web servertje runnen
er zijn ook NAS'en met 4 en 5 schijven, zie bv http://www.wifisound.nl/c...bae0aff19c7a8e92fd66da9d1.

Standaard zit er vaak een webserver en torrent-downloader op, met mods kan er uitgebreid worden.
Een NAS heeft een lager stroom verbruik dan jouw setup, wat vooral voor iets dat 7*24 aan staat belangrijk is. In het form van opslagmedia staan diverse topics, oa over zelf een nas-maken.

• silentkiller
ik download via een andere bron. Daarvoor heb ik een tool die meteen alles op fouten controleert en meteen alles uitpakt. Ook is het handig als ik af en toe eens wat kan testen op dat ding dus ik ben eignelijk niet vanzin om een nas te nemen

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-01 15:51
silentkiller schreef op zondag 13 januari 2008 @ 16:04:
1x Kingston KVR400D2E3K2/1G, 1024 MB, DDR2, PC3200, 400 MHz €21,75
Dit is 2 keer 512, moet voldoende zijn
Ik zou persoonlijk en ook gezien de prijs iets beter, PC4200 geheugen nemen wat op 533Mhz draait en dat ook meteen in 2x1GB. Ik denk namelijk dat 2x1GB beter is voor je usenet activiteiten en ook zeker voor je webserver. Ook is geheugen nu niet duur dus kan je dat naar mijn mening best doen.

Verder zou ik ook voor een PC gaan inderdaad ten opzichte van een NAS, alhoewel je een NAS idd ook wel uit kunt breiden met mods en dergelijke, maargoed dit is natuurlijk ook een grote persoonlijke keuze.

• silentkiller
Alex3305 schreef op zondag 13 januari 2008 @ 18:06:
[...]

Ik zou persoonlijk en ook gezien de prijs iets beter, PC4200 geheugen nemen wat op 533Mhz draait en dat ook meteen in 2x1GB. Ik denk namelijk dat 2x1GB beter is voor je usenet activiteiten en ook zeker voor je webserver. Ook is geheugen nu niet duur dus kan je dat naar mijn mening best doen.

Verder zou ik ook voor een PC gaan inderdaad ten opzichte van een NAS, alhoewel je een NAS idd ook wel uit kunt breiden met mods en dergelijke, maargoed dit is natuurlijk ook een grote persoonlijke keuze.
Dat is geen slecht idee, ik heb er nog wat aan verandert:
1x Intel Celeron, D 356, Socket 775, Boxed € 42,28 € 42,28
1x Samsung SpinPoint F1,7200RPM, SATA II, 32MB, 750GB € 135,41 € 135,41
1keer ipv 2, dat drukt de kosten en deze kan ik elk moment bijsteken
1x Asus P5GC,Retail € 57,70 € 57,70
1x Zalman ZM360B-APS, 360 Watt, Retail € 44,58 € 44,58
1x MSI NX7100GS-TD128E, 128 MB, DDR2, PCI Express x16 € 21,74 € 21,74
2x Kingston KVR533D2N4K2/1G, 1024 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2 x € 19,52 € 39,04
Ram aangepast naar 2gig pc4200, is inderdaad beter
1x NEC AD-7173S, Serial ATA150, Beige, OEM € 25,38 € 25,38
1x Revoltec Rounded Cable IDE,Zilver, 48cm
Dit kabeltje werkt wat handiger als die lompe grote IDE lummels

Totaalkost: 370,24 pleuro

Ik had nog een IDE brander liggen maar die ga ik niet gebruike, waarom:
Heb maar 1 ATA aansluiting op mijn mobo en ik wil mijn 500gig ata schijf behouden
=> 500gig schijf, CF met OS, Brander gaat niet op 1 kabel
=> Brander bijgekocht dus dat is in orde

Als de schijven van 1TB goedkoper worden ga ik die erbij stoppen

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Data-backup? 750GB? Vol?

Sorry maar is hier inderdaad een aparte PC voor nodig? Er zijn tegenwoordig als NASjes of USB-drives van 2TB. En ik snap eigenlijk sowieso niet waarom je niet eens opruimt (if needed) of dat je gewoon een andere kast koopt, daar je huidige PC in overbouwt maar met een paar schijven erbij.

Niet om het een of ander, maar in mijn vorige PC had ik al 1.5TB data waarvan ik het niet erg zou hebben gevonden als 1TB "corrupt" was want het was toch alleen maar referentie/downloads/shit. En nu met mijn nieuwe PC, heb ik een fijn een RAID-controller erin en daar gaat binnenkort 2.5TB in. Ongeveer voor dezelfde doeleinden als voorheen (en wat studie-omgevingen bouwen).

Grootste probleem imho is nog steeds dat er voor thuisgebruikers geen goede/betaalbare tape-library te verkrijgen is waar je "even" in een nachtje een paar mooie incremental backups kan draaien en ook weer mooie live-restore opties bij krijgt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• silentkiller
MAX3400 schreef op zondag 13 januari 2008 @ 19:06:
Data-backup? 750GB? Vol?

Sorry maar is hier inderdaad een aparte PC voor nodig? Er zijn tegenwoordig als NASjes of USB-drives van 2TB. En ik snap eigenlijk sowieso niet waarom je niet eens opruimt (if needed) of dat je gewoon een andere kast koopt, daar je huidige PC in overbouwt maar met een paar schijven erbij.

Niet om het een of ander, maar in mijn vorige PC had ik al 1.5TB data waarvan ik het niet erg zou hebben gevonden als 1TB "corrupt" was want het was toch alleen maar referentie/downloads/shit. En nu met mijn nieuwe PC, heb ik een fijn een RAID-controller erin en daar gaat binnenkort 2.5TB in. Ongeveer voor dezelfde doeleinden als voorheen (en wat studie-omgevingen bouwen).

Grootste probleem imho is nog steeds dat er voor thuisgebruikers geen goede/betaalbare tape-library te verkrijgen is waar je "even" in een nachtje een paar mooie incremental backups kan draaien en ook weer mooie live-restore opties bij krijgt.
Ik hou gewoon heel veel bij, kan er ook niks aan doen.
Het probleem is dat mijn oude pc alleen maar IDE aankan. Ik weet wel dat er pci kaartjes zijn om er dan ook SATA schijven bij aan te hangen.
Ook is mijn vader niet meer content ban zijn pentium2 (duuh :) ) dus mijn pentium 4 die er nu inzit gaat naar hem en ik koop wat ik hierboven heb gemeld en dan delen we de kosten :).

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-01 22:35
Kan jij die p2 dan niet gebruiken voor dat doeleind? Das snel zat voor pure opslag.

http://specs.tweak.to/16567

• silentkiller
skelleniels schreef op zondag 13 januari 2008 @ 22:27:
Kan jij die p2 dan niet gebruiken voor dat doeleind? Das snel zat voor pure opslag.
webservertje, files uitpakken, pars maken, ..

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:49

Thandor

SilverStreak

Dit soort 'welke moet ik nemen?'-topics zijn niet gewenst op GoT, derhalve gaat het topic op slot :o. Je kunt het beste even in de CSL FAQ kijken, daar staat een link naar een howto :). Dat i.c.m. enige research en je hebt het antwoord ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.