Toon posts:

Telenet Digicorder, grotere HDD inzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 2.448 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ongeveer een jaar geleden heb ik een Telenet Digicorder aangeschaft waarin een 160 GB HDD zit. Inmiddels ben ik er achter gekomen dat het ding redelijk snel vol komt te zitten. Daarom ben ik op zoek gegaan naar mogelijkheden om er een grotere hardeschijf in te zetten en dit blijkt niet zo eenvoudig, vanwege het bestandssysteem. Mijn eerste gedachte was dat wellicht iemand anders dit al uitgezocht zou hebben, dus ben ik uiteraard gaan Googlen. Ik heb een aantal keer gelezen dat het om het UDF bestandssysteem zou gaan (waaronder hier), dus heb ik de betreffende hardeschijf aangesloten op een Mac met OS X 10.5, omdat het alle versies en 'flavours' van UDF kan uitlezen. Resultaat: Mac OS X ziet de hardeschijf maar kan het niet uitlezen omdat er een onbekend bestandssysteem op staat, of in elk geval niet UDF (dit volgens een melding van de Finder en Diskutil). Toen heb ik besloten de HDD op een Linux install aan te sluiten (Kubuntu 7.10 x64, kernel 2.6.22) om vervolgens te kijken wat fdisk van de HDD zei. Het blijkt dat er twee partities op de hardeschijf staan, maar beide gebruiken een bestandssysteem wat fdisk niet herkend. Aangezien fdisk bijna alles (of toch iig heel veel) kan herkennen, lijkt het me juist om te concluderen dat er een custom bestandssysteem op staat. Mounten als UDF schijf werkte daarom trouwens logischerwijs ook niet.

Er zit dus een custom bestandssysteem op waardoor zelf partitioneren van de nieuwe schijf onmogelijk is en het lijkt me niet voor de hand liggend dat de Telenet firmware zelf de nieuwe hdd gaat partitioneren. Ik heb daarom de volgende oplossing gevonden en ik zou graag jullie opmerkingen/advies over deze willen weten, m.n. of er een kans van slagen is, aangezien ik geen hdd heb liggen die >=160 GB is waar ik het scenario mee kan testen, waardoor het vrijwel zeker moet zijn dat het werkt als ik een nieuwe hdd ga kopen ;).

Met de partioneer-LiveCD GParted was ik van plan een exacte kopie te maken van de betreffende hardeschijf in de Digicorder (IDE, Maxtor) door middel van een sectory-per-sector copy -- en iirc wordt dit proces dan uitgevoerd door de tool dd. Hierdoor wordt alles, dus inclusief wat voor bestandssyteem dan ook er op staat, gekopieerd naar de nieuw te gebruiken HDD, waardoor de Digicorder deze gewoon zou moeten kunnen gebruiken. Overigens ligt hier de reden dat ik, denk ik, de situatie niet kan testen met een hdd kleiner dan 160 GB (want die heb ik namelijk wél liggen) omdat een incomplete kopie door dd waarschijnlijk niet zal werken -- waarschijnlijk kunnen er dan problemen ontstaan als een incorrecte 'index' van bestanden of iets anders, uiteraard afhankelijk van het custom bestandssysteem. Mijn kennis over bestandssystemen schiet hier overigens tekort, dus mocht dit niet waar zijn, hoor ik dat graag.

Voor zover ik weet zitten er aan bovenstaande oplossing 2 maren, en dat is dat als in de firmware de 160 GB schijf hardcoded staat (hetzij grootte, hetzij hardeschijftype/signature) dat dit niet gaat werken. Aan de andere kant lijkt het me niet voor de hand liggen dat de unieke signature - of hardware ID, kom even niet op de naam - er in wordt gezet, gezien dit per hardeschijf gedaan zou moeten worden. Hardeschijf grootte of model hardcoded heeft naar mijn mening meer kans, hoewel ik denk dat er ook zeker een kans bestaat dat ook dit niet aanwezig is, gezien het voor de gewone man al onmogelijk is om er zomaar een grotere hardeschijf in te zetten door het custom bestandssysteem. ADB (fabrikant van de Digicorder) doet wel meer van die custom orders waar waarschijnlijk weer andere hardeschijven inzitten met verschillende capaciteit. Maar het blijft gissen natuurlijk.

Zo, een heel verhaal. Graag zou ik jullie commentaar/advies op bovenstaande willen weten. Alvast bedankt.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2008 15:58 . Reden: dubbelop regeltje ]

Verwijderd

Je vult je zondag op de zelfde manier als mij :P, alleen had ik meer interesse in de firmware })
Je helpt me hier wel lekker mee op weg }:O
Eigenlijk denk ik ook wel dat de harddisk grote hardcoded staat in de software (encrypted dan wel nog)

Er stond hier ooit een artikel over in Clickx

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2008 18:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, maar heb een aantal keer gelezen dat het hele artikel een hoax zou zijn. Heb het artikel zelf (nog) niet gezien, zal er eens naar kijken.

Maar is er voor de rest niemand die hier al meer over weet?

• Elconejo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-02 19:29
Dit kan wel uitgroeien tot een zeer interessant topic...

Persoonlijk ben ik al een hele tijd aan het uitzoeken hoe ik de digitale kanalen op m'n pc kan bekijken. Ik gebruik nu reeds een pc met Mediaportel (alternatief voor Mediacenter) om programma's op te nemen via een tv-gids. Ik had altijd gehoopt dat ik de digitale kanalen kon bekijken via een DVB-C kaartje in de pc en smartcard reader.
Helaas lijkt me dit niet mogelijk (nooit echt getest) omdat Telenet een soort synchronisatie uitvoert en controleert of je wel een digibox/digicorder gebruikt. Een tweede reden is dat je zonder digibox/digicorder geen smartcard zal krijgen van Telenet.

Ik heb dit dan verder niet meer uitgetest, m'n conclusies kunnen daarom ook verkeerd zijn.

Het lijkt me wel tof om bv de software op de digibox aan te kunnen passen met bv een linux versie of zo. Al bij al valt de prijs voor de hardware heel goed mee, het zijn de abonnementen die duur zijn...

Ik zal dit topic zeker volgen !

edit:

Ik heb eens verder gekeken en er is nog een ander interessant telenet topic

[ Voor 7% gewijzigd door Elconejo op 15-01-2008 18:24 ]