Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[html | IE] tekst probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem waar ik niet uitkom.

Ik heb een simpel voorbeeld om het te laten zien.
Ik Heb een tabel met meerdere plaatjes als achtergrond en een tekst eroverheen. de tekst moet verticaal in het midden staan. Dit alles doe ik met Dreamweaver CS3. Maar het vervelende is dat in Firefox het goed staat en in IE niet. Het Staat bij IE veel te hoog. Zie plaatje hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://www.basandra.nl/fastlinks/probleem.jpg

Dit is de code voor deze test
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
<style type="text/css">
<!--
.style32 {color: #CCCCCC; font-weight: bold; font-size: 14px; font-family: Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; }
.style34 {color: #FFFFFF; font-weight: bold; font-size: 14px; font-family: Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; }
-->
</style>
</head>

<body>
<table width="220" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr valign="middle">
    <td width="220" height="220" background="images/main/home-achtergrond.jpg"><ul class="style32">
      <li class="style32">Gordijnen</li>
      <li class="style32">Vitrages</li>
      <li class="style32">Rolgordijnen</li>
      <li class="style32">Jaloezie&euml;n</li>
      <li class="style32">Pliss&eacute;gordijnen</li>
      <li class="style32">Vouwgordijnen</li>
      <li class="style32">Rolhorren</li>
      <li class="style32">Vaste horren</li>
      <li class="style32">Roll-ups</li>
      <li class="style34">en meer</li>
      </ul>    </td>
  </tr>
</table>

Nu ben ik er al een paar dagen mee bezig om het goed te krijgen met de beperkte kennis die ik heb maar ik kom er niet uit. Ik zie dat de opbouw van het lettertype iets anders is FF dan in IE, de tussenruimte is in IE wat groter. Dit is op zich geen probleem als hij maar verticaal in het midden staat. Ik vermoedt zelf dat het de lijst opbouw zit die ik heb gekozen maar zeker weet ik dat niet

Aangezien ik niet weet waar het fout gaat is het ook erg moeilijk zoeken op google en of GOT.
Ik heb een basis kennis van Dreammweaver en html. CSS regelt Dreamweaver voor me en daar weet ik niet zo veel van.

Vandaar dat ik nu toch bij jullie moet aankloppen.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Gebruik een doctype, dat lost al een hoop margin problemen tussen FF en IE op. Bovendien kun je een aparte correctie-stylesheet gebruiken voor IE, die de reguliere stylesheet overschrijft, alleen voor IE.

HTML:
1
2
3
4
5
6
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css">
<!--[IF IE]><link rel="stylesheet" href="iehacks.css" type="text/css"><![ENDIF]-->
</head>

[ Voor 9% gewijzigd door Bitage op 13-01-2008 15:29 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:14
Idd... Doctype gebruiken. Zonder doctype gaat alles in quirks mode, wat onvoorspelbaar is. Dreamweaver geeft standaard wel een Doctype, toch? En in je styles aangeven welke marges en line-heights je wilt hebben. Die staan er nu niet in, dus je moet niet verwachten dat die in elke browser gelijk wordt gerenderd.
Als je dit soort dingen meer onder controle wil houden, leer dan zelf HTML en CSS :+ Gewoon boekje kopen en dan eventueel Dreamweaver gebruiken voor 'auto-aanvulling' op code/CSS en code-highlighting.

[ Voor 31% gewijzigd door gertvdijk op 13-01-2008 15:37 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik gebruik wel een Doctype. ik dacht dat jullie deze niet nodig had daarom had ik deze niet plakt.

code:
1
2
3
4
5
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Beldekor, de speciaalzaak voor uw interieur.</title>

Ik zie al wel dat ik de XHTML heb en jullie de HTML versie aangeven dus dat zal ik meteen nakijken of dat verschil uitmaakt.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:14
Even wat algemener: waarom gebruik je hier een tabel? Je kan prima de opmaak krijgen die je wil door het ul-element en de li-elementen de juiste styles mee te geven. Scheelt een hoop gezeik als je het op een manier doet zoals dat bedoeld is. Dat wat Dreamweaver doet is meestal alles behalve elegant, doch beter dan wat Frontpage doet/deed. 8)7
edit: XHTML of HTML boeit niet zoveel, voor zover ik kan zien is het allemaal vast wel XHTML compliant.

edit2: zoiets dus:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
body { font-size: 72% }
ul.mijnstijlnaam { background: url('') transparent top left no-repeat; width: 220px; height: 220px; }
ul.mijnstijlnaam li { color: #CCC font-weight: bold; font-size: 1.2em; font-family: Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; margin: 0.5em; } /* standaard li-elements */
li.wit {color: #FFFFFF; } /* witte li-elements */

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<body>
<ul class="mijnstijlnaam">
      <li>Gordijnen</li>
      <li>Vitrages</li>
      <li>Rolgordijnen</li>
      <li>Jaloezie&euml;n</li>
      <li>Pliss&eacute;gordijnen</li>
      <li>Vouwgordijnen</li>
      <li>Rolhorren</li>
      <li>Vaste horren</li>
      <li>Roll-ups</li>
      <li class="wit">en meer</li>
</ul>
</body>

Het enige wat je nu mist is de verticale centrering, wat je weer kan oplossen door je achtergrond op te delen in bovenkant en onderkant en die toe te wijzen, respectivelijk, aan het ul-element en het laatste li-element. Dan is je lijstje ook schaalbaar en daarmee dus ook eleganter in opzet.

@Bitage: Ik ben ook geen fan van IE, maar om nou een iehacks.css file te maken, alleen omdat jij en de TS blijkbaar verwachten dat IE de marges die jullie verwachten kan ruiken vind ik een beetje overtrokken. (en FF die blijkbaar beter gokt). IE hacks moet je gebruiken voor bugs in IE, niet als IE een keer iets anders rendert dan FF zonder dat je hem wat vertelt over wat 'ie moet doen.

[ Voor 77% gewijzigd door gertvdijk op 13-01-2008 16:19 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
Dit is alleen maar een voorbeeldje om het probleem weer te geven.
Hier is de volledige pagina dan hoe ik het in wil/is

www.beldekor.nl/test

Doctype maakte inderdaad niets uit nee.

Edit:/ als ik geen <li> gebruik en dus ook geen opsomming's tekens dan is de spatiëring wel goed geworden alleen staat het dan nog te hoog in IE
Afbeeldingslocatie: http://www.basandra.nl/fastlinks/probleemv1.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2008 16:09 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Even naar gekeken en als je het onderstaande doet, zou het netjes moeten zijn:

iehacks.css
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
ul
{
margin-top:17px;
}

li
{
margin-top:-2px;
}

In de head van de index.html/.php
HTML:
1
<!--[IF IE]><link rel="stylesheet" href="iehacks.css" type="text/css"><![ENDIF]-->

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat ik als meerdere malen met die CSS training aan de slag ben geweest. Maar het wil bij mij gewoon niet blijven hangen. Net zoals PHP ;(

Vandaar dat ik er niet uitkom en gewoon DW het laat regelen.
Ik zie wel dat als ik dus die opsom tekens weglaat dat dan de spatiëring beter is geworden in IE.
Hier ben ik eigenlijk al erg blij mee moet ik zeggen.

Ik zal als ik weer eens de tijd heb nog maar een een cursusje CSS moeten opstarten om het uitlijnen in IE onder de knie te krijgen.

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 16:27:
Het probleem is dat ik als meerdere malen met die CSS training aan de slag ben geweest. Maar het wil bij mij gewoon niet blijven hangen. Net zoals PHP ;(

Vandaar dat ik er niet uitkom en gewoon DW het laat regelen.
Ik zie wel dat als ik dus die opsom tekens weglaat dat dan de spatiëring beter is geworden in IE.
Hier ben ik eigenlijk al erg blij mee moet ik zeggen.

Ik zal als ik weer eens de tijd heb nog maar een een cursusje CSS moeten opstarten om het uitlijnen in IE onder de knie te krijgen.
vooral opgeven ja :p

• f.v.b
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-11 09:06
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 16:02:
Hier is de volledige pagina dan hoe ik het in wil/is

www.beldekor.nl/test
De vertikale spatiering gaat fout vanwege de margins op de blockquote. Zet je die op:

code:
1
  blockquote { margin: 0pt 30pt; }

dan centreert de tekst wel correct. Zowel in IE 7 als in Firefox.

Don't erase all files?
       [Yes]   [No]

Verwijderd

Topicstarter
f.v.b schreef op zondag 13 januari 2008 @ 17:27:

De vertikale spatiering gaat fout vanwege de margins op de blockquote. Zet je die op:

code:
1
  blockquote { margin: 0pt 30pt; }

dan centreert de tekst wel correct. Zowel in IE 7 als in Firefox.
Yes Thanks, Dit is bij mij de oplossing _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2008 17:46 ]

• f.v.b
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-11 09:06
In die laatste pagina worden helemaal geen blockquotes gebruikt dus de blockquote style doet daar niets.

Bij het lijstje linksonder staat nu een verdwaalde <br> in de <ul>. Daardoor wordt het niet correct vertikaal gecentreerd.

Don't erase all files?
       [Yes]   [No]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt dat ben ik pas in de latere versie gaan doen vandaar.

Die <br> staat er om in IE de tekst een stukje baar beneden te krijgen zodat hij tenminste niet door het kader liep.

Maar nu zijn deze 2 tekst tabelletjes wel mooi verticaal uitgelijnd
Pagina: 1