Toon posts:

[XP] Extreem sloom

Pagina: 1
Acties:
  • 571 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al lang met een extreem slome windows xp, het opstarten duurt wel 15 minuten voordat ik fatsoenlijk kan beginnen, en iets openen kan ook een eeuwigheid duren, heb al met verschillende virus/spyware scans gescant en niets gevonden. Wie kan me helpen???

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Misschien kun je beginnen met informatie geven over je PC en wat je allemaal al geprobeerd hebt? Alleen helderzienden kunnen nu zien wat je voor PC hebt, wat voor software je draait, wat voor instellingen, welke antivirusprogramma's etc.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
De zoekfunctie hier op tweakers... Hier zijn al hele verhalen over geschreven, eerst wat meer eigen inzet graag.

Verwijderd

Topicstarter
heb maar een kleine harde schijf van 18.64 GB en nog 13.54 GB over, ik gebruik norton 2008 internet security (spyware en virusscan in 1) verder ben ik niet zo handig met computers dus wat moet ik meer zeggen?

heb gewoon standaard schijfdefragmantatie, schijfopruiming geprobeerd en een register clean met een programma.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2008 14:41 ]

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Je zou kunnen beginnen met een DXDIAG te geven zodat wij wat meer weten over jouw computer, heb je trouwens ook de nieuwste updates voor je OS geinstalleerd en de nieuwste drivers van je hardware geinstalleerd?

DXDIAG plaatsen:
Start > Run > DXDIAG > Save all Info > Text bestand openen en alles kopiëren, en hier plaatsen.

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-01 17:21
gewoon de specificaties, als ik zo lees over je hardeschij heb je xp op een pentium 3 ofzo.
hoeveel geheugen, hoe snel is je processor

• rdfeij
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 14:39:
heb maar een kleine harde schijf van 18.64 GB en nog 13.54 GB over, ik gebruik norton 2008 internet security (spyware en virusscan in 1) verder ben ik niet zo handig met computers dus wat moet ik meer zeggen?
Ik wil niet gelijk een flame starten over Norton, maar begin maar eens om dat weg te gooien van je pc. (die ik aan je hdd grootte niet zo heel erg modern schat). Dat zal al een hele hoop schelen omdat Norton nu niet echt de meest goede software is voor oudere pc's. Het vreet capaciteit van je processor/geheugen.

Er zijn voor Antivirus genoeg gratis net zo goede alternatieven. (Avast! , AVG)
Ook spyware kun je heel simpel voorkomen door op te letten wat je opent op Internet.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

heb gewoon standaard schijfdefragmantatie, schijfopruiming geprobeerd en een register clean met een programma.
Processor+snelheid, hoeveelheid RAM, videokaart, welke andere programma's, al op nieuw geinstalleerd? Norton is trouwens berucht voor de vertraging die het oplevert.

Maar het is de vraag of je hier op de juiste plaats bent, dit forum is toch vooral voor mensen met veel computerkennis en -ervaring. Misschien is het verstandiger om op Beginnersweb of ComputerIdee te gaan kijken, daar hebben ze meer geduld met beginners :)

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 13-01-2008 14:45 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor het lange txtje

------------------
System Information
------------------
Time of this report: 1/13/2008, 14:43:05
Machine name: GEBRUIKE-4B47CF
Operating System: Windows XP Professional (5.1, Build 2600) Service Pack 2 (2600.xpsp_sp2_gdr.070227-2254)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: Compaq
System Model: Evo D510 SFF
BIOS: 686O2 v2.14
Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 1.80GHz
Memory: 248MB RAM
Page File: 389MB used, 216MB available

Display Devices
---------------
Card name: Intel(R) 82845G/GL/GE/PE/GV Graphics Controller
Manufacturer: Intel Corporation
Chip type: Intel(R) 82845G Graphics Controller
DAC type: Internal
Device Key: Enum\PCI\VEN_8086&DEV_2562&SUBSYS_00B90E11&REV_01
Display Memory: 64.0 MB
Current Mode: 1024 x 768 (32 bit) (75Hz)

Sound Devices
-------------
Description: SoundMAX Digital Audio
Default Sound Playback: Yes
Default Voice Playback: Yes
Hardware ID: PCI\VEN_8086&DEV_24C5&SUBSYS_00AD0E11&REV_01
Manufacturer ID: 1
Product ID: 100

Verkort weergeven mag ook

[ Voor 196% gewijzigd door alt-92 op 17-02-2008 13:44 ]

Verwijderd

wat voor processor heb je? wat voor geheugen? en hoeveel?
daarnaast is het eventueel van belang te weten welk moederbord je hebt, welke voeding, hoe koel je systeem is.
wat voor windows xp draai?
sinds wanneer is dit probleem? altijd al? sinds een nieuwe install? sinds een programma dat er op is geinstalleerd?

*edit Net te laat*

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2008 14:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
mn cpu hangt ook maar tegen de 5%

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:35
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 14:44:
Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 1.80GHz
Memory: 248MB RAM
Dat is wel erg weinig geheugen voor Windows XP.
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 14:44:
Ja, met weinig geheugen gaat ie swappen en met een trage, kleine harde schijf wordt het traag als stroop. 8)7
ik gebruik norton 2008 internet security
Slechte keus als je kijkt naar je hardware.
Maar idd, zoals hieronder al aangegeven: geheugen upgrade, als je dat goedkoop op de kop kan tikken of helemaal geen geld meer uitgeven aan dit oude bakkie.

[ Voor 26% gewijzigd door gertvdijk op 13-01-2008 14:54 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het is niet de bedoeling om zulke lappen copy-paste tekst te posten, haal er zelf even de belangrijke dingen uit.

Maar goed, het is een P4 1.8 GHz met maar 256 Mb geheugen, en een onboard videokaart die 64 Mb ruimte inneemt. Dat betekent gewoon dat je systeem veel te weinig geheugen heeft, zeker als je er Norton IS 2008 opzet. Geheugenuitbreiding, of downgraden naar Windows 2000.

Maar om eerlijk te zijn: elke cent die je aan deze PC besteed is er eentje teveel ;) . Goed genoeg voor tikarbeid en simpel internetten, maar verder niets.

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 13-01-2008 14:50 ]

• Fox
  • Niet online

Fox

gambieter schreef op zondag 13 januari 2008 @ 14:49:
Het is niet de bedoeling om zulke lappen copy-paste tekst te posten, haal er zelf even de belangrijke dingen uit.

Maar goed, het is een P4 1.8 GHz met maar 256 Mb geheugen, en een onboard videokaart die 64 Mb ruimte inneemt. Dat betekent gewoon dat je systeem veel te weinig geheugen heeft, zeker als je er Norton IS 2008 opzet. Geheugenuitbreiding, of downgraden naar Windows 2000.

Maar om eerlijk te zijn: elke cent die je aan deze PC besteed is er eentje teveel ;) . Goed genoeg voor tikarbeid en simpel internetten, maar verder niets.
Ik kan de TS ook aanraden om Norton te un-installeren. Als je goed oplettend kijk wat je opent en wat je download kan er weinig gebeuren, en vooral voor een oudere PC heeft het weinig meerwaarde.
Dit, en je hoeveelheid aan geheugen is waarschijnlijk je probleem, het is verstandig om je pagefile te vergroten en applicaties die je niet gebruikt af te sluiten. Norton is volgens mij ook een beetje te zwaar voor je PC.

Verwijderd

Topicstarter
En hoe doe je dat downgraden?

Verwijderd

Topicstarter
SniperFox schreef op zondag 13 januari 2008 @ 14:55:
[...]

Ik kan de TS ook aanraden om Norton te un-installeren. Als je goed oplettend kijk wat je opent en wat je download kan er weinig gebeuren, en vooral voor een oudere PC heeft het weinig meerwaarde.

[...]

Dit, en je hoeveelheid aan geheugen is waarschijnlijk je probleem, het is verstandig om je pagefile te vergroten en applicaties die je niet gebruikt af te sluiten. Norton is volgens mij ook een beetje te zwaar voor je PC.
Hoe vergroot je pagefile? Sorry voor al dat gevraag :P

• Fox
  • Niet online

Fox

Hiervoor zal je een licentie van een andere ( oudere ) versie van windows of een ander OS zoals linux moeten kopen ( voor linux downloaden ) en deze installeren. Met downgraden wordt meer bedoelt een ouder of minder zwaar OS op je computer installeren.

Je moet hierbij de CD / DVD die je heb in de CD / DVD speler doen en dan bij je BIOS instellen dat de hij bij de boot sequence eerst van de CD / DVD moet booten. Hiermee kan je de installatie verder volgen.
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 14:57:
[...]

Klik.

[ Voor 17% gewijzigd door Fox op 13-01-2008 14:59 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 14:57:
[...]
Sorry, maar het is echt tijd dat je zelf wat gaat zoeken en proberen. Want dit is niet de bedoeling, eigen inzet svp :)
Windows 2000 CD regelen, en Windows opnieuw installeren. Maar je kan ook XP opnieuw installeren, en niet meer juggernauts als Norton installeren. Maar begin ook eens met nadenken over wat je met je PC wilt doen, en wat het minimum aan programma's is dat je nodig hebt. Je hebt een zeer oude PC, en die moet je niet volstoppen met recente programma's.

En begin eens met het lezen van de FAQs op dit forum, daar staat heel veel informatie in. Direct dingen hier vragen, daar leer je niets van :) .

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 13-01-2008 15:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb ergens gelezen pagefile je virtueel geheugen vergroten, heb daar ook gelezen dat je minimum en maximum gelijk moet zetten? maar dat is niet zo'n goed idee?

• Fox
  • Niet online

Fox

Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 15:04:
Heb ergens gelezen pagefile je virtueel geheugen vergroten, heb daar ook gelezen dat je minimum en maximum gelijk moet zetten? maar dat is niet zo'n goed idee?
Dat kan gewoon, zolang er genoeg ruimte op je hard-disk is dan is dit aan te raden. Zo hoeft de pagefile niet on-the-fly aangepast te worden door je OS wat stabieler / sneller werkt. Ik jouw geval zou ik minstens 512MB aan pagefile nemen, 1024MB is aan te raden maar dit vergt wel wat van je hard-disk.

Verwijderd

Topicstarter
SniperFox schreef op zondag 13 januari 2008 @ 15:08:
[...]

Dat kan gewoon, zolang er genoeg ruimte op je hard-disk is dan is dit aan te raden. Zo hoeft de pagefile niet on-the-fly aangepast te worden door je OS wat stabieler / sneller werkt. Ik jouw geval zou ik minstens 512MB aan pagefile nemen, 1024MB is aan te raden maar dit vergt wel wat van je hard-disk.
ik kan het doen kan het altijd terug instellen ja :) maar van die hard disk dat boeit ook niet, wat er nu op zit is zo en de rest voorral internet MMORPGS

ps: wat is het maxium aan te raden ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2008 15:15 ]

• Fox
  • Niet online

Fox

Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 15:14:
[...]

ik kan het doen kan het altijd terug instellen ja :) maar van die hard disk dat boeit ook niet, wat er nu op zit is zo en de rest voorral internet MMORPGS

ps: wat is het maxium aan te raden ?
Ik heb zelf 4096MB aan max en min pagefile, voor jouw PC is zo'n 1024MB aan min en max page file optimaal. Let wel op dat je na het veranderen van je pagefile je computer moet herstarten voordat er pas verandering in komt. Ik kan je ook sterk aanraden om norton te un-installeren omdat dit een hoop performence scheelt op een wat oudere PC. Hiervoor in de plaats extra oplettend met bestanden omgaan of een gratis lichtgewicht anti-virus programma downloaden.

Verwijderd

Topicstarter
Het is nu opgelost, zoals ik al die aanradingen voor mijn pagefile zie zat ik wel enorm krap. Ook heb ik een programmatje, pagedefrag, die kun je tijdens het opstarten laten draaien om dingen te laten defragmanteren wat de normale niet doet. Na deze 2 start mijn computer geweldig snel op en dingen doen gaat ook opeens sneller

• gertvdijk
Ondanks Norton zijn er vast nog veel meer programmaatjes die geheugen gebruiken, want 248+389=637 MB (!).

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• rdfeij
gertvdijk schreef op zondag 13 januari 2008 @ 15:46:
Ondanks Norton zijn er vast nog veel meer programmaatjes die geheugen gebruiken, want 248+389=637 MB (!).
Uh ja:
standaard windows opstarten: 100-140 mb vrijwel kaal
Skype 35mb
MSN (Live) 26MB
Internet Explorer 7 +/- 100Mb (met 3 tabs open)

tikt hard door, vooral als je niet zoveel geheugen hebt

• gertvdijk
rdfeij schreef op zondag 13 januari 2008 @ 23:29:
Skype 35mb
MSN (Live) 26MB
Internet Explorer 7 +/- 100Mb (met 3 tabs open)

tikt hard door, vooral als je niet zoveel geheugen hebt
Je geeft zelf dus al aan wat je niet moet gebruiken. ;)
Hier met Ubuntu Linux en vergelijkbare programma's en Compiz (Vista-achtige effenten) open kom ik op 350-400 MB geheugengebruik...

Pagina: 1