Toon posts:

Optische verbinding tussen HiFi en Mediacenter

Pagina: 1
Acties:
  • 331 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een mediacenter waar ik al mijn cd's op ripte in MP3 formaat.
Het ding werkt perfect, alleen, de kwaliteit van het geluid bevalt me niet echt.
Nu is het MC via het onboard soundkanaal met de versterker verbonden.
Ik kreeg via via de raad om een geluidskaart te installeren en er een te kiezen met een optische uitgang (mijn hifi heeft een optische ingang wat de kwaliteit erg ten goede zou komen, zegt men)
Ik kreeg het advies een: SB X-FI Extreme Music - kaart te kopen.
Nu is het me niet duidelijk OF deze kaart wel een optische uitgang heeft en of de kwaliteit inderdaad spectaculair zal verbeteren.
Vandaar deze mail.
Ik wandelde hier op het forum al wat rond maar de uitleg is telkens wel ERG technisch en dat is nu niet echt aan mij besteed.
Dus:
Wat denken jullie van deze kaart?
Wat kan ik verwachten qua kwaliteitstoename?
Van harte bedankt voor de hulp
Jean-Paul

Verwijderd

ik zeg doen.

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-02 13:51
Als je pci express hebt, zou deze kunnen : http://uk.europe.creative...ategory=208&product=16770

http://blog.bjornhouben.com

• deugtniet
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06-2023
Ik heb ook een optische verbinding tussen mijn pc en mijn hifi set.

Ik moet zeggen ik ben erg tevreden met de geluidskwaliteit.
Maar wat ik niet zou doen is een dure geluidskaart kopen om hem daarna op de S/Pdif uitgang te zetten. Dit omdat de S/Pdif gewoon het signaal is, en niet een intrepetatie van het signaal door de geluidskaart(waarvoor je een dure geluidskaart zou kopen, om het signaal beter te maken). Het signaal wordt pas in de Hifi-set omgezet naar geluid (de kwaliteit van het geluid ligt dan niet aan de geluidskaart, maar aan de Hifi-set).
Daarom is het verstandiger om (als je een S/Pdif verbinding neemt) een goedkope geluidskaart te kopen met een S/Pdif uitgang.

Verwijderd

Topicstarter
wat is een S/Pdif verbinding???
Klopt het dat de kaart die mij aangeraden werd, geen optische uitgang heeft?
Hoe weet ik of in een PCI express heb?

Sorry voor de domme vragen
JP

• swiffer
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11-2025
S/Pdif is een optische verbinding ook wel toslink genoemd en die heb je nodig

ziet er zo uit
http://www.allekabels.nl/.../1520/Optische-Kabel.html

en je kunt bijvoorbeeld onderstaande geluidskaart kopen (heb ik ook voor mijn HCPC)
pricewatch: Club3D Theatron Agrippa DTS

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-01 17:07

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Voordat je gaat investeren in hardware (die kaart die je noemde heeft voorzover ik kan zien geen optische uitgang) zou ik eerst controleren of het niet ligt aan de kwaliteit van de mp3tjes. Als die van hele lage kwaliteit (bijv lage bitrate) zijn dan gaat een optische uitgang je niks verder helpen: dan blijft het bagger.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

• deugtniet
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06-2023
geen probleem.

wiki
S/Pdif is een digitaal overdrachtsprocotol voor geluid. S/Pdif kan zowel optisch als via koper worden gebruikt.

Het is gewoon de optische verbinding tussen de pc en de hifi-set.
Het voordeel van een optische verbinding is vooral de naam, maar er zijn ook gevallen bekend waar mensen hun hifi-set opgeblazen hebben door de piekstroom die de koperen variant over kan brengen tijdens het aan- en uitschakelen van de pc.

Ik gebruik zelf mijn on-board verbinding, maar als je dat niet op je moederbord hebt, dan kan
Zelfs het goedkoopste geluidskaartje met S/Pdif is verbinding.

bijvoorbeeld dit kaartje

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-02 16:27
Een andere optie: de Zalman ZM-RSSC, een usb-geluidskaart met optische uitgang.

Heb hem zelf gebruikt om van een oude laptop van 20 euro een mp3-jukebox te maken. Klonk perfect, nog iets goedkoper: pricewatch

Edit: ok, niet goedkoper dan de post hierboven :)

[ Voor 6% gewijzigd door DJ Henk op 13-01-2008 12:25 ]

Pagina: 1