Toon posts:

Proliant DL380 (G1) OpenSuSE 10.2, SCSI tape drive

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Probleempje: ik heb hier een Compaq Proliant DL380 staan (G1 neem ik aan, met dual PIII-1ghz) uitgerust met een Smart Array 2P controller (integrated met een ROC dochterbordje). Op de eerste SCSI poort zit een array met disks (via de hotplug bay) en op de tweede SCSI poort zit een Seagate 20/40 DAT streamer. De laatste heb ik er net ingeschroefd..

So far so good..bij het opstarten herkent het bios netjes de tape drive en het array en de geinstalleerde opensuse start netjes op. Echter de tapedrive is nergens te bekennen! Er is geen st* device aanwezig in /dev, hwinfo --tape of hwinfo --scsi geeft geen enkele aanwijzing voor zijn aanwezigheid. Ook in /proc/scsi/scsi is niets te vinden en /proc/drivers/cpqarray/ bevat ida (het array) en verder niks.

De kernel log geeft alleen het laden (versieinfo etc.) van de st-module weer, verder ook niets over het detecteren van de drive. Veel googlen en zoeken op GoT heeft ook niets opgeleverd, behalve enkele vage ongedateerde bronnen die vermelden dat de cpqarray driver geen ondersteuning voor tape zou bieden. Ofwel, je kunt het ROC dochterbordje verwijderen, en de Symbios SCSI controller gebruiken zonder RAID functionaliteit met de sc5xxx drivers. Maar met een doorontwikkelde driver als cpqarray kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat dit het geval zou zijn...

Maar misschien is er hier iemand die hier ervaring mee heeft, en mogelijk kan bevestigen dat tape icm cpqarray niet werkt. Als dat het geval is zit er niets anders op dan een extra controller plaatsen denk ik.

Alvast bedankt!

p.s. Bij het opstarten van de server na het installeren van de streamer was het array inconsistent, de controller heeft dit gecorrigeerd. Wel vreemd...

Verwijderd

Topicstarter
Voor de volgende die dit probleem ooit nog mag tegenkomen.. Het bleek dus echt aan de controller te liggen, het was een geintegreerde controller (gewoon SCSI) die array functionaliteit heeft gekregen door het plaatsen van een cache-chip (dochterbordje). Dit is onder linux aangestuurd door de cpqarray driver, de controller zelf door de sym58xxx driver (die niet geladen is wanneer cpqarray actief is). Wanneer je het dochterbordje verwijderd en linux boot, dan blijkt de sym53xxx driver de controller te besturen.

Conclusie: tape support is niet mogelijk op dezelfde controller als de array wanneer gebruik gemaakt wordt van de cpqarray driver.
Ik weet niet hoe het onder windows zit, daar zal het waarschijnlijk wel werken..

Mijn probleem was in ieder geval opgelost door het plaatsen van een PCI smart array controller, en daarop het array. De tape kon dan gewoon op de symbios controller zonder cache-chip.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 12:42

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik meen dat enkel de Smart Array 5[xx(x)] serie en hoger (mss ook de 4 al) support hebben voor tape-devices op de 'raid-bus', dit zijn controllers die niet de cpqarray, maar de cciss driver gebruiken, met een extra kernel-module voor die driver kun je deze support aanzetten. Zo is er voor het DL380 G2 Broertje (2U, zwart, 6x hotplug) de mogelijkheid om de 6e hotplug bay met een hotplug AIT drive te vullen op ofwel de on-board 5i controller, ofwel een 53x(x) insteekkaart.