Mening over linux distro's (bsd?)

Pagina: 1
Acties:

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:19
Welke linux distro vind jij de beste om te gebruiken voor een server, met als doeleinde.
FTP WWW FIREWALL+GATEWAY.

• dennis_LU
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-08 09:34
Op donderdag 15 februari 2001 11:49 schreef anc het volgende:
Welke linux distro vind jij de beste om te gebruiken voor een server, met als doeleinde.
FTP WWW FIREWALL+GATEWAY.
Ik denk dat dat erg persoonlijk is...
Heb zelf Redhat draaien.
Doet het goed.

• Twilight
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 09:09
Ik draai SuSE (nog) 7.0.
Draait erg lekker. :9

www.nanon.nl

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Ligt idd helemaal aan jezelf...

ik heb eerst altijd met suse gewerkt en moet nou voor iemand een webservre bouwen met redhat..
Eerste uren zijn als je overstapt te doen, maar je moet wel ff zoeken..
Daarna heeft de ene distro voordelen boven de andere en andersom...

Al heb ik bij red hat nog steeds niet gevonden hoe ik rpm's kan instaleren/deinstaleren :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• dennis_LU
Op donderdag 15 februari 2001 11:54 schreef Twilight het volgende:
Ik draai SuSE (nog) 7.0.
Draait erg lekker. :9
Ja, die ken ik ook.

Maargoed.. Ik blijf erbij dat het een persoonlijke mening is.. De een vind dit makkelijk de ander dat. De een houd van configtools en de ander van configfiles.

:)

• dennis_LU
Op donderdag 15 februari 2001 11:55 schreef Roel het volgende:
Al heb ik bij red hat nog steeds niet gevonden hoe ik rpm's kan instaleren/deinstaleren :)
rpm -ivh rpmnaam.rpm <- installeren
rpm -e rpmnaam.rpm <- verwijderen
rpm -qa <- laat alle geinstalleerde rpms zien

Suc6 :)

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:19
Persoonlijke mening zeggen jullie allemaal. Maar er zal toch wel 1 distro zijn waarbij de meeste mensen zeggen van "ja die is zoals ik van meerdere mensen heb gehoort 1 van de secureste(, maar misschien niet makkelijk te configgen)"

Ik vind persoonlijk Suse erg relax werken voor gewoon werkstation gebruik. RedHat iets minder maar is mee te werken en Debian voor server.

Verwijderd

Hmm voor firewalling etc. gebruik ik zelf debian omdat je bij de installatie precies kunt vertellen wat je wel en niet geinstalleerd wil hebben. Bij mandrake oid zit ik al snel op een paar 100 meg bij een installatie bij debian toch een stuk minder. De super automatische configuratie tools van redhat missen dan wel bij debian maar ik vind et wel fijn om zelf "in control" te zijn ipv 1 of ander tooltje...

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-07 20:20
Voor gemak is een van de bekendere Linux distributies geschikt, zoals RedHat en SuSe. Die zijn out-of-the-box meteen geconfigureerd als WWW en FTP server en hebben vaak tooltjes om de rest in te stellen. Ik las zelfs pas dat RedHat 7.1 die binnenkort uitkomt een standaard install optie heeft om een machine als Firewall/Gateway te configureren.

Het ligt er eigenlijk aan wat je ermee wil doen. Als het voor thuis is en je niet veel problemen verwacht of als je er geen hele cruciale dingen mee doet (zoals een website voor je bedrijf die perse dag en nacht up moet zijn) dan is Linux de beste optie.

Je kunt ook voor een niet-Linux oplossing kiezen in de vorm van BSD (zoals je in het topic al aangeeft.) Die zijn over het algemeen wat robuuster maar ingewikkelder te installeren en maintainen. Ze hebben daarnaast ook nog wat minder support - althans de support is lastiger te vinden. OpenBSD is ideaal voor gateway en firewall en ook FTP en WWW doet'ie zonder moeite. Het zwaartepunt ligt dan op beveiliging - gevolg is dat je wel alles met de hand moet configureren want default staat er niets aan of open. FreeBSD is de meest actuele en progressieve van de BSDs en daarom een populaire keus: BSD-robuustheid en hardware support en features die niet zo ver achterliggen op die van Linux. Maar nogmaals: kies alleen voor een BSD als je daar een goeie reden voor hebt, anders is het de extra tijd die je kwijt bent aan configuratie niet waard (of je moet het gewoon leuk vinden, dan is BSD ook een goeie mogelijkheid omdat het een afstammeling is van het oorspronkelijke Unix, geen Unix-like OS zoals Linux.)

• Roel
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Op donderdag 15 februari 2001 11:58 schreef dennis_LU het volgende:
[..]
rpm -ivh rpmnaam.rpm <- installeren
rpm -e rpmnaam.rpm <- verwijderen
rpm -qa <- laat alle geinstalleerde rpms zien

Suc6 :)
D'r is dus gewoon geen grafisch tooltje (net als yast onder suse) omdat te doen ?!?

Sjeez, redhat sucks :)
Vind de interactive startup wel heel erg makkelijk, als je een keer iets verkeerds in je bootfiles zet kun je die overslaan...

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Verwijderd

Persoonlijk zou ik Open/FreeBSD gebruiken (doe ik ook :) )

T'is niet echt moeilijk te configgen als je gewent bent om in config files te hacken... Als je allerlei (al dan niet grafische :r) tooltjes gewend bent, is het een fluitje van een cent.

Een verschil met *linux en *bsd is dat bsd met /etc/rc en /etc/rc.conf werkt. Er is dus geen /etc/init.d/eenmogelijkesdaemon {start|stop|...}.

Voor de rest, tsja, bsd is nog steeds unix en de werend is gemaakt op unix ;)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Slackware is van de linux distro's nog degene die het meest tegen BSD aanhangt!
Probeer hier anders eerst een tijdje mee en ga later over op BSD.

Btw; ik vind Slackware roeleren (Ook maybe omdat ik debian nog niet geprobeerd heb)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
om als gateway in te zetten waarbij je tevens ftp en www e.d. kunt gebruiken kun je de e-smith server and gateway software het best nemen. super makkelijk. zie www.e-smith.com

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:23

Petuhr

FreeBSD

Slackware...

Heb er zelf een WWW, FTP, FIREWALL onder draaien, en dat draait perfect...

Grtz

• dennis_LU
Op donderdag 15 februari 2001 16:44 schreef Roel het volgende:

[..]

D'r is dus gewoon geen grafisch tooltje (net als yast onder suse) omdat te doen ?!?

Sjeez, redhat sucks :)
Vind de interactive startup wel heel erg makkelijk, als je een keer iets verkeerds in je bootfiles zet kun je die overslaan...
Jawel..
maar ik weet niet welke theme je gebruikt gnome of kde of..... bij gnome is het iets van gorpm ofzoiets...

• Oblii
  • Niet online

Oblii

Nou, Debian is volgens vele de meest veilige, ik kan er niet over meepraten als expert, maar kennis van mij is programmeur en zo via via ben ik bij debian gekomen, alles is perfect te installeren en configureren, en je hebt geen last van programma's die zomaar geinstalleerd worden zoals bij redhat.

But I don't care, I'm in a hurry going nowhere

Verwijderd

OpenBSD is veiliger dan Debian...

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
BSD != Linux damnit :(

Verwijderd

Op vrijdag 16 februari 2001 22:47 schreef Bigs het volgende:
BSD != Linux damnit :(
Ik gaf slechts mijn mening mbt de topic. Trouwens, BSD is geen linux, maar een unix OS.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

OpenBSD zal best veiliger zijn dan Debian gezien de policy die ze hebben, maar ik moet veel te veel opgeven om dat te gaan draaien ipv Debian. Het zal allemaal best werkend te krijgen zijn, maar dat gaat weer een hoooop tijd kosten, waarna ik sowieso de package manager (met de vele voordelen die dat met zich meebrengt) ga missen. Plus het feit dat ik de de dirstructuur die Debian gebruikt veel fijner vind. Tja, en nog meer persoonlijke motieven.
Enne... zo gek veel verschil qua security zal er nou ook weer niet in zitten, lang niet elke ranzige regel code die door het OpenBSD team (overigens volledig terecht) opgelapt wordt, levert een buffer overflow of wat voor hole dan ook op.
Als we ons beperken tot de Linuxdistro's, denk ik dat Debian de veiligste is. Zo niet, dan waarschijnlijk Slackware.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1