Toon posts:

externe harde schijf delen met laptop en desktop.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.960 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

heb al diverse vorige forums hier door gelezen maar is toch allemaal net wat anders.

Wie kan me helpen, Zou graag op mijn laptop de bestanden en documenten lezen van mijn externe harde schijf.
deze externe harde schijf is verbonden aan mijn desktop pc.

zowel laptop als pc zitten op het internet dmv een router.
heb op de laptop het eerder genoemde ping proces eens gedaan en de laptop maakt dus verbinding binnen 1 milliseconden.

op de desktop staat windows xp (sp2)
op de laptop staat windows vista (waar ik overigens helemaal nieuw mee ben.
overigens een nieuwe laptop dus werkt gewoon allemaal goed.

vanaf de desktop ga ik naar deze computer, doe al met rechtermuisknop delen, en heb op beide pc's even de firewall uitgezet.

ik zie helemaal niets gebeuren op mijn laptop.
wie helpt me????
sorry voor het wat lange verhaal maar wil gewoon duidelijk zijn jullie stoppen er ook tijd in.
vr.bedankt.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12 23:32
Dit is wel erg basic hoor.

Hebben ze hier zelfs een faq over gemaakt.
En zelf in windows zelf wordt het in de help uitgelegd.
Daarnaast is het al gokje 5000 keer op GoT besproken.

Dat zou je toch moeten kunnen vinden.

En geef anders even aan wat je precies geprobeerd hebt, en waar je vast liep.

Abort, Retry, Quake ???

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Kan je elkaar pingen (de computers)? Dat is me niet helemaal duidelijk.
Zitten jullie beide in dezelfde werkgroep? Rechtermuis deze computer>eigenschappen
>tabblad computernaam

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je naar de andere pc gaat dmv \\computernaam krijg je dan wel toegang tot de andere pc? En zit je ook in dezelfde werkgroep (wil nog wel eens wat uitmaken).

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
Zorg er eerst voor dat je externe schijf gedeeld staat. Maak dan verbinding met je werkstation via de netwerkverbindingen, eventueel zoeken naar je werkstation.

In principe zul je dan je gedeelde schijf bij je werkstation zullen zien staan en dan kun je 'm een drive letter toekennen voor gebruik op je laptop

j ekunt ook "net use <beschikbare letter>: \\<naam werkstation> of ip adres\share naam gedeelde externe schijf doen"

Dus bijvoorbeeld net use K: \\roma\externeschijf"

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

@ aZul2001: Hoewel ik het wel met je eens ben, en dit een erg basic vraag is, zou een linkje naar de door jou genoemde FAQ niet misstaan imo ;)

Zoals temp00 al zei, probeer de computers eens te pingen. Mocht je daar niet bekend mee zijn, kan je er even naar googlen.
Binnen zo'n 5 seconden opgegraven voor je.

Verder even controleren of ze inderdaad in dezelfde werkgroep zitten, en dan kan je kijken of je ze aan kan roepen door middel van de netwerknaam.

Overigens heb ik deze: [NT] troubleshooter FAQ nog gevonden voor je. Of het degene is die aZul2001 bedoelt, weet ik niet, maar loop hem in ieder geval maar even helemaal door :)

Verwijderd

Topicstarter
allereerst allemaal hartelijk dank voor de snelle en duidelijke reacties,

nou dat pingen had ik dus inderdaad gedaan en was ok, maakte verbinding met elkaar in 1 miliseconde.
heb inmiddels ook beide werkgroep namen hetzelfde gemaakt (had ik dus niet)
en kan op mijn desktop pc inmiddels ook de laptop zien. (daar geeft ie alleen de boodschap geen machtiging) maar dat zal wel met wat settings te maken hebben. maar kan dus op de laptop de schijf niet vinden die ik gedeeld had gemaakt.
ga nu even de faqs lezen sorry die had ik nog niet gevonden. eerlijk is eerlijk.

Verwijderd

Topicstarter
de submask zijn dus hetzelfde maar kan dus niet pingen vanaf de desktop naar de laptop? andersom wel.
kan je trouwens ook in vista zoeken naar computers in werkgroepen?
ik lees verder, en puzzel verder.

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

Als het pingen lukt, heb je in principe verbinding. Dat je desktop nu ook zichtbaar is op je laptop is heel mooi natuurlijk. Probeer op je desktop anders eens de netwerknaam van je laptop in te tikken met twee backslashes ervoor.

Dat je 'niet gemachtigd' bent, heeft trouwens te maken met de instellingen en gebruikersaccounts die je op beide systemen hebt. Inloggen met een account dat op beide systemen hetzelfde is (zowel qua login naam als wachtwoord) zou moeten lukken, maar daar kan ik je helaas niet meer over vertellen ;)
* Duroth heeft tegenwoordig nog maar 1 systeem in huis staan, en heeft dus geen netwerk meer

Verwijderd

Topicstarter
waar kan ik in vista dan zoeken naar een computer in werkgroepen?
Pagina: 1