[VISTA] Booterror na instaleren linux.

Pagina: 1
Acties:

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-02 15:28
Beste mensen,

Ik heb op een externe HD Ubuntu geinstalleerd, alles werkte goed en wel todat ik mijn pc wilde booten met linux. Toen kreeg ik een error. Hierna heb ik de schijf uitgeschakeld en de pc gereboot om weer in vista te komen. Maar nu krijg ik dus een melding met:

GRUB
Error 21

Nu heb ik via de herstelfunctie van Vista al geprobeert maar dit helpt niks, ik heb Fdisk al in het comand prompt van de vista dvd geprobeert maar dan krijg ik te zien dat hij dit commando niet herkent.

Ik heb al even zitten zoeken maar kan niks vinden. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen, en welke commands ik evt. in het command prompt moet ingeven? Of is mijn vista instalatie helemaal verloren. En als ik het gemaakt krijg, hoe kan ik dit in de toekomst vermijden? Want ik heb Ubuntu op een andere hd als vista geinstaleert.

Alvast bedankt,

Martijn

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:16

Cyphax

Moderator LNX
21 : Selected disk does not exist. This error is returned if the device part of a device- or full file name refers to a disk or BIOS device that is not present or not recognized by the BIOS in the system.
Op deze pagina staan een aantal stappen die je kan proberen om het te verhelpen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• VulcanRaven
misschien domme vraag, maar hoe kom ik in de CMOS Setup?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Op delete drukken waarschijnlijk, als je je PC reset of aanzet. Let goed op het scherm, er staat meestal wel iets bij van "Press DEL to enter setup". Kan ook een andere toets zijn, F2 of F10, maar dat zou je even moeten proberen.

• VulcanRaven
Ah ja heb het gevonden in het bios en het aangepast, maar helaas nog steeds dezelfde error:
GRUB Loading stage1.5

Grub loading, please wait...
Error 21

:(

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Maar je hebt die externe HD dus niet aangekoppeld als je PC aanzet? Wat als je je PC nou aanzet met die schijf erin? En dan in die BIOS instellen dat ie mag booten van USB?

Je hebt nu denk ik op die externe HD GRUB geinstalleerd en dan gaat het dus mis omdat die externe HD eraf is. Kijk hier eens, iemand met zo te zien hetzelfde probleem en er staan ook wat suggesties bij :)

Als dat ook nog niet lukt, zoek dan even met Google, je bent niet de eerste die dit tegenkomt en er is altijd wel een oplossing. :)
http://www.google.nl/sear...d+drive&btnG=Zoeken&meta=

[ Voor 17% gewijzigd door Cyphax op 13-01-2008 00:30 ]

Verwijderd

Geen idee of Vista een repair functie heeft tijdens de installatie, Windows XP had dit wel, vaak kun je met het "fixmbr"

Gezien je wel een GRUB error krijgt denk ik dat je Bootrecord op je "vaste" hdd overschreven is.

Na het fixmbr commando kun je denk ik wel gewoon Windows weer booten...

( ik zie nu dat Vista wel een repai optie heeft echter het dos commando is hierbij : bootrec /fixmbr )
Pagina: 1