Last van artefacts

Pagina: 1
Acties:
  • 745 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-05 10:40

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik heb al verschillende topics op GoT gelezen, maar nog nergens een oplossing gevonden. Daarom toch maar een post.

Sinds twee weken heb ik last van 'artefacts' in beeld. Niet alleen in spellen, maar ook in windows.
Hieronder een aantal plaatjes:

Windows login scherm
Afbeeldingslocatie: http://www.baaten.com/artefacts/artefacts%20windows%20login.jpg

C&C Tiberium Wars main menu
Afbeeldingslocatie: http://www.baaten.com/artefacts/artefacts%20cctw.jpg

COD4 main menu
Afbeeldingslocatie: http://www.baaten.com/artefacts/artefacts%20cod4.jpg

Dan eerst mijn (relevante) specs/info:
Mobo: MSI K8N Neo2 Platinum
Proc: AMD Athlon64 3200+ (niet overgeklokt, idle temp rond 33 graden)
Video: (AGP) ATI X850XT van Sapphire (niet overgeklokt; idle temp rond 48 graden)
Drivers: DirectX 9.0c, Catalyst 7.12
PC is geaard

Verder nog een aantal bevindingen:
Ik heb hier pas zo'n twee weken last van. Daarvoor flink wat uren COD4 gespeeld en helemaal nergens last van gehad. Ook raar dat ik niet altijd last heb van artefacts; zo heeft het windows login scherm wel artefacts, maar als ik eenmaal ingelogd ben zijn ze weg en kan ik uren surfen/mailen zonder last te hebben (heel soms verschijnen ze in het startmenu, maar met een mouse-over verdwijnen ze dan ook vaak weer).

De DirectDraw en Direct3D testen van dxdiag vertonen geen problemen. Ik draaide op catalyse 7.11, en heb vandaag geupdate naar 7.12 in de hoop dat daarmee het probleem opgelost was, maar (zoals verwacht) was dat niet zo. Wat me verder opvalt is dat de artefacts in de games (c&c, cod4) blauw zijn en ze vaak (altijd) op dezelfde plaatsen terugkomen; bij COD4 alleen die wolken in het intromenu, bij C&C op dezelfde plek in beeld, en bij het windows login scherm altijd links boven.

Ik heb ook geprobeerd de meest recent geinstalleerde software te deinstalleren, omdat te kijken of het daaraan lag:
  • fddshow (geprobeerd om .mkv te bekijken (1080p HD content) zonder rare artefacts)
  • nero 8 (ik dacht dat het misschien codecs of iets zouden kunnen zijn van de nero dvdspeler)
  • windvd 8
Allemaal verwijderd, maar zonder resultaat.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de videokaart kapot is, want deze draait al zo'n 2 jaar zonder problemen en aan de pc is niet meer gerommeld. Een kapotte videokaart zou artefact in het windows startmenu ook niet laten verdwijnen bij een mouse-over lijkt mij.

Ondanks dat ik voor mijn gevoel een heleboel mogelijkheden heb uitgeschakeld, kom ik er niet achter wat het probleem is. Een reinstall doe ik liever als het echt niet anders kan.

Herkent iemand dit probleem?

[ Voor 0% gewijzigd door Trax_Digitizer op 12-01-2008 22:34 . Reden: blijkbaar werken plaatjes niet met spatie, dan maar %20 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de videokaart kapot is, want deze draait al zo'n 2 jaar zonder problemen en aan de pc is niet meer gerommeld.
Alles kan kapot, dus ook jouw videokaartje. Vervang het ding eens door een andere kaart en kijk of j het probleem dan ook hebt.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Terw_Dan schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 22:34:
[...]

Alles kan kapot, dus ook jouw videokaartje. Vervang het ding eens door een andere kaart en kijk of j het probleem dan ook hebt.
Vaak heb je dan wel overal artifacts en niet alleen in bapaalde omgevingen, ook moet het in CoD4 ingame dan ook zijn, dus het zou mij verwonderen als het aan de videokaart ligt :S. Echter kan ik ook geen andere oorzaak verzinnen...

Misschien kun je ook proberen om een schone XP/Vista installatie te doen of te booten met een Linux/Windows LiveCD/DVD en dan te kijken wat er gebeurt.

Heb je trouwens ook artifacts in de POST of in het bootscherm?

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Tijdens booten (bios + windows boot scherm) zie ik geen artefacts.
Zie dit filmpje wat ik zojuist even heb gemaakt (divx): klik

Je ziet dat de artefacts er zijn. Dan ga ik met de muis erover en dan verdwijnen ze. Dan ga ik weer met de muis naar beneden en zijn ze terug.

Ik zal morgen eens proberen met een bootcd op te starten, maar volgens mij ligt dit niet aan mijn hardware.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:38

Thandor

SilverStreak

Probeer inderdaad eerst even de software matige kant. Test het met een Ubuntu CD'tje; als je daar artifacts krijgt kun je er bijna zeker van zijn dat de kaart defect is. Heb je geen artifacts dan kan de kaart eigenlijk alsnog defect zijn gezien de desktop environment van de Ubuntu desktop na het booten geen gebruik maakt van de grafische mogelijkheden van de kaart.

Om dan verder te testen dien je drivers te installeren en een grafische applicatie te draaien en dan is een verse installatie van Ubuntu / Windows het makkelijkste. Mocht dat geen uitkomst bieden dan blijven er een aantal opties over:
- De kaart is oververhit; maak de koeling eens goed schoon.
- De kaart krijgt niet genoeg sap; de voeding of de VRM (zie volgende punt) op de kaart is de boosdoener.
- De VRM (of de chips zelf) op de kaart is defect waardoor de chips niet goed aangestuurd worden; probeer eens een aantal MHz'en onder te clocken.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de videokaart kapot is, want deze draait al zo'n 2 jaar zonder problemen en aan de pc is niet meer gerommeld. Een kapotte videokaart zou artefact in het windows startmenu ook niet laten verdwijnen bij een mouse-over lijkt mij.
Helaas kan een kaart na een aantal jaren probleemloos draaien toch defect raken. Ook is het mogelijk dat artifacts bij een defecte kaart toch verdwijnen zodra je een mouse-over doet, immers veranderd het beeld op dat moment even.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Ik heb in veilige modus (win xp pro) opgestart en ook met een ubuntu bootcd; geen artefacts te zien. Ik ga toch nog maar eens alles nalopen en flink googleën. Werkt dat niet dan neem ik binnenkort gewoon de gok en dan ga ik opnieuw installeren.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Trax_Digitizer schreef op zondag 13 januari 2008 @ 22:00:
Ik heb in veilige modus (win xp pro) opgestart en ook met een ubuntu bootcd; geen artefacts te zien. Ik ga toch nog maar eens alles nalopen en flink googleën. Werkt dat niet dan neem ik binnenkort gewoon de gok en dan ga ik opnieuw installeren.
Je kunt dan ook een Ghost backupje maken voordat je opnieuw gaat installeren, maar ik denk dat er iets is met de drivers van je videokaart. WinXP Pro in safemode gebruikt namelijk - als ik het goed heb - generic VGA drivers en niet de ATi drivers. Bij Ubuntu liveCD/DVD is dit ook het geval.

Probeer het dus een keer uit en kijk wat de resultaten zijn!

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Zojuist het volgende gedaan:

Huidige bootdisk losgekoppeld en een oude disk voor in de plaats gezet.
Daar een versie windows xp pro met sp2 op geinstalleerd.
Tot zover geen artefacts te herkennen.
Toen 7.12 driver van AMD/ATI erop. Reboot: en opnieuw dezelfde artefacts.

*zucht*

nu weer de juist bootdisk erin, en nog maar even verder zoeken. Kunnen dit nog de drivers zijn?

Met desktop werk (bijvoorbeeld het posten van dit bericht op GoT) zijn er geen artefacts te herkennen.

EDIT:
Oh ja, met gamen heb ik ook last van zwarte lange strepen.

[ Voor 6% gewijzigd door Trax_Digitizer op 14-01-2008 21:08 ]

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 14:23
En een oudere driver proberen? Heb je trouwens al gecontroleerd of je kaart niet erg heet word? omdat je kaart al 2 jaar oud is kan het ook stof zijn in je kaart zelf wat de koeling belemmerd.
Ik heb dit vroeger zelf aan de hand gehad met een 6600GT

Wat gebeurt er als je met atitool checkt?

* PSN=Chef_NL** *

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Trax_Digitizer schreef op maandag 14 januari 2008 @ 21:06:
Zojuist het volgende gedaan:

Huidige bootdisk losgekoppeld en een oude disk voor in de plaats gezet.
Daar een versie windows xp pro met sp2 op geinstalleerd.
Tot zover geen artefacts te herkennen.
Toen 7.12 driver van AMD/ATI erop. Reboot: en opnieuw dezelfde artefacts.

*zucht*

nu weer de juist bootdisk erin, en nog maar even verder zoeken. Kunnen dit nog de drivers zijn?

Met desktop werk (bijvoorbeeld het posten van dit bericht op GoT) zijn er geen artefacts te herkennen.

EDIT:
Oh ja, met gamen heb ik ook last van zwarte lange strepen.
Probeer eens de de 6.6, 6.7 of 6.8 drivers, de nieuwste drivers supporten geen AGP meer dus dat zal niet al te goed gaan werken.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Toen ik de pc open had om de harddisk te wisselen, heb ik meteen alles goed schoon gemaakt. Er zat inderdaad flink wat stof hier en daar. Maar helaas heeft dat niet geholpen.

Ook heb ik met RivaTuner 2.06 de GPU snelheid verlaagd van 520 naar 480 en het Videogeheugen van 540 naar 492. Ook dit hielp niet.

De bovenstaande post van SniperFox was voor mij vernieuwend. Ik wist helemaal niet dat de huidige Catalyst drivers geen AGP ondersteuning hadden. Daarom heb ik de meest recente Omega Drivers geprobeerd, omdat daar een AGP fix in zit. Helaas zonder resultaat. Nog steeds artefacts.

Ik denk dat ik de kaart binnenkort eens meeneem naar mijn broertje om hem daar in zijn pc te testen. Dit om zeker te weten dat het aan de videokaart ligt. Als er hardware stuk is dan kan ik alleen maar hopen dat het de voeding is, omdat deze een stuk goedkoper is dan een nieuwe AGP videokaart van hetzelfde caliber.

EDIT: fast writes uit heeft ook geen effect.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
SniperFox schreef op maandag 14 januari 2008 @ 21:50:
[...]

Probeer eens de de 6.6, 6.7 of 6.8 drivers, de nieuwste drivers supporten geen AGP meer dus dat zal niet al te goed gaan werken.
Hmm.., dat is dan wel heel raar. Ik gebruik 7.12 samen met een Sapphire ATi Radeon X1650 Pro 256MB GDDR3 AGP, werkt prima. Nooit problemen gehad.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
De nieuwere drivers hebben bij mij ook altijd goed gewerkt. Alleen zo'n twee weken terug kreeg ik last van artefacts in games en bij de windows login.
Ook wel opmerkelijk: tijdens de nieuwe windows install nergens last van, tot ik de catalyst drivers installeerde. Toen had ik bij login scherm weer artefacts.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Trax_Digitizer schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 20:42:
De nieuwere drivers hebben bij mij ook altijd goed gewerkt. Alleen zo'n twee weken terug kreeg ik last van artefacts in games en bij de windows login.
Ook wel opmerkelijk: tijdens de nieuwe windows install nergens last van, tot ik de catalyst drivers installeerde. Toen had ik bij login scherm weer artefacts.
Het lijkt dan alsof de Catalyst drivers de kaart anders aanspreken dan de gewone windows drivers. Ik denk toch dat je het dan hardwarematig moet zoeken. Heb je geen garantie meer?

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Net 1,5 maand buiten de garantieperiode van 2 jaar. Was destijds een dure kaart... :X

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Had je voor je die artifacts kreeg diezelfde driver al geinstalleerd staan?

Probeer het in ieder geval eens met andere drivers, gebruik drivercleaner o.i.d. om de recente, nieuwste drivers, te verwijderen.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
drivercleaner geprobeerd. Oude drivers geinstalleerd: 6.12. Geen resultaat. Toen maar weer de catalyst 7.12 geinstalleerd.

Heb ook heatsink van de kaart gehaald en GPU en vid. geheugen voorzien van arctic silver: Nog steeds artefacts in login scherm en games (+strepen).

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 12:23

KatirZan

Wandelende orgaanzak

ik vrees het ergste voor je ;)

maarja, je vidkaart eens in de 2 jaar vervangen....dat is best netjes hoor ;) iig beter dan de 1 keer per half jaar die ik doe, puur om nog een beetje mee te komen...

Wabbawabbawabbawabba

• Scally
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 15:36

Scally

Ik geloof dat ie het doet?

Ik heb ook last van artefacts, weet dat het aan mijn videokaart ligt maar wat is eraan te doen?
Probleem is dat er verticale lichtblauwe lijnen verschijnen als ik ga scrollen (bijv. in IE of de verkenner)
In games echter geen enkel probleem! Heb wel de nieuwste videodrivers en mn videokaart is niet overgeclockt. (nooit geweest ook). Mijn systeem:

CPU: Pentium 4 2.0 Northwood
Mobo: MSI 645-E Combo
Mem: 512 Mb SDRAM 133 Mhz
Video: XFX Geforce FX 5500 met 256 MB RAM

(Ok, tis niet echt een up-to date systeem maar daar wordt aan gewerkt) :*)

Screenie:Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/myexperiment/blauwestrepen.bmp

...Y la tierra se hace mi trono... [Pentium 4 Northwood 2 Ghz, WinXP, 512MB PC133, HITACHI 250 GB@7200RPM] <-- ingesteld in 2001 lol

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Gisteren heb ik de kaart getest in de pc van mijn broertje. Helaas waren dezelfde artefacts te zien waardoor ik één ding nu zeker weet: het ligt inderdaad aan de videokaart, hoe onwaarschijnlijk het soms ook leek.

Ben nu aan het kijken voor een waardige opvolger. Ik twijlfel nog een beetje tussen:
Sapphire Radeon X1950 PRO en de XFX 7900GS. Beide met 512 MB. Dit lijken me prima kaartjes om mijn iets oudere pc nog even te boosten voor een jaartje. Ben geen die-hard gamer, maar COD4 vind ik wel leuk en dat draaide vrij aardig op die x850xt.

Denk dat ik maar eens op zoek ga naar een review van deze kaarten.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
X1950pro is inderdaad nog een prima kaartje, ook hier @ tweakers worden er veel aangeboden voor niet al te veel. Jammer dat hier nog geen DX10 op zit, als je daar voor wilt gaan, zou je eens naar een 8600 moeten kijken ( geloof dat die er ook in AGP was )
Pagina: 1