GA-X38-DQ6 Nieuw systeem wil niet booten

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xnergy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-04 15:48
Hello Tweakers,

Ik heb vanmiddag de GA-X38-DQ6 mobo nieuw aangeschaft, dus ik met volle moed de kast open gehaald, oud mobo eruit, nieuw mobo erin en... niks.

Als ik het systeem inschakel beginnen alle fans te draaien, maar de cpu fan stopt er dan even mee, begint daarna weer te draaien en het systeem schakeld zichzelf daarna uit.

Automatisch gaat hij weer aan en hetzelfde gebeurt weer, maar nu met 3 korte pieptonen.
In de handleiding heb ik wel doorgenomen wat de tonen betekenen, maar enkel 3 keer korte pieptonen staat er niet in.

De harde schijven zijn ontkoppeld, het enigste wat er nu aangesloten zit zijn de cpu, videokaart en geheugen.

Mijn specs:

Intel Quad Q6600
GA-X38-DQ6
Nvidia 7800GTX
4 x Corsair CM2X1024 6400C4 ( heb het ook met 2 en 1 reepjes geprobeerd)
Corsair HX620W Voeding

Mijn oude mobo deed het prima voordat ik deze installeerde, het was een IP35PRO maar ja.. wilde wil wat beters hebben haha, velen hier kennen dat vast wel :9

Maar zoals altijd bouw ik het zeer voorzichting in de kast, de cpu ook met uiterste voorzichtigheid eruit gehaald en er een nieuwe ongebruikte Intel koeler erop gezet. (degene die bij de Q6600 zat)

Dus ik begrijp het echt niet, heb de troubleshooter hier op GoT al doorgelezen..

En dat 3 x piepen lijkt me ook al niet te kloppen..In de handleiding staat:
1 long, 1 short beep:Memory or motherboard error, dus ik denk niet dat dat het is..
Ik denk dat hij zichzelf te vroeg uitschakeld om alle piepen te kunnen horen, of is dat een gekke gedachte?

En zou de moderator niet gelijk het topic willen sluiten a.u.b? Het is lang geleden dat ik hier een topic heb geplaatst maar als het iedere keer op slot wordt gegooid wordt je er niet blij van. De EDIT knop is er ook nog dus had het altijd nog kunnen verbeteren na een waarschuwing van een mod. Ik doe mijn best,

[ Voor 3% gewijzigd door xnergy op 12-01-2008 22:09 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Post dan eens exact wat de resultaten waren van de troubleshooter en waar het dan fout ging. Op die manier kunnen we je helpen met het probleem vaststellen. Wat doet ander mem als je denkt dat de errors wijzen op geheugen.

• xnergy
Dat is het nou juist, ik zou echt niet weten waar het misgaat. Ik heb alles precies zo aangesloten zoals op het vorige mobo wat er een paar uur geleden inzat..

Ik heb alles al uit elkaar gehaald en opnieuw gedaan stap voor stap, maar ik kan er echt niet wijzer uit worden, had gehoopt dat iemand hier iets zou kunnen opmaken uit mijn verhaal en iets ziet wat ze zelf mss al hebben ondervonden..

Wat ik echt raar vind is dat de cpu cooler heel even draait en dan stopt.. lijkt net of er niet genoeg power is om dit mobo te booten, maar dat zou toch makkelijk moeten kunnen met de voeding die ik heb?

[ Voor 20% gewijzigd door xnergy op 12-01-2008 22:25 ]

Verwijderd

misschien veel werk, maar kun je alles (.......) weer terug zetten op oude bordje. Kun je in ieder geval uitsluiten dat er iets kapot is gegaan... Misschien wel DOA moederbord..

Verwijderd

Kijk even goed of je de 4 Pins CPU connector hebt aangesloten, laatst was ik dit ook vergeten en het systeem deed niks :P

• xnergy
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 22:26:
misschien veel werk, maar kun je alles (.......) weer terug zetten op oude bordje. Kun je in ieder geval uitsluiten dat er iets kapot is gegaan... Misschien wel DOA moederbord..
Ik denk dat ik dat straks of morgenochtend maar even ga doen als er echt niks meer helpt, je kan gelijk hebben dat ik mss een DOA heb gekocht maar ik hoop het niet, al dat gedoe weer.. maar ja..
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 22:28:
Kijk even goed of je de 4 Pins CPU connector hebt aangesloten, laatst was ik dit ook vergeten en het systeem deed niks :P
Haha dat heb ik ook weleens gehad ja, zoeken zoeken zoeken, je zou zowat dat ding het raam uit willen kletteren en dan blijkt het juist dat kabeltje te zijn :D maar deze keer ben ik het niet vergeten :)

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:32
ik zou toch nog even met maar 1 rammetje proberen ipv 4

Inventaris - Koop mijn meuk!

• xnergy
chaoscontrol schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 23:10:
ik zou toch nog even met maar 1 rammetje proberen ipv 4
Heb nu geen videokaart, geen ram en geen hard disks of pci kaarten aangesloten en nog gebeurd er hetzelfde, cpu fan draait even, slaat af, draait weer verder en het systeem slaat weer uit. :?

Systeem fans blijven overigens wel draaien totdat het mobo afslaat.

Zal de cpu nog effe een keer checken...

Vinden jullie het trouwens ook niet onwijs omhandig om dit type cpu cooler aan te sluiten, socket 478 en 939 vond ik toch echt stukken handiger.

[ Voor 18% gewijzigd door xnergy op 12-01-2008 23:19 ]

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:18
Hoeveel volt lust je geheugen?
Het moederbord geeft standaard 1,8v. Als je geheugen bijvoorbeeld 2,1v nodig heeft kan dit misschien voor problemen zorgen.

Dat de CPU koeler uit gaat kan normaal zijn. Die gigabyte mobotjes laten de CPU fan pas draaien als het nodig is (als je cpu warm word dus).

[ Voor 34% gewijzigd door Deismyna op 12-01-2008 23:23 ]

• xnergy
Deismyna schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 23:20:
Hoeveel volt lust je geheugen?
Het moederbord geeft standaard 1,8v. Als je geheugen bijvoorbeeld 2,1v nodig heeft kan dit misschien voor problemen zorgen.
Dit geheugen heeft idd 2.1v nodig, maar mijn vorige mobo liep ook gewoon op 1.8v, later handmatig in de bios naar 2.1v ingesteld. Maar kan nu niet in de bios komen om dit in te stellen...

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:32
Ik weet nog dat ik in het prille begin stadium van 775 idd veel moeite had met de plaatsing van dat soort koolers, nu, 100den cpu installlaties verder vind ik het eigenlijk super makkelijk.

Je legt hem op de juiste plek en je klikt alle 4 de punten erin. wil je hem losmaken draai je de punten met een platte schroevendraaien en hij schiet bijna vanzelf weer los.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• xnergy
chaoscontrol schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 23:22:
Ik weet nog dat ik in het prille begin stadium van 775 idd veel moeite had met de plaatsing van dat soort koolers, nu, 100den cpu installlaties verder vind ik het eigenlijk super makkelijk.

Je legt hem op de juiste plek en je klikt alle 4 de punten erin. wil je hem losmaken draai je de punten met een platte schroevendraaien en hij schiet bijna vanzelf weer los.
Ja ik denk dat je er na een tijdje wel handiger in wordt, maar zat er vandaag ook nog mee te kloten..
Deismyna schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 23:20:
Dat de CPU koeler uit gaat kan normaal zijn. Die gigabyte mobotjes laten de CPU fan pas draaien als het nodig is (als je cpu warm word dus).
Oke dat wist ik dus niet, dus hij ziet dat de cpu nog koel is dus stopt de koeler totdat hij warm begint te worden?

En het gekke is, probeerde net even de computer aan te zetten zonder de 4 pins connector aan te sluiten en dan blijft het mobo wel aan. Alleen uiteraard werkt er dan verder niks..

[ Voor 33% gewijzigd door xnergy op 12-01-2008 23:32 ]

• Deismyna
xnergy schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 23:30:
[...]

Oke dat wist ik dus niet, dus hij ziet dat de cpu nog koel is dus stopt de koeler totdat hij warm begint te worden?
Als het goed is wel jah, heb wel eens iemand gehad met een GA-965P-DS3 en zijn CPU koeler (arctic freezer 7) bleef ook een paar minuten uit na het booten. Af en toe sprong die dan ff aan en ging die weer uit. Die X38 heeft ook auto-fan control, dus zover ik weet is het vrij normaal.
En het gekke is, probeerde net even de computer aan te zetten zonder de 4 pins connector aan te sluiten en dan blijft het mobo wel aan. Alleen uiteraard werkt er dan verder niks..
Hoezo werkt er dan verder niets? Normaal zou je dan gewoon beeld moeten hebben en een fan-faillure warning in de bios te zien krijgen.

Maar je kan alles weer terugbouwen op je oude moederbord, om uit te sluiten dat er iets defect is. Verder zou je kunnen proberen te booten met een cheap latje DDR2 als je dat ergens kan vinden. Mocht dat niet werken dan moet je misschien toch maar RMA aanvragen.

• xnergy
Deismyna schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 23:39:

Hoezo werkt er dan verder niets? Normaal zou je dan gewoon beeld moeten hebben en een fan-faillure warning in de bios te zien krijgen.

Maar je kan alles weer terugbouwen op je oude moederbord, om uit te sluiten dat er iets defect is. Verder zou je kunnen proberen te booten met een cheap latje DDR2 als je dat ergens kan vinden. Mocht dat niet werken dan moet je misschien toch maar RMA aanvragen.
Jammer genoeg krijg ik hier geen beeld, heb echt alles geprobeerd naar mijn weten.

Laatste waar ik aan zit te denken is de cpu, is het mogelijk dat als er wat koelpaste te ver naast de core zou zitten dat dat problemen zou kunnen geven? Zo ja waar zou ik dat schoon mee kunnen maken?

En ik ben verder echt wel voorzichtig geweest, maar moest alleen een beetje hard duwen om de pinnen van de cooler goed te krijgen. Zo'n cpu gaat toch niet zo heel snel kapot lijkt mij? De cpu zit best wel beschermd in deze socket.

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 15:54

Japser

Jeej!

Toch even een reep goedkoop geheugen op 667 Mhz kopen en erin prikken. Dikke kans dat je dan wel in de bios komt. Dat een ouder mobo het wel kon wil niet per definitie dit probleem uitsluiten.

[ Voor 26% gewijzigd door Japser op 13-01-2008 11:11 ]

• xnergy
Het is me eindelijk gelukt om het mobo aan de praat te krijgen :*) Ben er op een beetje vreemde manier achter gekomen.

Dacht vanmorgen, laat ik de cpu er weer even afhalen en het apparaat een beetje schoonmaken.
Maar om dat te doen moest ik de eerste 2 geheugen repen er uit halen (dichtsbij de cpu) om de koeler van de cpu eraf te kunnen halen.

Cpu schoongemaakt, nieuwe koelpasta erop, cooler er weer op en de machine weer aangezet,
En HOPPA daar zag ik de bios :) Windows Vista X64 geinstalleerd, ging allemaal als een sneltrein :9

Dus ik dacht dus dat ik cpu verkeerd had geinstalleerd, dus heb ik later weer de twee ontbrekende geheugen repen terug geplaatst en toen gebeurde er dus gewoon hetzelfde. Computer sloeg weer af, dus blijkt het toch uiteindelijk iets met het geheugen te zijn.

Maar het gekke is, ik kan alle geheugen slots gebruiken met elke ddr2 reep van de 4, zolang ik maar niet eentje in de 1e slot plaats 8)7

Wat ik ook doe, ik kan de 1e slot dus helemaal niet gebruiken, heb ook het voltage van het geheugen verhoogd naar v2.1 volt en dat blijkt niet te helpen.

Maar ben al helemaal blij dat ik het toch allemaal nog aan de praat heb gekregen, heeft misschien iemand nog tips om ze alle vier de memory sticks aan de praat te krijgen? Ga zo even een topic plaatsen om de Corsair forums, kijken of RamGuy nog oplossingen heeft.

In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp tot nu toe _/-\o_

EDIT: Heb ook de nieuwste bios erop gegooid van de Gigabyte website, en het helpt ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door xnergy op 13-01-2008 15:46 ]

• Deismyna
hmm, ik heb wel eens op een engels forum gelezen waar iemand soortgelijke problemen had met zijn 2de of 3de geheugenbank.

Waarschijnlijk gewoon defect in het moederbord. Even contact opnemen met je leverancier, probleem goed uitleggen en eventueel RMA sturen.

• xnergy
Het probleem is uiteindelijk toch opgelost door het mobo terug te brengen naar winkel, heb er een Asus Maximus Formula voor terug gekregen >:)
Deismyna schreef op zondag 13 januari 2008 @ 18:02:
hmm, ik heb wel eens op een engels forum gelezen waar iemand soortgelijke problemen had met zijn 2de of 3de geheugenbank.

Waarschijnlijk gewoon defect in het moederbord. Even contact opnemen met je leverancier, probleem goed uitleggen en eventueel RMA sturen.
Dit was bij mij dus ook het probleem, 1e geheugenbank was gewoon brak. Het boordje is getest bij PCL Computer in Den Haag en vonden ook het defect. Hebben me daarna netjes aangeboden of ik het wilde ruilen en toen ben ik voor het Asus mobo gegaan :9

Heb wel 20 eurie's bij betaald maar oke, alles werkt perfect en precies zoals ik wil :)

Allen bedankt voor de hulp, heb een hoop geleerd na deze ervaring :)
Pagina: 1