Toon posts:

p35c-ds3r Q6600 OCZ2N1066SR2GK start niet door...

Pagina: 1
Acties:
  • 861 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben een beginnend overclocker en ben m'n eerste runs aan het proberen echter wil het nog niet echt lukken.... mijn opstelling is de volgende:

P35c-Ds3r rev 1.1
Q6600
OCZ2N1066SR2GK
Zalman 9700

Mijn bios instellingen:

Advanced BIOS
Hard disk boor priority= Press enter
first boot device = floppy
Second boot device = cd rom
third boot device = hard disk
password check = setup
hdd s.m.a.r.t. capability = enabled
limit cpuid max. to 3 = disabled
No-Execute Memory Protect = Enabled
CPU Enhanced Halt (C1E) = Enabled
CPU Theremal Monitor 2(TM2) = Enabled
CPU EIST Function = Disabled
Virtualization Technology = Enabled
full screen logo show = disabled
init display first = PEG
Power Management Setup
HPET Support = Enabled
HPET Mode = 32-bit mode

PC Health Status
Smart FAN Control Method = auto
Smart FAN Control Mode = Auto

MB Intelligent Tweaker(M.I.T.)
robuust graphics booster = auto
CPU Clock Ration = 9 X
CPU Host Clock Control = Disabled
CPU Host Freq = 266
PCI Express frequency = auto
C.I.A.2 = Disabled
Performance Enhance = Standard
System Memory Multiplier (SPD) = auto
[Memory Frequency(Mhz) 1066 1066
High Speed DRAM DLL Settings = Option 1
DRAM Timing Selectable (SPD) = Manual
CAS Latency Time = 5
DRAM RAS# to CAS# Delay = 5
DRAM RAS# Precharge = 5
Precharge delay(tRAS) = 15
Act to Act delay = auto
Rank write to read delay = auto
write to read delay = auto
refresh to act delay = 0
refresh tp precharge delay = auto
tRD = auto
tRD phase adjustment = auto
*******system voltage optimized********
System Voltage Control = Manual
DDR2/DDR3 OverVoltage Control = +0.4V
PCI-E OverVoltage Control = normal
FSB OverVoltage Control = normal
(G)MCH OverVoltage Control = normal
CPU Voltage Control = normal
Normal CPU Vcore = 1.287500V

Als ik probeer te overclocken dan start mijn bios op sluit zichzelf af en restart in oude instelling. Ik pas alleen onderstaande instellingen aan, als ik bijvoorbeeld van 266 to 300fsb ga:

CPU Host Clock Control = Enabled
CPU Host Freq = 300
PCI Express frequency = 100
System Memory Multiplier (SPD) = 3.2
[Memory Frequency(Mhz) 1066 960

Het probleem is dus dat als ik bovenstaande settings save, mijn bios opstart deze blijft hangen mij de cpu regel ( 9*300 = 2700) met alleen nog het begin van m'n ram memory regel. Vervolgens gaat de pc uit en start hij opnieuw op met de oude instellingen (9 * 266 = 2400) Ik heb geen idee waar hij op blijft hangen...

Alvast bedankt!
Drummen

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-01 15:01
ik zou het in iets kleinere stapjes doen. Probeer eerst eens 270 mhz bij CPU Host Freq.

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Je CPU Vcore = 1.287500? Zou het iig verhogen tot 1.3/1.325 ofzo. Dan wil die vast wel opstarten.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Verwijderd

Topicstarter
Ligt het door starten aan de cpu of geeft het geheugen op zo'n moment een probleem?

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Kan beide, maar aangezien je 1066Mhz ram hebt en het maar op 960Mhz draait moet het ram geen probleem zijn.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Verwijderd

Probeer je PCI-e bus eens op 102, dat wil vaak ook nog wel eens helpen. En zowieso eerst Speedstep en EIST en al die meuk uit, dat wil ook nog wel eens problemen opleveren (niet vaak bij zulke kleine clocks, maar toch... Altijd het proberen waard)

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:13
Het voltage is gewoon het probleem... begin eens met 1.4-1.5 ergens (als je een een after-market koeling hebt) en ga dan spelen. Als je een leuke overclockwaarde hebt bereikt, ga je het laagste voltage voor die snelheid zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het ook met kleine stappen gedaan met bijvoorbeeld een 280mhz en een memory muliplier van 2.0, ook dan start het bios niet door...

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ben eruit hoor. Het bleek een probleem te zijn bij het booten terwijl er één of meerdere externe HD's aangesloten zijn. In het Bios was namelijk de setting "legacy USB Boot device" enabled. Door dit op disable te zetten slaat het bios de externe schijven over en ben ik prima in staat om lekker te OC'en.

In ieder geval bedankt voor de moeite.
Pagina: 1