Geheugen tekort, ook een instellingskwestie?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.998 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 10:49
Ik heb een Vista 32-bit Home Premium met 2GB geheugen (Corsair 6400C4 DDR2) met een Gigabyte P35-SD4 MB en E6750 Proc. Ik werk veel met Photoshop CS3

Als ik een tijdje werk op de computer, niet alleen met PS, maar vaak ook wat download of een filmpje open en sluit, muziek open en sluit, dan loopt de computer regelmatig zeer traag. De hardeschijf ratelt gedurende een paar minuten en het geheugen is 0 of bijna nul in het geheugen beheer.

Op dit moment (nu niet traag) staat er:
Fysiek geheugen:Totaal 2045; In cache 712; Beschikbaar 8 MB
Kernelgeheugen: Totaal 185; In wisselbestand 103; Niet in wisselbestand 82

Moet ik gewoon 2GB bijplaatsen omdat 2GB totaal gewoon te weinig is, of zie ik iets over het hoofd.

NB, ik weet dat ik onder 32-bit maar 3GB kan gebruiken, maar scheelt toch 50%

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Weet wel dat PS erg veel vreet. Is het na die ene keer ratelen wel over of volgt dat vaker ook al zit je niet met PS te fotosoepen?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Verwijderd

Staan er verder ook nog Programma's aan op de achtergrond? (ALT-CTRL-DEL en dan "Taakbeheer Starten" en dan kijken bij "Processen".

• honey
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:35:
Weet wel dat PS erg veel vreet. Is het na die ene keer ratelen wel over of volgt dat vaker ook al zit je niet met PS te fotosoepen?
Vaak gaat het weer ratelen als ik een bestand aanklik. Vooral ook als ik een bestand wil open met PS, eideloos lijkt het soms. Maar een willekeurig bestand verplaatsen gaat dan ook vaak gepaart me ratelen van de hardeschijf.

Opnieuw opstarten is dan vaak een oplossing, het systeem is dan weer snel en zonder problemen.

Op dit moment zijn er 63 processen actief, en heb 37MB fysiek geheugen besckikbaar, en neemt af terwijl ik er naar kijk tot 30 en nu weer 69MB. ieexplore neemt 52.000kb en dwm.exe neemt 32.000kb, de rest veel minder.

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-12-2025
vista vult zijn geheugen zelf bij, tot het bijna volledig is opgebruikt, met programma's of zo die je "zou kunnen opstarten" in de zeer nabije toekomst, zodat dit vlugger zou gaan. nadeel is wel dat hoeveel je er ook in steekt, dat vista altijd probeert om zoveel mogelijk in het geheugen te proppen. ratelen is dan een gevolg, zijnde geheugen vol, plaats maken door naar wisselbestand te schrijven, ...

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 21:01
honey schreef op zondag 13 januari 2008 @ 19:21:
[...]
Op dit moment zijn er 63 processen actief, en heb 37MB fysiek geheugen besckikbaar, en neemt af terwijl ik er naar kijk tot 30 en nu weer 69MB. ieexplore neemt 52.000kb en dwm.exe neemt 32.000kb, de rest veel minder.
63 processen is echt wel heel erg veel vind ik. Ik denk dat het verstandig is als je er wat gaat opschonen om geheugen vrij te maken. Ik zit hier op mn laptop met Vista x86 nu op 34 processen. Op mn destop met Vista x64 iets meer, ik geloof 35 of 36.

Ik heb twee tips voor je:
  1. Doe windowstoets+R, voer msconfig in en kijk even bij het tabblad Opstarten. Verwijder programma's die niet nodig zijn.
  2. Schakel wat onnodige services uit, bijvoorbeeld de windows search indexer. Windowstoets+R en dan services.msc. Windows Search opzoeken, stopzetten en uitschakelen.
En er zijn er nog veel meer om je windows te optimaliseren (check google en fora hier) en meer geheugen vrij te maken. Ik denk dat 2GB wel genoeg moet zijn om goed PS te kunnen draaien.

smile an everlasting smile

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
RooN schreef op maandag 14 januari 2008 @ 00:16:
63 processen is echt wel heel erg veel vind ik.
Valt wel mee hoor. Hier een Vista 32 laptop met 79 processen als hij net opgestart is.
Let wel, als bijvoorbeeld je virusscanner uit 8 verschillende processen bestaat en dat soort dingen dan gaat het in aantal processen hard. Geheugengebruik en processorbelasting is veel relevanter dan het aantal processen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:07
piet konijn schreef op zondag 13 januari 2008 @ 23:58:
vista vult zijn geheugen zelf bij, tot het bijna volledig is opgebruikt, met programma's of zo die je "zou kunnen opstarten" in de zeer nabije toekomst, zodat dit vlugger zou gaan. nadeel is wel dat hoeveel je er ook in steekt, dat vista altijd probeert om zoveel mogelijk in het geheugen te proppen. ratelen is dan een gevolg, zijnde geheugen vol, plaats maken door naar wisselbestand te schrijven, ...
Nee, Superprefetch vult zo ongeveer 1GB. Bij 1GB Geheugen zat mn verbruik op 900MB, bij 2GB had ik hem op ~1100MB en nu ik 4GB heb zit mijn gebruik op ~1300MB.

Maar iig, probeer er achter te komen via taakbeheer wat er zoveel vreet en probeer eens zoveel mogelijk uit te zetten. Draai dan wat je normaal ook zou draaien en kijk of je verbruik omhoog schiet. Al hoef je het geheugen ook neit te alten liggen met de prijzen van tegenwoordig.

• honey
Met msconfig heb ik wat dingen uitgezet, m.n van Nero, Windows defender (heb al McAfee), quicktime, clonecd ed. Effect moet ik nog afwachten

Na een standby heb ik PS opgestart en op open bestand gedrukt. Bij aanklikken afbeelding gaat hij langdurig ratelen en geeft taskmanager:

Proc 63 CPU 4% Fysiek geheugen 60%
Photoshop 615,8MB
DWM 25MB
Explorer 8.5MB
FDM (free download manager) 3,9MB
de rest gebruikt minder.

Fysiek geheugen:Totaal 2045; In cache 966; Beschikbaar 0 MB

Geheugen bijkopen?

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:34

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

[...]
Opnieuw opstarten is dan vaak een oplossing, het systeem is dan weer snel en zonder problemen.
[...]
Na een standby heb ik PS opgestart en op open bestand gedrukt. Bij aanklikken afbeelding gaat hij langdurig ratelen en geeft taskmanager:
Imho heb je zelf de oplossing al voor een deel gegeven. na standby = ratelen, en na herstart is het veel minder. Wat mij betreft vaker rebooten want met standby blijven er ook vaak nog allerlei dll's en weetiketwats in je gehuegen staan.

Een vriend van mij had een soortgelijk probleem met slaapstand op zn laptop. Dagelijks rebooten heeft voor hem een boel snelheidswinst opgeleverd :)

PS is natuurlijk wel een enorme geheugenvreter, dus misschien is meer ook wel beter :P

[ Voor 6% gewijzigd door BdK9001 op 14-01-2008 21:59 ]

Kalm aan! En rap een beetje!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Je kunt natuurlijk ook proberen om een verse Windows installatie op je bak te gooien?
Fysiek geheugen:Totaal 2045; In cache 966; Beschikbaar 0 MB
Dat lijkt me namelijk ook niet echt goed 8)7

• honey
Alex3305 schreef op maandag 14 januari 2008 @ 22:37:
Je kunt natuurlijk ook proberen om een verse Windows installatie op je bak te gooien?

[...]

Het is een vrij nieuw systeem en Windows Vista zit erop sinds oktober 2007. Ik hoop dat dit nog niet te oud is ;)

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 21:01
kalizec schreef op maandag 14 januari 2008 @ 09:24:
[...]

Valt wel mee hoor. Hier een Vista 32 laptop met 79 processen als hij net opgestart is.
Let wel, als bijvoorbeeld je virusscanner uit 8 verschillende processen bestaat en dat soort dingen dan gaat het in aantal processen hard. Geheugengebruik en processorbelasting is veel relevanter dan het aantal processen.
79?!?! omg, dat is echt enorm veel. En als je een virusscanner hebt die 8 verschillende processen gebruikt zou ik toch echt een nieuwe overwegen....
Alex3305 schreef op maandag 14 januari 2008 @ 22:37:

Jewel dat klopt dus wel. Vista gaat heel anders om met het geheugenbeheer dan XP.

* Ronald, die een groot voorstander is van een zo kaal mogelijke installatie, met zo weinig mogelijk processen :)

smile an everlasting smile

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 11:44
Hoeveel programma's heb je geinstalleerd? Hoe intensief is het gebruik? Het zou kunnen dat defragmenteren helpt, aangezien je ook last hebt van ratelen als je alleen maar een bestand verplaatst. En baat het niet, dan schaadt het niet. Reken wel een flinke poos hiervoor, het kan lang duren met grote schijven.
RooN schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 01:26:

79?!?! omg, dat is echt enorm veel. En als je een virusscanner hebt die 8 verschillende processen gebruikt zou ik toch echt een nieuwe overwegen....
Dat is een nadeel van Norton, maar om daar nou meteen andere software voor te installeren. :P.

[ Voor 47% gewijzigd door A Lurker op 17-01-2008 10:18 ]

Pagina: 1