P35-DQ6 - X38-DQ6 temperatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 384 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Scoop_Scoop
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03 06:49
Gigabyte X38-DQ6
Intel Q6600 G0
Kingston 2048MB CL3 PC6400
2x HD3870 crossfire club3d
Waterkoeling (alleen op processor)
Windows XP

Ik heb vandaag een ander moederbord geïnstalleerd, namelijk de X38-DQ6 van Gigabyte.

Voorheen had ik er een P35-DQ6 in zitten, maar omdat ik 2x PCI-e 16x wou hebben heb ik een X38 gehaald.

Het probleem nu is dat de temperatuur nogal hoog is. Ik heb de processor overgeclocked naar 3,6Ghz met een voltage van 1,475V. Het nieuw loopt op een bus van 1600Mhz wat hij ook aan kan standaard.
De temperatuur in de bios is idle ongeveer 65-70 graden (erg hoog).
In windows is dat ongeveer 50-60 graden.
Dat is een klein verschil. Het schommelt erg heen en weer, ene keer is verschil tussen bios en windows groter andere keer kleiner. Zag hier op GOT dat dat vaak komt omdat je met 2 verschillende sensors werkt (de processor en mobo sensor). En dat een bios update wel eens wil helpen. Heb de nieuwste bios F7 maar blijft een verschil geven.

Maar het andere probleem is, de te hoge temperaturen.
Met het vorige moederbord bleef de chipset koeling gewoon koel, kon ik eigenlijk wel vastpakken.
Maar met de X38 kan ik hem niet eens 10 seconden vasthouden, word echt bloedheet terwijl die niet is overclocked. Kan dit kwaad?
En bij het P35 moederbord bleef de temperatuur rond de 30-35 graden, in de bios en in windows.
Hoe kan het dat er zo'n groot verschil zit tussen een P35 mobo en een X38 moederbord? Het moederbord is toch bijna hetzelfde?

Heb de processor nog even er af gehaald, en de koelpasta er opnieuw op gedaan en in de bios gaf hij met booten al 66 graden aan!!!

Samengevat:
Gigabyte P35-DQ6
Bios: 30-35 idle
XP: 30-35 idle

Gigabyte X38-DQ6
Bios: 65-70
XP: 50-60

Die temperaturen zijn toch niet gezond? Intel geeft aan dat hij maximaal 71 graden aankan (http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLACR).

Iemand een idee wat het kan zijn? Koelpasta is gewoon goed, niet te veel niet te weinig. Ik heb 1x het kwastje in het potje gedaan en helemaal uitgestreken. Gebruik deze:
Afbeeldingslocatie: http://pcdrome.nl/backoffice/img/Zalman%20ZM-STG1.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Scoop_Scoop op 12-01-2008 20:22 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De nieuwere intel chipsets worden gewoon vrij warm, dat is in ieder geval niets om je zorgen over te maken. Volgens de intel spec kunnen die dingen tegen de 100C aankomen te zitten.

• Scoop_Scoop
Ik las op Intel (die link hierboven) dat de Thermal Specification 71 graden is. Is dat niet de temperatuur die hij maximaal mag halen?

En het verschil tussen de 2 moederborden is dat omdat de ene nieuwe is dan de andere? Zo´n groot verschil?
Thermal Specification: The thermal specification shown is the maximum case temperature at the maximum Thermal Design Power (TDP) value for that processor. It is measured at the geometric center on the topside of the processor integrated heat spreader. For processors without integrated heat spreaders such as mobile processors, the thermal specification is referred to as the junction temperature (Tj). The maximum junction temperature is defined by an activation of the processor Intel® Thermal Monitor. The Intel Thermal Monitor’s automatic mode is used to indicate that the maximum TJ has been reached.

[ Voor 3% gewijzigd door Scoop_Scoop op 12-01-2008 20:26 ]

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

What the hell? Volgens mij heb je een brak bord gekregen ofzo, die temps zijn zeker niet normaal. Als je reset defaults doet in de bios, wat voor waardes krijg je dan? Want 60gr idle (ook al issie OC'ed) is zeker niet normaal. Voor de rest gebruik je exact dezelfde hardware als bij het vorige mobo?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Scoop_Scoop
ja heb echt alleen het mobo vervangen.

Zal zometeen ff alles terug zetten naar factory default.

p.s. heb een soort van EIST aanstaan zodat de proc terug word geklokt als hij niet word gebruikt in windows. Dan gaat hij terug naar 2400. Maar hij zakt niet terug.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Scoop_Scoop schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:24:
Ik las op Intel (die link hierboven) dat de Thermal Specification 71 graden is. Is dat niet de temperatuur die hij maximaal mag halen?
Ik had het ook over de chipset, niet zo zeer de cpu.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Vind het zo raar dat de increase van P35 naar X38 in een keer zo hoog is, vooral voor de CPU zou het niets uit moeten maken. Ik denk dat je gewoon een bord hebt met brakke sensoren oid, zou het iig mooi RMA'en als ik jou was.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Scoop_Scoop
Oke ik ga contact met Alternate opnemen om hem om te ruilen.

• Scoop_Scoop
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:38:
What the hell? Volgens mij heb je een brak bord gekregen ofzo, die temps zijn zeker niet normaal. Als je reset defaults doet in de bios, wat voor waardes krijg je dan? Want 60gr idle (ook al issie OC'ed) is zeker niet normaal. Voor de rest gebruik je exact dezelfde hardware als bij het vorige mobo?
Heb nu het mobo terug gezet naar Optimized defaults.
Dus nu loopt alles standaard en krijg een temperatuur van 35/36 graden (zet hem net aan heeft 2 uur uitgestaan). Met vorige moederbord was het paar graden boven kamertemperatuur (c.a. 25 graden).
En in windows geeft hij 28 graden aan.

Zit nu dan even na te denken maar die temperatuur die windows aan geeft is op zich wel aardig netjes. Maar tussen windows en de bios zit al 10 graden verschil.

Denk dat ik hem dan maar ga omruilen. Kans dat dit een productiefout is dat als ik een ander krijg van alternate dat het hetzelfde is, of zou dit gewoon toeval zijn?

edit:

stresstest met OCCT gedaan:
Had de tijd even op 10 min gezet. 1e minuut doet hij niets. bij de 3e minuut zat hij al op 70 graden. PC vast. Meteen uit gedaan kast open.
- Radiatoren waterkoeling zijn koud
- Slangen lauw erg koel nog.
- Waterblok ook erg koel.
- Processor erg koel, schat zo'n 20 - 25 graden.

Het is nu voor mij dus ook echt 100% zeker dat een sensor niet goed is, want die processor was bij wijze van gewoon koud. En had hem binnen 30 sec nadat hij 70 graden aangaf al uit de kast.

[edit2]
Oke heeeel vreemd, maar wou dus toch nog een keer de processor er in doen en dus moet ik opnieuw koelpasta er op doen.
Ik had nog een oud potje hier liggen van mijn vorige mobo dus denk probeer die eens.
Nu de "oude" koelpasta gebruikt (zelfde type als 1e post hierboven), en ja hoor normalere temperaturen. Nu idle @ 3Ghz 25 graden.

Afbeeldingslocatie: http://www.schoep.eu/x38/cpu.png
Afbeeldingslocatie: http://www.schoep.eu/x38/mobo.png

De koelpasta die ik eerder had gebruikt was nieuwe die had ik 2 weken geleden bij salland besteld. Snap niet wat er verkeerd aan kan zijn 8)7

Maarja zoals het er nu naar uit ziet werkt het aardig. Nu komt hij tot de 50 graden met stressen, daarstraks al tegen de 70 graden niet overgeklokt.
[/edit2]
Alleen snap ik nu niet hoe het kon dat hij daarstraks koud aanvoelde terwijl hij 70 graden zou moeten zijn... Maarja het werkt nu.
Misschien een combinatie van verkeerde koelpasta + iets anders...

[ Voor 43% gewijzigd door Scoop_Scoop op 12-01-2008 23:49 ]

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 12:02
Om de juiste temperatuur te meten gebruik je coretemp of de laatste speedfan beta. (beta ja!)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Klinkt alsof het koelblok gewoon niet goed contact maakte met de processor. Dat verklaart waarom de temperaturen zo hoog waren, waarom het koelblok koud aanvoelde en waarom het systeem nu wel de juiste temperaturen aangeeft; het koelblok maakt na opnieuw monteren wél goed contact.

Anderzijds kan inderdaad ook de koelpasta de oorzaak zijn geweest. Als deze bijvoorbeeld niet goed geleidt dan wordt de warmte juist geïsoleerd en doen dezelfde symptomen zich voor. Zalman-producten zijn in eerste instantie niet bedoeld voor overklokken, wat tevens een rol kan hebben gespeeld.

[ Voor 48% gewijzigd door Rone op 13-01-2008 06:47 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Scoop_Scoop
unfor schreef op zondag 13 januari 2008 @ 05:55:
Om de juiste temperatuur te meten gebruik je coretemp of de laatste speedfan beta. (beta ja!)
coretemp heb ik alleen de temps van de 4 core's niet van de processor zelf.
r00n schreef op zondag 13 januari 2008 @ 06:21:
Klinkt alsof het koelblok gewoon niet goed contact maakte met de processor. Dat verklaart waarom de temperaturen zo hoog waren, waarom het koelblok koud aanvoelde en waarom het systeem nu wel de juiste temperaturen aangeeft; het koelblok maakt na opnieuw monteren wél goed contact.

Anderzijds kan inderdaad ook de koelpasta de oorzaak zijn geweest. Als deze bijvoorbeeld niet goed geleidt dan wordt de warmte juist geïsoleerd en doen dezelfde symptomen zich voor. Zalman-producten zijn in eerste instantie niet bedoeld voor overklokken, wat tevens een rol kan hebben gespeeld.
Het vreemde is de processor zelf was ook echt koud, ongeveer zelfde temps als koelblok. Toen hij 70 graden aangaf.

En ik heb die koeler er 2 of 3 keer af gehaald en weer opnieuw er op gezet met de "verkeerde" pasta. En toen 1 keer met goede pasta en het werkt meteen. En er kan volgens mij nu niet veel verkeerd gaan aan een koeler van mijn socket te monteren. 4 pinnen indrukken...

Maarja het werkt nu.
Je zegt trouwens dat zalman niet de beste is. Kan ik dan beter artic silver 5 nemen?

[ Voor 72% gewijzigd door Scoop_Scoop op 13-01-2008 12:26 ]

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 12:02
Scoop_Scoop schreef op zondag 13 januari 2008 @ 12:23:
[...]
coretemp heb ik alleen de temps van de 4 core's niet van de processor zelf.
[...]
Temperatuur die het mobo van je cpu doorgeeft is altijd behoorlijk inacuraat, het beste ga je uit van de core temperaturen.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Echt een vreemd verhaal eigenlijk, of er moeten massa's lucht in je koelpasta hebben gezeten. Anyways, AS5 wordt wel als de beste koelpasta beschouwd als je niet subzero gaat. Gebruik het zelf ook altijd :) Let wel dat je het beste meteen Articlean mee kunt bestellen om je pasta er weer af te vegen. Kleinste hoeveelheid is genoeg. Pasta eerst met wasbenzine verwijderen, dan een druppeltje van nummer 1, afvegen en dan 1 druppeltje van nummer 2 en klaar :)

Verwijderd

Ik denk ook dat je koelblok "scheef" zit / heeft gezeten. Heb nl. zelf ook een Gigabyte X38-DQ6 in cobinatie met een Q6600, geklokt op 3.5 Ghz, watergekoeld en een temp idle op 38 graden, stressed op 46 graden, met Voltage van 1.43 V.
Pagina: 1