belastingdienst, verklaring geen prive gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdb1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-06 23:46

jvdb1975

tsja.........

Topicstarter
Ik heb al gezocht op de site van de belastingdienst, maar kom er niet echt uit...

Ik wil een verklaring geen prive gebruik gaan indienen. Mijn vraag is nu: vanaf wanneer moet ik dan een kilometer registratie bij gaan houden? Moet dat vanaf 1 januari of vanaf het moment dat de belasting dienst een accoord hier op geeft? In principe heb ik deze maand al bijtelling betaald, dus ik neem aan dat ik nu nog prive kan rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trenza
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:29
Bijtelling gaat over het belastingjaar Als je op 1 januari de beschikking over de auto had,
vanaf 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Goed topic! gaat voor mij namelijk ook spelen.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-06 07:00

Daniel

Kapitein NCC-1701
Volgens mij is het gewoon mogelijk om de verklaring geen privé-gebruik tijdens het belastingjaar in te dienen. Je moet een kilometerregistratie bijhouden vanaf het moment dat je die verklaring in laat gaan, simpelweg omdat je elke kilometer waarvoor je geen bijtelling betaald moet kunnen verantwoorden. Zolang je bijtelling betaald (hoewel die term niet helemaal correct is ;)) mag je privé rijden wat je wil.
Ik ben pas toen ik ergens in maart 2006 een 2e auto kocht de registratie gaan bijhouden en dat was geen probleem, ik betaalde gewoon over de eerste 2,5 maanden van dat jaar nog wel bijtelling.

Hou er wel rekening mee dat het aantal toegestane privé kilometers per jaar ook naar rato van het aantal maanden dat je de verklaring hebt wordt berekend: als je bijv. per 1 juli geen bijtelling meer betaald mag je maar 250 km privé rijden in dat jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Daniël schreef op zondag 13 januari 2008 @ 09:33:
Volgens mij is het gewoon mogelijk om de verklaring geen privé-gebruik tijdens het belastingjaar in te dienen. Je moet een kilometerregistratie bijhouden vanaf het moment dat je die verklaring in laat gaan, simpelweg omdat je elke kilometer waarvoor je geen bijtelling betaald moet kunnen verantwoorden. Zolang je bijtelling betaald (hoewel die term niet helemaal correct is ;)) mag je privé rijden wat je wil.
Ik ben pas toen ik ergens in maart 2006 een 2e auto kocht de registratie gaan bijhouden en dat was geen probleem, ik betaalde gewoon over de eerste 2,5 maanden van dat jaar nog wel bijtelling.

Hou er wel rekening mee dat het aantal toegestane privé kilometers per jaar ook naar rato van het aantal maanden dat je de verklaring hebt wordt berekend: als je bijv. per 1 juli geen bijtelling meer betaald mag je maar 250 km privé rijden in dat jaar.
Dit klopt - helaas - niet.Je zult het hele jaar een administratie bij moeten houden, omdat anders aangenomen wordt dat je in de eerste maand meer dan 500 km privé hebt gereden en je daarom toch bijtelling hebt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Tenzij je kunt aantonen dat je geen beschikking had over de auto in kwestie tot de datum van ingang.

Ik heb halverwege het jaar een bestelbus ter beschikking gekregen en ik moest ook pas per die datum registratie bijhouden. Idem als je kunt aantonen dat de wagen niet meer tot je beschikking staat als je het weer stopzet. Ik heb daarna geen dag registratie bijgehouden (zou ook wel heel raar zijn natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdb1975

jvdb1975

tsja.........

Topicstarter
jamaarjamaarjamaar....
Hoe zit dat dan? Ik heb toch al 'bijtelling' betaald in de maanden dat ik de auto WEL prive gebruikt heb? Ik kan me niet voorstellen dat als ik de eerste maanden wel die bijtelling betaald heb en de auto gebruikt heb, vervolgens een verklaring in vul om het nu in te laten gaan dat dit geld dan 'weg is'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoezo niet? In de periode voor de verklaring heb je gewoon beschikking gehad over een auto om daar privékilometers mee te maken. Dan is het toch logisch dat je daarvoor bijtelling hebt. Je verklaring gaat per een datum in en per die datum mag je geen meter meer privé rijden (ok, naar ratio 500 km per jaar). En je moet elke kilometer kunnen verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdb1975

jvdb1975

tsja.........

Topicstarter
Duidelijk. Dat was eigenlijk wat ik bedoelde. :)
Begrijp dat ik gewoon moet betalen over de periode dat ik prive reed, maar zat even met de registratie, moest dat vanaf 1 januari of vanaf het moment dat het ingaat. Maar als ik het nu goed begrepen heb, moet de ritten registratie vanaf het moment dat de verklaring ingaat en tot die tijd betaal ik bijtelling en kan ik gewoon prive rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
jvdb1975 schreef op zondag 13 januari 2008 @ 10:55:
Maar als ik het nu goed begrepen heb, moet de ritten registratie vanaf het moment dat de verklaring ingaat en tot die tijd betaal ik bijtelling en kan ik gewoon prive rijden.
Dat is onjuist. Je zult moeten aantonen dat in het kalenderjaar 2008 (waarin begrepen januari 2008) minder dan 500 km prive-gebruik hebt, en dat kan alleen als je in januari 2008 geen auto ter beschikking hebt of ook in die maand een rittenregistratie bijhoudt. Anders is er bijtelling over heel 2008.
Zie eerste situatieschets op http://www.belastingdienst.nl/particulier/prive_gebruik_auto/prive_gebruik_auto-03.html#P43_5766

Acties:
  • 0 Henk 'm!

500 / 12 = 42 km zelfs voor heel Januari, dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
jvdb1975 schreef op zondag 13 januari 2008 @ 10:55:
Duidelijk. Dat was eigenlijk wat ik bedoelde. :)
Begrijp dat ik gewoon moet betalen over de periode dat ik prive reed, maar zat even met de registratie, moest dat vanaf 1 januari of vanaf het moment dat het ingaat. Maar als ik het nu goed begrepen heb, moet de ritten registratie vanaf het moment dat de verklaring ingaat en tot die tijd betaal ik bijtelling en kan ik gewoon prive rijden.
Volgens mij ga je hier de mist in. Als jij in januari meer dan 500 km hebt gereden (en je hebt wel bijtelling betaald) moet je heel 2008 bijtelling betalen. De 500 km is per jaar, je kunt niet naar verloop van tijd switchen.Je moet dus ook voor het hele jaar een sluitende administratie hebben,.

[ Voor 4% gewijzigd door P_de_B op 13-01-2008 11:59 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
Anoniem: 4629 schreef op zondag 13 januari 2008 @ 11:54:
500 / 12 = 42 km zelfs voor heel Januari, dan toch?
Nee, dat geldt als de TS zijn auto op 31 januari zou inleveren.
Als hij zijn auto het hele jaar ter beschikking heeft en een Verklaring geen privégebruik inlevert dan mag hij best 400 km in januari rijden en 100 in de rest van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 13:58
Stukje wat HRM voor ons bedrijf heeft opgezet:

Omdat er binnen ****** berijders van bedrijfsauto’s zijn die aangeven dat zij gedurende het jaar hebben besloten om toch wel of toch niet privé te gaan rijden met de bedrijfsauto, wellicht ten overvloede nogmaals de volgende informatie.
Telkens als je van gedachten verandert kan je bij de belastingdienst een verklaring van “geen privé rijden” aanvragen of deze juist laten intrekken. Als je de reactie van de belastingdienst (die vrijwel altijd met jouw verzoek akkoord gaat) bij de personeelsadministratie inlevert start of stopt de inhouding op je salaris. Dat het zo goed gaat lijkt wel zo maar is het helemaal niet. De belastingdienst hanteert de regel dat de 500km grens geldt voor het gehele kalenderjaar en dat ook de bijtelling geldt voor een kalenderjaar. Als je dus in één jaar op welk moment dan ook meer dan 500km privé rijdt met de auto van de zaak moet je in dat jaar de gehele belasting betalen over 22% van de catalogusprijs. Voor zover die niet wordt ingehouden op je salaris zal de belastingdienst je daar thuis een aanslag voor sturen. En die is best pittig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
jvdb1975 schreef op zondag 13 januari 2008 @ 10:43:
jamaarjamaarjamaar....
Hoe zit dat dan? Ik heb toch al 'bijtelling' betaald in de maanden dat ik de auto WEL prive gebruikt heb? Ik kan me niet voorstellen dat als ik de eerste maanden wel die bijtelling betaald heb en de auto gebruikt heb, vervolgens een verklaring in vul om het nu in te laten gaan dat dit geld dan 'weg is'.
De verklaring is slechts voor je werkgever, zodat hij minder loonbelasting hoeft in te houden zonder daar later nog een naheffing voor te kunnen krijgen (mits hij niet weet dat je toch 500+ km privé gereden hebt).
Voor de inkomstenbelasting is, geheel los hiervan, vereist dat je aan kunt tonen niet meer dan 500 km privé gereden te hebben, bijvoorbeeld via een sluitende rittenregistratie. Dat geldt per kalenderjaar, dus als je nu pas begint met bijhouden en je niet op een andere manier aan kunt tonen hoeveel je de afgelopen twee weken privé gereden hebt, moet je over het hele jaar betalen. Let in dat geval maar op dat je werkgever nog wel loonbelasting voor de auto afdraagt, anders krijg je aan het eind van het jaar met invorderingsrente te maken. Anderzijds, als je het wel aan kunt tonen, kun je het door de werkgever afgedragen deel weer terugkrijgen (daarvoor moet je aangifte IB doen).
Daniël schreef op zondag 13 januari 2008 @ 09:33:
Dan mag je nog een paar jaar hopen dat er bij je werkgever niet nageheven, of bij jou niet nagevorderd wordt. Al onder oud recht (LB64) heeft de HR besloten dat bij opeenvolgend gebruik van meerdere auto's eerst gekeken dient te worden naar het totaal aantal gereden kilometers. Is dat meer dan 500 km, dan moet voor iedere auto een bijtelling volgen naar rato van tijd dat die auto tot je beschikking stond (HR 17 december 1997, nr. 33 005, BNB 1998/55 (V-N 1998/2.27; FED 1998/154, m.aant. Arts; FED 1998/14)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

die 500 kilometer die je niet hoeft te verantwoorden betekent niet dat je die kilometers er dus prive mee mag rijden. Het is om kleine gaten in je administratie op te vangen maar je mag nog steeds niet prive er mee rijden. Een tijdje geleden was er ook een plan om te gaan kijken of er mensen op zaterdag niet stiekem mee naar de bouwmarkt gingen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
TrailBlazer schreef op zondag 13 januari 2008 @ 12:30:
die 500 kilometer die je niet hoeft te verantwoorden betekent niet dat je die kilometers er dus prive mee mag rijden.
500 km prive-gebruik is toegestaan, zie voorlichting Belastingdienst.
Een tijdje geleden was er ook een plan om te gaan kijken of er mensen op zaterdag niet stiekem mee naar de bouwmarkt gingen ofzo.
De controle-acties dienen om kilometerregistraties te kunnen controleren, anders zou je de kilometers van dergelijke ritjes wel eens kunnen wegmoffelen in de zakelijke ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
TrailBlazer schreef op zondag 13 januari 2008 @ 12:30:
die 500 kilometer die je niet hoeft te verantwoorden betekent niet dat je die kilometers er dus prive mee mag rijden. Het is om kleine gaten in je administratie op te vangen maar je mag nog steeds niet prive er mee rijden. Een tijdje geleden was er ook een plan om te gaan kijken of er mensen op zaterdag niet stiekem mee naar de bouwmarkt gingen ofzo.
Naar de letter der wet is privé-gebruik gewoon toegestaan. De fiscus gebruikt de controles slechts om rittenregistraties te controleren.
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdb1975

jvdb1975

tsja.........

Topicstarter
maw: ik heb deze maand aardig wat prive kilometers gemaakt (schatting: 250 km). Waarschijnlijk ga ik in april/mei over naar een andere werkgever (zonder auto). Ik kan dus beter wachten met het kopen van een andere auto en deze nog blijven rijden tot die tijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
jvdb1975 schreef op zondag 13 januari 2008 @ 13:25:
Ik kan dus beter wachten met het kopen van een andere auto en deze nog blijven rijden tot die tijd..
Normaal gesproken wel, in dat geval betaal je tot april/mei maandelijks bijtelling en daarna niet meer.
Bijtelling over januari ben je sowieso kwijt en aan verdere bijtelling tot april/mei ontkom je alleen als je huidige werkgever accoord gaat met eerdere inlevering van je auto.
Wel rekening houden met eventuele levertijd van je nieuwe auto.
Pagina: 1