jvdb1975 schreef op zondag 13 januari 2008 @ 10:43:
jamaarjamaarjamaar....
Hoe zit dat dan? Ik heb toch al 'bijtelling' betaald in de maanden dat ik de auto WEL prive gebruikt heb? Ik kan me niet voorstellen dat als ik de eerste maanden wel die bijtelling betaald heb en de auto gebruikt heb, vervolgens een verklaring in vul om het nu in te laten gaan dat dit geld dan 'weg is'.
De verklaring is slechts voor je werkgever, zodat hij minder loonbelasting hoeft in te houden zonder daar later nog een naheffing voor te kunnen krijgen (mits hij niet weet dat je toch 500+ km privé gereden hebt).
Voor de inkomstenbelasting is, geheel los hiervan, vereist dat je aan kunt tonen niet meer dan 500 km privé gereden te hebben, bijvoorbeeld via een sluitende rittenregistratie. Dat geldt per kalenderjaar, dus als je nu pas begint met bijhouden en je niet op een andere manier aan kunt tonen hoeveel je de afgelopen twee weken privé gereden hebt, moet je over het hele jaar betalen. Let in dat geval maar op dat je werkgever nog wel loonbelasting voor de auto afdraagt, anders krijg je aan het eind van het jaar met invorderingsrente te maken. Anderzijds, als je het wel aan kunt tonen, kun je het door de werkgever afgedragen deel weer terugkrijgen (daarvoor moet je aangifte IB doen).
Daniël schreef op zondag 13 januari 2008 @ 09:33:
Volgens mij is het gewoon mogelijk om de verklaring geen privé-gebruik tijdens het belastingjaar in te dienen. Je moet een kilometerregistratie bijhouden vanaf het moment dat je die verklaring in laat gaan, simpelweg omdat je elke kilometer waarvoor je geen bijtelling betaald moet kunnen verantwoorden. Zolang je bijtelling betaald (hoewel die term niet helemaal correct is

) mag je privé rijden wat je wil.
Dan mag je nog een paar jaar hopen dat er bij je werkgever niet nageheven, of bij jou niet nagevorderd wordt. Al onder oud recht (LB64) heeft de HR besloten dat bij opeenvolgend gebruik van meerdere auto's eerst gekeken dient te worden naar het totaal aantal gereden kilometers. Is dat meer dan 500 km, dan moet voor iedere auto een bijtelling volgen naar rato van tijd dat die auto tot je beschikking stond (HR 17 december 1997, nr. 33 005, BNB 1998/55 (V-N 1998/2.27; FED 1998/154, m.aant. Arts; FED 1998/14)).