Sigma lens: 105 mm F2,8 Macro, probleempje?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanPC
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-09 19:08
Beste tweakers,

Ik plaats deze vraag namens mijn moeder:

Mijn moeder heeft een tijd geleden in Duitsland een 105mm F2,8 MACRO lens van Sigma gekocht voor haar Minolta Dynax 505. Nu heeft ze een tijd geleden een Canon EOS D10 op de kop kunnen tikken. Op deze camera past de Macro lens niet. Ze zou eventueel de Canon willen verkopen, en er een Sony Alpha voor willen kopen. De Sony alpha zou compatible met de Sigma moeten zijn? Maar, ze heeft het geprobeerd in een winkel, en de lens werkte wel, maar de autofocus etc. niet. Nu is mijn vraag, bestaat er uberhaupt een digitale spiegelreflex camera die deze lens nog kan gebruiken?

Op de doos van de lens staat: For Mintolta AF. En nu staat er op de site (http://www.sigma-benelux....lens/product.php?pid=47): Dat de lens compatible is met MINOLTA/SONY. Heeft Minolta spiegelreflex camera's gemaakt? Want daar zou de lens dan toch compatible mee moeten zijn? Of is het zo dat lenzen, gemaakt voor analoge camera's, niet op digitale spiegelreflex camera's werken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Het wil zeker met wat oudere lenzen nog wel eens voorkomen dat deze niet werken op digitale spiegelreflex camera's, maar enkel op de analoge varianten.

Ik heb zelf een 100-300 lens voor Canon, die prima werkt op mijn analoge camera, maar niet op de 20D die mijn pa sinds enige tijd heeft...

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanPC
Brede P schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:06:
Het wil zeker met wat oudere lenzen nog wel eens voorkomen dat deze niet werken op digitale spiegelreflex camera's, maar enkel op de analoge varianten.

Ik heb zelf een 100-300 lens voor Canon, die prima werkt op mijn analoge camera, maar niet op de 20D die mijn pa sinds enige tijd heeft...
Ze heeft hem op 19 februari 2003 gekocht. En als ik nu zo'n ''analoge'' macro lens zou verkopen, wat zou er nog voor te krijgen zijn? Nieuwprijs was: 535 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wel eens vernomen dat wat oudere lenzen ge-rechipped (ofzoiets) kunnen worden om functioneel te worden op hedendaagse (digitale) body's. Even een mailtje/telefoontje naar Sigma moet dit kunnen verhelderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedom
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 18:08
Mijn ervaring met A-Mount (Minolta) lenzen is dat ze prima passen op een digitale A-mount camera, zelf heb ik bijvoorbeeld een 10+ jaar oude 50 mm f/1.7 op mijn digitale camera zitten, en dat werkt prima (geen ADI, maar dat heb je met bijna geen enkele lens die wat ouder is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superguud
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-12-2022
Ik heb zelf een sony A100 en een sigma 105mm lens. Deze werkt uitstekend samen. Is het niet zo dat de af uitgeschakeld staat op de lens ? Aan de zijkant het knopje af/mf. deze moet op af staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plus natuurlijk het schakelaartje op de camera ook op AF. Daarnaast is re-chippen bij Sigma vaak ook een mogelijkheid. Neem even contact op met Sigma:

Sigma Benelux b.v.
Overijsselhaven 143
3433 PH Nieuwegein
Nederland

tel.: 0031(0)30-6061070 NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
superguud schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 20:02:
Ik heb zelf een sony A100 en een sigma 105mm lens. Deze werkt uitstekend samen. Is het niet zo dat de af uitgeschakeld staat op de lens ? Aan de zijkant het knopje af/mf. deze moet op af staan.
Ik denk dat dit het idd is. De sigma 105 macro is nog niet dusdanig oud dat leeftijd een issue zou mogen zijn. Er zijn veel oudere sigma's die gewoon werken. (de sigma 90 macro werkt bijvoorbeeld ook zonder rechip en dat is de directe voorloper van de 105)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

martijn_tje schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 18:44:
[...]

Ik denk dat dit het idd is. De sigma 105 macro is nog niet dusdanig oud dat leeftijd een issue zou mogen zijn. Er zijn veel oudere sigma's die gewoon werken. (de sigma 90 macro werkt bijvoorbeeld ook zonder rechip en dat is de directe voorloper van de 105)
Ik heb zowel de "oude" 105 macro en de 90 macro en beide werken ze met mijn 7D. :)

Maar Sigma Duitsland heeft 2 lijstje op hun site met welke wel problemen kunnen gaan geven.
En daar staat geen enkele 105 Macro tussen, zie:
SIGMA Objektive in Verbindung mit Minolta Dynax 7
SIGMA Objektive in Verbindung mit Minolta Dynax 5 und 7D

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanPC
Hexley schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 16:42:
[...]

Ik heb zowel de "oude" 105 macro en de 90 macro en beide werken ze met mijn 7D. :)

Maar Sigma Duitsland heeft 2 lijstje op hun site met welke wel problemen kunnen gaan geven.
En daar staat geen enkele 105 Macro tussen, zie:
SIGMA Objektive in Verbindung mit Minolta Dynax 7
SIGMA Objektive in Verbindung mit Minolta Dynax 5 und 7D
Ja maar dit is met de minolta konica camera's. Mijn moeder zou graag de sigma lens op een sony alpha body zetten, maar zou dit dus wel mogelijk moeten zijn? Gaan er geen functie verloren?

En als dit niet kan, wat kun je dan nog krijgen voor een lens als deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Wat betreft lenscompatibiliteit staan de Sony's gelijk aan een KM 5D of 7D. Als er achter een lens met Minolta A mount staat dat ie ook voor digitaal is dan werkt ie ook op je Sony.

Zoals al eerder gemeld kijk of de lens in AF mode staat (focus ling naar voren of achteren schuiven) en kijk of je body op AF staat. Doe ie dan nog niet scherpstellen probeer dan eens de contactjes van lens en body schoon te maken.

De combinatie Sony A100 + Sigma 105 f/2,8 Macro werkt gewoon. Er is geen enkele user review te vinden van zowel de 105mm als de veel oudere 90mm macro die aangeeft dat het niet werkt. Sterker nog ten opzichte van film krijgt je er alleen maar functionaliteit bij: Anti Shake (in KM taal) / Steady Shot (in sony taal).

user reviews

sigma 105
http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=157
http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=156

sigma 90
http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=276

[ Voor 4% gewijzigd door martijn_tje op 21-01-2008 20:21 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanPC
martijn_tje schreef op maandag 21 januari 2008 @ 20:12:
Wat betreft lenscompatibiliteit staan de Sony's gelijk aan een KM 5D of 7D. Als er achter een lens met Minolta A mount staat dat ie ook voor digitaal is dan werkt ie ook op je Sony.

Zoals al eerder gemeld kijk of de lens in AF mode staat (focus ling naar voren of achteren schuiven) en kijk of je body op AF staat. Doe ie dan nog niet scherpstellen probeer dan eens de contactjes van lens en body schoon te maken.

De combinatie Sony A100 + Sigma 105 f/2,8 Macro werkt gewoon. Er is geen enkele user review te vinden van zowel de 105mm als de veel oudere 90mm macro die aangeeft dat het niet werkt. Sterker nog ten opzichte van film krijgt je er alleen maar functionaliteit bij: Anti Shake (in KM taal) / Steady Shot (in sony taal).

user reviews

sigma 105
http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=157
http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=156

sigma 90
http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=276
Oké bedankt. Ik zal het eens gaan bekijken, mijn moeder zal hier zeker ook blij mee zijn!
Pagina: 1