Toon posts:

PC herkent internetkabel niet

Pagina: 1
Acties:
  • 556 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zit met een probleem, want ik heb net een nieuwe PC gekocht en die herkent mijn internetkabel niet.
Nogal vervelend, maar hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik heb de kabel getest op een laptop en daar deed die het vlekkeloos op. Daar zit het probleem dus niet.
Als ik de kabel in de PC stop gaat er geen lampje branden op de router (Linksys Wireless-G) in tegenstelling tot wanneer de laptop aangesloten is.
Nu heb ik zon idee dat het probleem mijn moederbord is (Asus P5K). Het systeem is vorige week in elkaar gezet en loopt soepel op internet na.
Is er nog een manier om het te repareren of is het misschien toch niet (fysiek) kapot?

[ Voor 187% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2008 19:50 ]

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Brandt het lampje van je netwerkkaart achteraan je computer?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staat de netwerkkaart wel geinstalleerd? En in geval van een onboard ding, staat het ding aan in de bios?

Verwijderd

Topicstarter
Zo snelle reactie! Ik zal de drivers updaten, als dat nog niet gedaan is. En een goed idee om te kijken of de netwerkkaart wel aanstaat in BIOS. Hoewel ik niet weet hoe dat moet, staat dat vast wel op internet.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 19:51:
Zo snelle reactie! Ik zal de drivers updaten, als dat nog niet gedaan is. En een goed idee om te kijken of de netwerkkaart wel aanstaat in BIOS. Hoewel ik niet weet hoe dat moet, staat dat vast wel op internet.
Dat staat waarschijnlijk letterlijk in de manual (netwerkkaarten staan doorgaans onder integrated peripherals).

• Ganja-Cape
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-11 15:56
Misschien onnodig, sommige laptops schakelen hun UTP poort uit als ze niet op het netstroom zitten. Dit is te veranderen door een andere power scheme te kiezen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ganja-Cape schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:15:
Misschien onnodig, sommige laptops schakelen hun UTP poort uit als ze niet op het netstroom zitten. Dit is te veranderen door een andere power scheme te kiezen.
Maar het gaat hier om een desktop systeem met een P5K mobo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in BIOS gegaan en heb onder Advanced --> Onboard Devices Configuration het volgende gezien:
Onboard 1394 controller --> Stond ingeschakeld
Onboard PCIE GBe LAN --> Stond ingeschakeld
LAN Option Rom --> Stond uitgeschakeld, staat nu aan.

De driver van mijn mobo heb ik van de Asus site gepakt maar geeft zodra ik de LAN driver wil updaten hetvolgende aan: "Installer can't find Attansic L1 ethernet controller on your system"
Is dit nu de verkeerde driver of is er wat fout?

P.S. De router herkend nog steeds mijn pc niet, lampje gaat niet branden en mijn pc geeft ook geen verschillende dingen aan dan van te voren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik de fout te pakken door op deze site rond te zoeken en de review te lezen van mijn mobo.
Er zijn al een aantal reviews gedaan met dit moederbord, maar ik wilde toch nog wat toevoegen:
Netwerk aansluiting
Als je het bord gewoon inbouwt en de aansluitingen volgens het boekje monteerd in bijvoorbeeld een HTPC kast met een USB aansluiting voor aan de voorkant, dan zal je waarschijnlijk de USB1112 aansluiting gebruiken. Deze zit in het midden van het bord en iets naar achteren, dus je kan er goed bij.
Echter na opstarten zal de BIOS de onboard PCIE gigabit LAN niet herkennen. De meegeleverde software van asus herkent ook de Attansic L1 Gigabit Ethernet chip niet. Een BIOS update helpt ook niet.
Na wat denken, alles los gehaald en nogmaals opgestart. Nu wordt de Ethernet LAN adapter wel herkent en kan verbinding met bv Internet gemaakt worden.
Oplossing
De oplossing is altijd simpel, maar de documentatie spreekt niet niet over en support sites van bijvoorbeeld Asus vind je er ook niet echt snel iets van: De USB aansluiting voor bijvoorbeeld de geheugenmedia op een andere (anders dan de USB1112) aansluiten.
OS
Bovenstaande is succesvol getest met Windows XP, Windows VISTA en Ubuntu Linix 7.10.
Dit lijkt mij precies mijn probleem alleen zou iemand de oplossing wat uitgebreider of simpeler kunnen uitleggen?

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-12 19:36
Even rondgezocht op het internet, het blijkt dat wel meer mensen last hebben van hetzelfde euvel. Een bios update hielp in meeste gevallen.

http://vip.asus.com/forum...5K&SLanguage=en-us&page=1

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:37:
Ik denk dat ik de fout te pakken door op deze site rond te zoeken en de review te lezen van mijn mobo.

[...]

Dit lijkt mij precies mijn probleem alleen zou iemand de oplossing wat uitgebreider of simpeler kunnen uitleggen?
Heb je iets van een cardreader in je systeem zitten? Zoja, dan moet je die op iets anders aansluiten dan op USBpoort 11 en 12.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt Terw_Dan en Keiichi!
Die link naar het Asus forum zal de truuk moeten doen. Op hoop van zege dan maar.
Pagina: 1