Simpele email server

Pagina: 1
Acties:
  • 2.156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Judge Duck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hallo allen,

Even een korte uitleg hoe de situatie is:

Ik heb een Win2k3 server staan via waar ik mijn email wil laten binnenkomen en, indien mogelijk, laten versturen. Het betreft verschillende email adressen, @home gmail en van wat andere domeinen.

Nu heb ik eerder al Exchange2k3 maar ik vind dit pakket veel te uitgebreid, waarschijnlijk omdat het gebruik maakt van de Active Directory en ik deze eigenlijk liever niet wil draaien op de server.

Het punt is dus dat ik de email vanaf verschillende server wil fetchen en centraal vanaf de Win2k3 server bekijken, en voor elk email adres mail versturen. De email moet gesynchroniseerd worden op de client computer zodat niet elke keer alle emails overgestuurd gaan worden. Ook moet de mail in verschillende accounts binnenkomen zodat niet alle mail door elkaar staat.

Op Internet en het forum hier heb ik al een beetje rondgekeken maar kan door alle bomen het bos niet meer zien en heb dus wat meningen nodig die mij de richting in kunnen duwen naar een alternatief voor Exchange.

Alvast bedankt :-)

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
http://www.kerio.nl/kms/ geweldig handig en simpel pakket :)

• Judge Duck
  • Niet online
Zojuist de trial van het programma geïnstalleerd en ziet er inderdaad heel erg makkelijk uit! Dit is precies wat ik zoek. Bedankt!

• Judge Duck
  • Niet online
Na een poosje gespeeld te hebben met dit programma loopt ik tegen het volgende aan:

Ik wil graag de email van mijn @home.nl mailbox via imap toegankelijk maken, en ook zodat ik via webmail alle berichten kan bekijken etc. Dit heb ik voor elkaar door het domein home.nl aan te maken en hier een gebruiker onder te hangen. Mail wordt mooi opgehaald door de pop connector in Kerio. Alleen zodra ik een mailtje verstuur naar een @home.nl adres wil Kerio deze bij een lokale gebruiker bezorgen (logisch ook uiteraard), en wordt de mail terug gebounced als undeliverable. Maar ik wil dus juist dat deze mail als alle andere uitgaande emails wordt verstuurd naar buiten.

Hier kan ik geen optie voor vinden, wellicht dat ik er overheen kijk of dat dit gewoon niet mogelijk is. Mensen met ervaring over dit probleem?

Alvast bedankt!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:07
Ik heb thuis hMailServer draaien. Dat is opensource. Als webmail heb ik Apache geinstalleerd met roundcube webmail.

Als je zelf een mailserver draait en hiervoor pop boxen gaat leeg trekken is het belangrijk dat je in je mailserver je domein instelt met een .local of .intert of .lan adres.

Ik trek via hMailServer mijn @Home mailbox leeg er verbind thuis mijn laptop met de mail server via Thunderbird die is ingesteld als IMAP client.

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-03 15:44
Probeer eens de SMTP van je provider in te vullen, niet die van je eigen mailserver.

• Judge Duck
  • Niet online
Flappie schreef op maandag 28 januari 2008 @ 15:06:
Ik heb thuis hMailServer draaien. Dat is opensource. Als webmail heb ik Apache geinstalleerd met roundcube webmail.

Als je zelf een mailserver draait en hiervoor pop boxen gaat leeg trekken is het belangrijk dat je in je mailserver je domein instelt met een .local of .intert of .lan adres.

Ik trek via hMailServer mijn @Home mailbox leeg er verbind thuis mijn laptop met de mail server via Thunderbird die is ingesteld als IMAP client.
Is het dan nog wel mogelijk om de mailserver te gebruiken om mail te versturen met dat domein? De mailserver zelf staat buiten het @home netwerk dus ik kan de mail ook niet via de @home smtp server verzenden.

• Flappie
Judge Duck schreef op maandag 28 januari 2008 @ 15:32:
[...]

Is het dan nog wel mogelijk om de mailserver te gebruiken om mail te versturen met dat domein? De mailserver zelf staat buiten het @home netwerk dus ik kan de mail ook niet via de @home smtp server verzenden.
Zeker wel. Ik gebruik gewoon de mail server van @Home als relay server. Dus alle mail word vanaf mijn SMTP weer doorgesturud naar vde mail server van @Home.

Waar staat jouw server dan? Je kunt het beste gewoon de mailserver van je provider gebruiken waar de server achter hangt.

[ Voor 11% gewijzigd door Flappie op 28-01-2008 15:36 ]

• Judge Duck
  • Niet online
mhoogendam schreef op maandag 28 januari 2008 @ 15:09:
Probeer eens de SMTP van je provider in te vullen, niet die van je eigen mailserver.
Dit heb ik al geprobeerd, maar er wordt waarschijnlijk eerste gekeken of het domein lokaal bestaat, wat natuurlijk logisch is.

• Flappie
Judge Duck schreef op maandag 28 januari 2008 @ 15:34:
[...]

Dit heb ik al geprobeerd, maar er wordt waarschijnlijk eerste gekeken of het domein lokaal bestaat, wat natuurlijk logisch is.
Waar staat jouw server dan? Je kunt het beste gewoon de mailserver van je provider gebruiken waar de server achter hangt.

Je moet in Kerio (of wat je ook gebruikt) instellen dat je de mail wilt relayen naar een andere smtp server. De server van je provider dus.

Als je server in een datacentrum staat hoeft dit inderdaad allemaal niet. Dan ben je zelf de SMTP server en hoef je geen relay in te stellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Flappie op 28-01-2008 15:38 ]

• Judge Duck
  • Niet online
Flappie schreef op maandag 28 januari 2008 @ 15:36:
[...]

Je moet in Kerio (of wat je ook gebruikt) instellen dat je de mail wilt relayen naar een andere smtp server. De server van je provider dus.

Als je server in een datacentrum staat hoeft dit inderdaad allemaal niet. Dan ben je zelf de SMTP server en hoef je geen relay in te stellen.
Dan komen we dus uiteindelijk bij mijn probleem uit :-)

Server zelf is een SMTP server, maar het domein waarheen ik wil versturen bestaat dus als domein in mijn instellingen en ziet Kerio dus als een lokaal domein en gaat hij niet de moeite doen om het via SMTP te versturen.

Ik wil dus eigenlijk dat ALLE uitgaande mail van mijn server verzonden wordt via SMTP.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-03 09:01
Er zit een vinkje in kerio:

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/fotodump/thumbnail.php?iid=61

Wat jij dus moet hebben...

Als het @home adres in je domein niet is gevonden stuurt ie het door naar je relay server...

Dit zit in de eigenschappen van het domein :)

[ Voor 12% gewijzigd door LiquidSmoke op 28-01-2008 18:10 ]

• Judge Duck
  • Niet online
Is het dan mogelijk om direct daarheen te relayen als je niet in het @home netwerk zit? De server staat bij de ISP OnsNet Eindhoven.

Ik heb ook mdaemon geprobeerd maar hierbij heb ik hetzelfde probleem en kom er niet echt uit :-(

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-03 21:30
LiquidSmoke schreef op maandag 28 januari 2008 @ 18:10:
Er zit een vinkje in kerio:

[afbeelding]

Wat jij dus moet hebben...

Als het @home adres in je domein niet is gevonden stuurt ie het door naar je relay server...

Dit zit in de eigenschappen van het domein :)
In dit screenshot staat: "Bericht doorsturen naar andere host als ontvanger niet is gevonden in dit domein"... Dat laatste is nu juist wel het geval. Mogelijke oplossingen:
- Het domein hernoemen naar iets anders, volgens mij hoeft dit niet perse home.nl te zijn om nog steeds met de pop connector mail op te halen?
- Direct in je mailclient de SMTP server van de provider instellen, dit werkt natuurlijk niet voor Kerio webmail.

edit: ik bedenk net dat dit vinkje toch wel moet werken, behalve als hij een '*' alias heeft ingesteld voor het home.nl domein...

[ Voor 7% gewijzigd door matthijsln op 29-01-2008 16:26 ]

• LiquidSmoke
Idd, een catch-all werkt op deze manier niet...

Dan moet je het domein ff naar Thuis oid hernoemen; als je elkaar dan onderling mailt loopt het wel via @home, maar dat mag geen probleem zijn...

• Judge Duck
  • Niet online
Bedankt voor de reacties maar het lijkt me toch sterk dat er geen optie is dat alle mail direct via een ingestelde SMTP server verloopt, inclusief de lokale mail. Ik ga wat verder zoeken en meld mijn bevindingen :-)

• astute
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-03 22:10
Ik gebruik ook hMailServer. laat alles daar op binnen komen en verdeel het via imap.

Werkt erg goed, wel belangrijk dat je goede back ups maakt. Er zijn een paar .vbs scriptjes beschikbaar om hMailServer te laten back-uppen.

Pickle Rick!

• LiquidSmoke
Judge Duck schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 10:19:
Bedankt voor de reacties maar het lijkt me toch sterk dat er geen optie is dat alle mail direct via een ingestelde SMTP server verloopt, inclusief de lokale mail. Ik ga wat verder zoeken en meld mijn bevindingen :-)
Het werkt precies zoals er staat; als je domein op kerio @home is, en je mailt naar @home, dan kijkt ie eerst of hij hem lokaal kan afleveren op een email adres;

Zonder vinkje krijg je een foutmelding (immers het postvak bestaat niet binnen jouw domein)
Met vinkje stuurt ie het mailtje door naar @home die hem weer verder doorstuurt.
Pagina: 1